ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Πέμπτη 30 Οκτωβρίου 2014

Η ανασκαφή στην Αμφίπολη-και στο τέλος ντουβάρι!!!

Σχέδιο κάτοψης του Τύμβου Καστά: Γεράσιμου Γ. Γερολυμάτου
του Γεράσιμου Γ. Γερολυμάτου

Οι πρόσφατες ανακοινώσεις του ΥΠΠΟΑ, οι οποίες στην ουσία προανήγγειλαν και το επερχόμενο τέλος των ανασκαφικών εργασιών στην Αμφίπολη, μας είπαν πως η ανασκαφή βρήκε πλέον «ντουβάρι»! Ούτε άλλοι θάλαμοι υπάρχουν, ούτε πορτούλα (είχαν υπολογίσει ακόμα και το άνοιγμα της, 0,96 μ.), ούτε κτερίσματα, ούτε νεκρός, αλλά μόνο ένα «άδειο» ταφικό κέλυφος! Απομένουν δε ελάχιστα μέτρα χώματος, πριν φτάσουν στο δάπεδο του τρίτου θαλάμου, οπότε και τυπικά θα σημάνει το τέλος της ανασκαφής.

Δεν είναι, ότι προσωπικά είμαι οπαδός διαφόρων «συνωμοσιών» και πως σώνει και καλά θα έπρεπε να βρεθεί εκεί μέσα ο Αλέξανδρος, επειδή η ελληνική συναισθηματικότητα μου απαιτούσε να είναι έτσι. Δεν είχα ποτέ τέτοιες μαξιμαλιστικές προσδοκίες. Άλλωστε, το έχουμε ξαναπεί. Το μνημείο δεν μας «πρόδωσε», αφού το ίδιο είναι τόσο εξαιρετικά σημαντικό, ακόμα και στην περίπτωση που πράγματι τίποτα άλλο δεν θα βρεθεί εκεί μέσα. Αυτό που πάντα με ενδιέφερε και με ενδιαφέρει, είναι μόνο η αλήθεια. Η οποιαδήποτε αλήθεια, ακόμα και αν αυτή φέρνει μια πικρή διάψευση, ή έναν απογοητευτικό επίλογο σε μια ενθουσιώδη, όσο και συναρπαστική διαδρομή δυόμιση μηνών. Ωστόσο, πρέπει να ομολογήσω, πως δεν έχω πειστεί από τις ανακοινώσεις. Η αλήθεια, για μένα, βρίσκεται ακόμα θαμμένη μέσα στον Τύμβο, πίσω από τα «ντουβάρια» του τέλους που μας δείχνουν.

Φανταστείτε την όλη κατάσταση πως μοιάζει με μια συγκλονιστική ταινία, που έχει καθηλώσει το κοινό με τις συνεχείς εκπλήξεις του «σκηνοθέτη». Αλλά εκεί στο πιο κρίσιμο σημείο της, όπου όλοι περίμεναν την λύση και λίγο πριν την ανακάλυψη του «μυστηρίου», βλέπουν ξαφνικά να πέφτουν στην οθόνη-ντουβάρι οι τίτλοι του τέλους! Από την πλατεία οι απογοητευμένοι θεατές αρχίζουν να φωνάζουν στον κινηματογραφιστή «δώσε φως χασάπη!!», ή «ρίξε κάρβουνο στη μηχανή!». Δυστυχώς, βέβαια, δεν υπάρχει και τρόπος για να πάρουν πίσω τα «χρήματα» για το «εισιτήριο» που έχουν πληρώσει. Και ως τέτοιο, εννοώ μεταφορικά το τεράστιο ενδιαφέρον και τον χρόνο που ξόδεψαν οι Έλληνες παρατηρητές-θεατές, για να παρακολουθήσουν την ανασκαφή και τις εξελίξεις της, τα χιλιάδες άρθρα που γράφτηκαν για αυτήν, τις άπειρες συζητήσεις που τροφοδότησε εντός και εκτός Ελλάδας.

Ποιος, όμως, ευθύνεται για την τεράστια προβολή της «ταινίας», αν όχι οι «διανομείς» της; Ποιος φύτεψε στο κοινό εξαρχής τους σπόρους της προσδοκίας με την επίσκεψη του; Μήπως είναι η σκοπιμότητα της επικοινωνιακής διαχείρισης του θέματος, που ευθύνεται για όλα αυτά και όχι το ίδιο το «φιλοθεάμων» κοινό που κατέκλυσε την «αίθουσα προβολής» και το οποίο σήμερα μένει ανικανοποίητο σε ότι αφορά το ξαφνικό τέλος της ταινίας και τα αναπάντητα κενά της;; Μήπως δεν πρόκειται για άλλη μια απλή περίπτωση «συνωμοσιολογίας», από αυτές που αρέσκονται να καταφεύγουν οι φαντασιολόγοι, προκειμένου να εξηγήσουν τα κενά αυτά; Και αν είναι όντως μια «τακτική συνωμοσίας» που σκοπό έχει να κρύψει την αλήθεια πίσω από ένα προσχηματικό, όσο και ανεξήγητο κουβάρι ατέρμονων υποθέσεων, έτσι ώστε κάθε συμπέρασμα επί αυτής, ακόμα και λογικό, να μπορεί εύκολα να χαρακτηρίζεται ως «συνωμοσιολογικό»;

Σκεπτόμενος, λοιπόν, και εγώ «συνωμοσιολογικά», συμπεραίνω, πως η ανασκαφή στην Αμφίπολη «ενόχλησε» πολλούς! Τους γνωρίζετε και τους γνωρίζω. Δυστυχώς, από την αρχή φάνηκε πως η ανασκαφή «εναγκαλίστηκε» (ερήμην των αρχαιολόγων) από πολιτικές, αλλά και γεωπολιτικές σκοπιμότητες. Ειπώθηκε από Ελληνίδα αρχαιολόγο πως «ο τάφος σκόπιμα ονομάστηκε Μακεδονικός για πολιτικούς λόγους» και όταν τα περί ρωμαϊκού μνημείου κατέρρευσαν παταγωδώς-προς λύπη των Σκοπιανών που βρέθηκαν με την πλάτη στον τοίχο, αφού θα έπρεπε να εξηγήσουν στις παραπλανημένες γενιές τους, πως δεκαετίες τώρα τους τάιζαν με ιστορικά παραμύθια- επιστρατεύτηκαν έπειτα και κάποιοι «ηθικοί» Έλληνες με διαμαρτυρίες περί επίσημης κρατικής «τυμβωρυχίας» στην Αμφίπολη, που ανησύχησαν δήθεν για την διακοπή του αιώνιου ύπνου του νεκρού! (sic)

Δεν ευθύνομαι εγώ, λοιπόν, για τη «συνωμοσιολογική» σκέψη μου, αλλά όλοι εκείνοι που την τροφοδοτούν καθημερινά με την επικοινωνιακή τους πολιτική, με τα αναπάντητα κενά, με τις αντιφάσεις τους, με τα «ήξεις αφίξεις» τους, με τις σιβυλλικές τοποθετήσεις τους, με τις ανακρίβειες και με τις αποκρύψεις τους. Τι έγινε με όλα αυτά τα ευρήματα; Που είναι το «έγχρωμο ίχνος» που έβλεπαν από την τρύπα; Που είναι τα χέρια των Καρυατίδων, τι κρατούσαν, αν κρατούσαν κάτι; Που είναι τα κεραμικά; Για όλα αυτά γνωρίζουν οι αρχαιολόγοι, τα έχουν βρει, αλλά δε μιλούν. Ίσως μιλήσουν μετά από χρόνια. Για κάποιο λόγο, ο από παλαιότερης εποχής γνωστός Τύμβος αποφασίστηκε να ανασκαφεί τώρα. Για κάποιον άλλο λόγο οι ανασκαφές, που δε μπορούσαν πια να σταματήσουν χωρίς κάποιαν εύλογη αιτία, έπρεπε να οδηγηθούν σε ένα «ανώδυνο» τέλος. Ανώδυνο, για ποιους; Είναι κατανοητό, πως οι έχοντες επενδύσει χρόνο, χρήμα και διπλωματία για τη «μακεδονοποίηση» των σλάβων γειτόνων, θα έπαιρναν τελικά τα «μέτρα» τους, πριν αρχίσουν οι αποκαλύψεις και οι «κλυδωνισμοί» στα Βαλκάνια.

Είδατε πόσο καλός «συνωμοσιολόγος» είμαι; Η εύλογη αιτία, ήταν το «τέλος» της ανασκαφής, χωρίς όμως τις καυτές απαντήσεις! Ποιος μπορεί να φέρει αντίρρηση σε αυτό; Πιάσαμε ντουβάρι! Δεν έχει άλλο, σου λένε! Μέχρι εδώ «πλήρωσες», κατέβα! Θα πει κάποιος, πως όλα αυτά τα γράφω, επειδή σώνει και καλά πίστευα πως θα έπρεπε να έχει βρεθεί κάτι και πως επειδή δεν βρέθηκε, θα πρέπει τώρα να αποδείξουν οι δυστυχείς αρχαιολόγοι και το Υπουργείο πως δεν είναι «ελέφαντες»! Μακάρι να ήταν τόσο απλό. Δεν είναι η έλλειψη ευρημάτων, ή του ονόματος του νεκρού, ή το «άδοξο» τέλος της μεγάλης ανασκαφής η αιτία. Θα το δεχόμουν πολύ ευχαρίστως, αν μόνο είχα πειστεί για κάτι τέτοιο. Αλλά δυστυχώς, με εμποδίζουν να πεισθώ τα 497 μ. της περιμέτρου του Τύμβου! Αν πει κάποιος πως έμμεσα θεωρώ ψευδείς τις ανακοινώσεις, θα του απαντούσα πως όχι. Υπάρχει και ο τρόπος της μισής αλήθειας. Κυρίως δε υπάρχει αυτή η αλήθεια, που μπορεί να πείσει με τον τρόπο της. Απλώς λέω, πως η αλήθεια αυτή, τουλάχιστον σε εμένα δε φάνηκε καθόλου πειστική. Ακόμα και αν το ντουβάρι του «τέλους» είναι εδώ. Ακόμα και αν πραγματικά οι χώροι αυτού του τάφου τελείωσαν, ο υπόλοιπος Τύμβος είναι εκεί και περιμένει να βγουν στο φως τα μυστικά του.

Έχω πάντως την προαίσθηση, ότι θα παραμείνουν για πάντα οι υποψίες και οι πιθανολογίες για την ταυτότητα του νεκρού. Αν ο τάφος, έχει πραγματικά οποιαδήποτε σχέση με τον Αλέξανδρο (είτε ως κενοτάφιο, είτε ως κανονικός τάφος), δεν θα μπορέσει ποτέ να αποδοθεί σε κάποιον άλλο, ώστε να κλείσει η υπόθεση. Π.χ στον Κάσσανδρο, αφού οποιαδήποτε αναφορά σε ταυτότητα θα απαιτούσε και χειροπιαστές αποδείξεις, που απλά δεν θα υπήρχαν. Έτσι, το πιο πιθανό είναι, πως δεν θα μάθουμε τον «ένοικο» του τάφου, αν και η αλήθεια, σαν το νερό, βρίσκει πάντα τρόπους για να ξεπερνάει τα εμπόδια.

Η τεράστια επιτυχία των πρώτων σχεδίων μου για τις αναλογίες του Τύμβου της Αμφίπολης, δεν οφειλόταν στα «ωραία μου μάτια», αλλά στην αποτύπωση μιας αλήθειας, που ο κάθε ένας αναγνώστης μπορούσε να επιβεβαιώσει και να ενστερνισθεί. Τέλος, λοιπόν;; Αυτό ήταν;; Ο «φαντασμένος» ένοικος του τάφου των 20 μ. μήκους, απλά πέταξε τα χρήματα του για να χτίσει μια άχρηστη περίβολο 2.500 τ.μ. μαρμάρου και 497 μ. μήκους;

Όποιος αισθάνεται ικανοποιημένος και πεπεισμένος από μια τέτοια εξήγηση, μάλλον δεν θα του αποδείχθηκε χρήσιμη η ανάγνωση του άρθρου μου. 

11 σχόλια:

  1. Καλησπέρα!! Ευχαριστώ για το άρθρο σας και για την απάντηση στο προηγούμενο σχόλιο που είχα κάνει.

    Προσωπικά θεωρώ αρκετά ύποπτο το γεγονός ότι αφήνουν να διαρρέει στον τύπο ότι τελείωσε η ανασκαφή κλπ κλπ. Καταρχήν αν θυμάμαι καλά, η σεισμική τομογραφία έχει δείξει την παρουσία και άλλων θαλάμων οπότε είναι πολύ περίεργο να μην το αναφέρουν ότι συνεχίζεται κανονικά η έρευνα και έχουμε δρόμο ακόμη.

    Δεύτερον, οι προγόνοι μας που μεγαλούργησαν και έκαναν τα θαύματα του αρχαίου κόσμου, δεν υπάρχει περίπτωση να έφτιαξαν ένα τόσο θαυμαστό ταφικό μνημείο απλά και μόνο για να μας ανακοινώνουν έμμεσα ότι τελείωσε το θέαμα, άδειο το μνημείο κλπ.
    Μα πώς είναι άδειο; Ήδη έχουν βρεθεί 4 γλυπτά εξαιρετικής τέχνης και ένα πανέμορφο ψηφιδωτό. Και όλα αυτά μόλις στο περίπου 1-2% του χώρου που έχει ανασκαφεί. Άρα έχουμε πολύ δρόμο ακόμη.

    Τρίτον, μου κάνει εντύπωση που δεν προβάλλεται σωστά η ύπαρξη ελληνικών γραμμάτων στον περίβολο του μνημείου. Από τη μία έχει ανακοινωθεί ότι είναι σχεδόν σίγουρα μακεδονικό μνημείο, ενώ τα γράμματα αποδίδονται στη σχεδίαση κατά την κατασκευή του περίβολου. Αν όλα αυτά ισχύουν και προβληθούν συνδυαστικά, αποτελούν ακόμη ένα ισχυρό επιχείρημα που σταματάει την προπαγάνδα των Σκοπιανών.

    Τέταρτον (και θα ήθελα εδώ το σχόλιό σας αν έχετε χρόνο), διακρίνοντας μία προσεγμένη συμμετρία στην τεχνική των καλλιτεχνών, όπως ακριβώς είχε χρησιμοποιηθεί έντονα από τους αρχαίους Έλληνες που πίστευαν ότι ακόμη και η πόλη, πόσο μάλλον η τελευταία κατοικία, αποτελεί έναν ζωντανό οργανισμό, τότε στο κέντρο θα πρέπει να βρίσκεται το πιο σημαντικό κομμάτι όπου κατοικεί η ψυχή του νεκρού. Βλέπουμε, έναν σχεδόν τέλειο κύκλο, μία προσεγμένη είσοδο, σημαντικά γλυπτά αρμονικά και σχεδόν συμμετρικά μεταξύ τους. Το λέοντα στο κέντρο. Όλα αυτά με κάνουν να πιστεύω, ότι το κυριότερο δωμάτιο θα βρίσκεται στο κέντρο του κύκλου όπου και βρίσκεται ο κύριος ταφικός θάλαμος.

    Κλείνοντας, να πω ότι συμφωνώ απόλυτα ότι γίνεται πολιτική εκμετάλλευση του μνημείου και πιστεύω ότι όσο θα πλησιάζει η εκλογική περίοδος, θα συνεχίζονται και οι αποκαλύψεις. Τώρα αν θα τα μάθουμε όλα λεπτομερώς κάποτε, αυτό είναι ένα ερώτημα που δυστυχώς κρίνεται κυρίως από την εξουσία.

    Ευάγγελος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητέ Ευάγγελε, καλημέρα!

      1. Είναι βέβαιο πως υπάρχουν και άλλοι χώροι, καθώς όπως αναφέρατε υπάρχουν οι ενδείξεις σε σεισμογραφικές έρευνες που έχουν γίνει και που έχουν δημοσιευτεί.

      2. Οι αναλογίες του τάφου, ως προς το συνολικό μέγεθος του τύμβου, είναι καθοριστικής σημασίας ένδειξη πως μάλλον βρισκόμαστε στην αρχή και όχι στο τέλος της ανασκαφής. Μόνο οι "σκοπίμως αφελείς" αρνούνται να δουν αυτήν την αλήθεια.

      3.Τα γράμματα που έχουν βρεθεί, είναι συνήθεια των κτιστών να τα χαράζουν, ώστε να γνωρίζουν που τοποθετείται ο κάθε λίθος. Ακόμη και σήμερα όταν θέλουμε να μοντάρουμε κάτι περίπλοκο χρησιμοποιούμε ανάλογα αναγνωριστικά σημάδια. Δεν περιμέναμε βέβαια αυτό, ώστε να αποφανθούμε ότι το μνημείο είναι ελληνικό-μακεδονικό, όταν οι αποδείξεις της ελληνικότητας ξεχειλίζουν από παντού. Ούτε βέβαια οι Σκοπιανοί θα σταματούσαν εξαιτίας αυτών των ενδείξεων, αφού δε σταμάτησαν ούτε μετά από την Βεργίνα. Φανταστείτε ότι ελληνικές επιγραφές έχουν βρεθεί ακόμη και μέσα στα Σκόπια! Δεν τους ενδιαφέρει η ιστορική απόδειξη της ελληνικότητας της Μακεδονίας, ούτε η ιστορία. Όλοι γνωρίζουν την αλήθεια πως οι Σκοπιανοί είναι Σλάβοι και οι Αμερικάνοι και οι Γερμανοί. Απλά δεν τους ενδιαφέρει, διότι θέλουν να προωθήσουν τα σχέδια τους στα Βαλκάνια, ακόμα και αν το θύμα των σχεδίων τους είναι η ίδια η ιστορική αλήθεια. Δεν θα ήταν άλλωστε η πρώτη φορά. Η ανασκαφή έχει τεράστια αξία κυρίως για εμάς, για την χαλύβδωση του φρονήματος και του ηθικού των Ελλήνων, αλλά και για την πλατύτερη ενημέρωση της διεθνούς κοινής γνώμης περί της αλήθειας αυτής.

      4. Συμφωνώ απολύτως μαζί σας και το είχα γράψει και εγώ μιλώντας για συμμετρία και συμβολισμούς στην τέχνη και στο μνημείο. Από κάθε άποψη το κέντρο του τύμβου, είναι το καταλληλότερο σημείο στο οποίο θα μπορούσε να αναπαυθεί ο νεκρός στον αιώνιο ύπνο του, όπως ένα έμβρυο που βρίσκεται στο κέντρο της μήτρας, αρκετά προφυλαγμένο στο βάθος του χώρου. Και αυτό σημαίνει αγαπητέ Ευάγγελε, πως έχουμε ακόμα 60 μ. μέχρι το κέντρο!

      5. Θα προσθέσω σε όσα αναφέρατε για την εσωτερική πολιτική εκμετάλλευση και την γεωπολιτική σημασία-στην εξωτερική πολιτική-που αναδεικνύεται μέσα από την ανασκαφή του μνημείου. Τα συμφέροντα είναι τεράστια, οπότε σημαντικές θα είναι και οι "επιθέσεις", οι μεθοδεύσεις, οι αποκρύψεις και ο αποπροσανατολισμός. Μοναδική μας ελπίδα είναι, να αποδειχθεί πως υπάρχουν αρχαιολόγοι πατριώτες...

      Ευχαριστώ για την επικοινωνία...

      Διαγραφή
  2. ...να΄αποδειχθεί πως; υπάρχουν """"""πατριώτες"""""...;;;;;; τήν ώρα πού γράφονται, λέγονται, διοχετεύονται σκόπιμα καί καραμπινάτες προβοκάτσιες, μπροστά στά μαρκούτσια καί τηλεβίζια,από τόν κάθε έναν καί εξ Αθηνών πρό πάντων..... συμβαίνουν εκεί καί άλλα, όπως: 4.οοο αιτήσεις γιά σουβλακερί δέχτηκε ο δήμαρχος Αμφίπολης, η γέφυρα τής Μεσσολακιάς ακόμη είναι ημιτελής!!!!! ο χώρος μπροστά (στήν σημερινή από τό 1936 θέση) στό Λιοντάρι είναι περικαλλής σκουπιδότοπος (ένας χοντροκοιλαράς πουλάει ξηροκάρπια καί κάνει τόν ξεναγό!!!!) ο δρόμος από Δράμα γιά Σέρρες καί αντίστριφα είναι καρμανιόλα, οι τοπικοί ταγοί (αιρετοί) σφυρίζουν κλέφτικα, η κυρία Περιστέρη βραβεύεται!!!!! από τό Ιδρυμα Δράμας (γιατί άραγε;) από ποιούς;;;; αυτή επιμένει πώς η Βέργη είναι στόν Νέο Σκοπό αυθαίρετα(γιατί άραγε;;;;;) καί τό ΚΥΡΙΟΤΕΡΟ !!!!!!!! ΠΡΟΣΟΧΗ ...ΠΡΟΣΟΧΗ !!!!! ΓΡΑΦΩ τό 2014 Αρχαιότητες κοσμούν πευκοδάσος :>>>>>>> http://kathrefti.blogspot.com/2008/04/blog-post_11.html). Αυτά .. Φίλε μου,συνέχισε....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμε φίλε-η καλησπέρα!

    Είναι πολύ πειστική η εικόνα του γενικού αλαλούμ που περιγράφεις. Φαντάζομαι-είμαι βέβαιος-πως ανάλογη κατάσταση υπάρχει παντού στην Ελλάδα. Διάβασα τον σύνδεσμο που μου έδωσες και πράγματι τα μαρμάρινα σπαράγματα είναι περίτεχνα και αξιόλογα τόσο, που θα έπρεπε οπωσδήποτε να μελετηθούν και να φυλαχθούν.
    Κατά τα άλλα, τι να πω;;
    Όσες Αμφιπόλεις και αν ανασκάψουμε, αν το ελληνικό σχολείο παραμείνει στα χάλια που το κατάντησαν οι κυβερνώντες, ματαίως θα ελπίζουμε. Ούτε σε 100 χρόνια δεν πρόκειται να αλλάξει κάτι. Οι κοιλαράδες θα αυξάνονται, οι σκουπιδότοποι θα πολλαπλασιάζονται και τα δημόσια έργα θα γίνονται μόνο για τις μίζες! Σχετικά με τους "πατριώτες" αρχαιολόγους, διακρίνω μια απέραντη απογοήτευση και δυσπιστία στο ερώτημα σου. Κατανοητή βέβαια...

    ΥΓ: Αν είναι σωστή η σκέψη μου, θα πρέπει να είσαι κάτοικος της ευρύτερης περιοχής της Αμφιπόλεως

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κε Γερολυματε θα ηθελα να σας ρωτησω κατι πολυ απλο. Στα αρχικα σχεδια ειχαμε δει πως ο πρωτος και ο δευτερος θαλαμος ειχαν διαστασεις 6m.
    Στο δελτιο τυπου που δημοσιευσε το υπουργειο Πολιτισμου στις 12/10 μετα και την αποκαλυψη του ψηφιδωτου διαβαζουμε "αποκαλύφθηκε το μεγαλύτερο τμήμα ψηφιδωτού δαπέδου, το οποίο καλύπτει όλη την επιφάνεια του χώρου δηλαδή, 4,5μ. πλάτος επί 3 μ. μήκος".
    Μας λενε δηλαδη πως ενα ψηφιδωτο μηκους 3m καλυπτει εναν θαλαμο με δαπεδο μηκους 6m.
    Εκτοτε εχουμε δει απειρες φωτογραφιες, βιντεο 3D αναπαραστασεις και βιντεο με αμονταριστα πλανα που ολα μα ολα μας δειχνουν το ψηφιδωτο μηκους 3m απο εξω (καρυατιδες) προς τα μεσα.
    Θα ηθελα λοιπον -και με δεδομενο πως τα 6m να εγιναν 3m οπως προσπαθουν να μας πεισουν, να μας πειτε τι υπαρχει στα 3m που μεσολαβουν στον δευτερο θαλαμο (μηκους 6m) αναμεσα στα βαθρα των δυο Καρυατιδων και την εναρξη του ψηφιδωτου.
    Η λογικη λεει πως υπαρχει και κατι "αλλο" μηκους 3m που μαζι με το ψηφιδωτο επισης μηκους 3m καλυπτουν ολο το δαπεδο του δευτερου θαλαμου.
    Αναμενω απαντηση σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμε φίλε καλημέρα!

      Έχετε δίκιο να απορείτε, αλλά δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα. Θα σας εξηγήσω.
      Το ψηφιδωτό καλύπτει όλο το δάπεδο του 2ου θαλάμου και έχει διαστάσεις 4,5 πλάτος, όσο το πλάτος των θαλάμων και 3 (;) μήκος. Όταν λέμε 3 μ. τι ακριβώς εννοούμε; Διότι δεν ξεκαθαρίζεται στο δελτίο, αν αυτό το μήκος αφορά την κυρίως αναπαράσταση, ή αν περιλαμβάνει και τις διακοσμητικές ταινίες με τους μαιάνδρους, 60 εκ μήκους έκαστη, δηλαδή + 1,2 μ. επιπλέον= 4,2 μ.
      Σε ό,τι αφορά το μήκος του θαλάμου, παίζει ρόλο από που ξεκινά να το μετράει κανείς. Αν μετρήσει από τη μέσα πλευρά των βάθρων των Καρυατίδων, όπου ξεκινάει ο μαίανδρος, θα το βρει περ. 4, 2 - 4,κάτι μ. Αν όμως μετρήσει από το σκαλοπατάκι, στην έξω πλευρά των βάθρων, από όπου πραγματικά ξεκινάει ο θάλαμος, θα πρέπει να προσμετρήσει στο μήκος και το κατώφλι, μήκους περ. 0,70 μ. δηλαδή κοντά στα 5 μ.
      Στο σχέδιο μου το μήκος 6, που ισχύει για τον πρώτο θάλαμο, αλλά όχι ακριβώς για τον δεύτερο, οφείλεται στην κατ΄εκτίμηση πληροφόρηση που υπήρχε την εποχή εκείνη, που εγώ έκανα τα σχέδια. Θα θυμάστε βεβαίως, πως πολύ συχνά υπήρξαν μικρές αναθεωρήσεις και διορθώσεις των διαστάσεων καθώς προχωρούσε η ανασκαφή και ξεκαθάριζαν τα πράγματα. Η διαφορά, λοιπόν, του 1 μ, από τον πρώτο θάλαμο προφανώς υπάρχει και ίσως δείχνει επίσης μια σκοπίμως προοδευτική μείωση του μήκους των θαλάμων καθώς κινούμαστε προς τα μέσα, εφόσον ο τρίτος θάλαμος είναι ακόμα μικρότερος από τους δύο πρώτους.
      Δεν νομίζω, λοιπόν, πως κρύβουν κάτι στο συγκεκριμένο. Αλλού, πρέπει να είναι τα "μυστήρια". Διότι δεν είναι, όλοι οι δικοί μας γρίφοι και δικοί τους, αφού αυτοί γνωρίζουν περισσότερα.

      Καλό μήνα να έχετε!

      Διαγραφή
    2. Καλο μηνα να εχετε και ευχαριστω για την απαντηση. Επειδη ομως για διαφορους λογους που δεν ειναι της παρουσης θεωρω πως κατι κρυβεται στο συγκεκριμενο, θα ηθελα να ανεβαζατε μια φωτογραφια του ψηφιδωτου απο μεσα προς τα εξω (δηλαδη προς τις Καρυατιδες) για να δουμε αν οντως οι διακοσμητικες ταινιες ειναι στα ορια των βαθρων των Καρυατιδων η αν μεσολαβει μια επιφανεια 3m ακομα.
      Και επειδη τσ μαθηματικα ειναι σκληρα, υπαρχουν και αλλα ερωτηματα τα οποια εχουν να κανουμε τον περιβοητο 4ο θαλαμο, αλλα ας μεινουμε για αρχη στον δευτερο θαλαμο..
      Πισταυω μια φωτογραφια απο μεσα (με πλατη δηλαδη τον τριτο θαλαμο) προς τα εξω (προς τις Καρυατοδες δηλαδη) θα ηταν κατατοπιστικη.
      Καλη σας μερα.

      Διαγραφή
    3. Καλημέρα ανώνυμε φίλε,

      Τέτοια φωτογραφία δεν διαθέτω και έχω όσες έχουν δει όλοι. Όμως θα προσθέσω το εξής.
      Σε όλες τις φωτογραφίες το πάνω μέρος του ψηφιδωτού ακουμπάει στον τοίχο και κάτω από την πόρτα. Χάριν της συμμετρίας, λοιπόν και μόνο, πιστεύω ότι ο καλλιτέχνης θα έκανε το ίδιο και στην άλλη πλευρά την "αθέατη". Αποκλείεται δηλαδή να άφηνε ένα τόσο μεγάλο και ασύμμετρο κενό από την μία πλευρά, για οτιδήποτε άλλο, που θα αποδυνάμωνε την όλη σύνθεση!

      Προσωπικά, θα επέμενα σε άλλα πράγματα, όπως π.χ, τι έγινε με τα χέρια των Καρυατίδων και με άλλα ευρήματα που δεν έχουν ανακοινωθεί, διότι "μελετώνται" ακόμα


      Καλή Κυριακή!

      Διαγραφή
    4. Δεν βρήκα φωτογραφία, αλλά αυτό βίντεο, από το 0,35-0,40' δείχνει έναν εργάτη που μάλλον καθαρίζει το ψηφιδωτό από την πίσω πλευρά ενός βάθρου Καρυάτιδας, όπως δείχνει η ορθομαρμάρωση και εφόσον δεν υπάρχει ψηφιδωτό από την μπροστά πλευρά

      35http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=646233

      Διαγραφή
  5. -Συν-Ελληνες.!!!!!Είναι εύκολο νά γίνη αναγωγή τών μονάδων μετρήσεων μήκους κλπ μέ τίς μονάδες μετρήσεων τής εποχής πού κατασκευάστηκε ο Ναός τού Ορφέα; τού Διόνυσου; καί τής Αρτέμιδος στήν Παγγαία ή Παγχαία Γή,διότι περί αυτού πρόκειται!!!!!! Παύσατε παρακαλώ πολύ νά χρησιμοποιείτε μέτρα (γαλλικά καί σαξωνικά).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος31 Οκτωβρίου 2014 - 1:03 μ.μ.>>>>>>....τήν ώρα πού γράφονται, λέγονται, διοχετεύονται σκόπιμα καί καραμπινάτες προβοκάτσιες, μπροστά στά μαρκούτσια καί τηλεβίζια,από τόν κάθε έναν καί εξ Αθηνών πρό πάντων..... συμβαίνουν εκεί καί άλλα, όπως: 4.οοο αιτήσεις γιά σουβλακερί δέχτηκε ο δήμαρχος Αμφίπολης, ο χώρος μπροστά (στήν σημερινή από τό 1936 θέση) στό Λιοντάρι είναι περικαλλής σκουπιδότοπος (ένας χοντροκοιλαράς πουλάει ξηροκάρπια καί κάνει τόν ξεναγό!!!!) ο δρόμος από Δράμα γιά Σέρρες καί αντίστριφα είναι καρμανιόλα, οι τοπικοί ταγοί (αιρετοί) σφυρίζουν κλέφτικα, 8ος 2015 H κατάσταση συνεχίζεται νά είναι ΙΔΙΑ καί χειρότερη. Ο σκουπιδότοπος αυξάνει, οι λουόμενοι (ελληναράδες περίγελως τών ξένων καί τών ευρωπαίων παλιάτσοι ντόπιοι κυρίως) ρεμβάζουν αναμένοντες τό ξανα-ανακάτεμα τής τράπουλας (πές εκλογές) πινακίδες πληροφοριακές είναι καλυμμένες από βλάστηση ζούγλας,, μετεωριζόμενα πανώ καί ξεσκισμένες αφίσες "δρώμενων¨ κείτονται καταγής, σκοτάδι καί μέ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟ παντού..ΠΑΝΤΟΥ γράφω!!!! ..ά!!!! καί τό φεστιβάλ (τί ελληνική λέξη κι αυτή!!!)τής Αμφίπολης αποχαιρέτησε τό καλοκαίρι μέ συναυλία (χωρίς αυλούς) τό Σάββατο 29 08 2015 ενός ακόμη καλλιτεχνικού ταλαντούχου σκύβαλου. Μάλιστα η παρότρυνση τού αξιοτίμου δημάρχου σέ αγαστή συνεργασία μέ τό ΥΠΟ καί σέ δύσκολες εποχές ..σεβόμενοι τήν ιστορία τού φεστιβάλ κάλεσε τούς θεατές παραθεριστές καί άλλους αργόσχολους νά τά "σπάσουν" παρέα μέ τό φωτεινό φεγγάρι τού 2015. Αυτά

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...