ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΚΕΡΑΜΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου 2015

Οι ομολογητές - ευχέτες της Γέννησης του Χριστού

 

Η Γέννηση, Γιάννης Τσαρούχης 1946
του Γεράσιμου Γ. Γερολυμάτου

Το «Χρόνια Πολλά» είναι μια ευχή που χρησιμοποιείται σε διάφορες περιπτώσεις, όπως στην ονομαστική εορτή, στα γενέθλια, ακόμα και σε εθνικές επετείους. Η ευχή αυτή, προϋποθέτει πως τόσο ο ευχόμενος, όσο και ο αποδέκτης της, είναι κοινωνοί της αιτίας για την οποία γίνεται η ευχή, διότι αν δεν είναι, τότε εύλογα θα απορήσει.

Αν ευχηθείτε «Χρόνια Πολλά», π.χ, σε κάποιον που τον λένε Δημήτριο την ημέρα του Αγίου Νικολάου, θα του φανεί περίεργο. Αλλά αν του ευχηθείτε «Χρόνια Πολλά» την 25η Μαρτίου, θα καταλάβει και πιθανόν να σας ανταποδώσει την ευχή.  Έτσι, η ευχή λειτουργεί και ως ένα μέσο αναγνώρισης και περιοδικής επιβεβαίωσης ανάμεσα στους ανθρώπους, που είτε μοιράζονται τα φιλικά συναισθήματα μιας αμοιβαίας, καλής σχέσης, είτε ασπάζονται τις ίδιες ιδέες και την ίδια πίστη, τα οποία εξωτερικεύουν δια της ευχής.

Ωστόσο, το «Χρόνια Πολλά», ενώ είναι κατάλληλο ως ευχή μακροημέρευσης για προσωπική γιορτή και γενέθλια, δεν είναι όμως αρκετό ως ευχή όταν λέγεται π.χ τα Χριστούγεννα ή το Πάσχα. Είναι λειψό, λείπει ο βασικός του προσδιορισμός, η ουσιαστική αιτία για την οποία ευχόμαστε. «Χρόνια πολλά», ναι, αλλά γιατί;

Το «Χρόνια Πολλά» είναι γενικής χρήσεως ως ευχή, αφού είναι ασαφής και δεν απαιτεί την εκδήλωση της θρησκευτικής πεποίθησης του ευχόμενου. Για αυτό προτιμάται κυρίως από άθεους και άθρησκους, προκειμένου να εκφράσουν την απλή κοινωνικότητα στις σχέσεις τους. Ο καθένας επιλέγει ελεύθερα τον τρόπο της έκφρασης του. Όμως, ενώ αυτό είναι κατάλληλο για αυτούς τους ανθρώπους, αντίθετα για τον Χριστιανό το «Χρόνια Πολλά» χωρίς να συνοδεύεται και από την ευχή «Καλά Χριστούγεννα», ή από το «Χριστός Ανέστη», όταν είναι Πάσχα, δεν έχει κανένα νόημα. Αντίθετα δείχνει υπεκφυγή, συμβιβασμό και προσαρμογή στις άθεες τάσεις της εποχής, άγνοια του νοήματος της εορτής για την οποία και η ευχή, αμέλεια και αδιαφορία.

Η ευχή «Καλά Χριστούγεννα», μπορεί να σταθεί και χωρίς το «Χρόνια πολλά». Εντούτοις, αν συνδυαστούν είναι ακόμα καλύτερα, αφού μαζί με την εορταστική αναφορά περιλαμβάνεται και η ευχή για την προσωπική υγεία και μακροημέρευση. Όταν ο Χριστιανός εύχεται «Καλά Χριστούγεννα», γίνεται ομολογητής του Χριστού ενώπιον των ανθρώπων και δηλώνει με το στόμα του, ότι όντως «Γεννήθηκε», ή ότι πραγματικά «Ανέστη» και ανταλλάσει αυτή την πληροφορία με τους ομόδοξους του κι όχι βεβαίως με έναν βουδιστή ή με έναν μουσουλμάνο.

Για αυτό τον λόγο επαναλαμβάνουμε το Πάσχα το «Χριστός Ανέστη» και το λέμε για σαράντα ημέρες ο ένας στον άλλο (κάποτε) ως ευχή-«πληροφορία». Διότι περί μιας πληροφορίας πρόκειται. Ο πληροφορημένος απαντάει «Αληθώς» για να επιβεβαιώσει ότι γνωρίζει την είδηση που του ανακοινώνει ο ευχόμενος. Η ευχή, αναβιώνει το γεγονός της μετάδοσης του νέου για την Ανάσταση του Χριστού από τους μαθητές του, καθώς η είδηση του χαρμόσυνου γεγονότος περνούσε από στόμα σε στόμα για πολύ καιρό. Η ευχή «Καλά Χριστούγεννα», λοιπόν, που είναι και επίκαιρη αυτές τις ημέρες, έχει την αξία της ομολογίας πίστης απέναντι στους άλλους, ότι πράγματι ο Χριστός γεννήθηκε εν Βηθλεέμ τη πόλη. Και έτσι κάθε φορά που ευχόμαστε, χωρίς να ντρεπόμαστε τι θα σκεφτούν οι άλλοι για εμάς, γινόμαστε εκείνοι για τους οποίους είχε πει ο Χριστός και το εξής:

Λγω δ μν· πς ς ν μολογσ ν μο μπροσθεν τν νθρπων, κα υἱὸς το νθρπου μολογσει ν ατ μπροσθεν τν γγλων το Θεο· 9 δ ρνησμενς με νπιον τν νθρπων παρνηθσεται νπιον τν γγλων το Θεο.

Κατα Λουκαν, (ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ 12)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...