ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2015

Τα χειροτεχνήματα των Νεάντερταλ

του Γεράσιμου Γ. Γερολυμάτου

Η τέχνη εμφανίστηκε πολύ πιο νωρίς από όσο πιστευόταν έως σήμερα. Οι  περισσότεροι ειδικοί θεωρούσαν, ότι μόνο οι σύγχρονοι άνθρωποι ήταν ικανοί να δημιουργήσουν συμβολικά ή τελετουργικά αντικείμενα. Όμως οι σύγχρονοι άνθρωποι δεν είχαν φτάσει ακόμα στην Ευρώπη, αν και βρίσκονταν στη Μέση Ανατολή. Ωστόσο, οι Νεάντερταλ δεν άφησαν πολλά ευρήματα τέχνης στα αρχαιολογικά αρχεία.


Οι ερευνητές αναφέρουν ότι η νέα χρονολόγηση καθιστά τις τοιχογραφίες του Ελ Καστίγιο κατά 4.000 χρόνια παλαιότερες, αναδεικνύοντάς τες «στο αρχαιότερο γνωστό έργο τέχνης στην Ευρώπη». Με δεδομένο δε ότι η νέα χρονολόγηση συμπίπτει ακριβώς με την εμφάνιση του σύγχρονου ανθρώπου στην ήπειρό μας, υποστηρίζουν ότι δημιουργοί τους ήταν μάλλον οι Νεάντερταλ.

Υπάρχουν μερικά χειροτεχνήματα, όπως ένα γυαλισμένο δόντι μαμούθ, κόκαλα και πέτρες που έχουν πάνω τους χαραγματιές και αμυδρά ίχνη. Ένα από τα λίγα έργα τέχνης των Νεαντερταλίων που διασώθηκαν, ένα σκαλισμένο και γυαλισμένο δόντι από μαμούθ βρέθηκε το 1964 στην Τάτα της Ουγγαρίας. Το λείο ελεφαντόδοντο, με νερά στο χρώμα της ώχρας, έχει ωοειδές σχήμα και οι άκρες του είναι αριστοτεχνικά γωνιασμένες, ενώ υπολογίζεται πως έχει ηλικία 80.000-100.000 χρόνων. Δεν ήταν εργαλείο, δεν είχε καμιά πρακτική χρήση, αλλά ήταν σημαντικό, αφού δούλεψαν σκληρά για να το φτιάξουν. Ο Alexander Marshack (1976:278) λέει πως: «υπάρχει μια ξεκάθαρη αντιληπτή οπτική σύνδεση, ανάμεσα στις λεπίδες που χτυπιόνται από τον πυρήνα μιας μικρής πέτρας, και τις πλάκες που αποσπάστηκαν από το δόντι. Αλλά υπάρχει και μια βαθιά ποιοτική διαφορά. Τα υλικά είναι διαφορετικά, και απαιτούν άλλη στρατηγική εργασίας και διαδικασίας. Αλλά, το πιο σημαντικό είναι πως, στην παλαιολιθική λιθοτεχνία, κάποιος σχεδιάζει πάντα μια λειτουργική κόψη. Εδώ ο τεχνίτης είχε σκοπό να φτιάξει ένα όχι χρήσιμο «συμβολικό αντικείμενο». Την ίδια άποψη έχει και ο αρχαιολόγος Viola Dobozi του Ουγγρικού Εθνικού Μουσείου (1), που πιστεύει πως θα πρέπει να είχε κάποια θρησκευτική σημασία. Ίσως ήταν το φυλαχτό κάποιου σαμάνου ή το μαγικό σύνεργο κάποιου θεραπευτή.
 

Έξι ζωγραφιές από σφραγίδες υπολογίζεται ότι δημιουργήθηκαν από το είδος των Νεάντερταλ 42.000 χρόνια πριν. Αυτές οι ζωγραφιές βρέθηκαν στη σπηλιά Nerja,

Μετά από τη διαφωνία, για το αν οι Νεαντερτάλιοι θα πρέπει να συμπεριληφθούν στην ιστορική εξέλιξη του ανθρώπινου είδους, μερικοί επιστήμονες έχουν αρχίσει τώρα να πιστεύουν, ότι είχε υποτιμηθεί η ικανότητα τους να δημιουργούν τέχνη. Ίσως να είχαν διοχετεύσει τη δημιουργικότητά τους στο χορό, στις ενδυμασίες τους ή στο σκάλισμα του ξύλου, που κατά κανόνα αποσυντίθεται. Μια άλλη μορφή τέχνης, που ανακαλύφτηκε ως δημιουργία ενός Νεάντερταλ ήταν ένα κρεμαστό κόσμημα από την Γαλλία (Arcy-sur-Cure). Το κόσμημα ήταν από κόκαλο και είχε πάνω του καθαρά σημάδια. Φαίνεται πως ήταν ένα είδος φυλακτού, που πιθανόν κρεμόταν γύρω από τον λαιμό. Ένα παρόμοιο περιδέραιο με τρυπημένα δόντια ζώου, βρέθηκε σε κάτι που φαινόταν πως ήταν καλύβα. Μερικοί αρχαιολόγοι υποπτεύονται, πως αυτά τα κοσμήματα είναι ενδείξεις πολιτισμικής αλληλεπίδρασης ανάμεσα στους Νεάντερταλ και τους Κρο-Μανιόν. Όπως και αν έχει, μπορεί κάποιος να είναι βέβαιος, ότι το φυλαχτό είχε για τον ιδιοκτήτη του κάποιου είδους συμβολική αξία.
 

Είναι, ίσως, το αρχαιότερο έργο τέχνης που έχει ποτέ ανακαλυφθεί. Είναι ένα σκαλιστό μαμούθ το οποίο εκτίθεται στο μουσείο του Ανθρώπου του Νεάντερταλ, στο Μέτμαν της Γερμανίας. Βρέθηκε στην κοιλάδα όπου έζησε ο νεάντερταλ, πριν από 35.000 χρόνια, στα νότια της χώρας.

Όλα τα παραπάνω στοιχεία, λέει ο Alexander Marshack, δείχνουν ότι οι Νεάντερταλ κατείχαν κάποια καλλιτεχνική ικανότητα και ικανότητα αντίληψης για αφαίρεση, μορφοποίηση, και για κατασκευή κάτι άλλου εκτός από εργαλεία. Αυτά τα αντικείμενα θα μπορούσαν να είναι συμβολικά μεγάλου αριθμού πραγμάτων. Τα κρεμαστά κοσμήματα και τα δόντια μαμούθ, μπορεί να υπηρετούσαν σαν διακριτικά αναγνωριστικά των πολιτιστικά δομημένων ενδοφυλετικών σχέσεων, διαφοροποίησης της ηλικίας, του φύλου, του ρόλου και της αντιπροσωπεύσεως βαθμού στην ιεραρχία. Μπορεί επίσης να είχαν χρησιμοποιηθεί σε ομαδικές δραστηριότητες, όπως τελετουργίες και τελετές. Χειροτεχνήματα με εικόνες ζικ-ζακ ήταν πιθανόν συμβολικά της κίνησης του φυσικού κόσμου. Θα μπορούσε να είναι δυνατό ότι οι Νεάντερταλ παρήγαν μουσική; Σύμφωνα με τα νέα ευρήματα η απάντηση είναι πως ναι. Το 1996 ανακοινώθηκε από τον Wilford πως στον επίσημο κυνηγετικό καταυλισμό των Νεάντερταλ του Divje Babe I, στην Slovenia, βρέθηκε ένας αυλός φτιαγμένος από το μηριαίο οστού μιας νεαρής αρκούδας. Αυτή η νέα ανακάλυψη δείχνει ότι οι Νεάντερταλ κατείχαν την ικανότητα να παράγουν μουσική και πιθανόν να εκφράζουν τους προϊστορικούς φόβους, επιθυμίες και χαρές στις ζωές τους, παρόμοια όπως κάνουμε και εμείς σήμερα. Αυτό ενισχύει την άποψη ότι οι Νεάντερταλ είχαν βασικά ανθρώπινη συμπεριφορά.
 

Οκτώ σχεδόν πλήρη γαμψά νύχια από τουλάχιστον τρεις αετούς, που είτε φέρουν πολλαπλές εγκοπές, είτε έχουν σαφή ίχνη από τρίψιμο και γυάλισμα. Οι Αμερικανοί και Κροάτες ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή παλαιοανθρωπολογίας Ντέιβιντ Φράγιερ του Πανεπιστημίου του Κάνσας, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "PLoS", σύμφωνα με το "Nature" και τη βρετανική «Ιντιπέντεντ», εκτιμούν ότι τα ευρήματά τους χρονολογούνται προ περίπου 130.000 ετών. Βρέθηκαν στην περιοχή Κράπινα της σημερινής βόρειας Κροατίας. Θεωρείται πως φοριούνταν ως κοσμήματα.

Τα ευρήματα που αφορούν την τέχνη, μας δείχνουν πως η καλλιτεχνική δημιουργία ακολούθησε, όπως και οτιδήποτε άλλο, την δική της εξελικτική πορεία. Το κίνητρο για τη συνέχιση και την ταυτόχρονη βελτίωση της αισθητικής μορφής των έργων, που είχαν ως πρότυπα τις φυσικές μορφές του κόσμου, ήταν η πρακτική χρησιμότητα που οι προϊστορικοί άνθρωποι απέδιδαν στην τέχνη τους. Έτσι, από τα πολύ απλά και αδέξια έργα της πρώιμης παλαιολιθικής εποχής και μετά από συνεχείς προσπάθειες χιλιετιών, ο προϊστορικός καλλιτέχνης έφτασε στα θαυμάσιας έκφρασης και ανατομικής ακρίβειας έργα της νεοπαλαιολιθικής εποχής, των σπηλαίων της Altamira στην Ισπανία, του Lascaux, και του Cosquer στην Γαλλία κ.α (2). Οι σπηλαιογραφίες αυτές, δεν εμφανίστηκαν από το πουθενά, ούτε θα πρέπει να θεωρούνται τα αρχαιότερα έργα τέχνης. Αποτελούν τα καλύτερα δείγματα μιας μακριάς καλλιτεχνικής πορείας, ένα καθοριστικό σταθμό στην εξέλιξη της τέχνης που συνδέεται με τους πρώτους σύγχρονους ανθρώπους, τους Κρο-Μανιόν, που εμφανίστηκαν πριν από 40.000-30.000 χρόνια, πριν ακόμη εξαφανιστεί και ο τελευταίος άνθρωπος του Νεάντερταλ. Οι σύγχρονοι άνθρωποι σκάλιζαν εξαιρετικά οστέινα κοσμήματα για να στολίζουν το σώμα τους και ζωγράφιζαν στα σπήλαια εξαιρετικές παραστάσεις αγρίων ζώων. Κάθε εποχή έχει όμως και την ιδιαιτερότητά της. Τα αγαλματίδια ήταν κοινά κατά την Ωρινιάκιο περίοδο και σπάνια κατά την Σολουτραία εποχή, ενώ κατά τη Μαγδαλήνιο περίοδο οι εγχαράξεις έφθασαν σε τελειότητα όπως επίσης αναπτύχθηκαν το σχέδιο και η γλυπτική.
 

Châtelperronian Neanderthal body ornaments from the Grotte du Renne (Arcy-sur-Cure, France).

Είναι περιττό να επαναλάβουμε, όσα είπαμε για να υποστηρίξουμε τη χρησιμότητα των εικόνων. Θα περιοριστούμε να αναφέρουμε τις δύο πιο ισχυρές από τις υποθέσεις. Η μια υποστηρίζει πως ζωγραφίζουν κυρίως τα ζώα που κυνηγούν για τη διατροφή τους, χρησιμοποιώντας μαγεία, η οποία έθετε τα ζώα κάτω από τη δύναμη του μάγου της φυλής. Πολλά από τα ζώα έχουν ζωγραφιστεί με βέλη μπηγμένα στα κορμιά τους. Σε μερικά η καρδιά ζωγραφίζεται έντονα με κόκκινο χρώμα. Αυτή είναι μια πρακτική που διατηρήθηκε ως τα πρόσφατα χρόνια και έχει σχέση με την αντίληψη ότι η καρδιά είναι το ζωτικό κέντρο της ύπαρξης. Μια δεύτερη υπόθεση, είναι πως το μαμούθ, ο βούβαλος ή όποια άλλα ζωγραφισμένα ζώα, μπορεί να ήταν τα τοτέμ της φυλής. Πως οι άνθρωποι αποτελούσαν ομάδες, οι οποίες θεωρούσαν τον εαυτό τους, για παράδειγμα, αδέλφια του βούβαλου. Αυτή την πίστη την συναντάμε ακόμη στους Αυστραλούς ή τους ερυθρόδερμους της Αμερικής της εποχής μας. Κάθε ομάδα Αυστραλών είχε διάφορες τελετές, που αφορούσαν γενικά την επίκληση του ζώου τοτέμ για να φέρνει την αφθονία. Και οι δύο υποθέσεις ανάγονται στη σφαίρα της μαγικής θρησκευτικής αντίληψης. Σε αυτή την περίπτωση το σπήλαιο της Altamira, θα ήταν το ιερό, στο οποίο φυλάσσονταν τα τοτεμικά σύμβολα. Οι βραχογραφίες των σπηλαίων της εποχής εκείνης έχουν τοτεμική σημασία. Ο τοτεμισμός ήταν πλατειά διαδεδομένος και μας δίνει μια νέα εικόνα για τους πρωτόγονους λαούς. Δείχνει πως ενέτασσαν τη ζωή τους σ΄ένα σύστημα και δεν ζούσαν σαν τους πιθήκους. Υπάρχει όμως και ένας άλλος λόγος που οι ζωγραφιές γίνονταν στα βάθη των σπηλαίων. Η ανάγκη προφύλαξής τους. Στο βαθμό που η μαγική αντίληψη ταύτιζε την εικόνα με το ζώο τοτέμ, κάθε καταστροφή της εικόνας θα ισοδυναμούσε με απειλή κατά της φυλής και της ευημερίας της.  
 

Εργαλεία από μακρόστενα και εύκαμπτα πλευρικά οστά ελαφιών ή ταράνδων, μήκους 20 έως 40 εκατοστών και ηλικίας περίπου 41.000 έως 51.000 ετών

Η τέχνη της εποχής των πάγων, μας παρέχει μερικές διοράσεις στο εσωτερικό της κουλτούρας της εποχής της, αλλά εγείρει επίσης περίπλοκα ερωτηματικά. Μεγάλο μέρος των έργων τέχνης είναι μικρό και μεταφερόμενο, στη μορφή διακοσμημένων εργαλείων και όπλων. Αυτό θα ήταν ίσως αναμενόμενο από έναν νομαδικό λαό, που επιβίωνε ακολουθώντας τα κοπάδια των ζώων στις εποχικές τους μεταναστεύσεις. Όμως οι ζωγραφιές των σπηλαίων, μοιάζουν να υπαινίσσονται ένα περισσότερο μόνιμο, εγκαταστημένο πολιτισμό, ίσως με περισσότερο ελεύθερο χρόνο. Μένει να διαπιστωθεί με πόση ακρίβεια αντανακλά η τέχνη τον κόσμο τους και τον πολιτισμό τους. Ο λόγος που η τέχνη στράφηκε προς αυτή την θεματολογία, είναι απλός. Τα αγαλματίδια με μορφές ζώων κυριαρχούσαν στην τέχνη της εποχής των παγετώνων, επειδή αυτά ήταν η καθημερινή ενασχόληση και η τροφή του προϊστορικού κυνηγού, και από αυτά εξαρτιόταν η επιβίωσή του. Είχαν ζωγραφιστεί οι εικόνες ως μέρος μιας φυλετικής τελετής; Πράγματι οι εικόνες αποκαλύπτουν μια προληπτική κυνηγετική μαγεία-να σχεδιάζεις την εικόνα ενός ζώου για να σιγουρέψεις ότι θα το σκοτώσεις-, ή μήπως αντανακλούν μια περίπλοκη αντίληψη πνευματικών δυνάμεων, η οποία ζωογονεί τον φυσικό κόσμο;

Παραπομπές

[1] ΓΑΙΟΡΑΜΑ-τεύχος 336-έτος 10ο, 8/11/2003, σ. 68.

[2] Με το τέλος του 20ου αι., υπήρχαν 277 επιβεβαιώμενα παραδείγματα στην Ευρώπη, 142 στην Γαλλία, 108 στην Ισπανία, 21 στην Ιταλία, 2 στην Πορτογαλία, 2 στην Γερμανία, και 2 στα Βαλκάνια. Δυστυχώς τα πιο πολλά από αυτά τα έργα είναι εξαιρετικά εύθραυστα, εξαιτίας του ατμοσφαιρικού αέρα Ακόμα και το σπήλαιο της Altamira, το ωραιότερο από όλα, ανοίγει μόνο για λίγα άτομα και για σύντομες περιόδους. Οι ίδιοι οι μελετητές δυσκολεύονται να πάρουν άδεια πρόσβασης.


(Το κείμενο αποτελεί μέρος της μελέτης μου με τον τίτλο: «ΤΑ ΦΥΣΙΚΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΘΡΗΣΚΕΙΑ-Μια επισκόπηση της ανάπτυξης του πολιτισμού» Α΄ Μέρος: ΠΡΟΙΣΤΟΡΙΑ,  Κεφ. 5. ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΗ ΤΕΧΝΗ: Περιεχόμενο και τεχνικές- 5.1 Τα χειροτεχνήματα των Νεάντερνταλ)

 



6 σχόλια:

  1. "οι σύγχρονοι άνθρωποι δεν είχαν φτάσει ακόμα στην Ευρώπη, αν και βρίσκονταν στη Μέση Ανατολή"!!!!!
    Aχα,χα,χα,χα.Θεός ο τύπος που το έγραψε,να ειναι καλά μας εκανε να γελάσουμε! Πλάκα πλάκα όλοι αυτοί οι απίθανοι πανασχετοι αρθρογραφούν και διαμορφώνουν άποψη.
    Μονο σαν αστειο μπορεις να εκ λάβεις αυτά που αναφέρει.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα ανώνυμε.
      Τώρα που γέλασες και το ευχαριστήθηκες δεν μας λες και τη δική σου άποψη, ώστε να έχουμε μια εικόνα;;

      Διαγραφή
    2. Εντάξει τι να λέμε τώρα.Εδώ,καθώς και η υπόλοιπη Ευρώπη ήταν ακατοίκητα μέρη.Μαύρη-μαυρίλα.Οι απόγονοι του Νωέ και του Αβρααμ,οι σύγχρονοι άνθρωποι δηλαδή,καλά που ήρθαν εδώ από την Μεση Ανατολή και κατοικήθηκε η Ευρώπη!!!
      Αυτή είναι πανω-κάτω η θεωρία που μας πασάρει ο τύπος μαζί με τους ομοϊδεάτες του.
      Α,...ναι,..και μην ξεχνάμε ,ο πρώτος άνθρωπος δημιουργήθηκε πριν 5.000 χρόνια και τον έλεγαν Αδάμ.
      Υ.Γ.Α, και κάπου άκουσα ότι η γη γυρίζει.....

      Διαγραφή
    3. Τώρα κατάλαβα την αιτία του γέλωτα.
      Λυπάμαι να το πω, αλλά μάλλον ανώνυμε φίλε τελείς υπό σύγχυση, ή εννοείς να καταλαβαίνεις αυτά που εσύ θέλεις να καταλάβεις.
      Πουθενά στο κείμενο δεν αναφέρθηκε ότι η Ευρώπη ήταν ακατοίκητη, τουλάχιστον όχι τα τελευταία 250.000 χρόνια! Αντίθετα, το άρθρο αναφέρεται στους Νεάντερταλ ως σε ανθρώπινο είδος που πιστοποιημένα κατοικούσαν στην Ευρώπη και μάλιστα η επιστήμη τους θεωρεί πλέον κομμάτι της εξέλιξης του ανθρώπινου είδους, που έκανε ακόμα και τέχνη!
      Πουθενά στο κείμενο δεν αναφέρθηκε η Μ. Ανατολή ως κοιτίδα του σύγχρονου ανθρώπου, αλλά μόνο ως ένας σταθμός της μετακίνησης του προς την Ευρώπη (Όμως οι σύγχρονοι άνθρωποι δεν είχαν φτάσει ακόμα στην Ευρώπη, αν και βρίσκονταν στη Μέση Ανατολή). Οι χρονολογίες που δίνονται στο κείμενο αφορούν γεγονότα δεκάδες χιλιάδες χρόνια πριν, και τα 5.000 χρόνια που εσύ αναφέρεις χωρίς εμφανή λόγο, σε σχέση με το κείμενο, είναι δικό σου αυθαίρετο συμπέρασμα και μάλλον προϊόν θρησκευτικής ιδεοληψίας που νόμισες ότι είναι η κατάλληλη περίσταση για να την εκφράσεις.
      Τούτο σημαίνει πως είτε δε διάβασες το κείμενο προσεκτικά και για αυτό δεν το κατάλαβες, ή δεν το διάβασες καθόλου! Επίσης, μοιάζει να έχεις παντελή ελλειψη ενημέρωσης για το τι λέει η επιστήμη με τις νέες έρευνες και ανακαλύψεις της. Η κριτική σε ένα κείμενο είναι αναγκαία και επιθυμητή, αλλά κάθε κείμενο χρειάζεται και τους κατάλληλους αναγνώστες.
      Ευτυχώς που γράφεις ανώνυμα και έτσι δεν εκτίθεσαι περισσότερο....

      Διαγραφή
  2. Η Μ. Ανατολή ως ένας σταθμός της μετακίνησης του προς την Ευρώπη..!!Από που δηλαδή ερχόταν προς την Ευρώπη;
    Μα υπήρχαν στην Ευρώπη!!!! εδώ είναι η κοιτίδα!!! Δεν ήρθαν από κάπου...
    Ενδεχομένως να είμαι πανάσχετος,αλλά πρόσεξε και εσύ το μήνυμα που θέλουν να περάσουν οι "επιστήμονες" και "επιστημονικές θεωρίες" που υπερασπίζεσαι...

    -Ένας ανόητος αναγνώστης-

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμε αναγνώστη, έχει κολλήσει η βελόνα!
      Μπορεί να φταίω κι εγώ που δεν καταλαβαίνεις, ή να μη θέλεις να καταλάβεις ότι σου έχει διαφύγει το θέμα και συνεχίζει να σου διαφεύγει. Αντιλαμβάνομαι ότι όλη αυτή η συζήτηση έχει ανοίξει, επειδή εσύ δεν αντιλαμβάνεσαι ως ανθρώπους τους Νεάντερταλ. Θεωρείς μάλλον ως μόνους ανθρώπους τους σύγχρονους Homo Sapiens και σου διαφεύγει ότι υπήρχαν και παλαιότερα είδη. Το άρθρο διαπραγματεύεται το γεγονός πως οι Νεάντερταλ ήταν τελικά άνθρωποι και όπως σου είπα παραπάνω χρονολογούνται στην Ευρώπη τουλάχιστον από το 250.000 π.Χ, δηλαδή δεν ήρθαν από πουθενά και άρα ήταν πάντα στην Ευρώπη μέχρι το 30.000 π.Χ. Η επιστήμη έχει αποδείξει ότι τα δύο είδη διασταυρώθηκαν στην πορεία. Με συμβουλεύεις να μη δίνω βάση στα ευρήματα και να μην λαμβάνω υπόψη τους επιστήμονες γιατί μου λένε ψέμματα! Να σου πω κατ΄αρχήν ότι είμαι επιφυλακτικός στο τι αποδέχομαι και κατά δεύτερον θεωρώ πιο ασφαλές να αντλώ πληροφορίες από την επιστήμη κι όχι από καφετζούδες. Μηδενιστής και άκρατος συνωμοσιολόγος δε μπορώ να είμαι, χωρίς να αμφισβητώ ότι υπάρχουν και περιπτώσεις όπως αυτές που υπαινίσσεσαι. Μέχρι εκεί όμως...
      Καλή συνέχεια, ακόμα κι αν διαφωνούμε

      Διαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...