ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2014

Εντυπώσεις από την ανασκαφή στην Αμφίπολη

Γερ. Γ. Γερολυμάτου: Λεπτομέρεια του ψηφιδωτού
 από την έγχρωμη αναπαράσταση για την «Πύλη των Καρυατίδων»
του Γεράσιμου Γ. Γερολυμάτου

Από την αρχή ακόμα της ανασκαφής, απέφυγα κάθε εμπλοκή στα «αρχαιολογικά» της Αμφίπολης και παρόλο που ένα από τα παιδικά μου όνειρα, ήταν μεταξύ άλλων να γίνω και αρχαιολόγος, περιορίστηκα στα αμιγώς καλλιτεχνικά, που είναι μια ενασχόληση επί των απτών πραγμάτων και όχι αβασάνιστες θεωρίες, από αυτές που ακούσαμε και ακούμε σε ρυθμό καταιγίδας. Όχι, ότι και εγώ δεν είχα μια άποψη να καταθέσω, όπως έχουν όλοι, αλλά σεβάστηκα το προβάδισμα των ειδικών, μέχρι της τελικής απογοήτευσης μου.

Έτσι, θεωρώ πως έχω κάθε δικαίωμα τώρα, να γράψω για κάποια πράγματα που έχω αντιληφθεί τον τελευταίο καιρό, αναφορικά με αυτές τις ιδιότυπες αρχαιολογικές διαμάχες, πάντα βεβαίως από τη σκοπιά του παρατηρητή.

Κατά αρχήν, μου έκανε τρομερή εντύπωση, το πόσοι καθηγητές αρχαιολογίας υπάρχουν μαζί με τους ομότιμους, τους αναπληρωτές και τους λοιπούς ντόκτορες! Νόμιζα, ότι στην Ελλάδα είχαμε μόνο πολλούς προέδρους και στρατηγούς ε.α και ας μην έχουμε πολλούς στρατιώτες. Όλοι αυτοί, λοιπόν, βγήκαν σαν τα σαλιγκάρια μετά από τη «βροχή» της ανασκαφής. Όχι πάντως, με την ίδια βιασύνη όλοι, ή με την ίδια απόλυτη άποψη. Ας το αναγνωρίσουμε αυτό, στους λίγους σοβαρούς.

Ένα δεύτερο, που μου έκανε επίσης εντύπωση, είναι η ωμή παράβαση της βασικής επαγγελματικής αρχής, που λέει πως: «ειδικός, ειδικού μάτι δεν βγάζει!». Και οπωσδήποτε όχι δημόσια! Διότι απλά, θα αναρωτηθεί ο κάθε ένας: «Μα καλά, αυτοί όλοι στο ίδιο πανεπιστήμιο δεν φοίτησαν; Ή μήπως η ειδικότητα και το πτυχίο του ενός, είναι καλύτερα από του άλλου;». Μήπως η Περιστέρη ήταν περιπτερού, που την πήραν ξαφνικά από το περίπτερο και την έκαναν αρχαιολόγο, ενώ οι άλλοι, οι «κανονικοί» αρχαιολόγοι, αντί να είναι στην Αμφίπολη κάθονται τώρα στον μαλακό καναπέ τους, πληκτρολογώντας την επόμενη δήλωση-θεωρία τους;

Εδώ, όμως, σε αυτήν την «σκανδαλώδη» όπως εξελίσσεται ανασκαφή, απλά ξεματιάστηκαν μπροστά στα μάτια των απλών Ελλήνων, των μη «ειδικών», που μπορούν όμως να ξεκαρδίζονται με τις «ειδικές» μαλακίες που ακούν! Διότι, ακόμη και ένας έμπειρος οικοδόμος του δημοτικού, μπορεί να καταλάβει, πως η ύπαρξη πατώματος σφράγισης με πλάκες, εφόσον υπήρχε υπόγειος χώρος, θα απαιτούσε και κάποιες επιπλέον βάσεις στήριξης. Όμως οι ειδικοί, έχουν μια τάση να δυιλίζουν τον κώνωπα και τελικά να πνίγονται σε μια κουταλιά νερό, συζητώντας ατέρμονα και «επιστημονικά», για πράγματα που και οι απλοί άνθρωποι μπορούν να καταλάβουν εύκολα.

Ένα τρίτο, που με εντυπωσίασε, είναι η καλπάζουσα φαντασία ορισμένων στην πλοκή των σεναρίων. Και τι δεν έχουμε ακούσει! Μέχρι και για το κεφάλι της Σφίγγας 100 κιλών ακούσαμε, ότι χρησιμοποιήθηκε ως πολιορκητικός κριός από τους τυμβωρύχους για να σπάσουν την μαρμάρινη Θύρα και ας της έχει σπάσει μόνο η μυτούλα! Μέχρι για βάση βωμού πάνω στο ψηφιδωτό που αποκολλήθηκε και το οποίο ευθύνεται λέει για την κυκλική φθορά ακούσαμε (εδώ πέφτουν και οι βλεφαρίδες, όχι μόνο τα μαλλιά!). Μέχρι και για τσουνάμι του ποταμού ακούσαμε. πως έβαλε την άμμο μέσα και ας «φωνάζουν» οι διαφραγματικοί τοίχοι πως κάτι τέτοιο θα ήταν αδύνατο. Και όλα αυτά τα ακούσαμε από ειδικούς, που σαν τις Κασσάνδρες, βιάζονται ως πρόθυμοι αγγελιοφόροι του κακού, μην τυχόν και τους προλάβει η ανασκαφή και δεν μπορέσει έτσι να αποδειχθεί το «προορατικό» χάρισμα τους,  να «βλέπουν» μέσα στους τάφους, απογοητεύοντας προκαταβολικά τους πάντες με την «προφητική» αυθεντία τους και γρουσουζεύοντας από την αρχή με τον αρνητισμό τους την ανασκαφή!

«Είναι συλημένος!», «Δεν θα βρουν τίποτα μέσα!», Δεν υπάρχει άλλος θάλαμος!», «Είναι ρωμαϊκός!», «Δεν υπάρχουν μακεδονικοί τάφοι με υπόγειο!» (σ.σ. έχουν βρεθεί άλλοι τρεις). Κρώζουν σαν τις κουρούνες, αλλά χωρίς μια επανόρθωση, όταν αποδεικνύεται τελικά πως ήταν λάθος η ανοησία που πρέσβευαν. Πέφτουν τότε σε «επιστημονική» αφασία για να καλύψουν τις γκάφες, τις οποίες υπερασπίζουν, στο όνομα μαθές της «μη ποινικοποίησης της επιστημονικής άποψης» και της «προσφοράς στον επιστημονικό διάλογο!». Ενώ, θα έπρεπε απλά να κατεβάζουν το κεφάλι.

Η Κ. Περιστέρη μου είναι παντελώς άγνωστη, όπως άγνωστοι μου είναι και εκείνοι, αλλά δε μπορώ να μην πω (και ας μην εισάκουσε την παράκληση να μου δώσει κάποιες χρωματικές πληροφορίες), ότι έχει δίκιο να διαμαρτύρεται, αφού επί της ουσίας οι άλλοι «ειδικοί» αμφισβητούν την επιστημονικότητα της εργασίας της, δηλαδή την δική της ειδικότητα! Μου θυμίζουν λοιπόν εκείνους, που κάθονται στις κερκίδες του σταδίου και χαζεύουν κάτω στον στίβο τον αθλητή, που τρέχει καταιδρωμένος και του φωνάζουν: «Δεν τρέχεις καλά ρε! Δεν έχεις ρυθμό! Δεν, δεν..!». Όμως, την πίεση την νιώθει μόνο η Περιστέρη, που έχει όλη την ευθύνη επάνω της. Γιατί, αν όμοι γένοιτο, πέσει ο τύμβος και τους πλακώσει, η ιστορία θα γράψει εκείνην με μαύρα γράμματα και όχι τους «ειδικούς» του τηλεοπτικού δεκάλεπτου, που δεν θα τους θυμάται κανείς και ήδη θα τους ξεχάσει, έτσι και αλλιώς, μόλις σβήσουν οι προβολείς της ανασκαφής.


Ματαιότης, ματαιοτήτων, τα πάντα ματαιότης! Αυτό που την πληρώνει τελικά, είναι η αξιοπιστία της αρχαιολογίας και το μνημείο της Αμφίπολης, που η ανθρώπινη κενοδοξία και η σκοπιμότητα, το ενέπλεξαν σε ένα κουβάρι άλυτων γρίφων, ανούσιων αντιπαραθέσεων και επικοινωνιακών τεχνασμάτων.

8 σχόλια:

  1. Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου σε αυτά που γράφεις, βιάστηκε η λογική από τους περισσότερους καθηγηταράδες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα αγαπητέ φίλε!

      Και έχω την αίσθηση ότι έγραψα πολύ λίγα.
      Άλλωστε ας μην ξεχνάμε, ότι και κάποιοι τέτοιοι, ανάλογοι "ειδικοί" επί των οικονομικών, μας έφεραν σε αυτό το χάλι ......
      Και ο νοών.....

      Να είσαι καλά και σε ευχαριστώ!

      Διαγραφή
  2. Είναι πραγματικά ανεκδιήγητο αυτό που συμβαίνει και πολύ ωραία τα γράφετε!!

    Θα ήθελα να προσθέσω μόνο τον ρόλο του παράγοντα "δημοσιογράφοι", οι οποίοι οπλοφορώντας με το ...μαρκούτσι, ψάχνουν να ξετρυπώσουν κάποιον καινούριο ειδικό κάθε φορά ή φροντίζουν να προσφέρουν επιπλέον δημοσιότητα σε μερικούς προκλητικούς που κατά τη δική τους λογική "πουλάνε".

    Είναι ο κλασικός χειρισμός που κάνουν τα Μ.Μ.Ε. στη δημοσιότητα, το ίδιο γνωστό έργο που έχουμε παρακολουθήσει κατ' επανάληψη σε πληθώρα θεμάτων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αγαπητέ ανώνυμε φίλε καλησπέρα!

    Έχετε απόλυτο δίκιο!
    Δεν είναι μόνο τα "πρεζάκια" της δημοσιότητας και της τηλεθέασης, αλλά είναι και οι ντίλερ ή κοινώς τα βαποράκια των μαρκουτσίων με τις θανατηφόρες δόσεις τους!

    Να είστε καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Φανταστείτε να ξεκίναγε τις ανασκαφές ο Ανδρόνικος Αυγουστο του 2014....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ghemistry Dog

      Καλό!!
      Βέβαια, άλλη προσωπικότητα είχε ο αείμνηστος Ανδρόνικος.
      Ποιος θα τολμούσε να τον αμφισβητήσει;
      Μέγας επιστήμονας με πολύ σημαντικό συγγραφικό έργο στην πλάτη του!

      Διαγραφή
  5. Καλησπέρα σας. Οι υποχρεώσεις με άφησαν 2 ημέρες εκτός, αλλά με χαρά διάβασα τα νέα σας άρθρα αλλά και τα σχόλια που είναι εξίσου σημαντικά αφού μπορείτε να εκφράσετε κάποιες γνώμες πιο ελεύθερα σε σχέση με το άρθρο αλλά και να επεξηγήσετε κάποια πράγματα δίνοντας επιπλέον πληροφορίες.

    Πραγματικά συγκινήθηκα και εγώ με τα σχόλια του κ.Τοκμαχίδη (πέραν της όμορφης κατασκευής του), ειδικά με την τελευταία παράγραφο όπου μου θύμισε αυτό που σας είχα γράψει και εγώ περί της αδιάρρηκτης σχέσεως μεταξύ ψυχής και καλλιτεχνίας.
    Και με την ευκαιρία να σας απαντήσω εδώ ότι μέσα μου ζει όπως και σε εσάς πιστεύω ο κλασικός κόσμος όπου ο άνθρωπος δεν αμφισβητούσε τη Θεϊκή του φύση του, για αυτό και έφτιαχνε αριστουργήματα όπως Εκείνος.

    Για το άρθρο δεν έχω να σχολιάσω κάτι αφού με βρίσκει 100% σύμφωνο. Ίσως το μόνο που θα αναφέρω είναι ότι το είδωλο-βωμός στη μέση του ψηφιδωτού όπως προτάθηκε, θα μπορούσε άνετα να μπει σε κάποια νέα ταινία του Ινδιάνα Τζόουνς, όπου θα περιστρέφεται κατά 33 μοίρες ανατολικά και θα μεταμορφώνεται το ψηφιδωτό σε έναν χάρτη με την σωστή πορεία μέσα στο λαβύρινθο του τύμβου όπου στο τέλος θα αποκαλύπτεται ο τάφος του Μεγίστου Έλληνα Μακεδόνα Στρατηλάτη.

    Να είστε καλά και θα αναμένω υπομονετικά την ολοκληρωμένη έγχρωμη αναπαράσταση της εισόδου.

    Ευάγγελος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα αγαπητέ φίλε Ευάγγελε!

      Άφθονο υλικό θα μπορούσε να δώσει ο Τύμβος της Αμφίπολης και οι σεναριολόγοι καθηγητές στον Ιντιάνα Τζόουνς ή ακόμα και στην Λάρα Κροφτ, για να φτιάξουν την ταινία του αιώνα!
      Πάντως είναι εκπληκτική η ιδέα σας για τη μετατροπή του ψηφιδωτού σε χάρτη! Σας βγάζω το καπέλο!

      "μέσα μου ζει όπως και σε εσάς πιστεύω ο κλασικός κόσμος όπου ο άνθρωπος δεν αμφισβητούσε τη Θεϊκή του φύση, για αυτό και έφτιαχνε αριστουργήματα όπως Εκείνος"

      Τα είπατε όλα! Ιδού και η αιτία της συρίκνωσης της σύγχρονης Τέχνης από τον 19ο αιώνα και μετά....Φυσικά πρόκειται για μεγάλη συζήτηση την οποία μπορεί να ανοίξουμε κάποια στιγμή στο μέλλον.

      Πριν καν στεγνώσει καλά-καλά η πρώτη αναπαράσταση, έχω ήδη ξεκινήσει από προχθές και την δεύτερη. Αυτήν, έχω υποσχεθεί να την δημοσιεύσω μαζί με ένα άρθρο μου, σε παγκόσμια αποκλειστικότητα, σε ένα διεθνές αρχαιολογικό σάιτ που μου ζήτησε συνεργασία πριν από 1,5 μήνα. Αμέσως μετά θα την δημοσιεύσω και στην Ελλάδα.

      Να είστε επίσης καλά και τα ξαναλέμε!

      Διαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...