Ένα
απίστευτο αρχαιολογικό εύρημα είδε το φως πριν καιρό στην Αίγυπτο και
δικαιώνεται απόλυτα ο Ηρόδοτος μετά από 2.469 χρόνια!
Ο Έλληνας ιστορικός,
Ηρόδοτος τον 5ο αιώνα π.Χ είχε ταξιδέψει στην Αίγυπτο και στα γραπτά του έκανε
λόγο για ασυνήθιστα ποταμόπλοια στο Νείλο. Μεταγενέστεροι μελετητές θεωρούσαν
πως τα κείμενα αυτά αποτελούσαν στοιχεία φαντασίας και όχι καθαρή ιστορική
αναγραφή. Κάτι που όμως πλέον καταρρίπτεται και δικαιώνει τον Έλληνα ιστορικό
μετά από τόσους αιώνες.
Ο Ηρόδοτος στην πρώτη
μεγάλη ιστορική καταγραφή του αρχαίου κόσμου αφιερώνει 23 γραμμές της ιστορίας
του, όπως αναφέρει ο Guardian, στην περίπλοκη περιγραφή της κατασκευής ενός
“baris”.
Για αιώνες οι μελετητές
υποστήριξαν καθώς δεν υπήρχαν αρχαιολογικά στοιχεία ότι τέτοια πλοία υπήρξαν
ποτέ. Τώρα υπάρχει. Ένα «καταπληκτικά συντηρημένο» ναυάγιο στα νερά γύρω από το
βυθισμένο Ελληνοαιγυπτιακό λιμάνι Θώνης – Ηρακλείου (τέλος 7ου αιώνα έως τα
πτολεμαϊκά χρόνια ) αποκάλυψε πόσο ακριβής ήταν στις περιγραφές του ο Ηρόδοτος.
«Δεν ήταν μέχρι που
ανακαλύψαμε το ναυάγιο αυτό που συνειδητοποιήσαμε ότι ο Ηρόδοτος είχε δίκιο»,
δήλωσε ο Δρ. Ντάμιαν Ρόμπινσον, διευθυντής του κέντρου ναυτικής αρχαιολογίας
του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, ο οποίος δημοσιεύει τα ευρήματα της ανασκαφής. «Αυτό
που περιγράφει ο Ηρόδοτος ήταν αυτό που είδαμε.»
Το
ξύλινο κύτος του πλοίου 17.
Το 450 π.Χ. ο Ηρόδοτος
παρακολούθησε την κατασκευή ενός baris. Παρατήρησε πως οι οικοδόμοι «έκοψαν τις
σανίδες σε δύο ράβδους [περίπου 100 εκατοστά] και τα κανόνισαν σαν τούβλα».
Έγραφε πως: «Στις ισχυρές και μακρές επιφάνειες [ξύλινα κομμάτια] εισάγουν δύο
σανίδες. Όταν έχουν κατασκευάσει το πλοίο τους με αυτόν τον τρόπο, τεντώνουν
τις δοκούς πάνω τους … Περνούν τις ραφές από μέσα με τον πάπυρο. Υπάρχει ένα
πηδάλιο, που διέρχεται από μια τρύπα στη τρόπιδα. Ο ιστός είναι από ακακία και
τα πανιά του παπύρου … »
Ο Ρόμπινσον είπε ότι οι
προηγούμενοι μελετητές «είχαν κάνει κάποια λάθη» προσπαθώντας να ερμηνεύσουν το
κείμενο χωρίς αρχαιολογικά στοιχεία. «Είναι ένα από αυτά τα αινιγματικά
κομμάτια. Οι μελετητές έχουν υποστηρίξει ακριβώς τι σημαίνει για όσο διάστημα
έχουμε σκεφτεί τα σκάφη με αυτόν τον επιστημονικό τρόπο», είπε.
Μια
καλλιτεχνική απόδοση του ναυαγίου που ανακαλύφθηκε. Το άνω μισό του μοντέλου
απεικονίζει το ναυάγιο όπως ανασκάπτεται κατα χώραν . Κάτω από αυτό, οι κατεστραμμένες περιοχές αντικατοπτρίζονται ώστε να παράγουν
ένα πλήρες περίγραμμα πλοίου.
Είρημα
από τον βυθό του λιμένα
Ο Ρόμπινσον πρόσθεσε: «Ο
Ηρόδοτος περιγράφει τα σκάφη ως έχοντα μακρά εσωτερικά πλευρά. Κανείς δεν ήξερε
πραγματικά τι σήμαινε … Η δομή αυτή δεν έχει δει ποτέ αρχαιολογικά πριν. Τότε
ανακαλύψαμε αυτή τη μορφή κατασκευής σε αυτό το συγκεκριμένο σκάφος και είναι
απολύτως αυτό που έλεγε ο Ηρόδοτος ».
Περίπου το 70% του
σκάφους έχει επιβιώσει, καλά διατηρημένο στο Νείλο. Οι σανίδες της ακακίας
κρατήθηκαν μαζί με τις μεγάλες πλευρικές ράβδους – με μήκος περίπου 2 μ. – και
στερεώθηκαν με γόμφους, δημιουργώντας γραμμές «εσωτερικών πλευρών» μέσα στο
κύτος. Έχει κατευθυνθεί χρησιμοποιώντας ένα αξονικό πηδάλιο με δύο κυκλικά
ανοίγματα για το τιμόνι και ένα βήμα για ιστό προς το κέντρο του σκάφους.
Το
τοπογραφικό του λιμανιού Θωνης- Ηράκλειον
με τις θέσεις των ναυαγίων που έχουν ανακαλυφθεί
Για περισσότερα
εδώ:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου