Με
μια θλιβερή, φοβισμένη έκφραση ο Βαν Γκογκ αντιμετωπίζει τον καθρέφτη του και
δημιουργεί ένα από τα πολυσυζητημένα πορτρέτα του. Aυτοπροσωπογραφία που έγινε
τον Αύγουστο του 1889 την περίοδο που ο μεγάλος καλλιτέχνης εκδήλωσε ψυχωτική
συνδρομή και με δική του απόφαση εισήχθη στο άσυλο Saint-Paul-de-Mausole του
Saint-Rémy-de-Provence στη Νότια Γαλλία. Όλος ο κόσμος του ήταν δύο μικρά
δωμάτια – κελιά με αμπαρωμένα παράθυρα.
Το τελευταίο πορτρέτο
του Βαν Γκογκ, ζωγραφίστηκε το Σεπτέμβριο του 1889 λίγο πριν αποχωρήσει από το
Saint Rémy de Provence
Αυτή η αυτοπροσωπογραφία
που δημιουργήθηκε σε εκδήλωση ψυχωτικής κρίσης βρίσκεται από το 1910 στις
εθνικές συλλογές της Νορβηγίας. Το ψυχικό αδιέξοδο στην έκφραση και η αγωνιώδης
θλιβερή χρωματική παλέτα, που κυριαρχείται από μουντά χρώματα, γέννησαν τις
πρώτες αμφιβολίες για τη γνησιότητα του έργου στη δεκαετία του ’70.
Πρίν από λίγες ημέρες
ειδικοί του Μουσείου Βαν Γκογκ μετά από έρευνα διαβεβαίωσαν ότι το πορτρέτο
είναι γνήσιο. Έτσι η αυτοπροσωπογραφία αποκαταστάθηκε και συμπληρώνει τις τρεις
τελευταίες αυτοπροσωπογραφίες του Ολλανδού.
Ο ερευνητής του Μουσείου
Βαν Γκογκ, Louis van Tilborgh διέλυσε τις αμφιβολίες διαβεβαιώνοντας ότι η
αυτοπροσωπογραφία ολοκληρώθηκε στα τέλη του καλοκαιριού του 1889 ενώ ο Βαν Γκογκ
νοσηλευόταν στο άσυλο του Saint-Remy.
Ο van Tilborgh καθηγητής
ιστορίας της τέχνης – ερευνητής του Μουσείου Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ δήλωσε
πως ο καλλιτέχνης προφανώς χρησιμοποίησε τη συγκεκριμένη ζωγραφική ως προσωπική
μελέτη για αυτοθεραπεία.
«Πιθανόν να ζωγράφισε το
συγκεκριμένο πορτρέτο για να συμφιλιωθεί με αυτό που είδε στον καθρέφτη: ένα
πρόσωπο που δεν ήθελε να είναι, όμως ήταν…». Συμπλήρωσε ο Ολλανδός καθηγητής.
Τη ζωγραφιά είχε χαρίσει
ο Βαν Γκογκ στο Joseph και τη Marie Ginoux ιδιοκτήτες του Café de la Gare στην
Arles, όπου ο καλλιτέχνης σύχναζε πριν εισαχθεί στο άσυλο. Το ζευγάρι πούλησε
τη ζωγραφική οκτώ χρόνια αργότερα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου