Από τις αρχέγονες ζωγραφιές, στα μήλα του Πολ Σεζάν και τις σούπες του Άντι Γουόρχολ
Ευανθία
Τζιμούρτα
Από τους ζωγράφους της λίθινης εποχής οι οποίοι εκτός από την απεικόνιση τροφής, χρησιμοποίησαν χυμούς λαχανικών και ζωικά λίπη και στα χρώματα και οι Αιγύπτιοι που σκάλιζαν εικόνες από τις γεωργικές καλλιέργειες και ψωμιά σε ιερογλυφικούς δίσκους και στήλες, την Αρχαία Ελλάδα και τη Ρώμη, ως την Αναγέννηση και τις μέρες μας η τροφή είναι ένα προσφιλές θέμα για την Τέχνη. Σαν η απεικόνιση της τροφής να αποτελεί ευχετική ή μεταφυσική πράξη.
Ο εκκεντρικός για την
εποχή μας, φαντασθείτε στην εποχή του Giuseppe Arcimboldo δημιουργούσε
ανθρώπινες μορφές με φρούτα, λαχανικά, ψάρια, λουλούδια κοκ. Εικόνες που
εμπεριέχουν το στοιχείο του μεταφυσικού και της μαγείας.
Καλλιτέχνες
χρησιμοποίησαν την τροφή για να περιγράψουν και να καυτηριάσουν κοινωνικές
συμπεριφορές, προβάλλοντας ουσιαστικά ερωτήματα σχετικά με την εξουσία, τον
πλούτο, τη ζωή, τη γονιμότητα, το θάνατο, τη μεταθανάτια ζωή και ό,τι άλλο
μπορούσε να απασχολεί τους ανθρώπους της εποχής τους. Χαρακτηριστική γύρω απ’
αυτή τη θεματογραφία είναι η ζωγραφική που συναντάμε στα χρόνια άνθησης της
ολλανδικής και φλαμανδικής τέχνης.
Οι νεκρές φύσεις πήραν εξέχουσα θέση στην ιστορία της τέχνης. Πλούσια τραπέζια με λαμπερά σκεύη, δυσεύρετα για τον πολύ κόσμο σφάγια, φρούτα και λαχανικά με την εντυπωσιακή υφή της δροσιάς, δημιουργούσαν την ψευδαίσθηση ότι ο θεατής συμμετέχει σ’ ένα τέτοιο τραπέζι. Στις αρχές του 16ου αιώνα οι ζωγραφικές αυτές επιβεβαίωναν τον πλούτο και τη σχέση των ιδιοκτητών με τους ανθρώπους της τέχνης. Τα τρόφιμα που απεικονίζονταν είχαν προφανώς συμβολική σημασία και συνήθως σχετίζονταν με βιβλικά κείμενα και μηνύματα που εξέπεμπαν.
Μέχρι τα τέλη του 19ου
αιώνα, οι καλλιτέχνες συνέχιζαν να μεταφέρουν στιγμές από την πραγματική ζωή.
Απεικόνιζαν ανθρώπους να κοινωνικοποιούνται γύρω από τα τρόφιμα ή ταπεινούς
ανθρώπους, όπως οι αγρότες με τα απλά και φτωχικά γεύματα, όπως οι
«πατατοφάγοι» του Βίνσεντ Βαν Γκογκ. Άλλοι ζωγράφοι του μοντερνισμού, όπως
Σεζάν απέδωσαν ένα νέο είδος νεκρής φύσης, που άνοιξε δρόμους για τα ρεύματα
που ακολούθησαν. Μερικοί ιμπρεσιονιστές αποκαλύπτουν την κοινωνική πλευρά του
φαγητού με σκηνές συλλογικών γευμάτων, όλα με λεπτότητα, καθαρότητα και
απόλαυση. Το συναντάμε στον Μανέ ή στον Ρενουάρ.
Τον 20ό αιώνα ο κυβισμός
και η αφηρημένη απόδοση έκαναν τα πράγματα λιγότερο εικονιστικά. Τα τρόφιμα
«έχασαν» το σχήμα και τη γεύση τους. Οι καλλιτέχνες ήθελαν να ερευνήσουν τη
μεταβαλλόμενη φύση της κοινωνίας και το φαγητό έγινε ένα εξαιρετικό θέμα για τα
σχόλια τους. Οι πίνακες του Edward Hopper για τα κορίτσια το 1930 σχολιάζουν
την εποχή της κατάθλιψης, την οικονομική κρίση, την πείνα, το φύλο.
Με την οικονομική ανάπτυξη και την εμφάνιση
του καταναλωτισμού οι pop καλλιτέχνες
εισάγουν στην τέχνη αντικείμενα της καθημερινής ζωής, ενώ ο Warhol
σαρκάζει την άνοδο μιας ομογενοποιημένης κοινωνίας μέσα από τα 32 κουτάκια της
σούπας Campbell.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου