Πόλις, 1965 – 1968. Μπρούντζος , 203 x 270 x 140 εκ. |
Γεννήθηκε στο Βατούμ της Γεωργίας, το 1922, από Πόντιους
πρόσφυγες που κατάγονταν από τα Σούρμενα της Τραπεζούντας. Από το 1937 ως το
1939, σπούδασε στην Κρατική Σχολή Τέχνης του Βατούμ, εξαιτίας, όμως, των
διώξεων που υπέστη η οικογένειά του από το κομμουνιστικό καθεστώς (ο πατέρας
του στάλθηκε το 1937, στη Σιβηρία, από
όπου δεν επέστρεψε), το 1939,
εγκαταστάθηκε με τη μητέρα του στην Αθήνα.
Κατά τη
διάρκεια της Κατοχής, βρήκε καταφύγιο στην Πτολεμαΐδα. Το 1943, μεταφέρθηκε με
τραίνο στη Βιέννη, όπου αρχικά δούλεψε
σε στρατόπεδο εργασίας, παρέμεινε, όμως, και μετά τον πόλεμο.
Σπούδασε
ζωγραφική (1945 - 1949) και γλυπτική (1953 - 1956) στην Ακαδημία Καλών Τεχνών
της Βιέννης, με τον Ρόμπιν Κρίστιαν Άντερσεν και τον Φριτς Βοτρούμπα. Το 1956,
τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο της Ακαδημίας Καλών Τεχνών της Βιέννης, στην
οποία διετέλεσε διευθυντής από το 1968 ως το 1972. Την περίοδο 1966 - 1967, είχε διδάξει στην
αντίστοιχη ακαδημία του Αμβούργου.
Από το
1956, άρχισε να παρουσιάζει το έργο του σε ομαδικές και διεθνείς εκθέσεις,
κερδίζοντας επανειλημμένως διακρίσεις. Εκπροσώπησε την Αυστρία στην Μπιενάλε
της Βενετίας το 1956 και το 1962, ενώ συμμετείχε στην «Documenta» του Κάσσελ το
1964 και το 1977. Το 1957, οργάνωσε στη Βιέννη την πρώτη του ατομική, ενώ το
1997, παρουσιάστηκε αναδρομική έκθεση γλυπτικής, ζωγραφικής και σχεδίων του
στην Εθνική Πινακοθήκη στην Αθήνα, μετά το τέλος της οποίας ο καλλιτέχνης
δώρισε τα έργα του στο Μουσείο.
Κορμός,
1954. Μπρούντζος , 158 x 37 x 38 εκ.
|
Το 1973,
τιμήθηκε με το Μεγάλο Κρατικό Βραβείο της Αυστρίας και έγινε μέλος της
Αυστριακής Συγκλήτου Τέχνης. Από το 1967, ο καλλιτέχνης άρχισε να φιλοτεχνεί
σειρές μορφών, που ονόμασε «Bandfiguren», δηλαδή μορφές σε ζώνες ή ταινίες,
στις οποίες εισήγαγε την έννοια της κίνησης, καθώς και τη γωνιώδη απόδοση. Την ίδια περίοδο, αξιοποίησε γεωμετρικά ή
αρχαιοελληνικά σχήματα, για να δημιουργήσει εξαιρετικά αφαιρετικές εκδοχές μιας
σειράς κεφαλιών.
Η
ανθρώπινη μορφή αποτελεί το επίκεντρο της γλυπτικής του Αβραμίδη, τόσο στα
πρώιμα έργα του σε πέτρα όσο και στα μεταγενέστερα σε μπρούντζο, αλουμίνιο και
τεχνητά υλικά. Μετά από μια περίοδο προσαρμογής στο ύφος του δασκάλου του Φριτς
Βοτρούμπα, προχώρησε σε μια διαφορετική απόδοση της φόρμας. Με εμφανή στοιχεία
της αρχαϊκής γλυπτικής, οι μορφές αποδίδονται σχηματικά, σε μορφή στήλης ή
κίονα, μεμονωμένες ή σε πολλαπλούς συνδυασμούς, και χαρακτηρίζονται από τη
συνύπαρξη κάθετων και οριζόντιων θεμάτων, τη σπονδυλωτή διάρθρωση και τη
ρυθμική επανάληψη των στοιχείων που συνθέτουν τους όγκους. Παράλληλα με τη
γλυπτική έχει ασχοληθεί με τη ζωγραφική και το σχέδιο, το οποίο καλλιέργησε
είτε ως προσχέδιο για τη γλυπτική είτε ως αυτόνομο έργο.
Μορφή ΙΙ,
1959
Μπρούντζος
, 184 x 30 x 30 εκ.
|
Μορφή
πρότυπο, 1958
Μπρούντζος
, 173 x 53 x 56 εκ.
|
Μορφή ΙΙΙ
(Σφαιρική ή Απόλυτη Μορφή), 1959 - 1960
Κατασκευή
από αλουμίνιο, Κατασκευή από αλουμίνιο και γύψος.
Μπρούντζος
πάνω σε πλάκα αλουμινίου , 176,5 x 38 x 38 εκ.
|
Ομάδα με
πέντε Μορφές (από τη Μορφή ΙΙ), 1959 - 1960
Μπρούντζος
, 173 x 85 x 45 εκ.
|
Μοντέλο για
τον κίονα της ανθρωπότητας, 1963 - 1986
Μπρούντζος
, 270 x 80 x 80 εκ.
|
Ναός-Ολυμπείο
(μικρό μοντέλο), 1963 - 1974
Μπρούντζος
, 77,5 x 140 x 140 εκ.
|
Βαδίζων,
1966 - 1969
Μπρούντζος
, 170,5 x 33 x 54,5 εκ.
|
Μαχητής,
1967 - 1986
Μπρούντζος
, 235 x 103,5 x 52 εκ.
|
Το φιλί,
1967
Μπρούντζος , 190 x 122 x 55
εκ |
Το φιλί
(Σπουδή για το ομώνυμο γλυπτό), 1967
Κάρβουνο,
μολύβι και χρώμα από ρητίνη σε χαρτί , 53,2 x 38 εκ
|
Κεφάλι κατ΄ ενώπιον (Ορθογώνιο κεφάλι), 1968
Αλουμίνιο , 37 x 60 x 18 εκ..
|
Κεφάλι-Δούρειος
ίππος, 1970
Τεχνητό
υλικό σε κατασκευή από αλουμίνιο , 35,6 x 40 x 25 εκ
|
καθιστή
μορφή, 1970 - 1982
Αλουμίνιο
δουλεμένο εν ψυχρώ , 66 x 31 x 18 εκ.
|
Καθιστή
μορφή, 1983
Τεχνητό
υλικό σε κατασκευή από αλουμίνιο , 132 x 99 x 53,5 εκ.
|
Έργο του
Αβραμίδη στην πλατεία δημαρχείου του Χάιλμπρον.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου