Η Ακρόπολις των Αθηνών, κατά το 1834
(έργο του J. Cousen)
|
Γράφει ο Παντελής Στεφ. Αθανασιάδης
Η Ακρόπολη διαχρονικά, αποτέλεσε
πάντοτε μαγνήτη για όλους τους επισκέπτες της Αθήνας, πολλοί από τους οποίους
την ζωγράφισαν ή έκαναν σχέδια για σπουδαίες γκραβούρες, ενώ άλλοι μας έδωσαν
λεπτομερείς περιγραφές του σπουδαιότερου μνημείου της κλασσικής Αρχαιότητας.
Ο Thomas Abbet- Graccet υπήρξε
σημαντικός Γάλλος λόγιος και περιηγητής του 19ου αιώνα. Περί το έτος 1900,
βρέθηκαν επιστολές που είχε στείλει στον κόμη Durcis, με σημαντικές πληροφορίες
για γεγονότα της εποχής του και για περιοχές με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Επρόκειτο
μάλλον για αντίγραφα επιστολών του, αλλά αυτό δεν μειώνει καθόλου τη σημασία
τους.
Τα Προπύλαια κι ο ναός της Αθηνάς Νίκης
(έργο του Thomas
Hartley Cromek,1834)
|
Σε μία από τις επιστολές αυτές,
περιγράφει την επίσκεψή του στην Ακρόπολη στις 11 Δεκεμβρίου του 1834. Η εικόνα
που δίνει, έχει την αξία της, για να κατανοήσουμε σήμερα, με τόσα σημαντικά
έργα που έγιναν, την κατάσταση του σημαντικού αυτού βράχου για τον παγκόσμιο
πολιτισμό, λίγα χρόνια μετά την διεξαγωγή του απελευθερωτικού αγώνα του 1821 και
δημιουργία του νέου ελληνικού κράτους. Η επιστολή του αυτή δημοσιεύθηκε στο
περιοδικό «Αρμονία» το 1901.
Αξίζει να αναφέρουμε πως κατά την
επίσκεψή του στην Αθήνα ο Thomas Abbet- Graccet είχε την ευκαιρία να συναντηθεί
δύο φορές με τον ίδιο τον βασιλέα Όθωνα, με τον οποίο μάλιστα και την ακολουθία
του ανέβηκαν και στην Ακρόπολη. Η εντύπωση πάντως που του προκάλεσε ο νεαρός
τότε βασιλεύς, δεν ήταν καλή.
Γράφει μεταξύ άλλων ο Γάλλος
περιηγητής: «Λυπούμαι, διότι άλλως είχον φαντασθεί τον πρώτον βασιλέα της
Ελλάδος και έσχον την πικρίαν της διαψεύσεως ή τω όντι ο νεανίας ούτος δεν
είναι κατάλληλος δια τον αρτιπαγή Eλληνικόν θρόνον και η έμφυτος εις πάντα
άνθρωπον αίσθησις της ικανότητος του άλλου με προειδοποιεί περί τούτου».
Πάντως παραδεχόταν ότι ο Όθωνας
κατέβαλε φιλότιμες προσπάθειες για την εκμάθηση της γλώσσας των υπηκόων του. Οι δε παλαιοί οπλαρχηγοί εξέφραζαν
τη χαρά τους όταν έβλεπαν τον νεαρό βασιλέα να φοράει φουστανέλα. «Παρετήρησα δε
πολλούς Ελληνικούς οφθαλμούς δακρύοντας επί τη θέα του βασιλέως φέροντος την
λευκήν φουστανέλλαν…».
Το απόγευμα της ίδια μέρας συνάντησε
το Γάλλο πρεσβευτή στην Αθήνα, ο οποίος συμφώνησε μαζί του και πρόσθεσε: «Πολύ
φοβείμαι μη η ζωηρά νεανική φαντασία του βασιλέως κακόν μάλλον προξενήση εις
την μικράν χώραν».
Το εσωτερικό του Παρθενώνα, από το Εθνικό
Ημερολόγιο του Βρετού, του 1864
|
Στον πρώτο τοίχο, που συνάντησε επάνω
στο βράχο, είδε ενσωματωμένη ενεπίγραφη πλάκα με θαυμάσια γλυπτά σχέδιο. Όπως
μάλιστα τον διαβεβαίωσε ο γραμματέας της Γαλλικής πρεσβείας Σαβινύ, ολόκληρα
φορτία λίθων είχαν μεταφερθεί κάτω από τον βράχο της Ακρόπολης, τεμαχίσθηκαν
και χρησίμευσαν σαν οικοδομικό υλικό για τα σπίτια των tούρκων. Ανάμεσα από τις
τουρκικές αποθήκες, οι οποίες τότε είχαν αρχίσει να κατακρημνίζονται, έβλεπε ο
επισκέπτης στο δρόμο που οδηγούσε στον Παρθενώνα, τεμάχια τηλεβόλων και ογκώδη
βλήματα.
Παλαιό χαρακτικό,που απεικονίζει την Ακρόπολη με τον οθωμανικό μιναρέ,
|
«Το αριστούργημα του Ικτίνου -έγραφε ο Thomas
Abbet Graccet- εσυλήθη υπό των Τούρκων,οίτινες μετέβαλον αυτό αναλόγως των
περιστάσεων·άλλοτε μεν εις πυριτιδαποθήκην, άλλοτε δε εις τζαμίον. Εκ της
τελευταίας ταύτης χρήσεως διεσώθη ήδη, υψών την αιχμήν του υπεράνω του
αετώματος, μιναρές φέρων καταφανώς τα ίχνη προηγηθείσης πυρκαϊάς. Τα εσωτερικά
τοιχώματα του Παρθενώνος φέρουσιν εισέτι εικόνας χριστιανικάς της εποχής, καθ
ήν ο Παρθενών είχε μεταποιηθεί εις ναόν της Παναγίας. Μίαν των εικόνων τούτων
καλύτερον των άλλων διατηρηθείσαν αποκατέστρεψαν οι τούρκοι παραδίδοντες την
Ακρόπολιν».
Ο Παρθενώνας (19ος αιώνας),με το
μικρότερο τζαμί,που κτίσθηκε
μετά τήν ανατίναξη από τον
Μοροζίνι,το 1687.
|
Ναός Απτέρου Νίκης (έργο του Théodore Caruelle d’ Aligny,1845)
|
Το Ερεχθείον αριστερά του Παρθενώνα,
μόλις που φαινόταν κάτω από τους σωρούς χωμάτων, που τους συγκέντρωσαν οι Τούρκοι για καλύτερη άμυνα. Μέσα στο ναό είχε αποθηκευθεί κατά καιρούς μπαρούτι
και άλλα πολεμοφόδια.
«Επί των ερειπίων εκείνων, ησθανόμην
ήδη επιστρέφοντας τους φυγαδευθέντας θεούς και μεθ’ όλην την πενιχρότητα και
την ερημίαν, ήτις ηπλούτο περί εμέ, ενόμισα προς στιγμήν ότι εβλεπον
ανερχομένην προς την Ακρόπολιν την πομπήν των Παναθηναίων και ότι ήκουον τα
μάρμαρα πληττόμενα υπό των ποδών των ταύρων των αγομένων προς σφαγήν…».
Η κεντρική οδός (συνέπιπτε με την
σημερινή οδό Αθηνάς),
στο παζάρι των Αθηνών, λίγο πριν
ξεσπάσει η Ελληνική επανάσταση
(έργο του Edward Dodwell, 1821)
|
Πηγή: http://averoph.wordpress.com/2013/11/02/%CF%80%CF%8E%CF%82-%CE%AE%CF%84%CE%B1%CE%BD-%CE%B7-%CE%B1%CE%BA%CF%81%CF%8C%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B7-%CF%84%CE%BF-1834/#more-41407
Πηγή: ΝΕΩΤΕΡΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΙΣΤΟΡΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου