Σήμερα, σας παρουσιάζω
το έργο του φιλέλληνα Delacroix, που μου είναι ιδιαίτερα αγαπητός, όχι μόνο για το σπουδαίο καθεαυτό
ζωγραφικό του έργο, αλλά και για το ότι στράτευσε την τέχνη του στην υπηρεσία
όλων των υψηλών ιδανικών, εν προκειμένω για την ελευθερία της Ελλάδας. Ο
φιλελληνισμός του Ντελακρουά έχει συνδεθεί με τον Β. Ουγκώ που ήταν φίλος του
και ο οποίος επίσης έκανε αγώνα για την Ελλάδα. Τον παρουσιάζω, λοιπόν, μετά
από τον Γκόγια, από τον οποίον άλλωστε είχε επηρεαστεί, όπως και από τον
Ζερικώ, ως έναν κατεξοχήν εκπρόσωπο του κινήματος του Ρομαντισμού στην
ζωγραφική του 19ου αιώνα. Ο ίδιος με το πολύ σημαντικό έργο του
προετοίμασε αργότερα την εμφάνιση του Ιμπρεσιονισμού.
Το γνωστότερο έργο του
Delacroix είναι το «Η Ελευθερία οδηγεί τον λαό», όμως εγώ επέλεξα τη «Σφαγή της
Χίου», έναν από τους πίνακες που είχαν ως θέμα τους τον αγώνα για την εθνική
μας ανεξαρτησία. Τα έργα του αυτά, μου είναι πολύ οικεία ήδη από την εποχή του
σχολείου, όπως είναι και στους περισσότερους Έλληνες, εξαιτίας της σχέσης τους
με την νεότερη ιστορία μας.
"Η σφαγή της Χίου" |
Ζωγράφισε πλήθος έργων
με ιστορική και μυθολογική θεματολογία και αρκετά άλλα, με θέματα από τον
Μπάιρον και την ελληνική επανάσταση το
1827, όπως το «Η έφοδος του Μάρκου Μπότσαρη», «Επεισόδιο από τον πόλεμο Ελλήνων
και Τούρκων», «Γκιαούρ και Πασάς», «Έλληνας και Τούρκος» και το μεγαλειώδες «Η
Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου».
Αυτό που με γοητεύει
στον Ντελακρουά, είναι το έντονο συχνά ξέσπασμα του χρώματος και των μορφών του,
που βιάζουν τα περιγράμματα, αλλά και η συναισθηματικότητα που υποβάλουν σε μια
ατμόσφαιρα παρορμητισμού, όπου η φαντασία και το όνειρο αποκτούν κυρίαρχο ρόλο.
Αυτά, είναι τα πλέον σημαντικά στοιχεία του Ρομαντισμού, έναντι στον
ορθολογισμό του αντίπαλου του Κλασικισμού. Ο Ντελακρουά απέναντι στο ακριβές
σχέδιο του Ένγκρ, που ήταν και ο μεγάλος του αντίπαλος, αντιπαρατάσσει την
εκφραστική δύναμη του χρώματος. Απέναντι στη λογική, τη διαισθητική δύναμη της
φαντασίας και του συναισθήματος. Τη διονυσιακή ατμόσφαιρα του «Σαρδανάπαλου»
και τον ερωτισμό των χαρεμιών.
"Οι φανατικοί της Ταγγέρης" |
Το διαυγές φως της βορείου Αφρικής, όπου
διέτριψε γα κάποιο διάστημα, δεν φώτισε μόνο τα χρώματα του, αλλά μαγεύτηκε από
τον κόσμο της ανατολής και από την αραβική ιδιοσυγκρασία, που πρόσφεραν άφθονο
υλικό στη θεματολογία του. Κυρίως, ήρθε να καλύψει τα κενά της μυστικιστικής
και ανήσυχης πλευρά του στην αναζήτηση της αλήθειας. Και από αυτή την άποψη έχει,
νομίζω, ένα κοινό σημείο με τον Γκωγκέν και με τους περισσότερους από τους ζωγράφους
που έχω παρουσιάσει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου