ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΚΕΡΑΜΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Πέμπτη 22 Ιουλίου 2021

Μαύρο-Άσπρο: Η Κύπρος του χαράκτη Τάσσου


Δημήτρης
Παυλόπουλος

Πριν από πενήντα χρόνια, το 1971, ο χαράκτης Α. Τάσσος (Αναστάσιος Αλεβίζος, 1914-1985), εξέθεσε έργα του στην γκαλερί Χίλτον της Λευκωσίας. Φίλος του προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας Μακάριου (1913-1977) και του υφυπουργού του Πάτροκλου Σταύρου (1933-2014), από το 1961 είχε αρχίσει να σχεδιάζει τα γραμματόσημα της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Η παρουσία του Τάσσου στην Κύπρο το 1971 αποτέλεσε κορυφαίο συμβάν για τη μεγαλόνησο, όπως σημείωνε ο Σταύρου. Οι ασπρόμαυρες ξυλογραφίες του, χαραγμένες σε μεγάλα ξύλα, με θέματα από τον Εμφύλιο Πόλεμο και από το αισθησιακό Άσμα Ασμάτων του Σολομώντα, με πρόλογο και μετάφραση του Γιώργου Σεφέρη (1900-1971), ήρθαν να συμβολίσουν τον κυπριακό αγώνα. Ο Τάσσος μετονόμασε εύστοχα και τους τίτλους των ξυλογραφιών του από την ενότητα του Εμφυλίου Πολέμου σε Επιτάφιο!

 

Εξώφυλλο του καταλόγου της έκθεσης του Α. Τάσσου στην Κύπρο.

Τη μετάφραση του Άσματος Ασμάτων ο Σεφέρης τη δούλευε επί δύο χρόνια και το είχε ολοκληρώσει όταν το καλοκαίρι του 1963 τον επισκέφθηκε ο Τάσσος. Ο χαράκτης δούλεψε επτά ξυλογραφίες, εμπνευσμένες από το ποιητικό κείμενο του Σεφέρη, που είχε εξομολογηθεί στον μάστορα τυπογράφο Αιμίλιο Καλιακάτσο (γ. 1947) των εκδόσεων Στιγμή ότι, αν η μοίρα του δεν το είχε αποφασίσει αλλιώς, θα του άρεσε να ασκούσε την τέχνη του τυπογράφου.

Η βιβλιοφιλική έκδοση τυπώθηκε το 1965 σε 465 αριθμημένα αντίτυπα, τα 60 εκτός εμπορίου, στο εργοστάσιο γραφικών τεχνών Ασπιώτη-ΕΛΚΑ, στο οποίο ο Τάσσος από το 1952 ήταν καλλιτεχνικός σύμβουλος. Το 1998 η Εταιρεία Εικαστικών Τεχνών Α. Τάσσος, που από το 1986 ιδρύθηκε και υφίσταται στην Αθήνα, επανεξέδωσε το Άσμα Ασμάτων.

 

Γραμματόσημα, αφίσες και προσφυγόσημο

 

Ο ποταμός της οργής, 1963, ξυλογραφία.

Οι γυναίκες και οι άνδρες των ξυλογραφιών που εκτέθηκαν στην Κύπρο το 1971, με τα γεμάτα οργή και θλίψη ορθάνοιχτα μάτια τους, ίδιες βυζαντινότροπες μορφές, στέκονταν βουβές σαν σιωπηλοί μάρτυρες του δράματος της μεγαλονήσου, χωρίς να παύουν όμως ούτε στιγμή να δείχνουν ισχυρές, δεσπόζουσες στον εκθεσιακό χώρο.

Ο Τάσσος σχεδίασε ξυλογραφίες, αφίσα με τον πρόεδρο Μακάριο και γραμματόσημα για το ταχυδρομείο της ανεξάρτητης Κυπριακής Δημοκρατίας, το οποίο άρχισε να λειτουργεί τον Αύγουστο του 1960. Οι σειρές των γραμματοσήμων εκδόθηκαν το 1962, το 1964, το 1969, το 1971, το 1974 και το 1976.

Κυπριακά γραμματόσημα – Προσφυγόσημο, 1976, 1984.

 

https://slpress.gr/politismos/mayro-aspro-i-kypros-toy-charakti-tassoy/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...