ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2014

Οι αναλογίες του Τύμβου της Αμφίπολης «μιλούν»

του Γεράσιμου Γ. Γερολυμάτου

Με αυτό το άρθρο μου για τον Τύμβο της Αμφίπολης, δεν έχω σκοπό να προσφέρω περισσότερη σύγχυση από όση ήδη υπάρχει. Αντίθετα, θέλω να δείξω μια άλλη οπτική, που μπορεί να βοηθήσει στο να αποκτήσουμε μια σαφή αντίληψη του αληθινού όγκου και των διαστάσεων του μνημείου. Οι περισσότεροι έχουμε την τάση να χανόμαστε μέσα στις λεπτομέρειες και έτσι μας διαφεύγει ο ενιαίος λόγος, που συναρτά τα μέρη ενός συνόλου. Για παράδειγμα, τον Τύμβο της Αμφίπολης σε σχέση με το ίδιο το ταφικό μνημείο που βρίσκεται στα σπλάχνα του. Σε αυτό θα μας βοηθήσει πιστεύω η αναλογία των σχέσεων, που διέπει, καθορίζει και ερμηνεύει τα πάντα γύρω μας. Αφού λοιπόν, ούτε αρχαιολόγος είμαι, ούτε ιστορικός, θα προσεγγίσω το θέμα υπό το πρίσμα ενός καλλιτέχνη, που έχει μάθει να βλέπει και να σκέφτεται αναλογικά.

Τα σχέδια που παρουσιάζω εδώ για πρώτη φορά, τα έκανα μελετώντας όλα τα στοιχεία και λαμβάνοντας υπόψιν τις φωτογραφίες, που έχουν δημοσιευτεί από το ΥΠΠΟΑ μέχρι και σήμερα. Όλα τα σχετικά εποπτικά-ογκομετρικά στοιχεία, αναγράφονται με κάθε λεπτομέρεια πάνω στα σχέδια, έτσι που για την οικονομία του άρθρου δεν θα τα επαναλάβω εδώ, παρά μόνο όπου θα χρειαστεί.

Υπενθυμίζω επίσης ότι, προϊούσας της ανασκαφής, τα σχέδια αποτυπώνουν υπό κλίμακα τα μέχρι τώρα δεδομένα, ενώ δεν αποκλείεται αυτά να αλλάξουν τις επόμενες ημέρες, ή χρόνια, (αν οι σκέψεις μου αποδειχθούν βάσιμες). Σε αντίθεση, λοιπόν, με οποιαδήποτε άλλη περίπτωση, δεν έκανα τα σχέδια για το κείμενο, αλλά έγραψα το κείμενο ως επεξηγηματική αναφορά των σχεδίων.

Το σχέδιο 1, είναι μια ελεύθερη καταγραφή των δεδομένων και τοποθέτηση των στοιχείων πάνω σε μια ελαφρώς επικλινή κάτοψη του Τύμβου χωρίς κλίμακα. Ο Τύμβος είναι προσανατολισμένος σε κατεύθυνση νοτιοδυτική.



Το σχέδιο 2, υπό κλίμακα 1/1000, είναι μια πλήρης κάτοψη του Τύμβου, όπου αποτυπώνεται με σχετική ακρίβεια η αναλογική σχέση του τάφου με εμβαδό περίπου 100 τ.μ., ως προς την επιφάνεια του υπόλοιπου τύμβου των 20 περίπου στρεμμάτων (20.000 τ.μ.). Δηλαδή μια αναλογία της τάξης του 1/200! Υπάρχει επίσης και μια υψομετρική αποτύπωση τόσο του Τύμβου, όσο και του μαρμάρινου Λέοντα με την βάση του που βρισκόταν στο κέντρο πάνω σε αυτόν.

Η πρώτη εντύπωση από το συγκεκριμένο σχέδιο, δεν προκαλεί έκπληξη για το πράγματι μεγάλο μέγεθος του τύμβου, όσο για το «μικρό» μέγεθος του τάφου. Ο συντριπτικά «άδειος» χώρος, υποβάλλει στην σκέψη πολλά ερωτήματα σχετικά με το φαινομενικό ή αληθινό κενό του. Ποια λογική μπορεί να εξυπηρετούσε η σπατάλη χρόνου και χρημάτων για τη διαμόρφωση ενός τόσο μεγάλου χώρου και το κτίσιμο μιας τεράστιας περιβόλου, αν ο τελικός σκοπός ήταν πράγματι η κατασκευή ενός μνημείου με τις γνωστές διαστάσεις;



Το σχέδιο 3, που αφορά μια τομή του Τύμβου υπό κλίμακα 1/1000, καταδεικνύει από άλλη οπτική γωνία τις σχέσεις των μεγεθών. Του ταφικού μνημείου από τη μια, ως προς τον συνολικό όγκο του τύμβου από την άλλη. Σχέση, που με αναλογία 1/8 προς την διάμετρο του, όπως θα παρατηρήσετε, μόνο «αναλογική» δε θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί. Μάλιστα, τα 7/8 του ακόμα άγνωστου πυρήνα του τύμβου, προκαλούν την κοινή λογική με την σκέψη, πως υπάρχουν ακόμη πολλά να βρεθούν, ίσως από «άλλες» εισόδους και σε «άλλους» θαλάμους. Η υψομετρική αποτύπωση στο σχέδιο περιλαμβάνει το σύνολο του ύψους μαζί με τον Λέοντα στην κορυφή του Τύμβου.



Στο σχέδιο 4, υπό κλίμακα 1/150, σε μια πιο λεπτομερή τομή αυτή την φορά του ταφικού μνημείου, αποτυπώνω τις καταχώσεις των θαλάμων Α-Β-Γ και την πιθανή διαδρομή των τυμβωρύχων μέχρι τον νεκρικό θάλαμο στην περίπτωση που αυτός είναι συλημένος. Σχετικά με αυτό, έχω μια διαφορετική άποψη που θα καταθέσω σε μελλοντικό άρθρο ειδικά για την σύληση και την ύπαρξη των χωμάτων εντός του ταφικού μνημείου. Διότι, δεν είναι απίθανο η προσπέλαση των τυμβωρύχων στον τάφο να μην έγινε οριζόντια, δηλαδή από την είσοδο, αλλά από πάνω με την διάνοιξη κάθετου φρέατος.

Θα αναφέρω ακόμα μερικές σχέσεις εκπληκτικών αναλογιών, που καταδεικνύουν μια ασυνήθιστα υψηλή διαφορά κλίμακας μεταξύ των δομικών παραμέτρων. Π.χ:

  1. Ο ένας από τους ταφικούς θαλάμους με μήκος 6 μέτρων, θα χωρούσε περίπου άλλες 26, 3 φορές, συνεχόμενα πάνω στον άξονα της διαμέτρου των 158,40 μέτρων.
  1. Το πλάτος της εισόδου του ταφικού μνημείου, με 4,5 έως 5 μέτρα άνοιγμα, αναλογεί στο 1/100 της συνολικής περιμέτρου της περιβόλου, που είναι περίπου 500 μέτρα (497μ.,  για την ακρίβεια)
  1. Ο Λέων, με ύψος 5.30 μέτρα, ίσα-ίσα που θα χωρούσε όρθιος ή ξαπλωτός μέσα στον προθάλαμο των Σφιγγών, ενώ με τη βάση του μαζί (15,30 μ.) φτάνει το μήκος δυόμισι θαλάμων (άνω των 2/3 δηλαδή του μήκους του ταφικού μνημείου με τα έως τώρα δεδομένα)!
  1. Ακόμη, το μήκος της περιβόλου αντιστοιχεί στο άθροισμα 25 ταφικών μνημείων στη σειρά και με 32,6 φορές το ύψος του Λέοντα με την βάση του.

Τελικά, αφού όπως όλοι λένε «μιλάει» η γεωμετρία, οι αναλογίες του Τύμβου μας δείχνουν, πως ίσως βρισκόμαστε στην αρχή μόνο μιας συγκλονιστικά μεγάλης αρχαιολογικής περιπέτειας που θα μας αποκαλύψει πολλά.

Ανεξάρτητα, λοιπόν, από το τι θα βρεθεί μέσα στον τάφο το επόμενο χρονικό διάστημα, έχω την πεποίθηση ότι ο Τύμβος κρύβει μέσα του πολλά περισσότερα μυστικά, που στην ουσία θα καθιστούν τις αναλογικές σχέσεις των μερών πιο αρμονικές. Θεωρώ δε απόλυτα αναγκαία την διενέργεια επιπλέον τομών σε διάφορα σημεία της επιφάνειας του, ακόμη και στο κέντρο του κατακόρυφου άξονα του Λέοντα. Θα ήταν επίσης σημαντικό, να απαντηθεί από τους αρχαιολόγους και το ζήτημα του προσανατολισμού του Λέοντα και της βάσης του, αφού ήταν ουσιαστικό και εμφανές στοιχείο της διάταξης του Τύμβου και όχι απλά διακοσμητικό.

Στην περίπτωση αυτή, θα είχε ενδιαφέρον να διασαφηνιστεί, αν ο Λέοντας βρισκόταν όχι μόνο στον ίδιο άξονα με το μνημείο (πράγμα που συμβαίνει έτσι και αλλιώς ανάμεσα στο κέντρο και σε ένα σημείο του κύκλου), αλλά κυρίως, αν ήταν μετωπικά ευθυγραμμισμένος προς την είσοδο του τάφου με κατεύθυνση νοτιοδυτική, ή αν ήταν στραμμένος προς άλλη κατεύθυνση. Αν η είσοδος που έχει βρεθεί είναι η μοναδική, τότε η καλλιτεχνική συμμετρία και ο συμβολισμός, θα απαιτούσαν την πρώτη εκδοχή της μετωπικής ευθυγράμμισης, αν και αυτό θα ενείχε τον κίνδυνο της υπόδειξης του σημείου της εισόδου για μια πιο ασφαλή ανακάλυψη της από τυμβωρύχους.

Σχεδιαγράμματα 1-2-3-4.
Μελάνι-χαρτί-ακουαρέλα
Γερ. Γ. Γερολυμάτος


Σημ: Στα σχέδια 3-4: Με το κίτρινο χρώμα, είναι τονισμένοι οι ήδη ανασκαφέντες τρεις θάλαμοι, ενώ με το κόκκινο και το πορτοκαλί, ένας τέταρτος που όμως πιθανολογείται η ύπαρξη του.

20 σχόλια:

  1. Στην πρότασή μου ακόμα να πάρω μία απάντηση από τους υπεύθυνους..
    (Να έρθω να σας βοηθήσω για να μπείτε στα Άδυτα της Άλλης Πόλης).
    Εγώ είμαι ήσυχος με την συνείδησή μου.
    Εσείς θα ξαγρυπνήσετε κάποια στιγμή για το λάθος σας...
    Που δεν καταλάβατε τι σας πρότεινα.
    Τα κλειδιά είναι μέσα στην επικοινωνία που έχω μαζί τους.
    Δεν τα έχω στην τσέπη μου.
    Μόνον μέσα εκεί μπορώ να σας ΒΟΗΘΉΣΩ.
    Για το καλό ΌΛΩΝ ΜΑΣ...
    και για μας και για τους προγόνους και για τους απογόνους μας.
    Τηλ. 6972199604 Επίκουρος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. βραιλας γεωργιος

      Αγαπητέ φίλε, είσαι λίγο ασαφής και δεν κατάλαβα ακριβώς, στο περίπου. Σε ότι αφορά την βοήθεια σε καταλαβαίνω απόλυτα. Προσωπικά, θα επιθυμούσα να πάω να σκάψω και δωρεάν για λίγες ημέρες και ας μου έφευγε η μέση που λέμε! Αρκεί να ήμουν εκεί! Είναι φοβερή εμπειρία η συνάντηση με την αληθινή ιστορία!

      Θα ήθελα να απαντήσω και στους άλλους φίλους που επικοινώνησαν με το σχόλιο τους, αλλά δυστυχώς δεν προλαβαίνω τώρα. Υπόσχομαι να επανέλθω αύριο. Καλό βράδυ!

      Διαγραφή
  2. Μπράβο φίλε! Αυτό ακριβώς εννοούσα με το σχόλιο που είχα κάνει πριν 4 ημέρες στο "xronometro.com", το οποίο φαίνεται πως πέρναγε απαρατήρητο από τον περισσότερο κόσμο αλλά όχι από όλους. Κοιτάζοντας τα καταπληκτικά σχέδια σου αλλά διαβάζοντας και το κείμενο σου νιώθω πως αποδίδουν οπτικά και με τέλειο τρόπο την σκέψη μου. Αυτό φυσικά δεν μπορεί να το κάνει ο κάθε ένας αφού απαιτεί και καλλιτεχνικό ταλέντο αλλά και έμπνευση, την ίδια δηλαδή την ιδέα. Και γι' αυτό σου αξίζουν συγχαρητήρια!

    http://www.xronometro.com/tymbos-kasta/#comment-3068

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ φίλε,
      Αν είσαι εσύ ο Joe 35 στο σχόλιο που διάβασα στο σύνδεσμο που μου παρέθεσες, είναι εμφανές ότι οι απόψεις μας ταυτίζονται σε πολύ μεγάλο βαθμό. (Διαφωνώ μόνο ως προς το τεχνητό του Τύμβου, αφού ο Λαζαρίδης έχει ανασκάψει πάνω στον Τύμβο πριν από χρόνια, ταφές της εποχής του σιδήρου αλλά και αρχαϊκές. Οπότε ο "Τύμβος" προυπήρχε ως φυσικός λόφος, τουλάχιστον ως προς κάποιο μέρος του). Αυτό που γράφεις, πως "το ανθρώπινο μυαλό λειτουργεί γεωμετρικά και συμμετρικά...", είναι μια μεγάλη αλήθεια και βασικά αποτελεί το "πνεύμα" που διέπει και το άρθρο μου. Ίσως να ευθύνεται για αυτό και η καλλιτεχνική μου ιδιότητα που μου επιτρέπει να συμπεριλαμβάνω στη σκέψη μου και άλλες παραμέτρους, που ένα καθαρά "επιστημονικό" μυαλό δεν τους δίνει και ιδιαίτερη σημασία. Πχ., ποιος ασχολήθηκε με την "σκηνοθετική' και "θεατρική" διάταξη, (καθαρά καλλιτεχνικά στοιχεία) που σίγουρα θα απασχόλησαν τον αρχιτέκτονα του μνημείου, ώστε να διεγείρει τις εντυπώσεις θαυμασμού για το έργο του; Σφίγγες, μετά Καρυάτιδες, μετά τι; Φυσιολογικά αυτή η "θεατρικότητα" των σε σειρά διακοσμητικών-συμβολικών στοιχείων, θα έπρεπε κάποια στιγμή (ακριβώς πριν από τον τάφο) να αποκορυφωθεί, να φτάσει σε ένα "κρεσέντο". Κάτι τέτοιο δεν το έχουμε δει ακόμα. Επίσης με προβληματίζει έντονα η απουσία στους θαλάμους κάποιων τοιχογραφιών (δεν αναφέρομαι σε μικροστοιχεία ζωγραφικής-χρώματος που βρέθηκαν σε κάποιες παραστάδες), αλλά για μνημειακή τοιχογραφία που θα "απογείωνε" αισθητικά τους εσωτερικούς χώρους.
      Όλα αυτά, αγαπητέ, με προβληματίζουν ιδιαίτερα. Οπότε, αν λάβει κανείς υπόψιν του και το τεράστιο μέγεθος του "άδειου" Τύμβου, οδηγείται στο σχεδόν ασφαλές συμπέρασμα, ότι υπάρχουν ακόμα πάρα πολλά για να βρεθούν.

      Τέλος σε ευχαριστώ πάρα πολύ για την επικοινωνία μας. Εσύ, όπως και οι υπόλοιποι φίλοι σχολιαστές ανήκετε σε ένα 90% που με συνεχάρη, επιδοκίμασε και ενθάρρυνε την αφιλοκερδή και από αγνό ενδιαφέρον μελέτη μου. Υπάρχει πάντα και ένα 10% που μόνο δεν με εξύβρισε.

      Υγ: Ίσως να έχει κάποια ιδιαίτερη αξία να αναφέρω, πως χθες και σήμερα, δύο αξιολογότατοι ειδικοί επιστήμονες (δεν έχει νόημα να αναφέρω τα ονόματα χωρίς την άδεια τους), ένας εκ των οποίων συμμετείχε σε παλαιότερες αρχαιολογικές και γεωλογικές έρευνες πάνω στον Τύμβο, επικοινώνησαν μαζί μου για να μου εκφράσουν τα συγχαρητήρια τους για τα σχέδια και για την προσέγγιση του θέματος. Μου υποσχέθηκε μάλιστα πως θα μου δώσει περισσότερο επιστημονικό υλικό από τις τότε έρευνες, προκειμένου να προχωρήσω με ένα νέο μελλοντικό άρθρο μου σε άλλες παραμέτρους του ζητήματος

      Διαγραφή
    2. Ναι φίλε Γεράσιμε, εγώ είμαι ο JOE35. Σ' ευχαριστώ πολύ για το μήνυμα σου. Τη στιγμή που έκανα το σχόλιο δεν είχα ακούσει ακόμη την πληροφορία αυτή, ότι δηλαδή έχουν ανακαλυφθεί στην πάνω μεριά του Τύμβου ταφές παλαιότερης χρονικής περιόδου. Βάσισα την σκέψη μου στην ευρέως διαδεδομένη άποψη ότι πρόκειται για τεχνητό λόφο, η οποία όμως λαμβάνοντας υπόψη αυτό το δεδομένο δεν μπορεί παρά να είναι λανθασμένη.

      Έχεις απόλυτο δίκιο σε όσα γράφεις. Θα χρησιμοποιήσω μία παρομοίωση πάλι που μου αρέσουν πολύ, "Δέκτης" της τέχνης μπορεί να γίνει ο κάθε ένας. Κάποιος καλός, άλλος ακόμη καλύτερος κι αν και υπάρχουν και "κακοί δέκτες", δεν παύουν να δέχονται κι αυτοί παθητικά κάποια από τα μηνύματα της τέχνης, ασχέτως αν μπορούν να τα αναλύσουν και στην συνέχεια να τα αποκωδικοποιήσουν.

      Για να μπορέσει όμως κάποιος να αναλύσει αντίστροφα ένα μνημείο (κάτι σαν το "reverse engineering" που λένε) και να βγάλει ορισμένα εύστοχα συμπεράσματα, θα πρέπει να μπορεί και ο ίδιος να λειτουργήσει ως "πομπός", ως καλλιτέχνης δηλαδή ώστε να μπορέσει να μπει στο μυαλό του αρχικού καλλιτέχνη και να αποκωδικοποιήσει το έργο του.

      Και πάλι συγχαρητήρια! Και αυτό που θέλω να σου πω είναι να μην δίνεις σημασία σε αυτό το 10% στο οποίο αναφέρθηκες, που ότι και να έκανες ή ακόμη κι αν δεν έκανες τίποτα έτσι θα φερόντουσαν γιατί δυστυχώς δεν έχουν μάθει κάτι άλλο.

      Εύχομαι οι προβλέψεις σου να επιβεβαιωθούν και σύντομα να νιώσουμε για μία ακόμη φορά περήφανοι που είμαστε Έλληνες! Αναμένουμε με αγωνία τα επόμενα άρθρα σου!

      Διαγραφή
  3. Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η προσέγγισή σας και το οπτικό αποτέλεσμα! Μπράβο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. agiovasilema

      Ευχαριστώ πάρα πολύ για την προσοχή και το ενδιαφέρον στο άρθρο

      Διαγραφή
  4. Πολύ καλά τα σχέδια φίλε μου και πολύ περιγραφικά. Ισως οι αρχαιολόγοι να πρέπει κάποια στιγμή να προσθέσουν και τις λεπτομέρειες που δεν μας έχουν ανακοινώσει ακόμα.
    Σχετικά με την τομή, μου φαίνεται απίθανο να υπάρχει τόσο υψηλή κωνική επίχωση και ο τύμβος να μην έχει καταρρεύσει. Πόσο μάλλον αν υπολογίσουμε και το βάρος τού λέοντα! Πιστεύω ότι ο κεντρικός θάλαμος είναι μια υψηλή θολωτή κατασκευή αντίστοιχη του ύψους επίχωσης.
    Εφόσον στα υπέρθυρα χρησιμοποιούνταν τα ανακουφιστικά τρίγωνα για την ελάφρυνση τού υποστηριζόμενου βάρους και σε πολύ παλαιότερες εποχές, γιατί τότε εδώ να έχουν 'γεμίσει' την επίχωση;
    Ίσως έπρεπε να προστεθεί ένα ερωτηματκό στην κεντρική περιοχή της τομής του τύμβου.
    Φιλικά,
    Άγνωστος Έλληνας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ φίλε, συμφωνώ για την οπωσδήποτε αναγκαία έρευνα στο κέντρο του Τύμβου, όπως το αναφέρω και εγώ στο άρθρο μου στην τελευταία παράγραφο. Έχει πολύ "ζουμί" ακόμα η υπόθεση.
      Αυτό που γράφεις όμως περί επίχωσης, φαίνεται πως μάλλον δεν ισχύει, αν όπως γράφω παραπάνω ο Τύμβος ήταν φυσικός λόφος, τουλάχιστον ως προς κάποιο μέρος του. (Τίποτα δεν αποκλείει φυσικά και μια τρίτη, ενδιάμεση περίπτωση, μερικής επιχωμάτωσης).
      Σε ευχαριστώ πολύ για την επικοινωνία μας.

      Διαγραφή
  5. Αγαπητέ φίλε,

    Σε ευχαριστώ κατά αρχήν για την επικοινωνία και δευτερευόντως για το κείμενο που έθεσες υπόψιν μου. Έχει πληροφορίες που θα μου φανούν χρήσιμες.

    Σχετικά με το κείμενο έχω να πω τα εξής.
    Οπωσδήποτε, είναι πάντα συναρπαστικό να διαβάζει κανείς τα κείμενα του Τραϊανού. Έχει πλοκή, έχει μυστήριο, έχει ωραία γλώσσα και λογικό ειρμό στη σύνθεση των παραγράφων του. Όμως, έχει και την τάση από μια υποκειμενική (αναπόδεικτη προς το παρόν) και αυθαίρετη, αν και λογικοφανή υπόθεση του, να στήνει έναν ολόκληρο μηχανισμό σκέψης, για να φτάσει στα αυμπεράσματα που επιθυμεί. Το κάνει με αριστοτεχνικό τρόπο, έτσι που θα τον ζήλευε και ο Νταίνικεν, ακόμη και ο Βερν.
    Έχοντας λοιπόν, ως βάση της σκέψης του την λανθασμένη αυτήν υπόθεση, (τάφος Αλέξανδρου Δ΄-Ρωξάνης-Ολυμπιάδας κλπ), μοιραίο είναι να φτάνει και σε λάθος πορίσματα. Αν σε κάτι η αρχή είναι λάθος, δεν υπάρχει περίπτωση στο τέλος να βγει σωστό. Το λάθος "αγαπά" την αρχή και η αρχή των πραγμάτων εκ φύσεως έλκει πάντα τα λάθη.
    Το κείμενο, με το οποίο σε αρκετά θέματα συμφωνώ, αλλά και σε άλλα πολύ σημαντικά διαφωνώ, για λόγους που μπορώ να αναλύσω τροχάδην, δεν μου επιτρέπει την συνολική αποδοχή της επιχειρηματολογίας και των συμπερασμάτων του. Θα αναφέρω ενδεικτικά ορισμένα.

    1. Αναφέρεται σε ύστερη (197 πΧ) τεχνητή επίχωση του δήθεν προσκυνηματικού επιφανειακού "μαυσωλείου", αγνοώντας μάλλον πως ο Τύμβος ήταν φυσικός λόφος με πολύ προγενέστερες κιβωτιόσχημες ταφές, όπως ανέφερα ήδη παραπάνω. Άρα, πάει αυτό το επιχείρημα!

    2. Δεν βάζει κανείς Λέοντες σε γυναικόπαιδα και ας είναι και της βασιλικής οικογένειας. Είναι σύμβολο αρσενικό-φαλλικό, ανδρείας και γενναιότητας δεν ταιριάζει σε καμία περίπτωση. Επίσης, υπάρχουν ενδείξεις ότι ο τάφος του Αλέξανδρου Δ΄ έχει βρεθεί, εκεί όπου βρίσκονται οι τάφοι όλων των Μακεδόνων Βασιλέων. Ο μικρός και η μητέρα του δολοφονήθηκαν στα μουλωχτά από τον Κάσσανδρο. Λόγω της δημοφιλίας και της αγάπης του μακεδονικού λαού προς τον Μέγα Αλέξανδρο, ο Κάσσανδρος δεν θα έκανε ποτέ την ανοησία να στήσει έναν ολόκληρο τύμβο σε αυτούς που ο ίδιος δολοφόνησε αποδίδοντας τους τιμές και λατρεία, όταν οι Μακεδόνες σίγουρα γνώριζαν ποιος τους δολοφόνησε και γιατί. Ο δολοφόνος πάντα κρύβει το έγκλημα του, δεν το βάζει στη βιτρίνα σε κοινή θέα. Τους καταχώνιασε συνοπτικά στην "παλαιά" Μακεδονία. Άρα πάει και αυτό, το αρχικό επιχείρημα.

    3. Η υπόθεση πως επίχωσαν το "μαυσωλείο", για να το προστατεύσουν δήθεν από τους Ρωμαίους, και για αυτό έσπασαν τον Λέοντα για να μη φαίνεται, μόνο γέλιο προκαλεί. Δηλαδή, αν ήθελαν οι Ρωμαίοι να βρουν αυτό το έτσι και αλλιώς πασίγνωστο μνημείο, δεν θα το έβρισκαν;; Δεν θα υπήρχε ΕΝΑΣ ντόπιος προδότης να τους υποδείξει το σημείο;; Δεν υπήρχε μια διαθέσιμη Λεγεώνα 3.600 ανδρών, που με φτυάρια και με αξίνες, θα μπορούσαν να κάνουν ισόγειο τον τύμβο μέσα σε ένα μήνα, αν το ήθελαν; Ακόμη λοιπόν ένα σαθρό επιχείρημα.

    4. Ο Λέοντας ήταν αδύνατο να κλαπεί, όπως άλλα μικρότερα γλυπτά και να μεταφερθεί με τα μέσα της αρχαίας εποχής λόγω του βάρους και του μεγέθους του. Έτσι παρέμεινε επί του τύμβου. Τον έσπασαν επιτόπου, όταν κάποιοι αποφάσισαν να τον απομακρύνουν, προκειμένου ίσως (και αυτό είναι δική μου υπόθεση), να ανοίξουν κατακόρυφο πηγάδι καθόδου στο κέντρο ακριβώς του τύμβου. Ποιοι δε, θα είχαν την εξουσία ώστε άφοβα να κάνουν τέτοιες εργασίες χωρίς τον κίνδυνο να γίνουν αντιληπτοί; Μα, το πιο πιθανό οι ίδιοι οι Ρωμαίοι!

    5. Και τελευταίο, διότι υπάρχουν πολλά. Δεν ισχύει αυτό που γράφει "ποιος κάνει τον τάφο του ενώ είναι ζωντανός, είναι μακάβριο κλπ". Θα του έλεγα, λοιπόν, πως εκτός από τους Φαραώ, που οι περισσότεροι επέβλεπαν οι ίδιοι τις πυραμίδες-τάφους τους, έχω γνωρίσει και στη σύγχρονη ζωή κάποιον που είχε φτιάξει τον τάφο του από χρόνια ενώ ακόμα ζούσε. Τον μακαριστό γέροντα Μάξιμο τον Ιβηρίτη στο Άγιον Όρος, 94 ετών τότε.


    Σε ευχαριστώ για την επικοινωνία

    ΑπάντησηΔιαγραφή


  6. Για διαβάστε και εδώ αγαπητε μου τι λέει ο εργοδότης.
    http://ergdhmerg.wordpress.com/2014/09/18/%cf%84%ce%bf-%ce%b1%ce%af%ce%bd%ce%b9%ce%b3%ce%bc%ce%b1-%cf%84%ce%bf%cf%85-%cf%84%ce%ac%cf%86%ce%bf%cf%85-%cf%84%ce%b7%cf%82-%ce%b1%ce%bc%cf%86%ce%af%cf%80%ce%bf%ce%bb%ce%b7%cf%82-%ce%ad%ce%bd%ce%b1/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ ανώνυμε φίλε καλημέρα!

      Το διάβασα και παρόλο που όπως είδα έχω χάσει τα προηγούμενα επεισόδια του "ονείρου" και έπονται και άλλα, ομολογώ πως το διάβασα μονορούφι, αν και κατάλαβα εξαρχής περί τίνος πρόκειται.
      Αν ήμουν κριτικός διηγημάτων επιστημονικής φαντασίας, θα του έβαζα 9 με άριστα το 10!
      Ίσως μάλιστα ο "Εργοδότης" να υπερέχει στη γραφή και την έμπνευση και του Τραϊανού ακόμα, αφού αυτός χρειάζεται 7-8 σελίδες για να πει την ιστορία του, ενώ ο "εργοδότης" το καταφέρνει πολλαπλάσια και με περισσότερο σασπένς σε 1-2 σελίδες!
      Υπερέχει ακόμα ο "εργοδότης", διότι ο Τραϊανός επιμένει να προσκολλάται σε λογικοφανείς θεωρίες, που όμως διατηρούν μια ακέραια σχέση με την πραγματικότητα και άρα είναι εν δυνάμει επαληθεύσιμες με βάση τις πιθανότητες, ενώ ο "εργοδότης" έχει αποκοπεί πλήρως από τον μάταιο κόσμο τούτο, δραπετεύοντας προς το "όνειρο" της τερατολογικής φαντασίας!
      Είναι περισσότερο "μεταφυσικός" και παραμυθατζής, όπως το ομολογεί και ο ίδιος ξεκάθαρα στο τέλος του κειμένου του, όπου ταυτόχρονα αναγνωρίζει πως δεν ξέρει τίποτα και πως δεν διαθέτει ούτε μια πειστική απάντηση, για τα παραμύθια που ξεφουρνίζει. Αναρωτιέμαι, γιατί δεν τον πίστεψες, όταν ο ίδιος σου λέει πως σε παραμυθιάζει. Δεν αστειεύεται! Σοβαρά μιλάει!

      Ποιά έννοια έχει το να πεθάνει κάποιος, καί να ξανάρθει η ψυχή του πίσω, στο ίδιο σώμα; Δεν θα μπορούσε, δά, να μην πεθάνει καθόλου;

      Τί να σου πω!… Ό,τι ξέρεις, ξέρω.

      Ωστόσο, μέχρ’ εκεί που φτάνει το φτωχό μυαλό μου, θα σου το συνεχίσω το γοητευτικό παραμύθι.

      Αναμείνατε λοιπόν συνέχεια του παραμυθιού!
      Πάντως, αν θέλει εκδοτικό οίκο για να εκδώσει το "όνειρο" του, ίσως να βρεθεί κάποιος, αν προσθέσει και ένα "Δράκο". Διότι, παραμύθι χωρίς Δράκο μέσα, δε γίνεται!
      Να είσαι καλά και ας αναμένουμε τις ανασκαφές. Σε λίγο καιρό θα ξέρουμε

      Διαγραφή
  7. ΦΙΛΕ ΓΕΡΑΣΙΜΕ ΠΟΥ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΣΟΥ ΣΤΕΙΛΩ ΕΝΑ ΕΓΓΡΑΦΟ WORD ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πολύ ενδιαφέρουσα η όλη αναζήτηση, δίνει κάποιες απαντήσεις αλλά δημιουργεί πολλά ερωτηματικά που η σκαπάνη δύσκολα θα απαντήσει καθώς λεφτά δεν υπάρχουν....το όνειρο όμως και η φαντασία, δουλεύουν τζάμπα κι ο καλλιτέχνης οφείλει να τα τροφοδοτεί. Να είσαι καλά Γεράσιμε και να ζωγραφίζεις το έχουμε ανάγκη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αγαπητή Ελένη καλησπέρα!

    Έχεις πολύ δίκιο για το ενδιαφέρον γύρω από την Αμφίπολη. Φυσικά και ο καλλιτέχνης τροφοδοτεί το όνειρο και την φαντασία, όμως στα συγκεκριμένα σχέδια τίποτα δεν είναι φανταστικό, αφού όλα τα στοιχεία είναι βασισμένα σε δεδομένα του ΥΠΠΟ.

    Σε ευχαριστώ πολύ για την επικοινωνία μας και εδώ στο μπλογκ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα ο χρόνος είναι αυτός που δικάζει ...και πληρώνει. Συμφωνώ ως προς το πραγματικό των πληροφοριών και το ακόμα πιο ρεαλιστικό των σχεδίων σου...όμως τίποτα από αυτά δεν θα λειτουργούσε αν δεν είχες ένα μυαλό που γεννά και μια ψυχή που αγαπά ότι είναι ιστορία.

      Διαγραφή
  10. Εννοιειται αξια εργασια και αναλυση απο εναν σαφεστατα νοημων ανθρωπο καλλιτεχνη. Μπραβο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μήπως συνεχιζονται τα δωμάτια ? Εχω την εντυπωση δεν ξερω για ποιο λογο μου εχει μπει η ιδέα πως ο Τάφος βρίσκεται κάτω απο το λιοντάρι .Για να δειξει την Αίγλη και την δύναμη του Άνδρος που ειναι εκει .Αυτοί που ξέρανε για τον τάφο να βλέπουν το Λιοντάρι και να θυμούνται αυτόν .Κι εάν δεν ειναι ταφικο μνημείο σιγουρα πάλι θα υπάρχει κάτι απο το Λιοντάρι !
      Ευτηχώς που δόθηκε η άδεια για ανσκαφή , ισως να κάνουμε ιεροσυλία εμεις οι συγχρονη Ελληνες αλλα έχουμε χρεια να μάθουμε και να νιωσουμε υπερηφανοι για αυτο που ειμαστε , ισως πιος ξερει ξανα-να δωσουμε τα φωτα μας, αυτο το μνημείο μας φωναζει να μην ξεχναμε
      νικολετα

      Διαγραφή
    2. Αγαπητή Νικολέτα καλημέρα!

      Συμφωνούμε σε όλα! Η μόνη διαφωνία μου είναι στους χαρακτηρισμούς "ιεροσυλία", ή "επίσημη τυμβωρυχία", που ακούγεται τελευταία από αρκετά γνωστά χείλη, σε ότι αφορά την ανασκαφή. Τι ήθελαν δηλαδή;;
      Να μην ανασκάψουμε την ιστορία μας για να βρούμε απαντήσεις, κάνοντας το μάλιστα με απέραντο σεβασμό και ευλάβεια;; Μιλάμε για τα αρχαία αγάλματα, λες και αναφερόμαστε σε άγια λείψανα! (άλλη μια υπερβολή βέβαια, αλλά μάλλον οφείλεται στη μεγάλη χαρά μας).
      Ποιοι έχουν συμφέρον να μη γίνει η ανασκαφή και χρησιμοποιούν τα "ηθικοπλαστικά" προσχήματα περί "τυμβωρυχίας"; Ούτε οι Σκοπιανοί δεν τόλμησαν να πουν κάτι τέτοιο, όταν ορισμένοι ημέτεροι απλά εξυπηρετούν τα συμφέροντα της Νέας Τάξης.
      Η μη ανασκαφή του Τάφου, αποτελεί ένα γύρισμα της πλάτης στην αλήθεια. Είναι το κλείσιμο του διακόπτη στο ιστορικό φως που έλαμψε μπροστά μας. Είναι μια εθνική οπισθοδρόμηση προς το "μέλλον" της παγκοσμιοποίησης, που απαιτεί τα έθνη να ξεχάσουν την ιστορία τους. Ο Τύμβος με τον Τάφο του, χαλάει τα σχέδια αυτά, διότι μας δείχνει το εθνικό μέλλον μέσα από το ιστορικό παρελθόν μας.

      Ευχαριστώ πολύ για την επικοινωνία.

      ΥΓ: Η αναφορά δεν είχε να κάνει με εσάς και για την λέξη "ιεροσυλία", διότι κατάλαβα πως το είπατε. Μου δώσατε όμως την αφορμή να πω κάτι παραπάνω για τους άλλους.

      Διαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...