ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Τετάρτη 19 Απριλίου 2017

Οι βάρβαροι από τη Δύση

Οι γιαπωνέζικες ξυλογραφίες των μέσων του 19ου αιώνα που απεικονίζουν ανθρώπους και χώρες της Δύσης είναι έργα λαϊκής τέχνης που απευθύνονταν στην ανερχόμενη αστική τάξη μιας κοινωνίας απομονωμένης από τον υπόλοιπο κόσμο, η οποία επί αιώνες εξελισσόταν με τους δικούς της όρους.

Ακριβώς γι’ αυτό, αποτελούν άριστο πεδίο για να δούμε πώς λειτουργεί η εικόνα του «Άλλου» στην επαφή μεταξύ πολιτισμών και τι σχέση έχει η εικόνα αυτή με την «πραγματικότητα» — ή, ακριβέστερα, με την αυτοεικόνα του «Άλλου». Με άλλα λόγια, μας θυμίζουν ότι όσο «εξωτικός» μας φαίνεται κάποιος, άλλο τόσο «εξωτικοί» του φαινόμαστε κι εμείς.

Η εικόνα που είχαν οι Ιάπωνες για τους δυτικούς το 1860

της Shaunacy Ferro / MentalFloss | Μετάφραση για το dim/art: Διονύσης Νοταράκης

Μέχρι τα μέσα του 19ου αιώνα, η Ιαπωνία ήταν ουσιαστικά μια κλειστή χώρα. Σε ελάχιστους Ιάπωνες επιτρεπόταν η έξοδος και σε ελάχιστους ξένους η είσοδος. Η κατάσταση άλλαξε το 1853, όταν οι ΗΠΑ έστειλαν τέσσερα πολεμικά πλοία να κόβουν βόλτες στον Κόλπο του Έντο, κοντά στο λιμάνι τις Γιοκοχάμα, εξαναγκάζοντας έτσι τους Ιάπωνες να εγκαινιάσουν εμπορικές σχέσεις μαζί τους.

Η κίνηση αυτή έφερε αποτελέσματα και η Ιαπωνία άρχισε σιγά σιγά να ανοίγει τα λιμάνια της. Πολλοί Ιάπωνες ωστόσο δεν είχαν δει ποτέ κάποιον δυτικό και, όπως ήταν αναμενόμενο, είχαν μεγάλη περιέργεια γι’ αυτούς τους ξένους που κατέφταναν στη χώρα τους.

Έχοντας κατά νου αυτούς τους ανθρώπους, καλλιτέχνες άρχισαν να φιλοτεχνούν ξυλογραφίες που απεικόνιζαν τους δυτικούς και τα μέρη από τα οποία προέρχονταν, καθώς επίσης και εικόνες από την ζωή στη Γιοκοχάμα μετά την έλευση των ξένων πλοίων.

Οι επονομαζόμενες «Εικόνες από την Γιοκοχάμα» κυκλοφορούσαν σαν ένα είδος tabloids και οι πηγές τους ήταν ελαφρώς επιλήψιμες. Οι περισσότεροι καλλιτέχνες εμπνέονταν από τις εφημερίδες και τα έντυπα της εποχής για να ανακαλύψουν πως ντύνονταν οι άνθρωποι σε μέρη όπως η Αγγλία και πως έμοιαζαν εξωτικές περιοχές, όπως π.χ. η Ουάσινγκτον.

Αποτυπωμένοι με τον χαρακτηριστικό γιαπωνέζικο εικονογραφικό τρόπο, άντρες και γυναίκες και πόλεις της Δύσης φαντάζουν εντελώς διαφορετικοί από την εικόνα που έχουν για αυτούς οι ίδιοι οι δυτικοί.


Ουάσινγκτον



Μια Αμερικάνα και το παιδί της, 1860.



Τίτλος: «Απόπλους από ένα λιμάνι της Καλιφόρνια της Αμερικής».



Στην Αμερική οι άνθρωποι χαζεύουν αερόστατα όλη την ώρα! 1867



Συγκρίνετε της Αγγλία (επάνω) με την Αμερική (κάτω): είναι βασικά το ίδιο μέρος.



Βόρεια Αμερική (1866).



Το λιμάνι της Γιοκοχάμα, 1860.



Άφιξη και αναχώρηση αμερικάνικου ατμόπλοιου, 1861.



Γιοσικάζου Ουταγκάουα, Το γεύμα των πέντε εθνών 1861. (Universal History Archive/UIG via Getty Images)



Βρετανός έμπορος σε εστιατόριο στη Γιοκοχάμα. Ο σερβιτόρος είναι Κινέζος και ο μάγειρας, Ταϊλανδός. (Universal History Archive/Getty Images)


Άγγλοι



Ο Εμπορικός Οίκος της Γιοκοχάμα, 1861



Γιοσιτόρα Ουταγκάουα, Γάλλος και γκέισα,1861.


Οι εικόνες προέρχονται από το MentalFloss και το Flashback, που τις πήραν από το Art Institute of Chicago, το Philadelphia Museum of Art και τη Library of Congress.


2 σχόλια:

  1. Πολύ ενδιαφέρον άρθρο, καθώς και η εικονογράφηση !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Athena Schina
      Χρόνια πολλά! Χριστός Ανέστη!
      Πράγματι πολύ ενδιαφέρον. Απεικονίζεται η μεταίσθηση-εντύπωση των Ιαπώνων
      από την πρώτη επαφή μεταξύ δύο κόσμων και δύο διαφορετικών πολιτισμών....
      Το βέβαιο είναι, ότι η συνάντηση αυτή είχε ως αποτέλεσμα τον σταδιακό εκδυτικισμό της ιαπωνικής παράδοσης και κουλτούρας....

      Διαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...