Η Μάδυτος ήταν αρχαία ελληνική πόλη της Θράκης. Βρισκόταν στον Ελλήσποντο και άκμασε κατά την κλασική και ελληνιστική περίοδο. Η πόλη αναφέρεται για πρώτη φορά ως Μάδυτος ή Μάδις από τον Πτολεμαίο κατά τον οποίο ήταν αποικία των Αθηναίων, ιδρυμένη κατά τον 6ο αιώνα π.Χ.
Τοπογραφικός
χάρτης της Μαδύτου του 1822
Κατά τον Σκύμνο τον Χίο, ο οποίος έζησε τον 2ο αιώνα μ.Χ., ήταν αποικία των Λέσβιων (περιηγήσεις 709). Από την Μάδυτο κατάγονταν η οικογένεια των Φιλαϊδών απόγονος της οποίας ήταν ο ιστορικός Θουκυδίδης.
Η
Μάδητος το 1922
Η Μάδυτος αναφέρεται από τον Ηρόδοτο στους Περσικούς Πολέμους και από τον Θουκυδίδη στην μάχη του Ευρυμέδοντα.
Ήταν χτισμένη στα νερά
του Ελλήσποντου και έγινε γρήγορα σημαντικό λιμάνι. Λόγω της εύφορης κοιλάδας
που υπάρχει στην περιοχή, η Μάδυτος ξεχώρισε αμέσως. Δεύτερη σημαντική πόλη της
περιοχής ήταν η Σηστός.
Λίγο πιο πάνω εκεί κοντά ,έγινε και η περίφημη ναυμαχία που ΄σήμανε την λήξη του Πελοποννησιακού πολέμου ...Η ναυμαχία στους Αιγός ποταμούς
Άλλες πόλεις της περιοχής ήταν η Χερρόνησος, η Κριθωτή η Ελαιούς και μαζί με άλλες μικρότερες συνιστούσαν ένα σημαντικό εμπορικό κέντρο και κόμβο ανταλλαγής προϊόντων.
ΤΑ
ΚΟΣΜΗΜΑΤΑ
Ο
αρχαίος θρακικός θησαυρός, από τύμβο της Μαδύτου, στο… Μητροπολιτικό Μουσείο
Νέας Υόρκης…
Ένα αρχαίο διάδημα, με αετωματική άνω απόληξη, είναι ένα μέρος μόνο του θησαυρού της Μαδύτου … Δείχνει την εκπληκτική πρόοδο που είχε η Ελληνική τέχνη την περίοδο εκείνη
Πρόκειται για μια ομάδα κοσμημάτων, από χρυσό και ασήμι, του 330 π.Χ., που προέρχεται από έναν τάφο από την Μάδυτο της Θράκης, η οποία ευρίσκεται στην ευρωπαϊκή πλευρά του Ελλησπόντου. Το χρυσό διάδημα είναι πλούσιο σε αναπαράσταση με περίτεχνο φυσιοκρατικό σκάλισμα. Κύρια εικόνα, ο Διόνυσος, ο θεός του κρασιού για τους Έλληνες, και η σύζυγός του, Αριάδνη, που κάθονται στο κέντρο. Εννέα Μούσες που παίζουν μουσικά όργανα εικονίζονται στα αμπέλια στις πλευρές του διαδήματος.
Το μήκος του διαδήματος είναι 36,8 εκατ. Το ύψος στο κέντρο είναι 5, 9 εκατ.
Το
περίαπτο
Τον αρχαίο θρακικό θησαυρό «αγόρασε» για λογαριασμό του Μουσείου, το Rogers Fund, το 1906 και το παραχώρησε στο Μητροπολιτικό Μουσείο. Ν. Υόρκης (αρ. προσχώρησης: 06.1217.1).
Αυτή η ομάδα χρυσών κοσμημάτων θεωρείται ότι προήλθε από έναν τάφο στην Μάδυτο εις την ευρωπαϊκή πλευρά του Ελλήσποντου. Είναι ελληνικό της «ελληνιστικής» εποχής 330-300 π.Χ. Το χρυσό διάδημα είναι πλούσιο και έχει αναπαράσταση ένα περίτεχνο φυτικό μοτίβο. Ο Διόνυσος, ο θεός του κρασιού, και η σύζυγός του, η Αριάδνη, κάθονται στο κέντρο. Μούσες που παίζουν μουσικά όργανα στα αμπέλια και κατά μήκος των πλευρών της παράστασης του δρώμενου.
Τα
ενώτια
Επίσης, μία μικροσκοπική μορφή Μούσας, που παίζει λύρα, εμφανίζεται ακριβώς επάνω από το μισοφέγγαρο, σε κάθε ένα από τα ενώτια / σκουλαρίκια του ιδίου θησαυρού.
Τέλος, οι σπόροι στα
ενώτια είναι όμοιοι με αυτούς του
περίτεχνου περιδέραιου / περίαπτο
Συνεπώς, όλα αυτά μαζί αποτελούσαν ένα ενιαίο σύνολο κοσμημάτων κάποιας Θρακιώτισσας Ελληνίδας αρχόντισσας…
Το
σύνολο των κοσμημάτων της Ελληνίδα αρχόντισσας από την Θράκη
Αρχική
εικόνα: Οι αντικρίζουσες μορφές του
Διονύσου και της Αριάδνης
Φωτ
://www.metmuseum.org/
Βιβλιογραφικές αναφορές
Robinson, Edward. 1906.
"Greek Jewelry." Bulletin of the Metropolitan Museum of Art, 1(9):
pp. 118–20.
Richter, Gisela M. A. 1917.
Handbook of the Classical Collection. p. 151, fig. 96, New York: The
Metropolitan Museum of Art.
Richter, Gisela M. A. 1927.
Handbook of the Classical Collection. pp. 328–29, fig. 231, New York: The
Metropolitan Museum of Art.
Alexander, Christine. 1928.
Jewelry: The Art of the Goldsmith in Classical Times as Illustrated in the
Museum Collection. p. 46, fig. 97, New York: The Metropolitan Museum of Art.
Richter, Gisela M. A. 1930.
Handbook of the Classical Collection. pp. 330–31, fig. 234, New York: The
Metropolitan Museum of Art.
Metropolitan Museum of Art. 1936
[1934]. A Guide to the Collections, Part 1: Ancient and Oriental Art, 2nd edn.
New York: The Metropolitan Museum of Art.
Grancsay, Stephen V. 1940.
"The Art of the Jeweler: A Special Exhibition." Bulletin of the
Metropolitan Museum of Art, 35(11): p. 211.
Richter, Gisela M. A. 1953.
Handbook of the Greek Collection. pp. 156, 289, pl. 129d, Cambridge, Mass.:
Harvard University Press.
von Bothmer, Dietrich. 1978.
Antichnoe iskusstvo iz muzeia Metropoliten, Soedinennye Shtaty Ameriki: Katalog
vystavki. no. 68, Moscow: Sovetskii Khudozhnik.
von Bothmer, Dietrich and Joan R.
Mertens. 1982. The Search for Alexander: Supplement to the Catalogue. no. S11,
p. 6, New York: The Metropolitan Museum of Art.
Lexicon Iconographicum
Mythologiae Classicae (LIMC). 1986. Vol. 3: Atherion-Eros.
"Dionysos," p. 485, no. 746, pl. 386, Zürich: Artemis Verlag.
Bordenache Battaglia, Gabrielle.
1991. "Ori da una piccola tomba presso Bolsena (scavi 1861) 'restauro' e
rielaborazioni neoclassiche Castellani." Bollettino d' Arte, 68-69: p. 16,
pl.II, fig.a-b.
Williams, Dyfri and Jack Ogden.
1994. Greek Gold: Jewelry of the Classical World. no. 62, pp. 108–9, New York:
Harry N. Abrams, Inc.
Castriota, David. 1995. The Ara
Pacis Augustae and the Imagery of Abundance in Later Greek and Early Roman
Imperial Art. pp. 52, 75–76, 164, fig. 69, Princeton: Princeton University
Press.
Treister, Michail Ju. 1999.
"The Workshop of the Gorytos and Scabbard Overlays." Scythian Gold.
Treasures from Ancient Ukraine, Dr. Ellen D. Reeder, ed. pp. 77, 81 n. 42, New
York: Harry N. Abrams, Inc.
Pandermalis, Dimitrios. 2004.
Alexander the Great: Treasures from an Epic Era of Hellenism no. 3, p. 122, New
York: Alexander S. Onassis Public Benefit Foundation (USA), Inc.
Picón, Carlos A. 2007. Art of the
Classical World in the Metropolitan Museum of Art: Greece, Cyprus, Etruria,
Rome. no. 168, pp. 149, 436, New York: The Metropolitan Museum of Art.
Brøns, Cecilie. 2017. Gods and
Garments : Textiles in Greek Sanctuaries in the 7th to the 1st Centuries B.C..
pp. 113–14, fig. 21, Oxford: Oxbow Books.
Holcomb, Melanie. 2018. Jewelry :
The Body Transformed pp. 106, 109, pl. 86, New Haven: The Metropolitan Museum
of Art.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου