ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΚΕΡΑΜΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2025

Γιάννης Γκόγκος – Ίχνη παρουσίας: Έκθεση στο Καφέ του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

Η Αιμιλία Κουγιά διοργανώνει και παρουσιάζει στο καφέ του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, την ατομική έκθεση ζωγραφικής του Γιάννη Γκόγκου με τίτλο «Ίχνη παρουσίας».

Ο Γιάννης Γκόγκος ανήκει σε εκείνη την κατηγορία των σύγχρονων ζωγράφων που προσεγγίζουν τη ζωγραφική ως πεδίο στοχασμού και εσωτερικής αναζήτησης. Η πορεία του χαρακτηρίζεται από τεχνική ωριμότητα, εικαστική συνέπεια και έναν διακριτό προσωπικό λόγο που συνδέει τη μεσογειακή εμπειρία του φωτός με την υπαρξιακή διάσταση της ανθρώπινης παρουσίας.

Στο έργο του συνυπάρχουν δύο κύριοι άξονες: το τοπίο και η ανθρώπινη φιγούρα. Τα τοπιογραφικά του έργα δεν αποσκοπούν στη ρεαλιστική αναπαράσταση αλλά στη μεταγραφή του φωτός σε χρωματική ενέργεια. Με χειρονομιακή πινελιά και τολμηρές αρμονίες, ο Γκόγκος συνθέτει χώρους που ισορροπούν ανάμεσα στην αφαίρεση και την αναφορά, δημιουργώντας ατμόσφαιρες μετάβασης από τη σκιά προς τη διαύγεια. Η παλέτα του, συχνά φωβιστική ή μεταϊμπρεσιονιστική, υποδηλώνει συναισθηματικές εντάσεις και ψυχικές μεταπτώσεις περισσότερο παρά φυσικές καταστάσεις. Το φως λειτουργεί ως κύριο δομικό στοιχείο, όχι ως περιγραφή, αλλά ως φορέας νοήματος.

Στον αντίποδα, οι μελέτες των ανθρώπινων μορφών εισάγουν μια διαφορετική εικαστική οικονομία. Οι φιγούρες του, ανώνυμες και αμφίσημες, εμφανίζονται ως σκιαγραφίες μέσα σε ουδέτερα ή σκοτεινά περιβάλλοντα. Η απουσία προσωπικών χαρακτηριστικών τις μετατρέπει σε σύμβολα συλλογικής εμπειρίας — μορφές που ενσαρκώνουν τη μνήμη, τη μοναξιά ή την αναμονή. Η αυστηρή τονική οργάνωση, η περιορισμένη παλέτα και η χρήση του φωτός ως ψυχολογικού εργαλείου δημιουργούν συνθέσεις βαθιάς ενδοσκόπησης. Εδώ, ο καλλιτέχνης εγκαταλείπει κάθε χρωματική εξωστρέφεια και στρέφεται στη σιωπηλή παρατήρηση της ανθρώπινης κατάστασης.

Η τεχνική του χαρακτηρίζεται από ευελιξία και συνειδητή πειθαρχία. Από τις gestural πινελιές μέχρι τις επίπεδες χρωματικές επιφάνειες, ο Γκόγκος χειρίζεται τη ζωγραφική ύλη ως μέσο διαμόρφωσης νοηματικών αντιθέσεων. Οι επιρροές του —από τον Φοβισμό, τον Μεταϊμπρεσιονισμό και τον Αφηρημένο Εξπρεσιονισμό— δεν λειτουργούν μιμητικά, αλλά μετασχηματίζονται σε προσωπικό ιδίωμα που υπερβαίνει την αναφορά στο ιστορικό πλαίσιο.

Τα θεματικά του μοτίβα —ορίζοντες, δρόμοι, ουρανοί, ανθρώπινα πλήθη— αποτελούν οπτικούς στοχασμούς πάνω στη σχέση φωτός και σιωπής, παρουσίας και απουσίας. Κάθε έργο λειτουργεί ως σημείο εσωτερικού διαλόγου, όπου η μορφή αποδομείται και το φως υπονοείται. Η ζωγραφική του δεν αποτυπώνει γεγονότα, αλλά προτείνει ερωτήματα: πού αρχίζει η ύλη και πού τελειώνει η μνήμη; Πόσο χώρο μπορεί να καταλάβει το συναίσθημα μέσα στο ορατό;

Η τέχνη του Γιάννη Γκόγκου κινείται ανάμεσα στη ζωγραφική και την ποίηση. Είναι μια τέχνη σιωπής, που αποφεύγει τη ρητορική της εικόνας και επιλέγει τη διακριτικότητα του στοχασμού. Οι πίνακές του δεν αφηγούνται αλλά υποβάλλουν· δεν περιγράφουν αλλά αποκαλύπτουν. Έτσι, ο θεατής καλείται να συμμετάσχει ενεργά στη διαδικασία της ερμηνείας, μετατρέποντας την αισθητική εμπειρία σε πράξη ενδοσκόπησης.

Η ζωγραφική του Γκόγκου δεν επιδιώκει τη θεαματικότητα. Αντίθετα, οικοδομεί έναν ήσυχο, στοχαστικό κόσμο, όπου το φως γίνεται φορέας ύπαρξης και η εικόνα τόπος μνήμης. Είναι μια πρόταση για το πώς η σύγχρονη ζωγραφική μπορεί να παραμείνει ουσιαστική: λιτή, συγκρατημένη, αλλά βαθιά ανθρώπινη.

-Σταμάτης Παγανόπουλος

Ταυτότητα Εκδήλωσης

Ημερομηνία:

Από:  23/11/2025 Εως: 12/12/2025

Εγκαίνια: Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2025, 11:00-15:00

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα έως Κυριακή 8:00-15:00 | Τρίτη 13:00-19:00

Τοποθεσία:

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο - Καφέ, 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) 44, Αθήνα

https://www.culturenow.gr/giannis-gkogkos-ixni-paroysias-ekthesi-sto-kafe-toy-ethnikoy-arxaiologikoy-moyseioy/

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...