ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου 2017

«Πολυεθνική ἐταιρεῖα ἀρχαιοκαπήλων»

Στά 1765 J. Bocher (Γάλλος ρχιτέκτονας), συναντ στήν ρκαδία, τόν μνημειώδη ναό το πικούριου πόλλωνος. νας ναός "ξεχασμένος" στούς αἰῶνες, γνωστός μόνο στούς κατοίκους τς περιοχς ς "κολνες", "στύλες" "στυλιά". πό κείνη τή χρονική στιγμή γινε πόλος λξης καί νέπνευσε πό ερωπαίους καλλιτέχνες, πιστήμονες, ρχαιολόγους, ως διπλωμάτες καί στρατιωτικούς πράκτορες.



"μετά γε τν ν Τεγέ προτιμτο οτος ν το λίθου τε ς κάλλος κα τς ρμονίας νεκα. κτνος ρχιτέκτων το ν Φιγαλί ναο γεγονς τ λικί κατ Περικλέα κα θηναίοις τν Παρθεννα καλούμενον κατασκευάσας." 
Παυσανίας


Τό 1812 φτάνει στήν περιοχή μιά ποστολή, ποτελούμενη πό νθρώπους τν τεχνν κα τν γραμμάτων... Haller von Hallerstein, Ch. R. Cockerell, John Foster, Gropious, Bronstedt, Linckh καί Otto Magnus von Stackellberg. να χρόνο πρίν, μερικοί πό ατούς, εχαν σχηματίσει μιά ταιρεα μέ τήν πωνυμία "ΞΕΙΝΕΙΟΙ". να πό τά χαρακτηριστικά πού πρεπε νά πληρο κάποιος πού θελε νά συμμετάσχει σέ ατήν τήν ταιρεα ταν τό πάθος γιά τήν λλάδα καί τήν ρχαα σοφία.

Μέλη ατς τς μάδας, πρξαν, νωρίτερα, "περιηγητές", τς ερς γς τς λλάδος, πως ποδεικνύεται πό ποσπάσματα πιστολν το John Foster στόν πατέρα του.


Ζάκυνθος, 13 ουνίου 1812

Κατά τήν τελευταα μας περιοδεία στό Μοριά νακαλύψαμε στό Ναό τς Φιγαλείας μιά κόμα συλλογή γαλμάτων καί ναγλύφων, πολυτιμότερη κι πό ατή πού εχαμε βρε στήν Αγινα. Δυστυχς μως ναγκαστήκαμε νά τήν "ξαναθάψουμε", πειδή ο Τορκοι δέν μς πέτρεψαν νά σκάψουμε σο χρειαζόταν. Τήν παρξη το θησαυρο ατο τήν κρατήσαμε μυστική ς τώρα, λπίζοντας τι μέ κάποιο νόμιμο παράνομο τρόπο θά παίρναμε τήν δεια νασκαφς, πργμα πού δέν πετύχαμε κόμα. Μάθαμε μως, πώς κ. Luceiri, πού βρίσκεται στήν θνα καί πού σκαψε γιά τόν λόρδο Elgin, πληροφορήθηκε τά σχέδια μας πό κάποιους πό τούς νθρώπους μας κι χει ρχίσει νά παίρνει τά ναγκαα μέτρα. μες εμαστε, πάντως, ποφασισμένοι νά τά σταματήσουμε καί νά πμε νά προσφέρουμε χρήματα στόν Πασ γιά νά ξασφαλίσουμε τήν ποθητή δεια. Μ΄ ατόν τόν τρόπο θά την ποκτήσουμε σίγουρα, πρίν προλάβει νά ντιδράσει Signor L.

Σέ ατήν τήν πρώτη πιστολή, John Foster κάνει ναφορά στά γλυπτά το διάκοσμου το ναο τς φαίας στήν Αγινα πού μετέφεραν, σελγντας στόν γενέθλιο τόπο τους καί παρανόμως πράττοντας, στή γλυπτοθήκη το Μονάχου. Χαρακτηριστικς μαθαίνουμε γιά τή λεηλασία τν "φίλων" καί "συμμάχων" μας πού χωρίς ντροπή καί σεβασμό στόν πιό στορικό τόπο τς ερωπαϊκς πικράτειας, ξερίζωσαν ,τι τούς γυάλισε καί τό ετέλισαν, πό ερό θνικό σύμβολο, σέ προϊόν συναλλαγς.


Ζάκυνθος, 7 Σεπτεμβρίου 1812

Φθάνοντας στή Φιγάλεια συνάντησα μερικούς πό τούς συναδέλφους καί συνεργάτες μου τς προηγούμενης συλλογς, τόν Baron Haller καί τόν κ. Linkh παρέα μέ τόν κ. Gropious. Τόν τελευταο διαλέξαμε ς μεσίτη, κπρόσωπό μας γιά νά κανονίσει τό λο ζήτημα καί διαίτερα γιά νά πετύχει τήν κδοση τς δειας πό τόν Βελ Πασ, πού εναι κυβερνήτης το Μοριά. Εναι πιό κατάλληλοςψ, διότι καί στή χρα χει ζήσει γιά καιρό καί γνωρίζει πολύ καλά τό χαρακτρα τν Τούρκων. Μετά πό πολλές δυσκολίες καταφέραμε νά πάρουμε τήν δεια μέ τόν ρο, τι θά μοιραστομε μέ τόν Βελ Πασ τούς καρπούς τν ρευνν μας, ρο πού δεχθήκαμε εχαρίστως, φο διαφορετικά θά εχαμε τήν τιμή μις τόσο μεγάλης νακάλυψης, πως ξέρουμε τι θά εναι τό ποτέλεσμα τν κόπων μας. Μόλις τακτοποιήθηκε τσι πόθεση, γκατασταθήκαμε μέσως κοντά στό ναό, πού βρίσκεται στό ρος Κωτύλιο{...}

πέχει δ τς πόλεως ς τεσσαράκοντα τ Κωτίλιον μάλιστα σταδίους: ν δ] ατ χωρίον τέ στι καλούμενον Βσσαι κα νας το πόλλωνος το πικουρίου, λίθου κα ατς ροφος."

Τό 1811, εχαν δη ντοπίσει στίς Βσσες τή μαρμάρινη ζωφόρο το ναο, λλα γλυπτά μέλη, τήν νάγλυφη ζωφόρο το σωτερικο ναο, θραύσματα κ.. Κομμάτια ατν τν νακαλύψεων καί συγκεκριμένα νάγλυφη σωτερική ζωφόρος δημοπρατήθηκε στή Ζάκυνθο τό 1814 καί κατέληξε στό Βρετανικό Μουσεο.


{...} κε φτιαξε καθένας μας μιά καλύβα μέ κλαδιά. Στήν πιχείρησή μας εχαμε τή βοήθεια διακοσίων ργατν, προσωπικό παραίτητο γιά νά μετακινήσει μέ τήν ντρίκεια του δύναμη τίς πελώριες πέτρες, λόγ λλειψης μηχανημάτων. Σο σωκλείω σχέδια νός μόνο μέρους τς νεοαποκτημένης μας συλλογς, τά πόλοιπα θά σο τά στείλω μέ δέμα. ν προηγούμενη μας συλλογή ταν πολύτιμη γιά τήν παλαιότητά της, ατή δ εναι πολύτιμη γιά τήν ξοχη ργασία της. ναός, πό τόν ποο προέρχεται συλλογή, εναι σύγχρονος μέ τόν Παρθεννα τν θηνν, ρχιτέκτονας του εναι διος, πομένως ζωφόρος πού βρήκαμε εναι χωρίς μφιβολία το Φειδία. άν Φειδίας εναι γλύπτης, τότε δέν κανε τό καθκον του κέραιο πρός τήν θην, φο ργασία του στόν Παρθεννα εναι πολύ κατώτερη σέ πολλές περιπτώσεις πό ατή στή ζωφόρο πού βρήκαμε. ζωφόρος εναι κατό πόδια σέ μκος καί παρουσιάζει κατό μία διαφορετικές μορφές. {...}

κτός πό τή ζωφόρο το σωτερικο ναο, ταιρεα τν ερωπαίων ρχαιοκαπήλων, σύλλησε ποσπντας καί φυγαδεύοντας, νάγλυφες μαρμάρινες μετπες διαζωμάτων το πρόναου, το πισθόναου, μαρμάρινες κεραμίδες πό κιονόκρανα, κομμάτια πό γάλματα, συνολικά πάνω πό τριακόσια.



{...}Γλυπτική μέ τόσο ξεργο νάγλυφο δέν πιστεύω νά πάρχει λλη στόν κόσμο καί, βέβαια, μιά ζωφόρος τόσο τέλεια καί τέτοιου μεγέθους καί μορφις δέν μπορε κανείς νά τή δε, οτε στό Παρίσι, οτε στή Ρώμη. Σέ πολλές περιπτώσεις τά μέλη τν νθρώπινων μορφν καί τν κενταύρων εναι ντελς ξεργα, λεύθερα πό τήν πιπεδότητα το βάθους καί ντας ργα τέτοιας ψηλς γλυπτικς δημιουργον τήν πιό ξοχη ντύπωση. Τά σχέδια πού σο στέλνω δέν μπορον σως νά σο μεταφέρουν τίποτε λλο, παρά τή διάταξη καί τά συμπλέγματα τν μορφν. Κι ατά κόμα, χι τέλεια. Συμφωνήσαμε νά γοράσουμε τό μερίδιο το Πασ γιά 3.000 λίρες. πόμενος στόχος ταν νά σφαλίσουμε τό παθλό μας, γι΄ ατό πγα στή Ζάκυνθο καί γνωστοποίησα τό θέμα στόν Gend Alny, τό διοικητή, στε νά ξασφαλίσω τή μεταφορά τν γλυπτν σ΄ ατό τό νησί. Ο Γάλλοι, γνωρίζοντας κιόλας τήν πόθεση, στειλαν να διωτικό ξοπλισμένο πλοο σέ να λιμάνι, γιά νά φορτώσει καί νά μεταφέρει τήν περιουσία μας. φήνοντας μέσως τούς φίλους μου, φθασα μετά πό δύο μέρες στό μέρος ατό, που καί συνάντησα τό στρατηγό. Το ἐξέθεσα τήν ὅλη κατάσταση κι αὐτός ἀμέσως διέταξε νά μοῦ δοθεῖ μεταφορικό μέσο. Ἡ γαλλική κυβέρνηση μᾶς πρόσφερε γιά τήν προηγούμενη συλλογή γλυπτῶν 160.000 φράγκα, πού ἰσοδυναμεῖ μέ 8.000 γκινέες κι ἀκόμα, μιά πλήρη σειρά ἀπό γύψινα ἀντίγραφα τῶν ἔργων αὐτῶν γιά τόν καθένα μας. Ἡ προσφορά εἶναι σίγουρα πολύ ἱκανοποιητική καί ἡ ἐπιστολή τοῦ Γάλλου ὑπουργοῦ, πού ἔλαβε ὁ πρέσβης στήν Ἀθῆνα, ἐξαιρετικά κολακευτική γιά μᾶς. Ἀναγκαστικά, θά ἀπαιτήσουμε τούς ἴδιους ὅρους καί γιά τή δεύτερη συλλογή μας, ὅταν θά τήν προτείνουμε γιά ἀγορά στίς διάφορες εὐρωπαϊκές κυβερνήσεις. Ἀκόμα, ὅμως, δέν ἔχουμε ἀποφασίσει τί τιμή θά ζητήσουμε, ἄν καί δέν θά δεχθοῦμε, βέβαια, θά θελήσουν νά πλειοδοτήσουν καί πού ἄν ἀποκτήσουν καί τίς δύο συλλογές θά κομπάζουν πολύ περισσότερο κι ἀπό τή Ρώμη ἀκόμα.

"Μέ τό γάλα τῆς μάννας Ἑλλάδας,
μέ τῆς μάννας Ἑλλάδας τό γάλα
στάλα στάλα θρεμμένη
κι ἐσύ, φράγκισσα ρήγισσσα βάρβαρη...
Τῶν ἠπείρων ἀρχόντισσα τώρα,
τῶν ἐθνῶν κυβερνήτρα,
καί λαῶν, ἡ γερόντισσα Εὐρώπη...
τά χτυπήματα πλήθια"
Παλαμᾶς


Ζάκυνθος, 25 Σεπτεμβρίου 1812

Μένω ἀκόμα ἐδῶ γιά νά τακτοποιήσω τήν πώληση τῆς πρώτης συλλογῆς. Ἡ δεύτερη θά ἐκτεθεῖ γιά εἴκοσι μῆνες καί μετά θά πουληθεῖ μέ τούς ἴδιους ὅρους, ὅπως η προηγούμενη, ἀλλά ὄχι λιγότερο ἀπό 1.500 λίρες.


Πηγές:

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ τ.29 1988
Η ΑΣΑΛΕΥΤΗ ΖΩΗ Κωστῆς Παλαμᾶς, ἐκδόσεις Ἰδεόγραμμα
*Ἡ μετάφραση τῶν ἐπιστολῶν ἔγινε ἀπό τήν Θέτιδα Ξανθάκη
Φωτογραφίες:
-Αναδημοσίευση από την ιστοσελίδα λλήνων Φς-
Χρύσα Νικολοπούλου/Ἑλλήνων Φῶς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...