ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΚΕΡΑΜΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Τρίτη 7 Ιουλίου 2015

Οι ξεχασμένοι Ελληνικοί ναοί της Μεγάλης Ελλάδας

Ο Παρθενώνας στην Αθήνα έχει δει λεηλασίες πολέμου, βανδαλισμούς, ρύπανση και έπεσε θύμα αρχαιοκαπήλων, παρόλα αυτά είναι πάντοτε το πιο σημαντικό θέαμα στην πόλη. Αλλού, στον ελληνικό κόσμο, υπάρχουν ελληνικοί ναοί που μπορούν να τον ανταγωνισθούν, αλλά, έχουν, πραγματικά, λησμονηθεί.

Μόνο εντρυφώντας κανείς σε πηγές μπορεί να τους εντοπίσει. Πενήντα χιλιόμετρα νότια της Νάπολης, στις δυτικές ιταλικές ακτές, βρίσκονται τα ερείπια της αρχαίας ελληνικής αποικίας της Ποσειδωνίας, γνωστής τώρα με το ρωμαϊκό όνομα Paestum.

 Εντός των τειχών της αρχαίας πόλης διατηρούνται όχι μόνον ένας αλλά τρεις εντυπωσιακοί, άθικτοι, ελληνικοί ναοί που είχαν εγκαταλειφθεί και αγνοήθηκαν, ίσως επειδή περιβάλλονται από ένα λοιμώδη προστατευτικό βάλτο – από το Μεσαίωνα μέχρι την «ανακάλυψή» τους από τους αρχαιολόγους, τους ιστορικούς, τους αρχιτέκτονες, τότε, ως συνέχεια της Αναγέννησης, τον δέκατο όγδοο αιώνα.

 Είναι οι πλέον καλοδιατηρημένοι ναοί κάθε ελληνικής πόλης, με εξαίρεση, ίσως, την Αθήνα, θα τονίσει ο αρχαιολόγος R.Ross Holloway του Brown University (σήμερα συνταξιούχος).


Paestum-Ναός του Ποσειδώνα και ναός της Ήρας

Η πόλη Ποσειδωνία (όνομα προς τιμήν του Ποσειδώνος) είναι, ίσως, μία από τις πιο άδοξες πόλεις του αρχαίου ελληνικού κόσμου. Πρόσφατες ανασκαφές αποκάλυψαν νέα τμήματα της αρχαίας πόλης, παρέχοντας, έτσι, μια ολοκληρωμένη εικόνα μιας μοναδικής κλασικής πόλης. Σύμφωνα με αρχαίες αφηγήσεις, η Ποσειδωνία, ιδρύθηκε από εξόριστους, είτε από την κοντινή και ευημερούσα αποικία της Σύβαρης ή την ελληνική πόλη της Τροιζηνίας, γύρω στο 600 π.Χ.

 Ήταν ένας επιτυχημένος εμπορικός σταθμός για την Magna Graecia - Μεγάλη Ελλάδα, ή του δικτύου των ελληνικών αποικιών, που φύτρωσαν στην Ιταλία και τη Σικελία, αρχής γενομένης από τον όγδοο αιώνα π.Χ. Από τους τρεις σωζόμενους ναούς της Ποσειδωνίας, οι δύο ήταν αφιερωμένοι στη σύζυγο του Δία, την Ήρα και ένας στην Αθηνά που χτίσθηκαν τον πέμπτο και τον έκτο αιώνα π.Χ. Ωστόσο, γύρω στο 400 π.Χ. η πόλη κατακλύσθηκε από ανθρώπους από την ιταλική ενδοχώρα, τους ονομαζόμενους Λουκάνους – Lucani.

Αν και κάποιες πηγές υποστηρίζουν ότι οι Λουκάνοι υποδούλωσαν τους Έλληνες και η «κατάκτησή» τους ήταν πιθανόν μια πράξη πολιτιστικής σύντηξης.



Συμπόσιον-Βόρειος τοίχος

 Η επιβολή τους στην Ποσειδωνία τελείωσε το 237 π.Χ. με την άφιξη των Ρωμαίων. Οι Ρωμαίοι διατήρησαν τους ναούς ανέπαφους, αλλά κατέστρεψαν τα κτήρια και επάνω στα παλαιά έκτισαν τα δικά τους.

 Η ευημερούσα ελληνική αποικία έγινε μια περιθωριακή ρωμαϊκή πόλη. «Από τον δεύτερο αιώνα π.Χ. η πόλη άρχισε να χάνει τη σημασία της και δεν απειλούνταν από κατακτήσεις και ένα κομμάτι της πόλης μετατράπηκε σε τέλμα», σημειώνει από το Πανεπιστήμιο του Michigan ο ομότιμος καθηγητής John Griffiths Pedley στο βιβλίο του για το ιστορικό της περιοχής.

Ορισμένες μικρές κοινότητες παρέμειναν κοντά στο ναό της Αθηνάς και λίγους αιώνες αργότερα μετατράπηκε σε βασιλική- γύρω στον 5ο αιώνα μ.Χ. και οι πηγές που υπήρχαν στην περιοχή μετέτρεψαν το χώρο σε βάλτο. Έτσι εγκαταλείφθηκε. Για καλή του τύχη, αφού οι ντόπιοι απέφευγαν το μέρος, ως εχθρικό για την υγεία τους, λόγω της ελονοσίας από τα κουνούπια, αλλά και των επιδρομών των ληστών που κρύβονταν στην άγρια βλάστηση.

 Έτσι, μετά την ανακάλυψη της Πομπηΐας και του Herculaneum που είχαν χαθεί κάτω από τις στάχτες του Βεζούβιου, ανακαλύφθηκε και η αρχαία ελληνική πόλη. Η πόλη έπεσε στη μελέτη των επιστημόνων.

Οι ναοί ήταν δωρικού ρυθμού και η αρχιτεκτονική τους απασχόλησε επί πολλές δεκαετίες τους ειδήμονες του 18ου αιώνα.
Ο Γερμανός θεωρητικός Johann Joachim Winckelmann, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η ρωμαϊκή αρχιτεκτονική δημιουργήθηκε ή εμπλουτίσθηκε από το ελληνικό στυλ.

 Το Paestum, όπως λένε οι Ιταλοί την Ποσειδωνία, είναι ένας χώρος μελέτης της κλασικής αρχιτεκτονικής και, φυσικά, της πρωτόγνωρης αντοχής της, στο χρόνο.

 Κείμενο βασισμένο σε άρθρο του αμερικανικού περιοδικού archaeology



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...