Σάββατο 5 Ιουλίου 2014

Οἱ εὐθύνες τῶν Βρετανῶν στὸ νὰ γίνει ξανὰ Χριστιανικὸς Ναὸς ἡ Ἁγία Σοφία τὸ 1918

Ο Βρετανο πέτρεψαν ν ξαναγίνει γία Σοφία χριστιανικς νας τ 1918 ταν τ συμμαχικ στρατεύματα τς ντντ προχώρησαν στς 13 Νοεμβρίου το 1918 στν κατάληψη τς Κωνσταντινούπολης. Τν ποκάλυψη ατ κάνουν τουρκικ δημοσιεύματα γι κάποιους τν παναφέρουν λόγω το μείζονος θέματος πο χει προκύψει μ τν μετατροπ τς γίας Σοφίας σ τζαμί.

ντιλαμβάνεται κανες τι ν συνέβαινε κάτι τέτοιο κα ν σταυρς θ δέσποζε ξαν μεγαλοπρεπς  στν τρολο τς γίας Σοφίας, ατ θ ταν να γεγονς μεγάλης στορικς συμβολικς λλ κα ψυχολογικς σημασίας κα  θ πηρέαζε ποφασιστικ στν ριστικ παναφορ τς Πόλης στ λληνικ χέρια.
μφάνιση ξαν το σταυρο στν τρολο τς γίας Σοφίας θ ταν να π τ μεγαλύτερα στορικ χτυπήματα γι τος Τούρκους κα θ δινε τ ναυσμα γι τν κκένωση τς Πόλης π τ σλαμικ στοιχεο, πως πολόγιζαν τότε κα....τ συμμαχικ στρατεύματα, σύμφωνα πάντα μ τν τουρκικ φημερίδα.

Κα ν λα ταν τοιμα κα εχαν δη καταστρωθε τ σχέδια γι τν κ νέου μετατροπ τς γίας Σοφίας σ χριστιανικ κκλησία, σημειώθηκε ντίδραση π τ μουσουλμανικ στρατεύματα τς βρετανικς ατοκρατορίας κα διατυπωθκαν κάποιες πειλς τι ν συνέβαινε κάτι τέτοιο θ ξεσηκώνονταν στς νδίες ο μουσουλμάνοι ναντίων των Βρετανν καθς κα σ λλες περιοχς που βρετανικ ατοκρατορία ξουσίαζε μουσουλμανικος πληθυσμούς.

πως ποκαλύπτει Zaman, ο πρτες σκέψεις του τότε βρετανο πρωθυπουργο, Lloyd George, μετ τν κατάληψη τς Κωνσταντινούπολης π τ στρατεύματα τς ντντ τν Νοέμβριο το 1918, ταν μεση παράδοση τς γίας Σοφίας στος χριστιανούς. Μ τν κίνηση ατή, πως πολόγιζε Βρετανς πρωθυπουργός, θ σημειώνονταν μι μεγάλη τάση φυγς τν μουσουλμάνων πρς τν Μικρ σία καθς θ φαίνονταν πς Πόλη ριστικ περνοσε ξαν στ χέρια τν χριστιανν κα θ πανέρχονταν στ πρωταρχικό της νομα, δηλαδ π Istanbul στν Κωνσταντινούπολη.

σον φορ τ μουσουλμανικ χαλιφάτο πο εχε μέχρι τότε τν δρα του στν Κωνσταντινούπολη, θ μεταφέρονταν στν Προσα στ κόνιο καὶ ἔτσι μεγάλο μέρος καὶ τοῦ μουσουλμανικοῦ ἱερατείου θὰ ἔφευγε ἀπὸ τὴν Πόλη. Ἐξ ἄλλου, ὅπως ἀνέφεραν τότε οἱ βρετανικὲς πηγές, στὴν Κωνσταντινούπολη ἤδη ὑπῆρχαν ἑκατοντάδες τζαμιὰ καὶ ἔτσι ἡ ἀλλαγὴ τοῦ καθεστῶτος τῆς Ἁγίας Σοφίας καὶ ἡ ἐκ νέου μετατροπή της σὲ χριστιανικὸ ναὸ δὲν θὰ ἐπηρέαζε τὰ θρησκευτικὰ καθήκοντα τῶν μουσουλμάνων ποὺ θὰ παρέμεναν στὴν Πόλη. Διαφωνία ὑπῆρξε στὸ θέμα σὲ ποιοὺς θὰ παραδίδονταν ἡ ἁγία Σοφία.

Φυσικὰ τὴν πρώτη προτεραιότητα τὴν εἶχαν οἱ Ἕλληνες τῆς Πόλης, ὅπως ἀνέφεραν οἱ βρετανικὲς πηγές, καθὼς ἡ ἁγία Σοφία ἀποτέλεσε ἐπὶ χίλια χρόνια το σύμβολο τῆς ἑλληνικῆς ὀρθοδοξίας καὶ τώρα τὴν διεκδικοῦσε μὲ σοβαρὲς ἀξιώσεις τὸ ἑλληνορθόδοξο Πατριαρχεῖο. Ὑπῆρξαν ὅμως καὶ διεκδικήσεις ἀπὸ ρωσικῆς πλευρᾶς ἤδη ἀπὸ τὸ 1915 ἀπὸ τὸν Ρῶσο Trubetskoy καὶ  σχετικὲς ἀναφορὲς ἀπὸ τὸν γνωστὸ Ρῶσο συγγραφέα, Dostoyevski.

Τίποτα ὅμως ἀπὸ ὅλα αὐτὰ δὲν ἔγινε ἐξ’ αἰτίας τῶν δεύτερων σκέψεων τοῦ Λονδίνου, δηλαδὴ τοῦ κέντρου τῆς τότε μεγάλης βρετανικῆς αὐτοκρατορίας ποὺ τὴν ἐποχὴ ἐκείνη διοικοῦσε τὸ μεγαλύτερο μέρος τοῦ ἰσλαμικοῦ κόσμου καὶ μάλιστα εἶχε ὑπὸ τὴν κατοχὴ τῆς τὶς μεγάλες ἱερὲς πόλεις τῶν μουσουλμάνων, δηλαδὴ τὴν Μέκκα καὶ τὴν Μεδίνα. Τὸ θέμα ἔμεινε χωρὶς καμία ἐξέλιξη γιὰ νὰ φτάσουμε στὴν μικρασιατικὴ καταστροφὴ καὶ τὴν κατάληψη τῆς Πόλης ἀπὸ τὰ στρατεύματα τοῦ Μουσταφᾶ Κεμὰλ Ἀτατούρκ, στὶς 6 Ὀκτωβρίου τοῦ 1924.

Ἔτσι  χάθηκε μιὰ μοναδικὴ εὐκαιρία γιὰ τὸν χριστιανισμὸ ἀλλὰ καὶ γιὰ τὸν ἑλληνισμὸ ποὺ θὰ ἐπέστρεφε μετὰ ἀπὸ τεσσεράμισι αἰῶνες στὸν ἱστορικὸ αὐτὸ ναό. Παρ’ ὅλα αὐτὰ ἡ Ἁγία Σοφία δὲν ἔμεινε σὰν τζαμὶ καθὼς ὁ Κεμάλ, ὅπως ἀναφέρει ἡ τουρκικὴ ἐφημερίδα, ἀποδέχτηκε κάποια νέα βρετανικὰ σχέδια γιὰ τὴν μετατροπή της σὲ μουσεῖο.  Τὸ σκεπτικὸ ἦταν ὁ ἱστορικὸς αὐτὸς ναὸς νὰ γίνει, ὅπως καὶ ἔγινε, παγκόσμιο ἀξιοθέατο ποὺ κάθε χρόνο δίνει στὴν τουρκικὴ οἰκονομία ἑκατομμύρια σὲ συνάλλαγμα ἀπὸ τοὺς ἐπισκέπτες ποὺ ἔρχονται ἀπὸ παντοῦ γιὰ νὰ θαυμάσουν αὐτὸ τὸ ἀριστούργημα τῆς ἑλληνικῆς ὀρθοδοξίας.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου