ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΚΕΡΑΜΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου 2013

Καταστρέφειν και χαίρειν

το αρχαιολόγου ωάννη Μηλιάδου

Στ να κα στ’ χι στέκεται
δίβουλή τους γνώμη,
δεξ ν πάρουν ζερβ
τ διπλοσταυροδρόμι·
σταματον κα μ καινούρια
ξαναπαίρνουν δρόμο φούρια…

Ι. Γρυπάρης, «Συναποθανούμενοι»

Η ΠΙΚΡΟΤΑΤΗ περα πο χω π’ τ σχέση τν νθρώπων μ τ’ ρχαα Μνημεα, δν μο πιτρέπει αταπάτες. Μι κα τ λαίμαργα βλέμματα μερικν κυνικν «δυναμικν» στράφηκαν πρ τ λεγόμενο «Θέατρο Διονύσου», καταδίκη του χει πογραφε. Θ προχωρήσουν στν ρχ προφυλακτικά, θ ξεγελάσουν, θ παναχωρήσουν κάποια στιγμ κα στν κατάλληλη εκαιρία θ πιτεθον κάθεκτοι.


τσι γίνεται πάντα. Στν ρχ πάντα μ τ μαλακ κα μ μι συγκινητικ θωότητα προθέσεων: να μικρ πείραμα γι χάρη το… Πνεύματος, χάρη το Ασχύλου! Οτε χνος νίερης κμετάλλευσης. Ποις μπορε νάχει ντίρρηση; Ο πρτοι πο πιάνονται στν παγίδα εναι μερικο δεολόγοι νθρωποι τν Γραμμάτων πο ζαλίζονται εκολα π τος καπνος μις ρμαθις δεολογικο σανο πο τν πυρπολον λλοι. Γιατί κύριος κμεταλλευτς δν παρουσιάζεται ξ ρχς διος στ προσκήνιο. τσι βλέπουμε κι’ νθρώπους πο συχνότατα εναι «σώφρονες», ν πιτρέπουν στν αυτό τους ν τος ξεφύγει μεγάλος λόγος: «Εναι λαμπρ δέα ν’ κουσθε τραγικς λόγος στ αθεντικ ρχαο θέατρο τν θηνν».

Παίρνετε ψύχραιμα τ φράση ατή, τ διαβάζετε νάποδα κα βρίσκετε τ σωστό: Σ’ να μέρος πο δν πάρχει οτε χνος ρατ πο ν θυμίζει Ασχύλο κα Σοφοκλ, σ μι πετσοκομμένη ρχήστρα μετασχηματισμένη σ ρένα μονομάχων, σ’ να χρο πο δν ρκε οτε γι παράσταση παντομίμας, σ’ να τρισάθλιο ρατ περιβάλλον τς σχάτης ρωμαϊκς παρακμς, κε μς καλε πολυπραγμοσύνη τν κυνικν ν νωτισθομε τν ψηλ λόγο το Ασχύλου. Τί φρικτ δέα! τί βάρβαρη! τσι θ τροποποιήσουν μι μέρα τ φράση τους, γιατ εναι δύνατο ν μ ντιληφθον κάποτε, μετ τος πρώτους «φιλολογικούς» νθουσιασμούς, σ τί φριχτ διέξοδα μς φέρνει κα παραμικρή μας πέμβαση στ ρχαο ατ Μνημεο.

λλ π πο προέρχεται, σ τί ποβλέπει κα πς ποστηρίζεται κυνικ ατ δέα; Προέρχεται φυσικ π τος κύκλους πο πιστεύουν τι προορισμς τν ρχαίων πο πάρχουν εναι ν παραδίδονται στν τουριστική τους «ξιοποίηση». Ατ τ δια δν χουν δικό τους προορισμό, δικό τους πνεμα, ερότητα κα μι ντελς δική τους λοζώντανη εαισθησία, ταν τος φερόμαστε βάρβαρα. Τ δικαιολογία τν παρέχουν ο δεολόγοι: Θ καταπλήξει τν κόσμο ναβίωση τς ρχαίας τραγωδίας στ αθεντικ θέατρο το Ασχύλου! Κα μ νέα φούρια θ διαγράψουμε τν νοδική μας πορεία στν τομέα τν παραστάσεων το ρχαίου δράματος πο ρχίζουν ν μς μφισβητον τ μονοπώλιό τους τουλάχιστον τν πρωτοπορία μας ο ξένοι. Κα τί θ κάνουν στ τέλος; θ ποχωρήσουν, φο ατο δν θ χουν ν παρουσιάσουν να αθεντικ θέατρο, φτιαγμένο πίτηδες γι τ λόγο το Ασχύλου!

Ο Αισχύλος
Θ πορευτον κόμα να διάστημα ο δεολόγοι μ’ατά τους τ νειρα. λλ τ ξύπνημά τους θ εναι τραγικό. ταν θ ρθει ριμη στιγμ γι τν πράξη, ατο θ φνε μι κλωτσι κα θ πεταχτον στ περιθώριο, ν μέσα στ χρο θ εσελάσουν ο μπουλντόζες κα ο μηχανικς μετάλλινες δαγκάνες πο θ’ νατρέψουν τ πν. λλες χαλύβδινες μασέ-λες θ πολτοποιον τ κατομμύρια το κρατικο προϋπολογισμο. Γιατί πρέπει ν εναι κανες πολ «γαθούλης» γι ν πιστεύει πς ο κυνικο πο προωθον τν πόθεση στ παρασκήνια, νδιαφέρονται —τάχα— γι μι δυ φιλολογικς παραστάσεις, γι τ λόγο το Ασχύλου, κα λλα χηρ παρόμοια. ξιοποι, στ γλσσα τους, σημαίνει κμεταλλεύομαι. Κι’ κμετάλλευση το Διονυσιακο Θεάτρου, σημαίνει ξαναχτίσιμό του. Σ’ ατ τ τέρμα ποβλέπει πόθεση κι’ ατς τελικς σκοπς πάρχει στ ξεκίνημα λης ατς τς «δεολογικς» περιπέτειας. Τ κόκκαλο εναι γεμάτο μεδολι κα ενε κάθε καρυδις καρύδια λοι κενοι ο «μπνευσμένοι» νθρωποι πο πιθυμον ν τ γλείψουν. χι, λοιπόν, αταπάτες· στν πόθεση το Διονυσιακο Θεάτρου δν πάρχει δεολογία πνευματικότητα. πάρχει συμ—φέ—ρον. Κα τ συμφέρον εναι πάντοτε λικό.

Τ χτίσιμο νς νέου μαρμάρινου θεάτρου στ χρο το παλιο, θ’ παιτήσει δαπάνη κατ κατομμυρίων κα μι δεκαπενταετία. ν παρουσιαστε, στω κι’ π πεύθυνη κρατικ πηρεσία, προϋπολογισμς χαμηλότερος, θ εναι ψεύτικος κα παραπλανητικός. Καθένας καταλαβαίνει τι εναι ντελς προβληματικ ν θ μπορέσει ποτ ν λοκληρωθε ατ τ ργο, πως ποτ δν λοκληρώθηκε τ παίθριο θέατρο πο ρχισε ν χτίζει φασιστικ δικτατορία πίσω π’ τν Πνύκα, χωρς ν λογοδοτήσει κανες γι τ σπατάλη τόσον κατομμυρίων. λλ τ ζήτημα εναι ν’ ρχίσει «δουλειά», χι ν γίνει τ θέατρο. Κι’ ν γίνει; πολογίσαμε τς συνέπειες; Χτίζω να καινούριο θέατρο στ χρο το παληο, σημαίνει καταστρέφω λα τ ρχαα ρείπια πο βρίσκονται σήμερα κε. Δηλαδή: καταστρέφω τ σίγουρο κα χεροπιαστ πομεινάρι τς στορικς ξέλιξης γι ν ξαναχτίσω (πιστημονικώτερα: ν’ ναστηλώσω) τί; Κάτι πο δν τ ξέρουμε κα κάτι πο δν πρξε ποτέ! Τ Θέατρο το Ασχύλου! Τ αθεντικό!

Εναι μι χαρακτηριστικ νεοελληνικ κακομοιριά, κάθε μας κατασκευή, κάθε δημιουργική μας δραστηριότητα ν ντάσσεται μέσα στ ζοφερ πλαίσια μις καταστροφς. Μι λανθάνουσα περτροφικ περοψία γι τν αυτό μας κα τ δθεν «ργο» μας, λειτουργε καταλυτικ κα ξουδετερώνει κάθε σεβασμ κα κάθε νδοιασμό μας γι τ νώνυμο, τ παληό, τ προστάτευτο ργο νς λλου προσώπου μις λλης ποχς. «Καταστρέφειν κα χαίρειν» — δο τί μς χαρακτηρίζει.

Χρειάστηκε ν κάνουμε να Μνημεο γι ν τιμήσουμε τν γνωστο Στρατιώτη μας κα τ πρτο πο σκεφθήκαμε ταν ν παραμορφώσουμε τ πει χαρακτηριστικ κομμάτι τς πόλης, τ θαυμάσιο λόφο τν παλην νακτόρων. Τολμήσαμε ν τραυματίσουμε τν δια τ φύση γι ν γκαταστήσουμε τ «λιμενικά μας ργα» κα ν βγάλουμε τ παλάτι ξω π κάθε κλίμακα κα π κάθε ννοια τι δράζεται στ γ. Μς χρειάζεται να σύγχρονο Στάδιο γι τος λυμπιακούς γνες κα μς ξεδιπλώνονται τοιμα τ σχέδια τς καταστροφς το ρδητο γι ν πλατύνουμε (κα ν καταστρέψουμε) τ σημερν Στάδιο πο εναι ναμαρμάρωση το ρχαίου. Κανες δ σκέφτηκε τι ο λόφοι πο ποτελον τ ραχοκοκκαλι το θηναϊκο λεκανοπέδιου βρίσκονται σ διαλεκτικ σχέση μεταξ τος κι’ τι δ μπορες ν τραυματίσεις τν ρδητ χωρς ν πονέσει κρόπολη κα Φιλόπαππος. Επαμε ν κάνουμε να πνευματικ κέντρο κι’ ατ πο καταδικάσαμε πρτο, ταν τ στερν ργο πο πόμεινε το Κλεάνθη γιατί δν καταδεχόμαστε τ νέα σχέδιά μας ν τ προσαρμόσουμε στν πάρχουσα παλη κατάσταση. Χρειαζότανε πλοχωρι τ Μετσόβιο Πολυτεχνεο κι’ ρχονται ο διοι ο ρχιτέκτονες κα καταστρέφουν τν κεντρικ πυρνα το ρχι-τεκτονήματος το Καυτατζόγλου δημιουργώντας μιν ηδ ουλα. λλ κα καταστροφ πρέπει ν χει τν κάποια λογική της. Πρς τί; Θρασες, στεροι, μοιραοι προχωρομε τώρα ν προσάψουμε τν πάτη μας στν πλαγι το ερο βράχου.

ναστηλώνω σημαίνει ξαναβάζω στ θέση τους παρκτ κομμάτια γι ν κερδίσω τν ρχικ μορφ κα τ πνεμα νς ρχαίου Μνημείου. Εναι μι δημιουργικ πιστημονικ ργασία πο δν μπορε ν προχωρήσει πι πέρα π’ σο μς πιτρέπουν τ πάρχοντα στοιχεα κα ο γνώσεις μας. ναστήλωση ποτ δν πόσχεται τι θ μπορέσει ν δώσει λοκληρωμένο τ ρχαο Μνημεο — συνεπς στν ννοια τς ναστήλωσης δ μπορε ν εσχωρήσει νάγκη τς χρησιμοποίησης το ρχαίου Μνημείου γι σκοπος σύγχρονους. Κάθε ντίθετη ποψη εναι βιασμς τν πραγμάτων κα τς πιστήμης πο καταλήγει στν αθαιρεσία κα τν πάτη. Δίνω, μως, μι καινούρια πατηλ μορφ σ’ να ρχαο Μνημεο, σημαίνει καταστρέφω τ ρχαο Μνημεο κα τ διαγράφω ς μαρτυρία το πολιτισμο μις παλης ποχς. Τ διαγράφω κα τ ποξενώνω κα π’ τν πιστήμη κα π’ τ ζω σν ρείπιο.

Τ πράματα μως περιπλέκονται φάνταστα ταν τ Μνημεο μέσα στν στορικ χρο χει ποστε κατ καιρος ριζικς μεταμορφώσεις. Τότε πρέπει ν διαλέξετε π πρν ποι μορφ το Μνημείου θ’ ναστηλώσετε κα ν μελετήσετε κατ πόσον χετε στοιχεα γι μι τέτοια δουλειά. Δν χετε δικαίωμα ν κατασκευάσετε να κλεκτικ παστίτσιο παραθέτοντας π.χ. μι ρχήστρα το 5ου α., να κολο του 4ου, μι σκην λληνιστικ κι’ να ρωμαϊκ λογεο, γιατί τότε πετυχαίνετε, χι τ αθεντικ θέατρο, λλ τν προβολ τς βάρβαρης σύγχρονης ψυχς μας πάνω σ σεβάσμια κληροδοτημένα γαθ πο δν εναι ποκλειστικ δικά μας.

Στν περίπτωσή μας, ο δίστακτοι κυνικο μς εαγγελίζονται τν πιστροφ στ αθεντικ θέατρο το Ασχύλου. λλ τν ποχ το Ασχύλου, το Σοφοκλ, το Εριπίδη, λόκληρο τν 5ον α. πο εναι αώνας τς τραγωδίας, θέατρο στ σημεριν ννοια το ρου, δν πρχε. Τί θ’ ναστηλώσετε; Λέγοντας «θέατρο» χρησιμοποιήσιμο σήμερα, νοομε να μόνιμο λίθινο ρχιτεκτόνημα πο διαθέτει σκηνή, παρασκήνια, ρχήστρα κα —πρ πάντων— κμεταλλεύσιμες μαρμάρινες κερκίδες — να τεράστιο κολον πο ν φτάνει ψηλ ς τ σπηλι το Βράχου, κε που λλοτε ταν στημένο τ Μνημεο το Θρασύλλου. (Σ’ ατ τν ναμαρμάρωση, λλωστε, θ σπαταληθον τ κατομμύρια). Εναι, φαίνεται, δυστύχημα τι ο μεγάλοι, σο κα πλο κενοι, δν σκεπτόντουσαν σν καί μς. Δν χτιζαν πρτα να θέατρο γι ν παίξουν τ ργα πο θ γραφαν στερα. Δημιούργημα φυσιολογικό, μέσα στ πλαίσιο νς λαϊκο θρησκευτικο πανηγυριο τ δρμα τους, μποροσε ν’ ρκεστε σ’ να πλ λνι, μιν ρχήστρα π πατημένο χμα, κα μι κινητ κα λυόμενη ξύλινη σκηνή. Κα ο διοι μποροσαν ν νωτίζονται τν ψηλ λόγο το Ασχύλου καθισμένοι κατάχαμα — γιατί δν καναν τουρισμό. Πιστεύουμε τι κατέχουμε νδείξεις τς πρωταρχικς ατς ρχήστρας το Ασχύλου. Βρίσκεται νοτιώτερα κα σ χαμηλότερο πίπεδο π τ σωζόμενη ρωμαϊκ ρχήστρα. Θ μπορούσαμε, λοιπόν, ν καταλήξουμε (χι στ σοβαρά) σ μι πρόταση, γι ν’ ποσπάσουμε τ προσωπεο τν ραστν το αθεντικο. Θέλετε ν’ νασυστήσουμε τν αθεντικ ρχήστρα το Ασχύλου; Δν θ πάρχει μως μαρμάρινο κολο — συνεπς τόπος, κατάλληλος γι μερικς λεπτότατες πνευματικς πολαύσεις, θ εναι στόσο πολύτως πρόσφορος γι τουριστικ «ξιοποίηση». Κα εμαι πολύτως βέβαιος τι κανες κραυγαλέος ποστηρικτς το αθεντικο δν πρόκειται ν’ ποδεχθε τ μόνη δυνατ αθεντικ λύση.

λλ εμαι πρόθυμος ν ξεστρατίσω σ μι παραχώρηση: θέλετε ν συνδυάσουμε τν ρχήστρα το Ασχύλου μ’ να κάποιο μαρμάρινο κολον; Τότε εμαστε ποχρεωμένοι τ κολο πο πάρχει σήμερα ν τ μεταφέρουμε καμμι δεκαπενταρι μέτρα νατολικώτερα γι ν βρεθε στν ξονα τς ρχήστρας το Ασχύλου. Σς πάει ατό; Κα στ μι περίπτωση κα στν λλη πρέπει ν καταστρέψουμε ,τι ρατ πομεινάρι πάρχει σήμερα. Δν μς μένει παρ ν γυρίσουμε στν ρχήστρα κα τ κολον τς ποχς το Λυκούργου. λλ τότε ποχαιρετομε τ χρο τς κλασικς τραγωδίας κα περνομε στ θέατρο τς Μέσης κα Νέας Κωμωδίας. Κα πάλι μως θ χρειαστε ν καταστρέψουμε τ σημερν ρχήστρα κα τ βμα το Φαίδρου κα —τ χειρότερο κα νεπίτρεπτο— ν σκεπάσουμε τ χνη τς λληνιστικς σκηνς πο π’ τ μι μερι εναι παραίτητα γι τ μελέτη τν προβλημάτων το ρχαίου θεάτρου, κι’ π’ τν λλη τ λικό τους εναι τόσο εθικτο πο κα τ παραμικρ γγιγμα θ τ διαλύσει. Θ σκεπάσουμε κα τ Στοά, πίσω π’ τ σκηνή, γι ν περισώσουμε τ θεμέλιά της.

Πρέπει κάθε ντιμα σκεπτόμενος νθρωπος ν τ πάρει πόφαση: ,τιδήποτε κι’ ν πιχειρήσουμε ν κατασκευάσουμε γι σύγχρονη κμετάλλευση στ χρον ατό, θ ποχρεωθομε ν’ ρχίσουμε π μιν νελέητη καταστροφ ατο πο πάρχει. Δν θ πρόκειται, φυσικά, γι’ ναστήλωση, λλ γι ξαναχτίσιμο, πειτα π καταστροφή. λλ’ ς δεχθομε γι μι στιγμ τι ο κυνικοί, ο ρεαλιστές, ο δυναμικο πικρατον. Δημοψήφισμα κα συλλαλητήρια γκρίνουν τν καταστροφ γι χάρη νς θεάτρου πο θ εναι χάρμα τν ματιν. Σκεφθήκαμε ποτ τί δυσκολίες θ συναντήσουμε στ δρόμο μας πρς τ γνωστο κα τί θηρίο θ’ ντιμετωπίσουμε σν ποτέλεσμα τς θρασύτατης πολυπραγμοσύνης μας;

Τ μεγάλα βάρη πο θ συσσωρευθον, ο τέλειωτοι γκοι μαρμάρων γι τ κολο, θ τινάξουν ναμφιβόλως τος ρχαίους ναλημματικος τοίχους πο στν κατάσταση πο βρίσκονται σήμερα δ θ μπορέσουν ν’ νθέξουν στν πιφόρτωση. Συνεπς θ’ ναγκαστομε ν χτίσουμε λόκληρο τ περίγραμμα το νέου θεάτρου π τσιμέντο, π τ σημερν ρχήστρα, ς τ σπηλι το Βράχου κα γι ν μ φαίνεται τ τσιμέντο, θ φέρουμε τόννους χώματος γι ν τ σκεπάσουμε. τσι θ’ λλάξει ντελς μορφ το σημερινο τοπίου — χι, βέβαια, στ καλύτερο.

λλ ν ταν μόνον ατό! Στ δεξι πλευρ το σημερινο κοίλου, γι λόγους πο σως κόμα δν τος ξέρουμε, πάντως πειδ τ κολο ατ γινε σιγ – σιγ κι’ πρεπε ν προσαρμοστε σ προϋπάρχουσα κατάσταση, πάρχει μι καταφανέστατη συμμετρία. Εναι μακρύτερη. (λλες συμμετρίες πάρχουν στ ξωτερικ περίγραμμα το θεάτρου). Τί θ κάνει τ νέο θέατρο; Θ σεβαστε τς ρχαες συμμετρίες —πράγμα εκολώτατο!— θ τς πιδιορθώσει, τροποποιώντας τ ρχαο κολο; πάρχει κόμα μι ρθογώνια βαθύτατη ντομή, γιατί σ’ ατ εσχωροσε σν σφνα γωνία το δείου το Περικλ. Τί θ γίνει μ’ ατ τν ντομ στ καινούριο κολο; Θ τν σεβαστομε; πότε θ χάσκει κατανόητα θ τν συμπληρώσουμε, πότε θ πατήσουμε στ χρο το δείου, πο κόμα δν χει τελειωτικ ρευνηθε κα μελετηθε; θ τ στείλουμε λα στ Διάβολο, γι ν κάνουμε τ δουλειά μας; λλ’ ς δεχθομε τι βολέψαμε λες ατς τίς… λεπτομέρειες. Χτίσαμε τ νέο θέατρο. Θ θελα ν μο πον ο τολμηρο πς φαντάζονται τι θ σταθε στ χρο μόνο του, ξεκρέμαστο, ατ τ μεγαθήριο; Τ ρχαο θέατρο εχε νταχθε μέσα σ συγκρότημα πολλν κτιρίων: δεο Περικλ, σκληπιεον, Στο Εμένη, χορηγικ μνημεα κ.τ.λ. λ’ ατ τώρα λείπουν. Θ τ ξαναχτίσουμε λα; Γιατ χι! σο γι τ Στο το Εμένη χουμε δη σχετικ πρόταση!

Κα τώρα στ σπουδαιότερο. Ποις εναι ατς πο γνωρίζει κα μπορε ν μς διδάξει ποι ταν τ κριβς προφλ τς κάθετης τομς το ρχαίου κοίλου; λλ καμπύλη ατ δν σχετίζεται μόνο μ τν ασθητικ μφάνιση το κοίλου. Σχετίζεται κυρίως κα μεσώτατα μ τν κουστική του ρχαίου θεάτρου. Κα τν καμπύλη ατ τν γνοομε. Τί θ τ κάνετε ν χανς καινούριο θέατρο χωρς κουστική; πλούστατα θ τ γκαταλείψετε σ λίγο.

στόσο τ νστικτο τς καταστροφς, πο παίζει τεράστιο ρόλο στ ζω λων τν στείρων νθρώπων, μαζ μ τ θερμουργ πνο το συμφέροντος, εναι δυνάμεις πολ νώτερες π’ τν κοιν λογικ κα τος θικος δισταγμος τν… σχολαστικν. Κα καταστροφή, σήμερα, αριο, θ γίνει. τόπος ατς κα ο ταγοί του, λλοφρονον ταν ποκαλύπτεται μι κλοπ τεσσάρων μικρν γαλματίων π να τεράστιο Μουσεο. ψυχολογικ νάλυση το φαινομένου εναι ατή: ατ πού μς κόβει κα μς θερίζει εναι ννοια τς κλοπς, τς φαίρεσης νς πε-ριουσιακο μας στοιχείου πο τ καρπώνεται κάποιος τρίτος. χι γάπη το ρχαίου καθ’ αυτ σν πνευματικ γαθό. καταστροφ μως, πο εναι πείρως χειρότερη κα βαρβαρότερη π’ τν κλοπή, δν μς προκαλε νάλογες ντιδράσεις. Συμβιβαζόμαστε πι εκολα μαζί της. πόδειξη: χει καταγγελθε π χρόνια τι τ Μνημεα τς κρόπολης φθείρονται καθεμέρα κα φθείρονται νεπανόρθωτα. Κα μως κανες δν κοκκινίζει π ντροπή. Οτε ο ρμόδιοι. Τος κλέφτες ν κυνηγήσουμε, χι τος δολιοφθορες.

πό τό περιοδικόν «ΕΠΟΧΕΣ», τ. 47, Μάρτιος 1967

ΠΗΓΗ
http://averoph.wordpress.com/2013/09/24/%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%B1%CF%83%CF%84%CF%81%CE%B5%CF%86%CE%B5%CE%B9%CE%BD-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%87%CE%B1%CE%B9%CF%81%CE%B5%CE%B9%CE%BD%CF%84%CE%BF%E1%BF%A6-%E1%BC%B0%CF%89%CE%AC%CE%BD-%CE%BC%CE%B7/#more-37802


(Σσ: Τό παρόν,νηρτήθη π’ εκαιρία τς συμπληρώσεως 38 τν,πό τήν μερ/νίαν θανάτου το διαπρεπος λληνος ρχαιολόγου)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...