ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΚΕΡΑΜΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Κυριακή 6 Μαρτίου 2022

Ιερά και αθυρόστομα τραγούδια της Αποκριάς


Σαββόπουλος Πάνος

Από τα πανάρχαια χρόνια, η ελληνική αποκριά άρχιζε μ’ ένα “κάλεσμα” από μεγάλο νταούλι, που αποτελούσε την πρόσκληση του κόσμου στη μεγάλη γιορτή. Το νταούλι είχε πολύ δυνατό ήχο για να αποτρέπει όλα τα κακά! Ο κόσμος μαζευόταν σιγά-σιγά στην πλατεία γύρω από το νταούλι και τα άλλα όργανα, βιολί, κλαρίνο και λαγούτο.

Τα τραγούδια της Αποκριάς έχουν αρχαιοελληνική καταγωγή και γι’ αυτό είναι “αρματωμένα” με το νόημά τους, τα θεία μυστικά τους, τους κώδικές τους, αλλά και τους συμβολισμούς τους, με τα σύμβολα να είναι άλλοτε φανερά, άλλοτε κρυφά και σπάνια πολύ κρυφά και δυσεξήγητα! Πρόκειται για σύμβολα τα οποία διασχίζουν τους αιώνες και έχουν διατηρηθεί αλώβητα, με συνέχεια και με συνοχή στο χρόνο, που εκπλήσσει!Ακριβώς γι’ αυτό, πέρασαν χωρίς προβλήματα από την αρχαία Ελλάδα στο Βυζάντιο και μετά στη νεότερη Ελλάδα, μάλιστα συνταιριάζοντας με αρμονία, την Διονυσιακή παγανιστική λατρεία με τον σκληρό Χριστιανισμό!

Κι αυτό δεν είναι καθόλου υπερβολή, αφού από τα αρχαία χρόνια με τις μεγάλες εορτές όπως τα Διονύσια, τα Λήναια, τα Ανθεστήρια… (αν δεν θυμάστε αυτές τις γιορτές, μη βλαστημάτε εμένα ή τον εαυτό σας, αλλά πάρετε μία βρεγμένη σανίδα και βουρ στο πομπωδώς ονομαζόμενο υπουργείο Παιδειάς και αλλοφροσύνης…). Έλεγα, από τα αρχαία χρόνια, οι Έλληνες αισθάνονταν την ανάγκη να εκφράσουν την λαχτάρα τους για την άνοιξη, να παρακαλέσουν για τη γονιμότητα και την καλή σοδειά, αλλά ταυτόχρονα να επικοινωνήσουν με το διπλανό τους άνθρωπο με διάθεση σκωπτική, αλλά και ερωτική!

Το βαθύτερο μυστικό-σύμβολο, ήταν να αναβαπτισθούν μέσα στην ίδια τη μητέρα φύση, με το να ξαναγίνουν παιδιά! Γι’ αυτό και πρώτα-πρώτα τα παιδιά, τραγουδούσαν τα τραγούδια της Αποκριάς: «Πέντε ποντικοί, δεκαοχτώ νυφίτσες, γάμο κάνανε μ’ ένα σπυρί σιτάρι και το αλέθανε στου σφοντυλιού την τρύπα»! Η αποθέωση του …τεράστιου αμελητέου, δίκην «αυτός ο κόσμος ο μικρός ο μέγας».

Μαζί μ’ αυτό και το μιμητικό «Πώς το τρίβουν το πιπέρι του διαβόλου οι καλογέροι…, με τον κώλο τους το τρίβουν και το ψιλοκοπανίζουν». Από παλιά, ακόμα και σε κοινωνίες πολύ κλειστές και συντηρητικές μέχρι και σήμερα (και με την επίσημη εκκλησία να κοιτάζει απορημένη και να μην μπορεί να κάνει τίποτε), όλος ο κόσμος …ξεντροπιάζονταν μία φορά το χρόνο στην περίοδο της Αποκριάς, ακόμα και οι γυναίκες!

Έτσι μπορούσαν όλοι να τραγουδήσουν, χωρίς καμία παρεξήγηση, τραγούδια σατυρικά ακόμα και άσεμνα, τα οποία μεγαλειωδώς αναφέρονταν στο κάτω μέρος του σώματος και στις ιερές γενετήσιες λειτουργίες!

Για τη συνέχεια του άρθρου εδώ:

https://slpress.gr/politismos/iera-kai-athyrostoma-tragoydia-tis-apokrias/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...