Ενα άγνωστο εύρημα από τον τάφο του Πρίγκιπα της Πύλου προκαλεί νέα ερωτήματα για τη σχέση Μυκηναίων και Μινωιτών.
Το εύρημα, που
καθαρίζεται προσεκτικά από τον συντηρητή Αλέξανδρο Ζώκο, απεικονίζει τη μάχη
ενός λιονταριού και ενός γρύπα. Επειδή, όμως, αυτή τη φορά κερδίζει το πρώτο,
οι αρχαιολόγοι Σάρον Στόκερ και Τζακ Ντέιβις θέτουν ορισμένα ερωτήματα. Τι
ήθελε να «πει» το περίτεχνο ελεφαντοστέινο εύρημα που εντόπισαν στον τάφο του
Γρύπα Πολεμιστή στην Πύλο;...
Έχει τύχει ποτέ να
«παρακολουθήσετε» τη σφοδρή μάχη ενός λιονταριού με έναν γρύπα; Το πρώτο είναι
το ισχυρότερο ζώο της φύσης, ενώ το δεύτερο θεωρείται το ισοδύναμό του στον
υπερφυσικό κόσμο. Ίσως λοιπόν εξαιτίας των γήινων ορίων του, το λιοντάρι
νικιέται από τον ιπτάμενο γρύπα στις περισσότερες μυθολογικές τους αναμετρήσεις
και στις απεικονίσεις τους στα τεχνουργήματα της προϊστορικής εποχής.
Εκτός αν πρόκειται για ένα ακόμα αναπάντεχο και ιδιαίτερο εύρημα από τον περίφημο ασύλητο τάφο του Πρίγκιπα Πολεμιστή της Πύλου, που χρονολογείται περίπου στο 1.450 π.Χ. και ο οποίος ήρθε μεν στο φως από τους αρχαιολόγους Σάρον Στόκερ και Τζακ Ντέιβις του Πανεπιστημίου του Σινσινάτι το 2015, αλλά εξακολουθεί να εντυπωσιάζει. Αυτή τη φορά, ο λόγος είναι ένα περίτεχνο, οβάλ ελεφαντοστέινο καπάκι μιας πυξίδας (κιβωτίδιο φύλαξης κοσμημάτων), που ήταν και το τελευταίο σημαντικό αντικείμενο που απομακρύνθηκε από τον τάφο. «Ηταν για όλους μας μια απίστευτη έκπληξη», λέει στην «Κ» η Σάρον Στόκερ για τις στιγμές που το αντικείμενο εντοπίστηκε κοντά στον νεκρό, ανάμεσα σε θραύσματα ορείχαλκου και σε χώμα. «Νομίζαμε», συμπληρώνει ο Τζακ Ντέιβις, «ότι είχαμε τελειώσει».
Το ανάγλυφο φιλντισένιο
πώμα απεικονίζει με εξαιρετική λεπτομέρεια τη στιγμή που το λιοντάρι βυθίζει τα
δόντια του στον λαιμό του μαχόμενου αντιπάλου του. Η σκηνή δεν ήταν εξαρχής
ορατή και όπως εξηγούν οι δύο αρχαιολόγοι, η συμβολή του συντηρητή Αλέξανδρου
Ζώκου στην άμεση φροντίδα του αντικειμένου, ήταν πολύ σημαντική. Ενώ όμως ο
Πρίγκιπας της Πύλου αναφέρεται συχνά ως «Γρύπας Πολεμιστής» εξαιτίας των
απεικονίσεων του φτερωτού πλάσματος στα ευρήματα του τάφου του, το ανάγλυφο
εύρημα, συνδυασμένο με άλλα «λεόντεια» κτερίσματα, δείχνει ίσως ότι ο νεκρός
επιθυμούσε άλλη ταύτιση.
Για
τη συνέχεια εδώ:
https://ellinondiktyo.blogspot.com/2024/05/blog-post_13.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου