Στο Ίδρυμα
Β. & Μ. Θεοχαράκη
Το Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, σε συνεργασία με το Μουσείο
Πικάσο της Γερμανίας και τη Συλλογή Γιάννη Κονταξόπουλου, παρουσιάζουν τη
θεματική έκθεση «Πάμπλο Πικάσο – Ζαν Κοκτώ: Οι καινοτόμοι του Μοντερνισμού.
Kunstmuseum Pablo Picasso Münster και Συλλογή Γιάννη Kονταξόπουλου», που θα
εγκαινιαστεί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Προκόπιο Παυλόπουλο, την Τετάρτη
4 Νοεμβρίου 2015.
«Φαύνοι και κατσίκα»,
έργο του Πάμπλο Πικάσο. Νοέμβριος 1959. Έγχρωμη λινοτυπία, 62,2x75,2 εκ.
|
Στην
έκθεση θα παρουσιαστούν περισσότερα από 190 αντιπροσωπευτικά έργα ζωγραφικής,
γλυπτικής, κεραμικής, σχεδίων και καλλιτεχνικών εκδόσεων των πρωτοπόρων
καλλιτεχνών, αναδεικνύοντας τη μεγάλη τους προσφορά στην εδραίωση του
μοντερνισμού. Όλα τα εκτιθέμενα έργα του Πικάσο θα προέρχονται από τις συλλογές
του Kunstmuseum Pablo Picasso Münster και τα έργα του Κοκτώ από τη συλλογή του
Γιάννη Κονταξόπουλου (που το 2012 παρουσιάστηκε από τον Πρωθυπουργό του
Λουξεμβούργου, Xavier Bettel, και το 2013 παρουσιάστηκε στο Hong Kong, υπό την
αιγίδα και με την παρουσία του Υπουργού Εξωτερικών της Γαλλίας, Laurent
Fabius).
«Η
ειλικρινής φιλία και η δύναμη της αντιστικτικής έμπνευσης και αφήγησης όριζε τη
σχέση των δύο μεγάλων καινοτόμων του μοντερνισμού, οι οποίοι με το πολύτροπο
έργο τους σημάδεψαν τον ευρωπαϊκό πολιτισμό και κατέκτησαν περίοπτη θέση στην
ιστορία της τέχνης» επισημαίνει ο επιμελητής της έκθεσης, Τάκης Μαυρωτάς.
«Άνθος των ματιών»,
έργο του Ζαν Κοκτώ. Marbella , 1961. Επιτοίχια σύνθεση με έξι πλακίδια από επισμαλτωμένη τερακότα, 42x28 εκ.
«Η
ποικιλομορφία του έργου τους, στη ζωγραφική, γλυπτική, κεραμική, σκηνογραφία
αλλά και στον γραπτό λόγο, εμπεριέχει δυναμικά το έλλογο και το άλογο,
αντιθέσεις και αντιπαραθέσεις, ανατρεπτικές σχέσεις με τη ζωή και την αναζήτηση
του απόλυτου. Μέσα από το αιρετικό τους πνεύμα αποκαλύπτεται η αυθεντικότητα
και η ιδιοφυΐα τους. Ο Πικάσο γεννημένος στη Malaga της Ανδαλουσίας το 1881 και
ο Κοκτώ στο Maisons-Laffitte, ένα χωριουδάκι έξω από το Παρίσι, οκτώ χρόνια
αργότερα, το 1889, κατάφεραν να οδηγήσουν τη σκέψη και τη δράση τους πέρα από
τα όρια του τόπου τους, προσδίδοντας οικουμενικότητα στην τέχνη τους. Το έργο
τους, με τις βαθιές και διορατικές αλήθειες, έχει μια πολύπλοκη σχέση με την
τέχνη, αφού με την ιδιοφυΐα τους διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην εδραίωση του
μοντερνισμού. Κοινό δε σημείο αναφοράς τους είναι η επίδραση του αρχαίου
ελληνικού πνεύματος στη δουλειά τους… Ο Πικάσο και ο Κοκτώ με το έργο τους
υπερασπίζονται την ελευθερία του έρωτα, την αντισυμβατική ζωή και την
απελευθέρωση της σκέψης. Η αισθητική του μοντερνισμού ήταν η αισθητική της
ανανέωσης και της αναζωογόνησης, δηλαδή της επιστροφής στους αρχαίους μύθους
και στην ιστορία του πολιτισμού. Πολύτροποι και αισθαντικοί, αγάπησαν την
απόλυτη αλήθεια, το αναλλοίωτο και το αιώνιο. Έτσι, το έργο τους ανήκει στο
αύριο, καθώς θα συνεχίζει να γοητεύει και να διδάσκει τις μελλοντικές γενιές».
Ο Διευθυντής του Μουσείου Pablo Picasso Münster, Markus Müller, αναφέρει στον ομότιτλο κατάλογο της έκθεσης: «Ο Ζαν Κοκτώ συνδέθηκε με τον Πάμπλο Πικάσο με πολυετή δεσμό φιλίας. Η πρώτη τους συνάντηση το 1915 συνοδεύτηκε από φάσεις εντατικών πνευματικών ανταλλαγών, κοινών ταξιδιών και δημιουργικής συνεργασίας. Το μπαλέτο Parade (Παρέλαση), το οποίο ανέβηκε για πρώτη φορά στο Παρίσι τον Μάιο του 1917 και για το οποίο ο Κοκτώ έγραψε το λιμπρέτο, ενώ ο Πικάσο φιλοτέχνησε τα σκηνικά και τα κοστούμια, ήταν τόσο ανοίκεια καινοφανές που προκάλεσε σκάνδαλο. Σε συνδυασμό με τη μουσική του Εrik Satie, ο οποίος είχε ενσωματώσει στην παρτιτούρα θορύβους του δρόμου και ήχους γραφομηχανής, η πρεμιέρα προκάλεσε στο κοινό σύγχυση, την οποία περιγράφει ο Κοκτώ γλαφυρά τo 1925 στη διάλεξή του υπό τον τίτλο “La jeunesse et le scandale” (Η νεολαία και το σκάνδαλο): “Το σκάνδαλο που προκάλεσε το Parade στο θέατρο Châtelet ήταν φοβερό…” Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία: ο Κοκτώ προσέβλεπε στη φιλία του Πικάσο και στον τελευταίο ασκούσε προφανώς μεγάλη γοητεία η συναναστροφή με τον συγγραφέα».
Την έκθεση
«Πάμπλο Πικάσο – Ζαν Κοκτώ: Οι καινοτόμοι του Μοντερνισμού. Kunstmuseum Pablo
Picasso Münster και Συλλογή Γιάννη Kονταξόπουλου» συνοδεύει δίγλωσσος κατάλογος
με κείμενα που θα τεκμηριώνουν επιστημονικά την έκθεση, των Prof. Dr. Markus
Müller, Διευθυντή του Μουσείου Kunstmuseum Pablo Picasso Münster, του συλλέκτη
Γιάννη Κονταξόπουλου, της Πρυτάνεως του Πανεπιστημίου της Ευρώπης, Ελένης
Αρβελέρ, των Πικάσο, Κοκτώ, Τεριάντ, Ελύτη, Τσαρούχη, Φασιανού και του
Διευθυντή Εικαστικού Προγράμματος του Ιδρύματος Β. & Μ. Θεοχαράκη και
επιμελητή της έκθεσης, Τάκη Μαυρωτά.
Πληροφορίες
Ίδρυμα Β.
& Μ. Θεοχαράκη, Βασ. Σοφίας 9 και Μέρλιν 1, Αθήνα. Τηλ. 210 3611206, e-mail: info@thf.gr
Διάρκεια
έκθεσης: 4 Νοεμβρίου 2015 – 28 Φεβρουαρίου 2016.
Ώρες
λειτουργίας: Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 10:00-18:00,
Πέμπτη: 10:00-20:00.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου