ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Πέμπτη 13 Δεκεμβρίου 2018

Μαρκ Σαγκάλ: Ένα ταξίδι από το ασπρόμαυρο στο χρώμα


Μία πτυχή ακόμη ανεξερεύνητη, του έργου του Μαρκ Σαγκάλ, θέλει να βγάλει στο φως η έκθεση «Από το ασπρόμαυρο στο χρώμα» που πραγματοποιείται τώρα στο Αιξ εν Προβάνς της Νότιας Γαλλίας στο κέντρο τέχνης Caumont  και θα διαρκέσει μέχρι τέλη Μαρτίου.



Deux têtes à la main ou « Deux têtes, une main », vers 1964 COLLECTION PARTICULIÈRE ADAGP, PARIS 2018 ARCHIVES MARC ET IDA CHAGALL, PARIS

Ο «μαέστρος» του χρώματος, όπως χαρακτηρίστηκε από κοινό και κριτικούς, είχε μια σχέση με το χρώμα που εξελισσόταν με το χρόνο, κυρίως στο δεύτερο μισό της καριέρας του, από το 1948 μέχρι το τέλος της ζωής του το 1985.

Τα 130 έργα  που παρουσιάζονται στην έκθεση (πίνακες, σχέδια, γκουάς, κολλάζ, γλυπτά, κεραμικά) μαρτυρούν μια έρευνα από το ασπρόμαυρο μέχρι την συνεχώς αναθεωρημένη χρήση του χρώματος που γίνεται όλο και πιο λαμπερό, έντονο και με βάθος.


Esquisse pour le « Nu mauve » ou « Clown à la chèvre verte », vers 1967 COLLECTION PARTICULIÈRE ADAGP, PARIS 2018 ARCHIVES MARC ET IDA CHAGALL

Ο Μαρκ Σαγκάλ θεμελιώνει στο έργο του έναν ενδιαφέροντα συνεχή διάλογο μεταξύ του χρώματος και του ασπρόμαυρου. Αυτή η τάση του παραμένει σχετικά άγνωστη αλλά είναι μεγάλης σημασίας για την κατανόηση της ανανέωση της τέχνης του που θα σημειωθεί γύρω στο 1950.

Ο διάλογος του Σαγκάλ ασπρόμαυρου και χρώματος ξεκινάει ήδη γύρω στο 1920 όταν ανακαλύπτει την τεχνική της χαρακτικής στο Βερολίνο. Η χρήση του χρώματος, ήδη θεμελιωμένη στο έργο του νέου καλλιτέχνη, οδηγεί στη σύλληψη ασπρόμαυρων σχεδίων και χαρακτικών. Το έργο του καλλιτέχνη εμπλουτίζεται σημαντικά και από την εμπειρία του στο Μεξικό και στη Νέα Υόρκη και με την επιστροφή του το 1947 επιχειρεί μια μεγάλη ποικιλία τεχνικών: γκουάς, χαρακτικά, ζωγραφική, όπως και γλυπτική με μάρμαρο, γύψο, μέταλλο και κεραμικά αντικείμενα.


«Le Cuisinier», illustration n° 13 pour les «Contes» de Boccace, vers 1949-1950 © ADAGP, Paris, 2018 © Archives Marc et Ida Chagall, Paris

Μετά τον πόλεμο το μαύρο χρώμα, ως ζοφερή δύναμη, γίνεται ο καταλύτης σκοτεινών αναμνήσεων αλλά και ελπίδας για μια Ευρώπη σε ανασυγκρότηση. Ο Μαρκ Σαγκάλ που πάντα αφουγκράζεται τον καιρό του ξεκινάει μια τολμηρή πορεία όπου η αναζήτηση όγκου τον οδηγεί στην εξερεύνηση του φωτός, της σκιάς, των υλικών και στη διαφάνεια του ασπρόμαυρου. Αυτή η έρευνα γύρω από τις φωτεινές πτυχές του ασπρόμαυρου, θα τον οδηγήσει στην άνθιση των χρωμάτων που γίνονται όλο και πιο ζωντανά και έντονα στο έργο του.

Ορισμένα κολλάζ, τα οποία προέρχονται κατευθείαν από το ατελιέ του μεγάλου ζωγράφου, παρουσιάζονται για πρώτη φορά. Επίσης, για πρώτη φορά κάποια από τα πολύ γνωστά μεγάλα του έργα με λάδι, παρουσιάζονται μαζί με τα προσχέδιά τους και τα  προπαρασκευαστικά κολλάζ.

Θαυμάζουμε έτσι ένα ολοκληρωμένο έργο με πολλές πτυχές, όπου η κατανόηση των αντιθέσεων, των τόνων, της φωτοσκίασης, δίνει ζωή σε τολμηρά χρώματα, εκθαμβωτικά και μεγαλειώδη… αυτά του Μαρκ Σακγκάλ…


Couple au-dessus de Saint-Paul, 1970-1971 © ADAGP, Paris, 2018 © Archives Marc et Ida Chagall, Paris 



«L’Ecuyère», 1955 ADAGP, PARIS 2018 ARCHIVES MARC ET IDA CHAGALL



«Femme sur oiseau», 1951 COLLECTION PARTICULIÈRE ADAGP, PARIS 2018 ARCHIVES MARC ET IDA CHAGALL

  

«Le peintre et le coq», 1953 COLLECTION PARTICULIÈRE ADAGP, PARIS 2018 ARCHIVES MARC ET IDA CHAGALL



«La Bastille», 1953 COLLECTION PARTICULIÈRE ADAGP, PARIS 2018 ARCHIVES MARC ET IDA CHAGALL



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...