Αργυρώ
Μποζώνη
Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
Ο άντρας που κοιτάζει με
ορθάνοιχτα μάτια γεμάτα τρόμο και απόγνωση, με τα δάχτυλα μέσα στα μαλλιά του,
με μια έκφραση σχεδόν θεατρική, είναι ο Γάλλος ζωγράφος Γκιστάβ Κουρμπέ. Η
τεχνική αυτής της αυτοπροσωπογραφίας, που θεωρείται από τις πιο δυνατές στην
ιστορία της τέχνης και από τις καθοριστικές για τη ρεαλιστική γαλλική ζωγραφική
του 19ου αιώνα, θυμίζει το ύφος του Καραβάτζιο, με την έντονη αντίθεση
φωτός-σκιάς (chiaroscuro) και τα ρούχα που ανεμίζουν και προσθέτουν μια αίσθηση
κίνησης. 
Ο πίνακας με τίτλο «Le
Désespéré» («Ο απελπισμένος»), που φιλοτεχνήθηκε την περίοδο 1843-45, δείχνει
τον ζωγράφο σε μια στιγμή συναισθηματικής έκρηξης ή απόλυτης απελπισίας.
Σύμφωνα με πολλούς αναλυτές, δεν πρόκειται για μια κυριολεκτική απεικόνιση της
απελπισίας, αλλά μπορεί να ερμηνευτεί και ως σχόλιο για το καλλιτεχνικό «εγώ»
που υποφέρει. Αν και ρεαλιστής, ο Κουρμπέ συχνά εστίαζε στον εαυτό του και στην
πάλη του καλλιτέχνη με τα συναισθήματά του και με την κοινωνία. Το συγκεκριμένο
έργο δεν εκτέθηκε κατά τη διάρκεια της ζωής του. Δεν είναι βέβαιο πότε ακριβώς
το ζωγράφισε – πολλοί πιστεύουν ότι το φιλοτέχνησε όταν ήταν νέος, σε μια
περίοδο κατά την οποία προσπαθούσε να εδραιωθεί ως καλλιτέχνης.  
Η αποκάλυψη ότι το Κατάρ
είναι ιδιοκτήτης του πίνακα πυροδότησε νέο κύκλο συζητήσεων για να λυθεί το
θέμα του ιδιοκτησιακού καθεστώτος και το ζήτημα του πώς έφτασε ο πίνακας στα χέρια
των Καταριανών.
Για
τη συνέχεια εδώ:
.jpg)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου