ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2019

Μεγάλοι ζωγράφοι γεννημένοι καλλιτέχνες


Αν και το ταλέντο τους φάνηκε νωρίς, χρειάσθηκε προσπάθεια και αγώνας για να κατακτήσουν το όνειροΤο ταλέντο μπορεί να είναι μια λέξη κοινή, αλλά η έννοια της παραμένει ασαφής. Είναι κατά κάποιο τρόπο μια φυσική ικανότητα μια εσωτερική ποιότητα που φανερώνεται αβίαστα. ‘Όμως δεν αρκεί πάντα το ταλέντο από μόνο του. 


Οι δεξιότητες απαιτούν μαθησιακή προσπάθεια για να αξιοποιηθεί το χάρισμα. Η λέξη προέρχεται από τη μονάδα μέτρησης τάλαντο που επικρατούσε κατά την αρχαιότητα σε όλη την ανατολική Μεσόγειο. Στις εποχές εκείνες λοιπόν, για να αποκτήσει ο εργαζόμενος ένα τάλαντο, έπρεπε να δουλεύει είκοσι χρόνια. Ο συμβολισμός είναι διττός: ταλέντο αλλά και προσπάθεια για την κατάκτηση.

Στις τέχνες τα ταλαντούχα παιδιά συνήθως χαρακτηρίζονται και «παιδιά θαύματα». Όμως πόσα παιδιά «θαύματα» χάθηκαν διότι τα ίδια ή το περιβάλλον τους επαναπαύτηκαν στο «χάρισμα».

Είναι γνωστή η άποψη του Πικάσο «Κάθε παιδί είναι καλλιτέχνης. Το πρόβλημα είναι αν θα παραμείνει καλλιτέχνης και όταν μεγαλώσει». Ο ίδιος πάντως και οι γονείς του το πάλεψαν και ο Καταλανός μετρ κυριάρχησε στον εικοστό αιώνα.

Ο «πατέρας τής δημιουργικής διδασκαλίας της τέχνης» ο Franz Cizek άφηνε τα παιδιά να μαθαίνουν, να δημιουργούν αυθόρμητα, να απολαμβάνουν την «αυτο-ανακάλυψη». Μια κίτρινη μουτζούρα σε ένα χαρτί δεν είναι κατ’ ανάγκη εξπρεσιονισμός. Επιτροπές και βραβεία από ανθρώπους που δεν κατέχουν την παιδαγωγική της τέχνης απογοητεύει ταλαντούχα παιδιά ενώ κάνει κακό και σε παιδιά που δεν έχουν έφεση στη ζωγραφική.

Ένας κριτικός τέχνης, που όμως αγνοούσε την παιδαγωγική, όταν είδε τους «πατατοφάγους» ένα από τα πρώτα έργα του Βαν Γκογκ, συμβούλευσε στον πατέρα του να μην τον βοηθήσει στις σπουδές ζωγραφικής γιατί ο γιος του δεν είχε ταλέντο. Ο Vincent Βαν Γκογκ έγινε αυτός που έγινε και το συγκεκριμένο έργο θεωρείται αριστούργημα της παγκόσμιας τέχνης.

Σήμερα στο art22.gr μοιραζόμαστε τα πρώτα βήματα μερικών καλλιτεχνών που υπήρξαν «ταλαντούχα παιδιά», καλλιέργησαν το ταλέντο και έμειναν ως μεγάλοι καλλιτέχνες στην ιστορία της τέχνης.

Georgia O’Keeffe. Χωρίς τίτλο / 14 ετών

Georgia O’Keeffe, Untitled (χέρι) , γ. 1902.  Μουσείο Georgia O’Keeffe © Γεωργία Μουσείο O’Keeffe.

Στα 14 της Georgia O’Keeffe άρχισε να φοιτά σε καθολικό σχολείο. Το χέρι που ζωγράφισε η Georgia από γύψινο εκμαγείο δεν το ενέκρινε ο δάσκαλος της. Αυτό έγινε η αιτία η 14χρονη να αφοσιωθεί στη μελέτη και μετά από κάποιους μήνες ο ίδιος δάσκαλος κρέμασε στους τοίχους της σχολής έργα της με το όνομά της. «Ήμουν συγκλονισμένη βλέποντας το όνομα μου με τόσο μεγάλα και παχιά γράμματα» θυμόταν αργότερα. Μία μεγάλη καλλιτέχνιδα είχε γεννηθεί. Georgia O’Keeffe  1887 – 1986.


Salvador Dalí, Τοπίο στο Figueres. Μεταξύ 10 και 14 ετών

Σαλβαδόρ Νταλί, Τοπίο του Figueres , 1910-1914. Παγκόσμια δικαιώματα © Σαλβαδόρ Νταλί.

Παρακολούθησε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής στο δημοτικό σχολείο της πόλης που γεννήθηκε, στη Figueres της Καταλονίας. Είχε τη στήριξη της μητέρας του αλλά όχι του πατέρα του που προτιμούσε να ακολουθήσει το δικό του επάγγελμα να γίνει δικηγόρος. Η ζωγραφιά είναι από την περίοδο που φοιτούσε στο δημοτικό 1910 – 14. Την έκανε πίσω από μια καρτ ποστάλ. Salvador Dalí 1904 – 1989.


Firda Kahlo, αυτοπροσωπογραφία με κόκκινο βελούδο / 19 ετών

Frida Kahlo, Αυτοπροσωπογραφία σε ένα βελούδινο φόρεμα, 1926

Είναι από τις πρώτες αυτοπροσωπογραφίες της Firda Kahlo. Την αφιέρωσε στον Αlejandro Gomez Arias πρώτο της εραστή, με τον οποίο ήταν μαζί όταν τραυματίσθηκε σε αυτοκινητιστικό ατύχημα. Η Φρίντα πίστευε ότι αυτό το πορτρέτο της θα είχε τη μαγική δύναμη να φέρει πίσω τον Αlejandro, ο οποίος είχε επιστρέψει στην Ευρώπη με πίεση των γονιών του. Firda Kahlo 1907 – 1954


Claude Monet, View from Rouelles /18 ετών

Monet, View from Rouelles, 1858

Ένα απείθαρχο αλλά ταλαντούχο παιδί, ο Claude Monet πέρασε την παιδική του ηλικία   στη Χάβρη. Ζούσε με τη  θεία του Marie Jeanne και το ζωγράφο Armand Gautier που τον ενθάρρυναν στις καλλιτεχνικές του αναζητήσεις. Το 1858 ο ζωγράφος Eugene Boudin τον πήρε μαζί του για μια ζωγραφική εξόρμηση στο Rouelles όπου και ζωγράφισε έναν από τους πρώτους πίνακες. Εκτέθηκε στη δημοτική έκθεση της Χάβρης το φθινόπωρο του 1858. Claude Monet, 1840 – 1926.


Diego Velázquez. Γριά που τηγανίζει αυγά – νεκρή φύση / 19 ετών

Diego Velázquez, νεκρή φύση, Γριά που τηγανίζει αυγά. 1618

Ένα χρόνο μετά τις εξετάσεις του στη ζωγραφική ο 19χρονος Velázquez μας δίνει μια φωτεινή κουζίνα με φόντο στο σκοτάδι (δεν υπάρχει αμφιβολία για την επιρροή του Caravaggio στο σεβιλιάνο καλλιτέχνη …). Ένας νέος με μία ηλικιωμένη γυναίκα πολύ διαφορετικοί από τους βασιλιάδες και τους θεούς που θα ζωγραφίσει αργότερα. Αλλά κυρίως μοναδική τοποθέτηση των αντικειμένων. Κάθε ζωγραφισμένο αντικείμενο έχει διαφορετική υφή και αποχρώσεις. Κάθε ένα έχει τη δική του ζωή! Η μεγαλοφυία της ζωγραφικής έχει ακόμη και τη λεπτομέρεια της μικρής στρέβλωσης της προοπτικής, έτσι ώστε να δούμε τι βρίσκεται στο τραπέζι. Diego Rodríguez de Silva y Velázquez 1599 – 1660


Albrecht Dürer, αυτοπροσωπογραφία /13 ετών

Albrecht Dürer, Αυτοπροσωπογραφία σε δεκατρία (1484)

Η εντυπωσιακή αυτοπροσωπογραφία του Dürer όταν άρχισε να εργάζεται ως μαθητευόμενος σε κοσμηματοπωλείο στη Νυρεμβέργη. Ήταν 13 ετών. Νωρίτερα μαθήτευσε στον καλλιτέχνη Michael Wolgemut  που διδάχτηκε την εικονογράφηση της ξυλογλυπτικής. Θεωρείται ο κορυφαίος Γερμανός καλλιτέχνης της Αναγέννησης.   Dürer 1471 – 1528


Paul Klee, γυναίκα με ομπρέλα / μεταξύ 3 και 10 ετών

Παιδικό σχέδιο μιας κυρίας με ομπρέλα, το οποίο κατασκευάστηκε το 1883-1885 από τον Paul Klee, ηλικίας 4-6 ετών. Εικόνα μέσω του Wikimedia Commons.

Ήταν θαυμαστής της παιδικής τέχνης και μια σειρά ζωγραφιές που έκανε από τα 3 ως τα 10 χρόνια της ζωής του τα θεωρούσε ως τα σημαντικότερα της καριέρας του. Όλα τα σχολικά βιβλία του ήταν γεμάτα με σχέδια του και καρικατούρες. Paul Klee 1879 – 1940


Toulouse-Lautrec, Άσπρο άλογο, Gazelle /10 ετών

Henri Toulouse-Lautrec The White Horse Gazelle 1881


Σκύλος / 10 ετών

Henri de Toulouse-Lautrec, La Gousse (1880)

Οι καρικατούρες που σχεδίαζε στα βιβλία του αποκάλυψαν στην οικογένεια του το ταλέντο του. Την πρώτη περίοδο Toulouse Lautrec ζωγράφιζε ζώα και κυρίως άλογα στα οποία είχε αδυναμία. Εξελίχθηκε σε έναν σπουδαίο ιμπρεσιονιστή και καταγραφέα  της ζωής του Παρισιού στα τέλη του 19ου αιώνα. Henri Toulouse Lautrec, 1864 – 1901


Rembrandt, «Ο Λιθοβολισμός του Aγίου Στεφάνου» / 19 ετών

Ρέμπραντ, Ο λιθοβολισμός του Αγίου Στεφάνου, 1625

Tα πρώιμα έργα του Ρέμπραντ, που ολοκληρώθηκαν κατά την περίοδο της εκπαίδευσής του δίπλα στον Jacob van Swanenburgh, δεν διασώζονται εκτός από δύο πίνακες που τού αποδίδονται. «Ο Λιθοβολισμός του Aγίου Στεφάνου» (1626, Λυών, Μουσείο Καλών Τεχνών) είναι το παλαιότερο σωζόμενο έργο του και φέρει στοιχεία που μαρτυρούν την επίδραση του  Pieter Lastman. Ο Ρέμπραντ προσπάθησε από νωρίς να διακριθεί ως «ιστορικός ζωγράφος». Rembrandt Harmenszoon van Rijn 1606 – 1669


Pablo Picasso, Picador / 8 ετών

Πάμπλο Πικάσο, η Picador, 1890. Εικόνα μέσω Wikiart.


Αυτοπροσωπογραφία / 15 ετών

Picasso Αυτοπροσωπογραφία 1896

Ο πρώτος δάσκαλος του Πικάσο ήταν ο πατέρας του José Ruiz y Blasco ζωγράφος και καθηγητής σχεδίου. Τα παιδικά και νεανικά έργα του είναι εντυπωσιακά. Η Picador είναι η πρώτη του ζωγραφιά που διασώζεται και την έφτιαξε όταν ήταν 8 ετών, πριν ξεκινήσει μαθήματα ζωγραφικής. Η αυτοπροσωπογραφία του είναι η πρώτη από 14 αυτοπροσωπογραφίες, η κάθε μία από τις οποίες μαρτυρά την αλλαγή που ακολουθεί στο έργο του.  Pablo Picasso 1881 – 1973


Μιχαήλ Άγγελος «Το μαρτύριο του Αγίου Αντωνίου»/ 12 ετών

Μιχαήλ Άγγελος, Ο μαρτύς του Αγίου Αντωνίου , περ. 1487-1488. Εικόνα μέσω του Wikimedia Commons.

Πρόκειται για αντίγραφο από χαρακτικό του Martin Schongauer. Ο Michelangelo έκανε κάποιες αλλαγές και προσθήκες. Είχε αρχίσει να ζωγραφίζει περίπλοκα έργα από τα 12 χρόνια του και αυτό είναι το πρώτο του (1487). Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simon 1475 – 1564


Angelica Kauffman, αυτοπροσωπογραφία / 13 ετών

Αυτοπροσωπογραφία ηλικίας 13 ετών (1753)

Από τα νεανικά της χρόνια ήταν μια από τις πλέον δημοφιλείς καλλιτέχνες πορτρέτων. Γεννημένη στην Ελβετία, η νεαρή Angelica αναγνωρίστηκε γρήγορα ως καλλιτεχνικό θαύμα και ζωγράφισε πορτρέτα επισκόπων από τα πρώτα χρόνια της εφηβείας της. Στα 13 της χρόνια ζωγράφισε με παραγγελία τη σύζυγο του δούκα της Μοντένα. Angelica Kauffman, 1741-1807


Wang Ximeng. Thousand Li / 18 ετών

Wang Ximeng

Ένα από τα πιο διάσημα έργα τέχνης στην κινεζική ιστορία είναι ο πανέμορφος κύλινδρος   με χιλιάδες βουνά και ποτάμια, μήκους σχεδόν 12 μέτρων και κατασκευασμένο από μετάξι. Το φιλοτέχνησε σε ηλικία 18 ετών ως προστατευόμενος του αυτοκράτορα Huizong. Είναι το μοναδικό έργο του καλλιτέχνη που γνωρίζουμε, άλλωστε ο Wang Ximeng πέθανε σε ηλικία 23 ετών. Wang Ximeng  -1096 – 1119


Edvard Munch, Το άρρωστο παιδί. Ολοκλήρωσε το έργο στα 22 του

Edvard Munch, Το άρρωστο παιδί, 1885

Η παιδική ηλικία του επισκιάστηκε από ασθένεια, πένθος και φόβο να κληρονομήσει μια ψυχική πάθηση που υπήρχε στην οικογένεια. «Το άρρωστο παιδί» είναι ο τίτλος που δόθηκε σε μια ομάδα έξι έργων ζωγραφικής και μια σειρά λιθογραφιών, που ολοκληρώθηκαν από το Νορβηγό καλλιτέχνη μεταξύ 1885 και 1926. Όλα καταγράφουν μια στιγμή πριν από το θάνατο τής μεγαλύτερης αδελφής Johanne Sophie (1862-1877) από φυματίωση. Edvard Munch 1863 – 1944


Edward Hopper (1882-1967), Little Boy Looking at the Sea,

Edward Hopper, το μικρό αγόρι κοιτάζοντας τη θάλασσα/ 9 ετών

Άρχισε να ζωγραφίζει σε ηλικία πέντε ετών. Το αγόρι που κοιτάζει τη θάλασσα το ζωγράφισε στα 9 του στο πίσω μέρος της κάρτας με τους βαθμούς του σχολείου. Ο Hopper μεγάλωσε ένα σπίτι που από το παράθυρο του έβλεπε τον ποταμό Hudson και πολλές φορές πήγαινε στις όχθες του και ζωγράφιζε. Edward Hopper 1882 – 1967


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...