ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΚΕΡΑΜΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Πέμπτη 23 Μαρτίου 2017

Ντοστογιέφσκι: η ζωγραφική ως γραφή

Ο σπουδαίος της ρωσικής λογοτεχνίας Φιόντορ Ντοστογιέφσκι (1821-1881), στα πολλά τετράδια και σημειωματάριά του, στο περιθώριο των μυθιστορημάτων του, κρατούσε πρόχειρες σημειώσεις για ποικίλα πρακτικά ζητήματα, ζωγράφιζε πολλά και διάφορα σκαριφήματα, πορτρέτα, αρχιτεκτονικά και άλλα σχέδια, υπολόγιζε πιεστικά έξοδα και χρέη (με τη λυπημένη αυτοπροσωπογραφία του στο πλάι), σημείωνε τυχαίες παρατηρήσεις του ή  φρόντιζε να ασκηθεί στην καλλιγραφία, όπως θα δείτε στις εικόνες που ακολουθούν.

Φαίνεται, λοιπόν, πως διέκοπτε τη συγγραφή για να σημειώσει κάτι που τον απασχολούσε ή για να σκιτσάρει στο χαρτί, όπως κάνουμε όλοι όταν αποσπάται η προσοχή μας ή όταν θέλουμε να αδειάσουμε το μυαλό μας απασχολώντας τα χέρια μας. Ωστόσο, όπως σημειώνει ο ερευνητής στο Ινστιτούτο της Ρωσικής Ακαδημίας για τη Ρωσική Λογοτεχνία (Οίκος Πούσκιν) στην Πετρούπολη, Konstantin Barsht, του Ντοστογιέφσκι, κατά την προετοιμασία του για τη συγγραφή ενός έργου, δεν του αρκούσε να κρατά απλώς σημειώσεις. Η δημιουργική του σκέψη εξελισσόταν καθώς εκείνος «μεταφερόταν στον χωροχρόνο του συγκεκριμένου καλλιτεχνικού σύμπαντος στο εκάστοτε σημειωματάριό του», εκεί όπου «το νόημα και η σημασία των λέξεων αλληλεπιδρούν με τις εικόνες», σε μια μέθοδο «εξόχως συγγραφική» (βλ. Konstantin Barsht, Dostoevsky: the drawing as writing).

Για αυτόν ακριβώς τον λόγο εξάλλου, ο Barsht έχει αποδοκιμάσει το γεγονός ότι δεν έχουν περιληφθεί τα σκίτσα και τα σχέδια του Ντοστογιέφσκι στις μεγάλες εκδόσεις των χειρογράφων του. Διότι δεν επρόκειτο για διακοσμητικά στοιχεία, αλλά για στοιχεία της γραφής καθαυτής.


Αυτοπροσωπογραφία, μελάνι σε χαρτί, 1872-1875.



Ηλικιωμένος άντρας, στο χειρόγραφο του μυθιστορήματος «Έφηβος», 1872-1875, Κρατικά Αρχεία Λογοτεχνίας και Τέχνης, Μόσχα.


 Ανδρικό προφίλ με μελάνι, (Lambert), ζωγραφιά στο χειρόγραφο του μυθιστορήματος «Ο έφηβος», 1872-1875, Central State Archives of Literature and Art, Μόσχα.


 Ανδρικό πορτρέτο και αρχιτεκτονικό σχέδιο, στο χειρόγραφο του μυθιστορήματος «Οι δαιμονισμένοι», 1869-1870, Κρατικά Αρχεία Λογοτεχνίας και Τέχνης, Μόσχα.


Φαράγγι και πέτρα, στο χειρόγραφο του μυθιστορήματος « Οι δαιμονισμένοι », 1869-1870, Κρατικά Αρχεία Λογοτεχνίας και Τέχνης, Μόσχα.


 Καλλιγραφία στο χαρτί με μελάνι, στο χειρόγραφο του μυθιστορήματος «Ο Ηλίθιος», 1867-1871, Κρατικά Αρχεία Λογοτεχνίας και Τέχνης, Μόσχα.


 Καλλιγραφία στο χαρτί με μελάνι, στο χειρόγραφο του μυθιστορήματος «Ο Ηλίθιος», 1867-1871, Κρατικά Αρχεία Λογοτεχνίας και Τέχνης, Μόσχα.


Αρχιτεκτονικά και διακοσμητικά σχέδια, στο χειρόγραφο του μυθιστορήματος «Έγκλημα και τιμωρία», 1860-1866, Κρατικά Αρχεία Λογοτεχνίας και Τέχνης, Μόσχα.



Καλλιγραφία και ανδρικό πορτρέτο, στο χειρόγραφο του μυθιστορήματος «Ο Ηλίθιος», 1867-1871, Κρατικά Αρχεία Λογοτεχνίας και Τέχνης, Μόσχα.



Πορτρέτα και καλλιγραφία με χαρτί και μελάνι, στο χειρόγραφο του μυθιστορήματος «Έγκλημα και τιμωρία», 1860-1866, Κρατικά Αρχεία Λογοτεχνίας και Τέχνης, Μόσχα.


 Πορτρέτα, στο χειρόγραφο του μυθιστορήματος «Έγκλημα και τιμωρία», 1860-1866, Κρατικά Αρχεία Λογοτεχνίας και Τέχνης, Μόσχα.


Αρχιτεκτονικά και διακοσμητικά σχέδια, στο χειρόγραφο του μυθιστορήματος «Έγκλημα και τιμωρία», 1860-1866, Κρατικά Αρχεία Λογοτεχνίας και Τέχνης, Μόσχα.


 Ανδρικό πορτρέτο και καλλιγραφία, στο χειρόγραφο του μυθιστορήματος «Έγκλημα και τιμωρία», 1864-1866, Κρατικά Αρχεία Λογοτεχνίας και Τέχνης, Μόσχα.


Ανδρικό πορτρέτο και καλλιγραφία, στο χειρόγραφο του μυθιστορήματος «Έγκλημα και τιμωρία», 1864-1866, Κρατικά Αρχεία Λογοτεχνίας και Τέχνης, Μόσχα.


 Πορτρέτο του Ρασκόλνικοφ και διακοσμητικά σχέδια, στο χειρόγραφο του μυθιστορήματος «Έγκλημα και τιμωρία», 1860-1866, Κρατικά Αρχεία Λογοτεχνίας και Τέχνης, Μόσχα.


Ανδρικά πορτρέτα, στο χειρόγραφο του μυθιστορήματος «Έγκλημα και τιμωρία», 1860-1866, Κρατικά Αρχεία Λογοτεχνίας και Τέχνης, Μόσχα.


 Τα πρώτα σχέδια στο χειρόγραφο του μυθιστορήματος «Έγκλημα και τιμωρία», 1860-1866, Κρατικά Αρχεία Λογοτεχνίας και Τέχνης, Μόσχα.

Επιμέλεια: Ελένη Κεχαγιόγλου

Πηγή: Culture

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...