ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Τετάρτη 10 Ιανουαρίου 2018

Κωστής Παλαμάς: Μια απροσδόκητη συνέντευξη,19 Δεκεμβρίου 1925

Στα τέλη του 1925 συνήλθε στην Αθήνα στην αίθουσα της Αρχαιολογικής Εταιρείας το συνέδριο της «Μικρής Αντατν Γυναικών». Επρόκειτο για φεμινιστική ομοσπονδία που ιδρύθηκε το 1923 στη Ρώμη και κατόρθωσε να συσπειρώσει τις γυναικείες οργανώσεις πολλών χωρών. Για την Αθήνα υπήρξε μεγάλο γεγονός, χαρακτηρίστηκε το «συνέδριο της κοντής φούστας» και προκάλεσε συζητήσεις μεταξύ οπαδών και αντιπάλων του φεμινιστικού κινήματος. Ο δημοσιογράφος Θ. Ποταμιάνος πήρε τρεις συνεντεύξεις, από τον Κωστή Παλαμά, τον Αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο Α’ και την Γαλάτεια Καζαντζάκη.
 
Η συνέντευξη του Κωστή Παλαμά

Ο μεγάλος ποιητής κ. Παλαμάς είναι ξεσπαθωμένος υπέρ του αγώνος των γυναικών. Δεν έχει καμίαν επιφύλαξιν εις την ιερότητα, σκοπιμότητα και αποτελεσματικότητα του αγώνος αυτού. Ανατρέχει εις τας βαθυτέρας πηγάς του ζητήματος και χαρακτηρίζει την γυναικείαν κίνησιν ως απόρροιαν νόμων γενικών.

«Η γυναίκα σήμερον, και εδώ και αλλού, δρα από την ώθησιν παγκοσμίων ρευμάτων. Βεβαίως τα ρεύματα αυτά, όταν μπαίνουν σε κάθε τόπον, παίρνουν ένα ωρισμένον τύπον, ένα ωρισμένον καλούπι. Όμως πάντοτε διατηρούν μέσα των την παγκόσμιον ώθησιν.

»Ευρίσκω την κίνησιν των κυριών φυσικήν, ευρίσκω ότι το φεμινιστικόν ζήτημα, ανήλθεν εις την επιφάνειαν φυσικώς. Η γυναίκα δεν μπορεί παρά ν’ ακολουθήση την εξέλιξιν. Μετά τον πόλεμον ανεκινήθησαν όλα τα μεγάλα ζητήματα και επομένως και το γυναικείον. Σας επαναλαμβάνω, ότι η τροπή την οποίαν λαμβάνει το γυναικείον ζήτημα είναι λογικόν αποτέλεσμα της γενικής μεταβολής.

Είμαι ακόμη και υπέρ των κομμένων μαλλιών. Γιατί όχι; Μία γυναίκα που εργάζεται δεν δύναται να τρέφη κόμην… ομηρικήν».

– Τότε θα είσθε και υπέρ της κοντής φούστας.

«Βεβαίως! Είναι και αυτή πολύ πρακτική. Δεν ευθύνεται η γυναίκα αν ημείς σκανδαλιζόμεθα… Το σκάνδαλον δεν είναι εις τα κνήμας της αλλά μέσα μας… Γενικώς η γυναίκα πρέπει να είναι ελευθέρα να καθορίζη την περιβολήν της και όλον τον τρόπον τής ζωής της σύμφωνα με τας ανάγκας της.

Μη φοβήσθε… Πάντα θα υπάρχουν ωραίες γυναίκες. Οι αρχαίοι μύθοι περί αμαζόνων και περί άλλων διασήμων γυναικών δεν αποκλείουν την ωμορφιάν της γυναικός από την δράσιν και την δύναμιν.

»Και το κάτω – κάτω, τελειώνει ο κ. Παλαμάς, η γυναίκα επί τέλους έχει και δικαιώματα, τα οποία απέκτησε με την αξίαν της. Αι γυναίκες διεκρίθησαν είς όλα τα στάδια».

Και μου αναφέρει ο κ. Παλαμάς σύγχρονα και παλαιότερα ονόματα γυναικών που διέπρεψαν εις όλα τα στάδια της διανοήσεως, καλλιτέχνιδας, ποιητρίας, συγγραφείς, την Στάελ, την κ. Έλλιοτ, την κόμησσαν ντε Νοάϊγ κτλ, καταλήγει δε πλέκων το εγκώμιον εις την αιωνίαν γυναίκα.

Αι κυρίαι μας ας είναι βέβαιαι δια την επιτυχίαν του αγώνος των. Ο ποιητής είναι ο μεγαλείτερος προπαγανδιστής.

Η ορθογραφία και σύνταξη διατηρούνται κατά το δυνατόν όπως στο αρχικό κείμενο.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...