ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΚΕΡΑΜΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2025

Το «Κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι» του Βερμέερ αποκαλύπτεται

«Κορίτσι με το μαργαριταρέnιο σκουλαρίκι», Γιοχάνες Βερμέερ (1665)

Νέα θεωρία για την ταυτότητα του διάσημου πορτραίτου

Ένας Βρετανός ιστορικός τέχνης υποστηρίζει πως έχει λύσει επιτέλους το αίνιγμα που κρύβεται πίσω από τον περίφημο πίνακα του Γιοχάνες Βερμέερ, το «Κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι», όσον αφορά το ποια είναι η πραγματική ταυτότητα της τρυφερής νεανικής φιγούρας που απεικονίζει ο Ολλανδός καλλιτέχνης.

Στο πέρασμα των αιώνων, το πορτραίτο του φημισμένου κοριτσιού, το οποίο σήμερα φιλοξενείται στο Μουσείο Mauritshuis στη Χάγη, έχει ταυτιστεί με διάφορες μορφές: την πρωτότοκη κόρη του ζωγράφου, την Σίβυλλα από την ελληνική μυθολογία, ή με μια απλή υπηρέτρια, όπως την ενσάρκωσε η Σκάρλετ Γιόχανσον στην ομώνυμη κινηματογραφική μεταφορά του 2004.

Τώρα, ο Άντριου Γκράχαμ-Ντίξον, στο βιβλίο του, «Vermeer: A Life Lost and Found», ταυτοποιεί το μυστηριώδες πρόσωπο με τη Μαγκνταλένα φαν Ράιφεν, κόρη της Μαρίας ντε Κνάιτ και του Πίτερ Κλάας φαν Ράιφεν, από τους σημαντικότερους προστάτες και υποστηρικτές του Βερμέερ.

Οι δύο αυτοί εύποροι πολίτες του Ντελφτ ανήκαν στους βασικούς πάτρωνες του ζωγράφου, δηλαδή στους ανθρώπους που χρηματοδοτούσαν και ενίσχυαν το έργο του, αγοράζοντας πίνακές του και αναθέτοντάς του νέες δημιουργίες.

Η ανακάλυψη του Γκράχαμ-Ντίξον ήρθε στα τέλη του περασμένου χρόνου, όταν εντόπισε την οικία της οικογένειας φαν Ράιφεν στο Ντελφτ. Το σπίτι βρισκόταν στην καρδιά της πόλης, απέναντι από μια εκκλησία των Ρεμονστραντών, μιας προτεσταντικής ευαγγελικής ομάδας που επιδίωκε να μιμηθεί τον τρόπο ζωής των αποστόλων και των μαθητριών του Χριστού.

Οι πάτρωνες του Βερμέερ ανήκαν πράγματι στους Ρεμονστραντές, ενώ η Μαρία ντε Κνάιτ συμμετείχε και στους Κολλεγιανούς, μια ριζοσπαστική κοινότητα η οποία απέρριπτε την εκκλησιαστική ιεραρχία, προωθώντας τον ελεύθερο θεολογικό διάλογο.

Μαγκνταλένα σαν μία άλλη Μαρία Μαγδαληνή

Η Μαγκνταλένα, γεννημένη το 1655, θα ήταν περίπου δώδεκα ετών όταν ο Βερμέερ φιλοτέχησε τον πίνακα, γύρω στο 1667 ή 1668, μια ηλικία κατά την οποία θα είχε ήδη βαπτιστεί στην έδρα των Κολλεγιανών στο Ράινσμπουργκ. Είναι πολύ πιθανό, το πορτρέτο να δημιουργήθηκε για να σηματοδοτήσει τη μετάβασή της, μια τελετή μύησης όπου η Μαγκνταλένα καλείται να ενσαρκώσει την πίστη της Αγίας Μαρίας Μαγδαληνής, της Αγίας που έφερε το όνομά της.

«Αν λάβουμε υπόψη ότι ο πίνακας δημιουργήθηκε για αυτούς, είναι εύλογο να υποθέσουμε ότι το μοντέλο ήταν κάποιο πρόσωπο που γνώριζαν και αγαπούσαν», όπως έγραψε ο ιστορικός σε σχετικό άρθρο στους Sunday Times του Λονδίνου, ενόψει της κυκλοφορίας του βιβλίου του.

Γιοχάνες Βερμέερ, «A Maid Asleep» (1657)

Η Μαρία Μαγδαληνή, πιστή ακόλουθος του Ιησού, φαίνεται να είχε ιδιαίτερη σημασία για τους φαν Ράιφεν, καθώς η φιγούρα του πίνακα επρόκειτο για την δεύτερη γυναίκα της οικογένειας που έφερε το όνομα της.

Ένα από τα πρώτα έργα που η Μαρία ντε Κνάιτ ανέθεσε στον Βερμέερ, το «A Maid Asleep» (1657), είχε επίσης αντλήσει έμπνευση από την ιστορία της: απεικονίζει μια υπηρέτρια με ροδοκοκκινισμένα μάγουλα από το κρασί, καθισμένη μπροστά σε ένα τραπέζι. Μικροσκοπική εξέταση της επιφάνειας του πίνακα, που πραγματοποιήθηκε μετέπειτα, αποκάλυψε ότι αρχικά ο καλλιτέχνης είχε ζωγραφίσει κι έναν άνδρα στο κατώφλι, τεχνική την οποία συναντάμε συχνά στα έργα του Βερμέερ, όπως αποκάλυψε πρόσφατα η National Gallery of Art στην Ουάσινγκτον.

Σύμφωνα με την ερμηνεία του Γκρέιχαμ-Ντίξον, το «Κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι» απεικονίζει την κορυφαία στιγμή στην ζωή της Μαρίας Μαγδαληνής: τη στιγμή που συναντά τον Ιησού μετά την Ανάστασή του. Το κορίτσι στρέφεται απότομα, το βλέμμα της εκφράζει την έκπληξη της αναγνώρισης, ενώ παράλληλα φαίνεται έτοιμη να μιλήσει.

Σε αντίθεση με τις λεπτομερείς σκηνές για τις οποίες φημίζεται ο Βερμέερ, εδώ η μορφή προβάλλει σε σκοτεινό φόντο, ενώ τα μόνα στοιχεία που έχουν σημασία είναι η Μαγδαληνή και ο Χριστός που έχει μπροστά της.

«Αν κοιτάξει κανείς προσεκτικά», σημειώνει ο Γκρέιχαμ-Ντίξον, «μπορεί να διακρίνει δάκρυα στα φωτεινά της μάτια. Όσο για το περίφημο μαργαριτάρι, αυτό καθρεφτίζει την ομορφιά της ψυχής της», καταλήγει ο ιστορικός.

Πηγή: The Huffington Post, με πληροφορίες από artnet

http://anaskafi.blogspot.com/2025/10/blog-post_86.html

 

 

  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...