ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Πέμπτη 15 Φεβρουαρίου 2018

Μήπως το Facebook συγχέει την τέχνη με την πορνογραφία;


Το έργο του Γκυστάβ Κουρμπέ «Η προέλευση του κόσμου» στο Musee d'Orsay. Φωτ.: Wikimedia Commons.


Δικαστική διαμάχη για την «Προέλευση του κόσμου»
Μήπως το Facebook συγχέει την τέχνη με την πορνογραφία; Αντιμέτωπος με την κατηγορία της λογοκρισίας, ο αμερικανικός κολοσσός του Διαδικτύου κλήθηκε την Πέμπτη ενώπιον της γαλλικής δικαιοσύνης για να απολογηθεί για το κλείσιμο λογαριασμού ιδιώτη που είχε αναρτήσει φωτογραφία του πίνακα του Γκυστάβ Κουρμπέ «Η προέλευση του κόσμου» (Gustave Courbet, «LOrigine du monde»).

Η υπόθεση ξεκίνησε με την κατάθεση αγωγής από Γάλλο εκπαιδευτικό που κατηγορεί το Facebook ότι απενεργοποίησε τον προσωπικό του λογαριασμό «χωρίς προειδοποίηση και αιτιολογία», στις 27 Φεβρουαρίου 2011.

Το κλείσιμο του λογαριασμού έγινε μετά την ανάρτηση στον τοίχο του του περίφημου πίνακα του Κουρμπέ που παριστάνει ένα γυναικείο αιδοίο, υπό μορφήν φωτογραφίας που παρέπεμπε σε link με την ιστορία του έργου.

Ο εκπαιδευτικός δημοσίευσε τη φωτογραφία λίγες ημέρες μετά την ίδια περιπέτεια που συνέβη στον Δανό καλλιτέχνη Φρόντε Στάινικε (Frode Steinicke). Τότε το Facebook είχε εξηγήσει ότι οι κανόνες λειτουργίας του απαγορεύουν το γυμνό, αλλά, τελικά, προχώρησε στην επανενεργοποίηση του λογαριασμού του Δανού καλλιτέχνη, χωρίς όμως τη φωτογραφία του πίνακα του Κουρμπέ.

Στις 4 Οκτωβρίου 2011, ο Γάλλος εκπαιδευτικός προσέφυγε στη δικαιοσύνη απαιτώντας από το Facebook την επανενεργοποίηση του λογαριασμού του, στο όνομα της ελευθερίας της έκφρασης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Επί πέντε χρόνια, το Facebook αγωνίστηκε δικαστικά, από προσφυγή σε προσφυγή, για να αποφύγει τη γαλλική δικαιοσύνη, με κύριο επιχείρημα το γεγονός ότι από τη στιγμή που έδρα του είναι η Καλιφόρνια, η εταιρεία δεν μπορεί να δικαστεί παρά μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Τον Φεβρουάριο του 2016, το εφετείο του Παρισιού έδωσε τέλος στη διαμάχη επιβεβαιώνοντας τη δικαιοδοσία της γαλλικής δικαιοσύνης για να εκδικάσει την προσφυγή κατά του Facebook.

Το εφετείο επικύρωσε προηγούμενη δικαστική απόφαση που είχε κρίνει «καταχρηστική» τη ρήτρα αποκλειστικής δικαιοδοσίας που υπογράφεται από όλους τους χρήστες του Facebook και προβλέπει ως μόνο αρμόδιο για την εκδίκαση διαφορών πολιτειακό δικαστήριο της Καλιφόρνιας.

Πολιτιστική κληρονομιά

Ο συνήγορος του Γάλλου εκπαιδευτικού, Στεφάν Κοτινό, μίλησε τότε για μία απόφαση που θα δημιουργήσει δεδικασμένο και θα υποχρεώσει το Facebook και όλες τις άλλες ξένες εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου που διαθέτουν τέτοιου είδους ρήτρα να τροποποιήσουν το συμβόλαιό τους.

Ο Στεφάν Κοτινό είναι ικανοποιημένος που η γαλλική δικαιοσύνη προχωρεί πλέον στην εξέταση της ουσίας της υπόθεσης, διότι το έργο του Γκυστάβ Κουρμπέ «είναι πολύ σημαντικό έργο τέχνης και περιλαμβάνεται στη γαλλική πολιτιστική κληρονομιά».

Σημειώνοντας βεβαίως ότι ο κανονισμός λειτουργίας του Facebook απαγορεύει τη δημοσίευση περιεχόμενου που περιλαμβάνει γυμνό, επισημαίνει ότι ο πίνακας αυτός «αποτελεί μία αναπαράσταση μεγεθυμένη, εξιδανικευμένη, από το ταλέντο του καλλιτέχνη».


Αυτοπροσωπογραφία του Γκυστάβ Κουρμπέ, περ. 1843-1845. Ιδιωτική συλλογή. Φωτ.: Wikipedia.


Η προέλευση του κόσμου

Εργο του 1866, ο πίνακας είχε σοκάρει την αστική κοινωνία της εποχής. Η παραγγελία του πίνακα αποδίδεται σε Τούρκο διπλωμάτη εγκατεστημένο στο Παρίσι, ο οποίος, βουτηγμένος στα χρέη, αναγκάστηκε να τον πουλήσει. Το έργο σπάνια εκτίθεται δημόσια εκείνη την εποχή, αλλάζει πολλά χέρια και ο τελευταίος του ιδιοκτήτης ήταν ο ψυχαναλυτής Ζακ Λακάν.

«Ο Κουρμπέ ασχολήθηκε πολύ με το γυναικείο γυμνό, ορισμένες φορές κατά ελευθεριακό τρόπο. Αλλά με το «Η προέλευση του κόσμου» επιτρέπει στον εαυτό του μία τολμηρότητα και ειλικρίνεια που δίνουν στον πίνακα τη δύναμη της γοητείας του», είναι το σημείωμα που συνοδεύει τον πίνακα που εκτίθεται στο Musée dOrsay.

«Και οφείλεται στη μεγάλη δεξιοτεχνία του Κουρμπέ, στο ραφινάρισμα μίας γκάμας χρωμάτων και σκιών το γεγονός ότι «Η προέλευση του κόσμου» εξαιρείται του χαρακτηρισμού της πορνογραφικής εικόνας».

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1. Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ – AFP (Ε.Κ.).


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...