Από τους διακεκριμένους ανατολιστές,
οριενταλιστές ζωγράφους ο Θεόδωρος Ράλλης σπούδασε και έδρασε στο Παρίσι,
δίνοντας μια χαρακτηριστική εικόνα της Ανατολής και της Ελλάδας του 19ου αιώνα.
Άλλωστε ο Θεόδωρος Ράλλης θεωρείται από τους κορυφαίος Έλληνες ζωγράφος του
19ου αιώνα και ο σημαντικότερος Έλληνας που έζησε στο Παρίσι.
Αυτοπροσωπογραφία.
Λάδι σε ξύλο, 46 x 38
εκ. Αθήνα, Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου Kληροδότημα Θεόδωρου Ράλλη
Το
αντίδωρο. Λάδι σε μουσαμά, 66 x 100
εκ. Λευκωσία, Λεβέντειος Πινακοθήκη
Μία
νέα μονογραφία αφιερωμένη στον Κωνσταντινουπολίτη (με καταγωγή από τη Χίο)
καλλιτέχνη έρχεται να φωτίσει το έργο του και να τον γνωρίσει καλύτερα 109
χρόνια μετά το θάνατο του.
Το
βιβλίο ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΡΑΛΛΗΣ της Μαρίας Κατσανάκη αποτελεί την πρώτη αυτόνομη
εμπεριστατωμένη μονογραφική έκδοση για τον καλλιτέχνη.
Ο
Θεόδωρος Ράλλης (1852-1909) εγκαταστάθηκε, σπούδασε και έδρασε στο Παρίσι.
Καλλιτέχνης με ανελλιπή παρουσία στο επίσημο παρισινό Σαλόν, ο Ράλλης ανέπτυξε
παράλληλα διεθνή εκθεσιακή δραστηριότητα. Άντλησε τα εθνογραφικά θέματα και τις
σαγηνευτικές εικόνες του από τα συστηματικά ταξίδια του στην Ελλάδα και στην
Ανατολή, ενώ διατηρούσε επίσης για χρόνια ένα δεύτερο ατελιέ στο Κάιρο. Η
εικαστική δημιουργία του εναρμονίζεται με το πνεύμα της παραδοσιακής ζωγραφικής
που διδάχτηκε κοντά στο διάσημο Γάλλο οριενταλιστή Jean-Léon Gérôme.
Ελληνίδα
χορεύτρια. Λάδι σε μουσαμά, 35 x 22
εκ. Αθήνα, Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου Kληροδότημα Θεόδωρου Ράλλη
Με
αφετηρία τη διδακτορική της διατριβή για το Θεόδωρο Ράλλη και το έργο του, η
Μαρία Κατσανάκη ολοκλήρωσε μετά από μακρά έρευνα την επιστημονική της μελέτη
αξιοποιώντας αρχειακές πηγές, καθώς και το Αρχείο του ζωγράφου. Η μονογραφία
που παρουσιάζεται σήμερα πραγματεύεται
συνθετικά τη δημιουργία του καλλιτέχνη, παρακολουθεί τη διαδρομή του, ανιχνεύει τις καλλιτεχνικές του
συνάφειες, την κριτική υποδοχή, λαμβάνοντας υπόψη το ιστορικό και καλλιτεχνικό
πλαίσιο. Η συγγραφέας προσεγγίζει την τέχνη του Ράλλη με γνώμονα την ιδιοτυπία
της – καθώς πρόκειται για μια τέχνη στην οποία εκφράζονται πολλές παράμετροι:
οι ελληνικές του ρίζες, οι μνήμες από τη γενέτειρά του, την Κωνσταντινούπολη, η
γαλλική μαθητεία και το παρισινό περιβάλλον, οι ταξιδιωτικές ανακαλύψεις και ο
κοσμοπολιτισμός.
Η
κατήχηση στο τζαμί του Αλγερίου. Λάδι σε μουσαμά, 114 x 91 εκ. Ιδιωτική συλλογή
Η
Μαρία Κατσανάκη είναι επιμελήτρια στην Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου
Σούτσου, υπεύθυνη για τη συλλογή της ελληνικής ζωγραφικής του 19ου αιώνα. Είναι
απόφοιτος του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού
Πανεπιστημίου Αθηνών και διδάκτωρ της Ιστορίας της Τέχνης του Université Paris I – Panthéon-Sorbonne. Έχει επιμεληθεί σημαντικές εκθέσεις
και εκδόσεις και οι δημοσιεύσεις της επικεντρώνονται στην ελληνική εικαστική
παραγωγή και στις καλλιτεχνικές εκφάνσεις του δεύτερου μισού του 19ου και των
αρχών του 20ού αιώνα.
Η
πλούσια εικονογραφημένη αυτή έκδοση πραγματοποιήθηκε με τη στήριξη του
Ιδρύματος Α. Γ. Λεβέντη και της Λεβεντείου Πινακοθήκης. Η παρουσίαση του βιβλίου
έγινε Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού
Αρχική
εικόνα: Ανάπαυση. Λάδι σε μουσαμά, 28 x 35 εκ. Ιδιωτική συλλογή
Φλερτ
στα Mέγαρα.
Λάδι σε μουσαμά, 37,5 x 25,5
εκ. Ιδιωτική συλλογή
Γυναίκα
από τη Βηθλεέμ κατεβαίνει στο Σπήλαιο της Γεννήσεως. Λάδι σε ξύλο, 35,5 x 26,5 εκ. Αθήνα, Μουσείο
Μπενάκη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου