Η θεματική έκθεση που παρουσιάζεται στο Foundation Vincent Van Gogh, εξετάζει τις σχέσεις, στενές και συγκρουσιακές, που ενώνουν τους καλλιτέχνες με τον φυτικό ή/και ζωικό κόσμο
Κείμενο: ελc team
«Αρχίζω να αισθάνομαι
όλο και περισσότερο την ολότητα της υπαίθρου στην οποία ζω», θα γράψει ο
Vincent Van Gogh στον αδελφό του Theo από την Προβηγκία το 1899. Η φύση τον
ηρεμεί, τον κάνει χαρούμενο, προσφέροντάς του δημιουργική διαύγεια. Και αυτή τη
φύση τοποθετεί πρωταγωνίστρια σε πολλά από τα θέματά του. Με βάση τη φιλοδοξία
του Βαν Γκογκ να αναπτύξει το έργο του σε άμεση σχέση με τον ζωντανό κόσμο, η
θεματική έκθεση “Nature humaine – Humaine nature” εξετάζει τους διαφορετικούς
τρόπους με τους οποίους οι σημερινοί καλλιτέχνες υιοθετούν την έννοια της φύσης
προκειμένου να αναπαραστήσουν τις ανακατατάξεις που συνδέονται με τις
αντιλήψεις για τον ζωντανό κόσμο.
Vincent van Gogh, Trees , Paris, July 1887 Oil on canvas, 46.5 x 38 cm. Van
Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)
Ξεκινώντας από το έργο του Van Gogh “Trees” (1887) και εστιάζοντας στον πολυεπίπεδο χαρακτήρα της λέξης «φύση», η έκθεση θα διερευνήσει επίσης πώς οι νέες τεχνολογίες, η επιστήμη και οι κοινωνικές επιστήμες έχουν αλλάξει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε για τον έμβιο κόσμο. Τα έργα που εκτίθενται, από καλλιτέχνες όπως οι Valentin Carron (γεν. 1977), Otobong Nkanga (γεν. 1974), Shara Hughes (γεν. 1981) και Ed Atkins (γεν. 1982), θα γίνουν έτσι χώροι προσωπικού προβληματισμού και διερώτησης της κοινωνίας και του παρελθόντος. Η έκθεση θα εξετάσει επίσης τις σχέσεις, στενές και συγκρουσιακές, που ενώνουν τους καλλιτέχνες με τον φυτικό ή/και ζωικό κόσμο, όπως φαίνεται στο έργο των Luigi Zuccheri (1904-1974), Gilles Aillaud (1928-2005) και Daniel Steegmann Mangrané (γεν. 1977).
Gilles Aillaud, La Fosse , 1967
Oil on canvas, 200 × 250 cm (FNAC 29065) On deposit at the Museum of Fine Arts
in Rennes National Center for Plastic Arts, Paris © Adagp, Paris, 2022 / Cnap
Photo: Jean-Manuel Salingue – Rennes Museum of Fine Arts
Επιπλέον αναδεικνύει την
πειραματική προσέγγιση που ακολουθούν ορισμένες καλλιτεχνικές πρακτικές
απέναντι στα υλικά που μας περιβάλλουν. Για παράδειγμα, το έργο της Pamela
Rosenkranz (γεν. 1979) αντλεί από την επιστημονική και ιατρική υλικότητα
προκειμένου να υβριδοποιήσει τις πεποιθήσεις μας καθώς και τα καθημερινά μας
αντικείμενα, ενώ ο Yuyan Wang (γεν. 1989) συγκεντρώνει στοιχειωτικές εικόνες
που λαμβάνονται από το Διαδίκτυο προκειμένου να διατηρήσει τον θεατή σε μια
παραλυτική ροή.
Ενώ ο Van Gogh εμπνεόταν
βαθιά από την ουτοπία μιας αυθεντικής συνάντησης με το φυσικό περιβάλλον, οι
σύγχρονοι καλλιτέχνες επικεντρώνονται στα περιβαλλοντικά και τεχνοεπιστημονικά
ζητήματα που διαμορφώνουν τις κοινωνίες μας. Τελικά, αν ο όρος «φύση» είναι
καρπός της ανθρώπινης σκέψης, τι συνιστά την «ανθρώπινη φύση»;
Shara Hughes, Put On A Happy Face
, 2021 172.5 x 152.5 cm Courtesy: the artist and Galerie Eva Presenhuber ©
Shara Hughes Photo: Stan Narten, JSP Art Photography
Πληροφορίες για την έκθεση
Nature humaine – Humaine nature
Foundation Vincent Van Gogh, 11 Νοεμβρίου 2022 – 12 Απριλίου 2023
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου