Από το 1888 έως το 1892 ο Φερεκείδης σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας.
Το 1901, για λογαριασμό
του Προέδρου της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, ο καλλιτέχνης πήγε στο Μόναχο
για να ζωγραφίσει αντίγραφα των συνθέσεων του Peter von Hess ( Γερμανός
ζωγράφος )για την άφιξη του βασιλιά Όθωνα στο Ναύπλιο και την Αθήνα. Τα
αντίγραφα αυτά εκτίθενται πλέον στο κεντρικό κτίριο της Τράπεζας.
Βουλιαγμένη
Ο καλλιτέχνης παρέμεινε
στη Γερμανία και συνέχισε τις σπουδές του στην Ακαδημία Τεχνών του Μονάχου με
τον Νικόλαο Γύζη.
Μετά την αποφοίτησή του
από την ακαδημία, ο Φερεκείδης παρέμεινε για να εργαστεί στο Μόναχο. Ο
καλλιτέχνης επέστρεψε στην Ελλάδα το 1909. Μαζί με τον φίλο του από τη
Γερμανία, αρχιτέκτονα Αριστοτέλη Ζάχο, που δεν συμφωνούσε ότι ο βαυαρικός
νεοκλασικισμός είναι «ελληνισμός», ο Φερεκείδης γύρισε όλη την Ελλάδα,
αποτυπώνοντας σε φωτογραφίες,
Η
λίμνη της Βουλιαγμένης, π. 1909-1929
σχέδια και πίνακες
βυζαντινών και μεταβυζαντινών κτηρίων, καθώς και κατασκευών λαϊκής
αρχιτεκτονικής. Εξάλλου, στους πίνακες του Φερεκείδη αυτής της περιόδου είναι
ήδη εμφανής η επίδραση του ιμπρεσιονισμού. Το θέμα της δουλειάς του καλλιτέχνη
στην Ελλάδα είναι κυρίως τα πορτρέτα και τα τοπία. Αλλά για να κερδίσει τα προς
το ζην, ο Φερεκείδης έκανε επίσης αντίγραφα βυζαντινών εικόνων και αγιογράφησε
εκκλησίες. Με το ξέσπασμα των Βαλκανικών Πολέμων, ο καλλιτέχνης ακολούθησε τον
στρατό και ζωγράφισε μια σειρά από στρατιωτικούς πίνακες την περίοδο 1912-1913.
Για το λόγο αυτό ο Φερεκείδης αναφέρεται συχνά ως ζωγράφος μάχης. Ο ελληνικός
στρατός απελευθέρωσε την πρωτεύουσα της Μακεδονίας, τη Θεσσαλονίκη, το 1912.
Λάδι
σε μουσαμά, 29,5 x 52 εκ.
Στη μεγάλη φωτιά της
πόλης που ακολούθησε το 1917,
η παλαιοχριστιανική
βασιλική του Αγίου Δημητρίου να καταστρέφει σχεδόν ολοκληρωτικά τον μεγάλο
πεντάκλιτο ναό που υπήρχε τότε, οδηγώντας στην αναστήλωσή του που ολοκληρώθηκε
το 1948. Το 1919 ο Φερεκείδης εγκαταστάθηκε στη Θεσσαλονίκη, όπου παρέμεινε μέχρι
το 1922. Εκ μέρους των αναστηλωτών της Βασιλικής του Αγίου Δημητρίου, ο
καλλιτέχνης έφτιαξε πλήθος αντιγράφων ψηφιδωτών και αγιογραφιών του ναού. Τα
αντίγραφα αυτά αποκτήθηκαν αργότερα από το Βυζαντινό Μουσείο Αθηνών.
Λάδι
σε μουσαμά, 53 x 76 εκ.
Ο Φερεκείδης πέθανε στην
Αθήνα το 1929, αφού είχε χαρακτηριστεί ως «ζωγράφος του ελληνικού τοπίου».
Λάδι
σε μουσαμά, 30 x 44 εκ.
Αρχική
εικόνα: Βυζαντινή εκκλησία 1917, Λάδι σε μουσαμά, 40 x 56 εκ.
https://www.facebook.com/groups/662228908034535/posts/1932541657669914/
https://www.nationalgallery.gr/artist/ferekeidis-nikolaos/






Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου