ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Κυριακή 14 Απριλίου 2013

Το Ελληνικό Δράμα


Γράφει ο Γεράσιμος Γ. Γερολυμάτος

Σκέφτομαι με θλίψη, εκείνο που χαρακτηρίζει αρνητικά πολλές φορές τη ιστορία μας. Αυτό, που είναι υπεύθυνο για την κατάντια μας και είναι η αρρώστια που λέγεται διχόνοια. Είναι δε, ένας τόσο μοχθηρός και εκδικητικός δαίμονας η διχόνοια, που ο εθνικός μας ποιητής, ο Δ. Σολωμός, μέσα από τους στίχους του Ύμνου του προς την Ελευθερία, την έσυρε από το σκοτάδι στο φως, για να την εξορκίσει. Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, που βάζει την δολερή, να ψιθυρίζει στα αυτιά της ψυχής για να την ξελογιάσει με την εωσφορική της σαγήνη:
«Έλα! Πάρε εσύ το σκήπτρο! Είσαι ο καλύτερος και το αξίζεις. Εσύ, είσαι ο πιο έξυπνος, ο πιο ικανός από όλους».


Αλίμονο όμως! Τι και αν φτιάξαμε μια ολόκληρη πλατεία Ομονοίας για να εκδιώξουμε την διχόνοια; Τι και αν τόσοι πνευματικοί άνθρωποι, συγγραφείς και ποιητές την κατήγγειλαν; Τι και αν τα θύματα της, είναι ακόμη ζωντανοί μάρτυρες της θηριωδίας των όσων υπέστησαν εξαιτίας της; Αυτή, είναι πάντα ζωντανή και παρούσα. Έτοιμη να προσφέρει τις καταστροφικές της υπηρεσίες, στις κάθε λογής εγωπαθείς και αρχομανείς φιλοδοξίες.

Η διχόνοια, είναι πάντα εδώ. Σαν ένα κουσούρι φθονερό. που θέλει να κόψει το κεφάλι οποιουδήποτε εξέχει πάνω από το μέσο όρο. Να του βγάλει το μάτι, επειδή μπορεί να βλέπει. Να τον εκδικηθεί, επειδή δεν είναι αυτός. Σαν ένα εσωτερικό χούι, που βγαίνει τελευταίο μαζί με την ψυχή, επειδή, αυτό είναι, που μια ζωή την βασανίζει. Σαν ένα εξωτερικό ελάττωμα, που αρκεί για να επισκιάσει την ωραιότητα του υπολοίπου σώματος. Ένα σάπιο κύτταρο που μεταδίδει την φθορά στα διπλανά του. Ή ακόμη σαν μια βαθιά ουλή πάνω στη σάρκα, που δεν αφήνει να την ξεχάσεις. Ένα ελατήριο, που το κουρδίζουν έντεχνα, εκείνοι που θέλουν να μας διχάσουν. Που έχουν το συμφέρον να ξυπνούν το θηρίο που κοιμάται.

Κάπως έτσι, η διχόνοια, αποσυνθέτει την ζωή μας από κάθε τι δημιουργικό, για να την ανασυνθέσει στρεβλά, μέσα από ένα πλήθος κάθετων και ευφάνταστων διαχωρισμών. Ο δεξιός ενάντια στον αριστερό, οι προοδευτικοί ενάντια στους συντηρητικούς, οι Παναθηναϊκοί ενάντια στους Ολυμπιακούς, ο ιδιωτικός υπάλληλος ενάντια στον δημόσιο, ο παγανιστής ενάντια στον χριστιανό, ο φαλακρός ενάντια στον μαλλιά, οι μελαχρινές ενάντια στις ξανθιές, ο καρεκλάς ενάντια στον ροκά, ο πάνω μαχαλάς εναντίον του κάτω μαχαλά κ.ο.κ, Τελικά, ο Έλληνας ενάντια στον Έλληνα.

Είναι οδυνηρό, αλήθεια, να συλλογιέται κανείς, πως ο Έλληνας τρέφει μια ανίερη προσήλωση στο θηρίο αυτό, που είναι έτοιμο να τον κατασπαράξει. Και αν δεν αρκούν οι δικές του σάρκες, είναι έτοιμος να του προσφέρει και τις σάρκες των άλλων. Και αν δεν του αρκούν οι διχαστικοί λόγοι για να ακολουθήσει την ανόσια θεά, τότε με θαυμαστή επινόηση εφευρίσκει χιλιάδες άλλους. Και αν δεν υπάρχει λόγος, δημιουργεί πάντοτε έναν εκ του μη όντος, ακόμη και αν χρειαστεί να τρώγεται με τα ρούχα του. Ακόμη και αν χρειαστεί, να διχοτομήσει τον εαυτό του, σαν άλλος Ιανός, προκειμένου το ένα μισό να στραφεί ενάντια στο άλλο.

Έτσι, δεν είναι καν αναγκαίο, να αφορά η διχόνοια σπουδαία ζητήματα, αφού της αρκούν και τα μικρά. Ούτε μόνο να διαλύει έθνη, αφού μπορεί το ίδιο άνετα να διαλύει κοινωνίες, οικογένειες και σχέσεις. Πάντα πρόθυμος ο Έλληνας, βρίσκει τον αντίπαλο του στο πρόσωπο του άλλου. Αρκεί να βρεθεί ο λόγος της διαφοροποίησης, που θα του δίνει το πρόσχημα του ανταγωνισμού και το άλλοθι της δήθεν υπεράσπισης του δικαίου. Διότι, ένα άλλο γνώρισμα της διχόνοιας, είναι η απατηλή αίσθηση που αφήνει και στα δύο μέρη, πως το καθένα από αυτά είναι φορέας του ορθού, του λογικού και της δικαιοσύνης, ενώ το άλλο όχι.

Αυτή, η παρά φύση κατάσταση της αλλοφροσύνης, το μόνο που καταφέρνει, είναι η αλληλεξουδετέρωση και η σπατάλη ανθρώπινου δυναμικού και πολύτιμης ενέργειας, που είναι αναγκαία για το κοινό καλό. Για αυτό η διχόνοια μπορεί να οριστεί, ως μια ασθένεια της ψυχής και ως μια ιέρεια του παράλογου. Διότι,  δεν είναι κακό, να υπάρχουν αντίθετες απόψεις. Κακό είναι, να μην υπάρχει ένα πνεύμα σύνθεσης, ικανό να συζεύξει τις αντιθέσεις στο άροτρο της δημιουργίας και να προάγει τα πράγματα έξω από το τέλμα της διχόνοιας. Ειδικά, όταν, όπως τώρα, η χώρα βρίσκεται στο κατώφλι της καταστροφής και έχει ανάγκη από όλες τις δυνάμεις της.

Αναρωτιέται κανείς, λοιπόν, τι χρεία έχουμε άλλων εχθρών, αφού έχουμε τους ίδιους τους εαυτούς μας;

 Εικόνα: «Το Ελληνικό Δράμα», του Γερ. Γ. Γερολυμάτου, ακουαρέλες σε χαρτί-μελάνι.







6 σχόλια:

  1. Ναι, αλλά η "διχόνοια" οφείλεται σε βακτήριο; σε ιό; σε αμινοξέα; σε εργαστηριακή παραγωγή; Ο Σολωμός δεν διευκρινίζει, αλλά την δείχνει να εκπορεύεται. Από πού;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητέ φίλε,

    οι επίμαχοι στίχοι είναι αυτοί

    Η Διχόνοια που βαστάει
    ένα σκήπτρο η δολερή
    καθενός χαμογελάει,
    πάρ’ το, λέγοντας, και συ.

    Κειο το σκήπτρο που σας δείχνει
    έχει αλήθεια ωραία θωριά
    μην το πιάστε, γιατί ρίχνει
    εισέ δάκρυα θλιβερά.

    Από στόμα οπού φθονάει,
    παλληκάρια, ας μην `πωθεί,
    πως το χέρι σας κτυπάει
    του αδελφού την κεφαλή.

    Μην ειπούν στο στοχασμό τους
    τα ξένα έθνη αληθινά:
    Εάν μισούνται ανάμεσό τους
    δεν τους πρέπει ελευθεριά.

    Ρητορικό το ερώτημα σου, αφού η διχόνοια δεν είναι ασθένεια σωματική, ώστε να οφείλεται σε βακτήριο, σε ιό ή σε αμινοξέα. Ούτε προσβάλλει το σώμα, αλλά μόνο την ψυχή.
    Ψυχική λοιπόν είναι η αιτία της και ψυχικά είναι τα ολέθρια αποτελέσματα της.
    Από που λοιπόν εκπορεύεται; Ο ποιητής δεν το καθιστά σαφές, αλλά μια σκέψη μπορούμε να την κάνουμε. Προέρχεται από τον άκρατο ατομικισμό και την αδίστακτη φιλοδοξία. Αυτά τα δύο στοιχεία, όταν υποκινηθούν από εσωτερικούς ή και από "εξωτερικούς" παράγοντες, όπως αναφέρω στο κείμενο, μεταβάλλονται σε καύσιμη ύλη που οι φλόγες της λέγονται διχόνοια και που κατατρώγει τα πάντα.
    Μόνο η παιδεία, θα μπορούσε μακροπρόθεσμα να γίνει το φάρμακο, που θα την θεραπεύσει..

    Ευχαριστώ για τον σχολιασμό...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. "όταν υποκινηθούν από εξωτερικους παράγοντες"... Μμμ
    Αυτό μου φαίνεται κι εμένα ότι συνέβη, ότι η υποκίνηση ήταν οργανωμένη. Ο ποιητής μοιάζει να ξέρει και να μην λέει ποιος ενσαρκώνει το βάστηγμα του σκήπτρου. Επιλέγει την αόριστη τοποθέτηση των υπαρκτών ατομικών στοιχείων και όχι συγκεκριμένες καταγγελίες που έτσι κι αλλιώς δεν θα ταίριαζαν στο ποίημα. Νομίζω το ίδιο κάνεις στον πίνακά σου. Η ιστορία όμως δείχνει να αποδίδει την υποκίνηση μόνον σε εσωτερικούς παράγοντες. Βολεύει.
    Πολλή εξήγηση στην τέχνη δεν είναι για καλό, αλλά ...τέλος πάντων.
    Να είσαι καλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλημέρα αγαπητέ φίλε,

    Βασικά την ιστορία την γράφουν οι ιστορικοί και όχι οι καλλιτέχνες. Ο πίνακας μου-μάλλον περί έγχρωμου σχεδίου πρόκειται- δεν είναι ιστορικός, αλλά μια σύνθεση φανταστική, που αφήνει να εννοηθεί, τόσο ο αυτοκαταστροφικός ρόλος των ατομικών στοιχείων της διχόνοιας στην ελληνική πλευρά, όσο και των εξωτερικών παραγόντων.

    Αποφεύγω τη μονόπλευρη απόδοση των αιτίων της διχόνοιας μόνο στους Έλληνες ή μόνο στους ξένους. Προτιμώ τη μέση οδό, που είναι πάντα πιο κοντά στην αλήθεια. Χρειάζονται πάντα δύο για ένα Τανγκό. Και όποιος και αν υπήρξε ο φθοροποιός ρόλος των ξένων, οι Έλληνες υπήρξαμε πρόθυμοι να βοηθήσουμε σε αυτό.

    Αλλά, γιατί δεν γράφεις την δική σου άποψη, ώστε να γίνεις και πιο σαφής για την αιτία της μακραίωνης ελληνικής διχόνοιας, που ξεπερνάει δυστυχώς και αυτό το 1821 και τον ίδιο τον Σολωμό;

    Αν σχολιάσεις θα το δω και θα σου απαντήσω εκ νέου.
    Σε ευχαριστώ.

    Υγίαινε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. O ατομικισμός, η φιλοδοξία και τα συναφή... μπορούν να υποκινηθούν από εξωτερικούς παράγοντες. Τι κάνει πιθανό κάτι τέτοιο στο 21; Η προσεκτική παρατήρηση των κεντρικών προσώπων που εμπλέκονται στον εμφύλιο. Εκεί μπορεί να φανεί ποιο είναι το πραγματικό "εμείς" και ποιο "εγώ" μεταμφιέζεται σε "εμείς". Και τα συμφέροντα που φαίνονται να προκαλούν αυτή την μεταμφίεση, συμφέροντα που σχετίζονται με τον στόχο της επανάστασης, είναι τρομακτικά μεγάλα. Αν είναι έτσι, υπάρχει μεν "ταγκό", όμως δεν υπάρχει ευθύνη στο 50-50.

    Πάνω σε τέτοια θέματα είναι αδύνατη η παράθεση σύντομων επιχειρημάτων ή αναφορών. Αν αμφιβάλλει κάποιος, ας πετάξει στα σκουπίδια το σχόλιο, αλλιώς, ας ψάξει πέρα από τα συνήθη σχήματα, δηλαδή τοπικισμός, προσωπικές αντιζηλίες, ταξική πάλη και τα τοιαύτα. Ας ψάξει και για γεγονότα που έχουν απαλειφθεί ή αλλοιωθεί.

    Μερσί για την φιλοξενία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καλησπέρα και πάλι,

    Είναι αδύνατο να επιβεβαιώσουμε το 50-50 της συμμετοχής σε ότι αφορά την εθνική διχόνοια και τα αίτια της. Δεν υπάρχει τέτοιο μέτρο, μόνο να υποθέτουμε μπορούμε.
    Αλλά ακόμη και αν η αναλογία αυτή άλλαζε σε 60-40 ή σε 70-30, ποια θα ήταν αλήθεια η διαφορά; Ένας μικρότερος εμφύλιος ή λιγότερες προσωπικές φιλοδοξίες;
    Νομίζω πως καταλαβαίνω τι εννοείς, παρόλα αυτά παραμένεις γενικός και ασαφής, χωρίς να λες ονόματα και γεγονότα. Οπωσδήποτε όπως είπες είναι δύσκολο να αναπτυχθεί το θέμα σε λίγες γραμμές, αλλά το να πει κανείς ότι η επιρροή των Μ. Δυνάμεων και οι παρεμβάσεις τους στα εσωτερικά της Επανάστασης και της εξαγοράς συνειδήσεων με αποτέλεσμα το διχασμό, δεν είναι κάτι άγνωστο και προσωπικά δεν το αρνήθηκα.
    Ωστόσο, όσο υπάρχουν εκβιαζόμενοι θα υπάρχουν και εκβιαστές, όσο υπάρχουν πόρνες θα υπάρχουν και προαγωγοί.
    Οι λόγοι είναι προφανείς. Κανείς δεν ήθελε ένα ελεύθερο Ελληνικό κράτος με βλέψεις ανασύστασης της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Απλά.
    Το νόημα των δικών μου σκέψεων για την διχόνοια, ξεπερνά τον οποιοδήποτε χρονικό και ιστορικό περιορισμό, καθώς αναζητά την ύπαρξη της μέσα στο ψυχολογικό πορτραίτο της διαχρονικής Ελληνικής φυλής.
    Κάποτε ήταν ο Δαρείος και οι Πέρσες που δίχαζαν με το χρυσάφι τις Ελληνικές πόλεις και τις φιλοδοξίες της κάθε μιας έναντι της άλλης
    Στα 1821 και μετά ήταν οι Ευρωπαϊκές δυνάμεις. Μια παλιά ιστορία που διαρκώς επαναλαμβάνεται, επειδή βασίζεται σε μια εσωτερική εθνική μας αδυναμία ...

    Να είσαι καλά
    και πάντα να περνάς να σε φιλοξενώ..


    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...