ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΚΕΡΑΜΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Κυριακή 24 Μαρτίου 2013

Η ουσία και ο τύπος πίσω από την 25η Μαρτίου


Του Γεράσιμου Γ. Γερολυμάτου

Σκοπός αυτού του άρθρου, δεν είναι να προσθέσει ένα ακόμη επετειακό κείμενο στα πολλά που γράφονται αυτές τις ημέρες με αφορμή την επέτειο της Εθνικής μας Επανάστασης. Ούτε ακόμη να επιχειρήσει μια ρηχή αναφορά σε γνωστά ιστορικά γεγονότα και πρόσωπα, αφήνοντας στο περιθώριο την ουσία, χάριν της συμβατικότητας των επιδερμικών αφηγήσεων. Πολύ περισσότερο, δεν επιθυμεί να επιδοθεί σε ασφαλείς ηρωικές κορώνες και σε εθνικόφρονες κολακείες του πατριωτικού αισθήματος των αναγνωστών του, καθώς το ζήτημα δεν είναι ο αυταπόδεικτος ηρωισμός των πατέρων μας, αλλά ο υπό αμφισβήτηση δικός μας.



Το άρθρο έχει σκοπό να ασχοληθεί κυρίως με το σήμερα, αναζητώντας την ουσία της Εθνικής Επανάστασης στο παρόν, μέσα από την επικαιρότητα του διαχρονικού της μηνύματος. Διότι, αν η επέτειος αυτή, δεν έχει τίποτα πλέον να μας διδάξει, αν έχει γίνει μια ανούσια μνήμη, μια εθιμοτυπική συνήθεια κενή περιεχομένου, σαν ένα άδειο κέλυφος ή ένα αστείο φολκλόρ, σαν μια πίστη Ανάστασης που κατάντησε νεκρή, τότε δεν με αφορά. Θα ήταν ένας μάταιος κόπος. Οι ιστορικές νεκρολογίες περί των αείζωων ιδεών, όπως αυτή της ελευθερίας, μου είναι απεχθείς. Έχει σήμερα η Εθνική Επανάσταση κάτι ζωντανό να μας πει; Αυτό είναι που κυρίως με ενδιαφέρει. Και θεωρώ πως έχει.

Η χαροποιός επέτειος της 25ης Μαρτίου, σηματοδοτώντας την αρχή του Αγώνα, αποτελεί στην ουσία και ορόσημο της Εθνικής Παλιγγενεσίας. Ενός Έθνους, που ποτέ δεν έπαψε να υπάρχει, όσο μπορεί να θυμάται τον εαυτό του, αλλά που αγωνίσθηκε για να αποκτήσει την δική του έκφραση και το σχήμα, βγαίνοντας από τη σκοτεινή αμορφία των οθωμανοκρατούμενων αιώνων. Δεν εορτάζουμε σήμερα τα γενέθλια του νεοελληνικού κράτους, που έτσι και αλλιώς ιδρύθηκε πολλά χρόνια μετά, αλλά την απόφαση των Ελλήνων να ζήσουν ελεύθεροι με κάθε τίμημα. Διότι, αυτό ήταν το πραγματικά ανεπίστροφο σημείο της ιστορίας. Απόφαση, που ήδη μετρά 192 χρόνια, εκτός και αν έχουμε αλλάξει γνώμη, οπότε είναι και μάταιοι οι εορτασμοί.

Η επίσημη ίδρυση του κράτους με τη συναίνεση των Μεγάλων Δυνάμεων, ήταν το επιστέγασμα μιας αγωνιζόμενης ελεύθερης πορείας 7 χρόνων αιματηρού αγώνα των αποφασισμένων Ελλήνων. Τίποτα δεν μας χαρίστηκε, αντίθετα μας αποστέρησαν πολλά. Όχι πως δεν ήταν σημαντική η τυπική αναγνώριση, όμως ακόμη σημαντικότερη υπήρξε η απόφαση που οδήγησε στην αποκατάσταση αυτή, ακόμη και αν σήμερα γνωρίζουμε πολύ καλά, ότι η αναγνώριση αυτή υπήρξε κατώτερη των αληθινών προσδοκιών του επαναστατημένου Γένους και της απόφασης του για μια ελεύθερη πατρίδα.

Υπάρχει, λοιπόν, μια τεράστια ποιοτική διαφορά ανάμεσα στις δύο ημερομηνίες, που εξηγεί γιατί προκρίθηκε να εορτάζεται η πρώτη έναντι της δεύτερης. Και η διαφορά αυτή συνοψίζεται στην υπεροχή της ουσίας έναντι του τύπου, της αιτίας έναντι του αποτελέσματος, του Έθνους έναντι του κράτους. Ελεύθερος, θα πρέπει να θεωρείται στην ουσία μόνο εκείνος, που έχει αποφασίσει σθεναρά πως θέλει να είναι τέτοιος, ακόμη και αν τυπικά και συγκυριακά παραμένει σκλαβωμένος, μέχρι να καταφέρει να ελευθερωθεί. Και αυτό είχε ήδη γίνει από τον Μάρτη του 1821. Το να «συλλογάται κανείς καλά»,  που σημαίνει το «να συλλογάται ελεύθερα», βρίσκει εδώ την πλήρη δικαίωση του.

Είναι αυτό, που καθιστά επίκαιρο και σήμερα το μήνυμα της Επανάστασης. Μοιάζει να μας λέει πως οι ιδέες της ελευθερίας και της τιμής, είναι πάνω από όλα μια αίσθηση της ψυχής, που μπορεί εύκολα να χαθεί, όταν το μάτι της ψυχής θολώσει. Ακόμη και αν τυπικά το σώμα είναι ελεύθερο σε ένα ουσιαστικά υποτελές κράτος, όπως αυτό, που οξύμωρα και υποκριτικά εορτάζει σήμερα την επέτειο της ελευθερίας με μέτρα καταστολής. Αυτός είναι σήμερα και ο μεγαλύτερος κίνδυνος που απειλεί τις ψυχές των Ελλήνων. Το να είναι δηλαδή σκλάβοι εσωτερικά, πιστεύοντας πως είναι ελεύθεροι. Στο να αρκούνται στον τύπο του εορτασμού, ενώ έχει χαθεί η ουσία.

.





8 σχόλια:

  1. Μη σκαλίζεις τις ημερομηνίες, θα βρούμε κι άλλο μπελά ;-)

    Τελικά αυτός ο Peter von Hess ήξερε πολλά; Οι άλλοι γιατί ζωγράφιζαν συνέχεια με γαλάζιο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Καραβάκι!
      Γενικά οι ημερομηνίες και η σημειολογία τους αποκαλύπτουν πολλά.
      Σχετικά με τον Βαυαρό ζωγράφο Peter von Hess, δεν κατάλαβα την ερώτηση και τι ακριβώς εννοείς, αν θέλεις γίνε πιο σαφής..

      Διαγραφή
    2. Καλησπέρα Γεράσιμε

      Κατ' αρχήν ζητώ συγγνώμη, παρασύρθηκα στο όνομα του ζωγράφου, αποδίδοντας τον πίνακα αυτόν στον Γερμανό Hess αντί στον Γάλλο Dupre. Στον πίνακα αυτό απεικονίζεται, πέρα από το τοπικό γεγονός των Σαλώνων και η σημαία της Επανάστασης. Μπορούμε να την πούμε έτσι, αφού είναι η τρίχρωμη σημαία που υψώνει ο Αλ. Υψηλάντης στον Δούναβη. Η Α' Εθνοσυνέλευση θα επιβάλει την κατάργηση όλων των συμβόλων της Φιλικής Εταιρείας, καθιερώνοντας το γαλάζιο ως το χρώμα του κράτους που θα δημιουργηθεί από την Επανάσταση.

      Άρα το καλυμμένο (και αυτχές) ευφυολόγημα είχε να κάνει με την επιμονή της κρατικής ιστορίας να προβάλει περισσότερο ό,τι ακριβώς αποφάσισε η Επίδαυρος, ό,τι επικράτησε μέσα από την πλευρά των νικητών της εσωτερικής σύγκρουσης στην διάρκεια της Επανάστασης.

      Οι πολλαπλές αναγνώσεις του 1821 και η σημειολογία εκφράζεται με ένταση μέσα από τα χρώματα και τα σύμβολα που χρησιμοποίησαν οι δυο πλευρές. Ειδικά στις σημαίες όμως, το θέμα δείχνει περισσότερο ασαφές με την πρώτη ματιά, αφού η προκαταβολική διαφωνία, οι επιφυλάξεις, η έλλειψη πειστικής και γενικώς αποδεκτής ηγεσίας από την "περίεργη" Φιλική Εταιρεία, έκανε την Επανάσταση όταν ξέσπασε, να θυμίζει "γαϊτανάκι / ουράνιο τόξο" και όχι συλλογικό ξεσηκωμό με κοινό στόχο.

      Διαγραφή
    3. Αγαπητό Καραβάκι καλησπέρα!

      Ζητώ συγνώμη που άργησα να απαντήσω.
      Εικαστικά ο πίνακας του Dupre μου αρέσει περισσότερο από τους πίνακες του Hess. Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.
      Στέκομαι σε αυτό που λες και συμφωνώ απολύτως με τη σημειολογία των συμβόλων και των συμβολισμών. Είναι πολύ πιο ουσιαστικά και μεστά νοημάτων από όσο με την πρώτη ματιά μπορεί να αντιληφθεί κανείς.
      Αν δεν κάνω λάθος η σημαία του Υψηλάντη είχε και τον Φοίνικα. Ο Φοίνικας ήταν και το πρώτο νόμισμα επί Καποδίστρια.
      Χωρίς να είμαι σε θέση να γνωρίζω, τι ακριβώς μπορεί να γνώριζαν οι ζωγράφοι, ένα είναι σίγουρο. Ότι στην Α΄Εθνοσυνέλευση, όπου δε συμμετείχαν οι στρατιωτικοί και ο Υψηλάντης, πάρθηκαν και οι βασικές αποφάσεις για τον προσανατολισμό και την ηγεσία της Επανάστασης, που από εκεί και έπειτα μπήκαν οι αιτίες που μας κόστισαν εμφύλιους πολέμους και ΠΟΥ στο τέλος μας κατέστησαν προτεκτοράτο των Μ. Δυνάμεων..

      Να είσαι πάντα καλά...

      Διαγραφή
  2. Η σημαία του Υψηλάντη είχε τον Φοίνικα (τον ζωγράφισε ο Hess) αλλά είναι απόλυτα επιβεβαιωμένο ότι η σημαία ήταν τρίχρωμη και είχε την επιγραφή "ΕΝ ΤΟΥΤΩ ΝΙΚΑ", όπως την ζωγράφισε ο Dupre. Άλλο σύμβολο της Επανάστασης ήταν η νεκροκεφαλή με τα χιαστί κόκαλα. Όλα αυτά δεν πετάχθηκαν βιαστικά, αλλά συνειδητά στην Επίδαυρο από τον μεσάζοντα στην υπόθεση των δανείων Μαυροκορδάτο και τον τότε συνεργάτη του Θ. Νέγρη. Οι πρόκριτοι που δεν ήταν βαθιά στην υπόθεση "Επανάσταση", δεν είχαν λόγο να διαφωνήσουν, άλλωστε έβλεπαν ως εχθρό την Εταιρεία. Ως ένα βαθμό, συναίνεσε και ο Κολοκοτρώνης (απών από την Επίδαυρο), ενώ ο Δ. Υψηλάντης το 1822 ξεδίπλωσε πάλι τη σημαία με τον Φοίνικα, και του έστειλαν "συστάσεις".

    Η εικονογραφία της επίσημης ιστορίας μας αποφεύγει αυτές τις αναπαραστάσεις, παρά το ότι ακόμα και απεικονίσεις του 20ου αιώνα με την φανταστική τριάδα της Εταιρείας συμπεριλαμβάνουν τον Φοίνικα. Αποφεύγει και την ιστορία της Εταιρείας "ΦΟΙΝΙΚΑΣ" που με κέντρα την Μόσχα, το Ιάσιο και την Κέρκυρα οργάνωσε την Επανάσταση. Αποφεύγει και την προκήρυξη του Αλ. Υψηλάντη προς τους Γραικούς της Μολδοβλαχίας που αναφέρει τον Φοίνικα. Αποφεύγει και το επίσημο σύμβολο του κράτους μετά την Δ' Εθνοσυνέλευση (καταργήθηκε μετά την δολοφονία του Καποδίστρια)

    Κατά τα άλλα, Γεράσιμε, μαθαίνει Ιστορία στον Έλληνα το ελληνικό σχολείο. Αυτά σκέφτηκα όταν διάβασα το κείμενό σου, κυρίως όμως, όταν είδα τον Ντιπρέ.

    Έρρωσο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τι ιστορία μαθαίνει στον Έλληνα το ελληνικό σχολείο, είναι όντως μια μεγάλη ιστορία. Ειδικά αυτή που αφορά τους τελευταίους 2 αιώνες του νεοελληνικού κράτους και κυρίως των αρχών του, αλλά και των χρόνων λίγο πριν και κατά τη διάρκεια της Επανάστασης. Αυτό οφείλεται σαφώς στην εμπλοκή των δυτικών, μυστική και φανερή, και σε όσα αυτή συνεπάγεται.

      Με την ευκαιρία και γνωρίζοντας πόσο καλά ενημερωμένος είσαι, γύρω από τα θέματα της εθνικής Επανάστασης, σου ζητώ την άδεια να αναρτήσω μια μέρα στο ιστολόγιο μου κάποια από τα πολύ αξιόλογα πονήματα, που έχεις αναρτήσει στη δική σου ιστοσελίδα, και τα οποία βρήκα άκρως ενδιαφέροντα....

      Διαγραφή
    2. Η ιστορία της Ιστορίας! Ανώφελο, αλλά ευτράπελο(!)
      Τα καραβοάρθρα, όσα δεν είναι αναδημοσιεύσεις, στερούνται κοπυράιτ (σε πείσμα των υποκριτικών διαδικτυακών καιρών). Δωρεάν ελάβατε, δωρεάν δότε. Όσο για την "ενημέρωση" είναι σχετικό, υποκειμενικό και μερικής σημασίας γεγονός (σημασία έχει και πώς λες κάτι, αν το πεις με λάθος τρόπο, μπορεί και να το κάψεις).

      Πάντως, ως προς το 21 θα σημειώσω δυο πράγματα: 1. Τυχαία αποτελεί το γεγονός που διεγείρει, συνεπαίρνει, διχάζει την κοινωνία περισσότερο από κάθε άλλο ιστορικό θέμα; 2. Είναι δυνατόν να αληθεύουν δυο εντελώς αντίθετες απόψεις για πρόσωπα και γεγονότα; Είναι λογικό να εφεύρουμε μια ενδιάμεση άποψη, μόνον και μόνον για να συγκεράσουμε τα αντίθετα, για να "κατευνάσουμε τα πνεύματα"; Είναι δηλαδή τυχαίο το ότι η ερμηνεία του "ανολοκλήρωτου" 21 ως προς τα βασικά του στοιχεία, παραμένει ζητούμενο και κλειδί της κατανόησης του σήμερα;

      Διαγραφή
    3. Για μένα όπως καταλαβαίνεις τίποτα δεν είναι τυχαίο και για αυτό ψάχνω τα πράγματα όσο μπορώ.

      1. Όχι διότι οι απαντήσεις για το τότε θα αποδεικύονταν χρήσιμες για το σήμερα. Είναι καλό που διεγείρει.
      2. Οχι, διότι η αλήθεια είναι μια και όχι πολλές. Η μια από τις δύο είναι λιγότερο αληθινή. Αυτό είναι που οδηγεί στην λύση της ενδιάμεσης άποψης, αφού και οι δύο απόψεις λέγουν αλήθειες, αλλά η μια από αυτές λέει περισσότερα ψέμματα.

      Είναι δεδομένο ότι ως προς τα βασικά του στοιχεία το 21 παραμένει ανολοκλήρωτο.
      Το ίδιο όμως συμβαίνει και με το Ψωμί Παιδεία Ελευθερία ενός επίσης ονολοκλήρωτου Πολυτεχνείου...Το έχει η κούτρα μας φαίνεται να αφήνουμε τα πράγματα μισά.

      Υγίαινε!

      Διαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...