ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΚΕΡΑΜΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Κυριακή 14 Νοεμβρίου 2021

Το Βυζαντινό Μουσείο της Καστοριάς και οι θησαυροί του, ένας προορισμός για όλους

Αποψη αίθουσας στο Βυζαντινό Μουσείο Καστοριάς.

Γράφει ο Νίκος Βατόπουλος

Αν εμείς οι Ελληνες, πρώτα από όλους, είχαμε την περιέργεια και την επιθυμία να γνωρίσουμε τον τόπο μας απ’ άκρη σ’ άκρη, τότε πολλά θα ήταν διαφορετικά.

Πολλές πόλεις, κωμοπόλεις και χωριά θα υποδέχονταν ταξιδιώτες που θα σέβονταν τον κάθε τόπο και δεν θα υπήρχε υπερσυγκέντρωση στους διαφημισμένους προορισμούς και ερημιά στους υπόλοιπους. Η Ελλάδα θα ήταν καλύτερη και πιο δυνατή και σίγουρα οι πολίτες της θα ήταν πλουσιότεροι και σοφότεροι. Επιπλέον, θα υπήρχε περισσότερη περηφάνια στους τόπους, θα υπήρχε μεγαλύτερος σεβασμός γι’ αυτό που κληροδοτήθηκε, γι’ αυτό που μπορεί να γίνει. Οπως συμβαίνει συχνά σε πολλά μέρη, ξεχωριστά ή όχι, η επίσκεψη σε ένα μουσείο είναι σχεδόν μοναχική εμπειρία. Αλλά σε ορισμένα μουσεία, όπως το Βυζαντινό της Καστοριάς, που επισκέφθηκα πρόσφατα, θα έπρεπε να υπάρχουν πολλοί επισκέπτες και παρά τους περιορισμούς της επιδημίας να υπάρχει πάντα εκδηλωμένη η επιθυμία σύνδεσης, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, με όσα το μουσείο αυτό προσφέρει.

Αγιοι Ανάργυροι, Κοσμάς και Δαμιανός. Τέλος 12ου, αρχές 13ου αι.

Είναι μερικά χρόνια τώρα, από το 2018, που το Βυζαντινό Μουσείο Καστοριάς, ένα θαυμάσιο έργο της Εφορείας Αρχαιοτήτων Καστοριάς, έχει μεταμορφωθεί. Είναι ένα σύγχρονο μουσείο, που άρχισε να κτίζεται το 1985 σε ρυθμό μακεδονικό, ένα μουσείο όχι ακόμη μεγάλο, αλλά γεμάτο θησαυρούς. Μελλοντικά θα επεκταθεί στο γειτονικό κτίριο που ήταν το Ξενία της πόλης. Αλλά προς το παρόν είναι μια πραγματική κιβωτός γεμάτη αριστουργηματικές εικόνες, βημόθυρα, αντικείμενα μικροτεχνίας και αποτοιχισμένες τοιχογραφίες που καταδεικνύουν το υψηλό επίπεδο τέχνης στην Καστοριά και στα πέριξ.

Η Καστοριά με το κάστρο (πηγή: Μ. Σινόπουλος, Αργ. Παύλου).

Πέραν αυτών, έχει σημασία το ίδιο το μουσείο ως ένας τόπος που συσπειρώνει και απελευθερώνει ταυτόχρονα. Η Καστοριά, μια πόλη με μακραίωνη διαδρομή, ιδιαίτερα σημαντικό κέντρο για τη Δυτική Μακεδονία, έχει πολλές δυνατότητες να γίνει και πάλι κέντρο για περιηγητές, Ελληνες και ξένους. Μπορεί να έτυχε, αλλά την ημέρα που επισκέφθηκα το μουσείο δεν υπήρχαν εκείνη την ώρα άλλοι επισκέπτες και δυστυχώς δεν υπήρχε ούτε πωλητήριο για ένα, έστω, ενθύμιο. Ομως η επίσκεψη αυτή καθεαυτήν είναι μια πράξη βαθιά εσωτερική και μοναχική. Και αυτός ο σκοπός υπηρετήθηκε πλήρως μέσα στις αίθουσες των αριστουργημάτων, που γεννούν αισθήματα δέους.

Αγιος Παντελεήμων (μέσα 16ου αιώνα).

Σκέφτεται κανείς πόσες καθημερινές εμπειρίες πηγαίνουν χαμένες στη χώρα μας, αλλά και πόσο λίγη προσπάθεια καταβάλλεται για την προώθηση αυτών των θησαυρών. Και τα σχολεία πρέπει να είναι οργανικά συνδεδεμένα, και οι ιδιώτες και οι δημόσιοι λειτουργοί. Στο Βυζαντινό Μουσείο της Καστοριάς υπάρχει συμπυκνωμένη όλη η γνώση για την ακμή αυτής της πόλης, για το πώς μεγάλωσε και αναπτύχθηκε, για το πώς έγινε κέντρο και για το πώς στην πόλη αυτή ευδοκίμησε η τέχνη τόσων ζωγράφων. Ενα ταξίδι στην Καστοριά μιας διαχρονικής αλήθειας.

Πηγή

https://ellas2.wordpress.com/2021/11/13/%cf%84%ce%bf-%ce%b2%cf%85%ce%b6%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%b9%ce%bd%cf%8c-%ce%bc%ce%bf%cf%85%cf%83%ce%b5%ce%af%ce%bf-%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%ba%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%81%ce%b9%ce%ac%cf%82-%ce%ba%ce%b1/#more-163611

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...