Καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του
Ιταλού γλύπτη και ζωγράφου Αντρέα ντε Μικέλε ντι Φρανσέσκο ντι Τσιόνι
(Andrea de Michele di Francesco di Cioni). Ο Β., που θεωρείται
από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της Αναγέννησης, υπήρξε μαθητής του
Τζουλιάνο Βερόκιο (από τον οποίο υιοθέτησε επίσης το καλλιτεχνικό του
ψευδώνυμο) και ίσως του ζωγράφου Αλέσιο Μπαλντοβινέτι. Υπήρξε δάσκαλος του Λεονάρντο Ντα Βίντσι.
Παρουσίασε από την
αρχή της σταδιοδρομίας του δείγματα της γλυπτικής του ιδιοφυΐας όπως μαρτυρούν,
εκτός των άλλων έργων του, το πρωτότυπο μνημείο του Ιωάννη και του Πέτρου των
Μεδίκων στο ιεροφυλάκιο της εκκλησίας του Αγίου Λαυρεντίου στη Φλωρεντία
(1472), ο Δαβίδ (Εθνικό Μουσείο Φλωρεντίας, πριν από το 1476), η περίφημη
Απιστία του Θωμά (εκκλησία Ορσανμικέλε, 1476-82) και η Κυρία με την ανθοδέσμη
(περ. 1480) με τις λεπτές τονικές διαβαθμίσεις του σφουμάτο που είχαν άλλοτε
οδηγήσει στην υπόθεση ότι ο Β. είχε επηρεαστεί πολύ πρόωρα από τον Λεονάρντο
ντα Βίντσι.
The Young David, 1473-75
|
η Απιστία του Θωμά (εκκλησία Ορσανμικέλε, 1476-82)
|
Lady with Primroses, 1475-80
|
Έργο κεφαλαιώδους σημασίας
είναι το χάλκινο άγαλμα του έφιππου κοντοτιέρου Μπαρτολομέο Κολεόνι στην
πλατεία των Αγίων Ιωάννη και Παύλου στη Βενετία. Η κατασκευή του άρχισε το 1479
και θεωρείται, μετά τον Γκαταμελάτα του Ντονατέλο, η σημαντικότερη
αναγεννησιακή δημιουργία έφιππου μνημείου.
Equestrian Statue of Colleoni, 1481-1495
|
Ο Β. εργάστηκε σε αυτό
έως τον θάνατό του χωρίς να προλάβει να το ολοκληρώσει. Η χύτευσή του και η
βάση του έγιναν αργότερα από τον Αλεσάντρο Λεοπάρντι και τοποθετήθηκε στην
οριστική του θέση το 1496.
Άλλα γλυπτά του Β. είναι το μάλλον νεανικό έργο του Ανάσταση (Εθνικό
Μουσείο Φλωρεντίας), το Παιδί με το δελφίνι στο Παλάτσο Βέκιο της Φλωρεντίας
(περ. 1480), το μνημείο Φορτεγκουέρι στη μητρόπολη της Πιστόια (1476-88), κατά
μεγάλο μέρος έργο βοηθών του, και η αργυρή Αποκεφάλιση του Αγίου Ιωάννη του
Βαπτιστή (1477-80), για την Αγία Τράπεζα του βαπτιστηρίου της Φλωρεντίας, που
σήμερα βρίσκεται στο μουσείο της Μητρόπολης.
το Παιδί με το δελφίνι
στο Παλάτσο Βέκιο της Φλωρεντίας (περ. 1480)
Beheading of
|
Giuliano di Piero de' Medici, 1475-78
|
Η ζωγραφική του
παραγωγή είναι λιγότερο ενδιαφέρουσα. Το τελευταίο γνωστό έργο του, το
πολύπτυχο της Αγίας Τράπεζας της μητρόπολης της Πιστόια (τελείωσε το 1480),
εκτελέστηκε κατά το μεγαλύτερο μέρος από τον Λορέντζο ντι Κρέντι, ενώ η
περίφημη Βάπτιση του Ιησού (Πινακοθήκη Ουφίτσι, περ. 1470) οφείλει ένα μέρος
της φήμης της στη συνεργασία του νεαρού Λεονάρντο ντα Βίντσι που ζωγράφισε τον
άγγελο σε πλάγια όψη και το τοπίο του βάθους.
The Baptism of Christ, 1472-75
|
Tobias and the Angel, 1470-80
|
Madonna with Sts John the Baptist and Donatus, 1475-83
|
Πηγή;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου