ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΚΕΡΑΜΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Κυριακή 31 Μαρτίου 2019

Τα σπουδαιότερα αρχαϊκά αγάλματα με Κόρες εν Αθήναις


Η κόρη, το θηλυκό αντίστοιχο του Κούρου, είναι ο τύπος αγάλματος της Αρχαϊκής περιόδου, ο οποίος απεικονίζει ντυμένη γυναικεία μορφή, που είχε αντίστοιχη με τον κούρο αναθηματική ή ταφική χρήση. Σε αντίθεση με τους κούρους, ο τύπος της κόρης δεν είναι καθορισμένος με μεγάλη αυστηρότητα.

Πέραν της τυπικής όρθιας και μετωπικής στάσεώς τους και την προβολή του ενός χεριού, με το οποίο κρατούν μία προσφορά, οι κόρες παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλία, κυρίως, ως προς τη μορφή του ενδύματος και τον τρόπο, που το φορούν, καθώς και ως προς τα κοσμήματα και τις κινήσεις των χεριών (άλλοτε μπροστά στο στήθος, άλλοτε προτεταμένα με την προσφορά και άλλοτε ανασύροντας το ένδυμα).

Στις κόρες, λοιπόν, η εξέλιξη της τεχνοτροπίας επικεντρώνεται, κυρίως, στην απόδοση των ενδυμάτων. Τα γυναικεία ενδύματα απαρτίζονται από τρία κομμάτια: χονδρό μάλλινο πέπλο, ιμάτιο από λεπτό λινό και ιμάτιο ως πανωφόρι. Ορθογώνια και τα τρία, χρησιμοποιούντο με ποικίλους τρόπους και στερεώνονταν με κουμπιά και πόρπες, διαμορφώνοντας ενδιαφέρουσες πτυχώσεις. Η προσπάθεια του τεχνίτη να επιτύχει την αρμονική και ισότιμη συζυγία των δύο μελών, του σώματος και του ενδύματος, ήταν μακρόχρονη και επίπονη».

Τα εντυπωσιακότερα αγάλματα Κορών που έχουν βρεθεί ,στα οποία κυριαρχούν οι αναθηματικές κόρες της Ακρόπολης, εκθέτουμε παρακάτω :


Η Κόρη του Βερολίνου.



 Η Κόρη του Βερολίνου ,η «θεά του Βερολίνου» , βρέθηκε στην Κερατέα της Αττικής και πρέπει να ήταν επιτύμβιο άγαλμα στημένο επάνω στον τάφο γυναίκας από αριστοκρατική γενιά.
Φοράει ολόσωμο φόρεμα που πέφτει ως τα πόδια, σχηματίζοντας ίσιες πτυχές.
Τα πλούσια μαλλιά της, χτενισμένα πίσω σε μια μεγάλη πλεξίδα , στο δεξιό της χέρι κρατάει ρόδι ,ενώ διατηρούνται ίχνη από το κόκκινο χρώμα με το οποίο είχε βάφει το άγαλμα.
Το άγαλμα έχει ύψος 1,93 μ. και χρονολογείται γύρω στο 570 π.Χ.
Μουσείο Αρχαίας Τέχνης Βερολίνου.


Η Κόρη Φρασίκλεια.



Το άγαλμα της Κόρης Φρασίκλειας βρέθηκε στην Μερεντα Αττικής, στο αρχαίο Νεκροταφείο Μυρρινούντος.
Ήταν επιτύμβιο άγαλμα και βρέθηκε θαμμένο μαζί με έναν Κούρο και εκτίθενται μαζί στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθηνάς.
Είναι κατασκευασμένο από Παριανό μάρμαρο και χρονολογείται γύρω στο 550 π.Χ.
Στην βάση του αγάλματος είναι χαραγμένο ένα επίγραμμα που μας πληροφορεί για το όνομα και την ιδιότητα της νεκρής: «Μνήμα της Φρασίκλειας θα λέγομαι για πάντα κόρη [δηλαδή ανύπαντρο κορίτσι], γιατί από τους θεούς μου έλαχε να πάρω αντί για γάμο αυτό το όνομα.»
Xαραγμένο και το όνομα του γλύπτη που είναι ο Αριστίων ο Πάριος.
Το ύψος του αγάλματος είναι υπερφυσικό, 2.11 μ. και διατηρεί ακόμα μέρος της αρχαίας βαφής.
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθηνάς.


Η Κόρη της Λυών.


 Η κόρη της Lyon , χρονολογείται γύρω στο 540 π.Χ. και είναι η παλαιότερη κόρη από την Ακρόπολη με τη χαρακτηριστική «ιωνική» ενδυμασία των κορών της ύστερης αρχαϊκής εποχής.
Πρόκειται για αναθηματικό άγαλμα. Στο δεξί χέρι κρατάει ένα πουλί, πιθανόν περιστέρι. Στο κεφάλι φοράει στεφάνι ζωγραφισμένο με λωτούς και ανθέμια.
Το άγαλμα είναι κομμένο σε δυο κομμάτια . Το άνω μέρος καταγράφηκε για πρώτη φορά στην Γαλλία το 1719 ,και σήμερα βρίσκεται στο μουσείο της Λυών. Ενώ το κάτω βρέθηκε το 1880 στην Ακρόπολη των Αθηνών και σήμερα βρίσκεται στο Μουσείο της Ακρόπολης.


Η Πεπλοφόρος κόρη (αρ 679)



Η Πεπλοφόρος κόρη, η Κόρη 679, βρέθηκε το 1886 στο Ερέχθειο της Ακρόπολης
Πρόκειται για αναθηματικό άγαλμα που έχει μέγεθος λίγο μικρότερο του φυσικού με ύψος 1,17 μ.
Η κόρη είναι κατασκευασμένη από μάρμαρο της Πάρου και είναι έργο του 530 π.Χ. περίπου.
Φέρει ακόμα ίχνη της αρχικής διακόσμησης της, κυρίως στα μαλλιά της, που ήταν έγχρωμη.
Μουσείο Ακρόπολης


Η κόρη του Αντήνορος (αρ 681)



Η κόρη (αρ 681) είναι έργο του γλύπτη Αντήνορος.
Βρέθηκε θαμμένη στην λεγόμενη περσική τάφρο μαζί με άλλα γλυπτά που είχαν καταστραφεί από τους Πέρσες το 480 π.Χ
Είναι από νησιώτικο μάρμαρο και χρονολογείται μεταξύ 530-520 π.Χ.
Πρόκειται για υπερφυσικό αναθηματικό άγαλμα με ύψος που φτάνει στα 2,01 μ.
Οι οφθαλμοί ήταν ένθετοι και έχουν χαθεί όπως και μέρος απο τα άνω άκρα.
Στην βάση της βρέθηκε χαραγμένη επιγραφή που μνημονεύει τον καλλιτέχνη Αντήνορα, τον πατέρα του καλλιτέχνη Εύμοιρου, και τον κεραμέα Νέαρχο που ανάθεσε το άγαλμα.
Μουσείο Ακρόπολης


Κόρη της Ακρόπολης(αρ 682)



Η Κόρη 682 είναι αναθηματικό άγαλμα που βρέθηκε το 1886 στο Ερέχθειο της Ακρόπολης.
Από τις μεγαλύτερες σε μέγεθος, με ύψος 1,82 μ. ,και καλύτερα διατηρημένες Κόρες μιας και βρέθηκε ,πλην μέρος των χεριών, ολόκληρη .
Έχει εντυπωσιακό χτένισμα με βοστρύχους στο μέτωπο ενώ στα ρούχα της φέρει ακόμα τα ίχνη της αρχικής διακόσμησης ,κυρίως με μαιάνδρους.
Το σώμα διαγράφεται αισθησιακό στα σημεία που το ρούχο κολλά επάνω του.
Είναι έργο του 530-520 π.Χ και είναι κατασκευασμένη από νησιώτικο μάρμαρο
Μουσείο Ακρόπολης


Η Κόρη με το φρούτο (αρ 680)


Η Κόρη με το φρούτο , η Κόρη 680, βρέθηκε το 1886 βορειοδυτικά του Ερεχθείου στην Ακρόπολη των Αθηνών
Είναι αναθηματικό άγαλμα ,έργο του 530 – 520 π.Χ.
Το ύψος της είναι 1,15 μ. Είναι κατασκευασμένη από νησιώτικο μάρμαρο
Φοράει κοινό χιτώνα ιωνικού ρυθμού και ιμάτιο με πτυχώσεις που φέρει επάνω του σταυρούς και μαιάνδρους. Στο χέρι της κρατά φρούτο προσφορά στην Θεά.
Τα μαυρισμένα μέρη πρέπει να προέρχονται από την πυρκαγιά με την οποία κατέστρεψαν οι Πέρσες την Αθήνα το 480 π.Χ. Λείπουν τα κάτω άκρα της.
Μουσείο Ακρόπολης


Κόρη της Ακρόπολης (αρ 671)


Η Κόρη (αρ 671) βρέθηκε στην Ακρόπολη της Αθήνας χωρίς τα άκρα της.
Εχει ύψος 1.77 μ και είναι κατασκευασμένη από νησιωτικό μάρμαρο.
Φοράει βαρύ ιμάτιο, με παχιές πτυχώσεις, πάνω στους ώμους της.
Είναι αναθηματικό άγαλμα ,έργο του 520 π.Χ. περίπου
Μουσείο Ακρόπολης



Η Κόρη της Χίου (αρ 675)


Η Κόρη της Χίου ,η Κόρη 675, είναι αναθηματικό άγαλμα που βρέθηκε στην Ακρόπολη. Το κεφάλι βρέθηκε το 1886 ανατολικά του Παρθενώνα, και το σώμα , χωρίς τα άκρα , το 1888 νότια του Παρθενώνα.
Είναι έργο μεταξύ 520 - 510 π.Χ. και είναι κατασκευασμένη από νησιωτικό μάρμαρο .
Το ύψος της είναι 0,55 μ. χωρίς μεγάλο μέρος από τα άκρα που δεν βρέθηκε.
Εξαιτίας της ομοιότητας με άλλα γλυπτά προερχόμενα από την Χίο ίσως να πρόκειται για ανάθημα των κάτοικων του νησιού στην θεά Αθηνά
Μουσείο Ακρόπολης



Κόρη της Ακρόπολης (αρ 673)


Η Κόρη 673, είναι αναθηματικό άγαλμα που βρέθηκε το 1886, στα δυτικά του Ερεχθείου χωρίς τα άκρα του.
Είναι έργο μεταξύ του 520-510 π.Χ. και το ύψος της είναι 0,93.μ.
Φορά δισκοειδή σκουλαρίκια και στεφάνη με ζωγραφιστό μαίανδρο.Το ιμάτιο που φοράει κρέμεται συμμετρικά από τους δύο ώμους πάνω από το χιτώνα, ενώ οι πτυχές είναι τραβηγμένες στο πλάι.
Μουσείο Ακρόπολης


Κόρη της Ακρόπολης (αρ 670)


Το Άγαλμα της Κόρης (αρ 670) είναι αναθηματικό άγαλμα και είναι έργο του 520 - 510 π.Χ .
Με το αριστερό της χέρι ανασύρει το φόρεμα στη μέση, που σχηματίζει έτσι κατακόρυφες πτυχές, με εντελώς πρωτότυπο στην Αττική τρόπο.
Λόγω της μεγάλης ομοιότητας στο πρόσωπο με την Κόρη 673 θεωρείται έργο του ιδίου γλύπτη.
Βρέθηκε το 1886 ΒΔ του Ερεχθείου σε θραύσματα.
Είναι κατασκευασμένο από μάρμαρο Πάρου και έχει ύψος 1,15 μ.
Μουσείο Ακρόπολης



Η Κόρη με τα αμυγδαλωτά μάτια (αρ 674)


Η Κόρη με τα αμυγδαλωτά μάτια, η "Κόρη 674", βρέθηκε το 1888 στην Ακρόπολη χωρίς μεγάλο μέρος από τα άκρα της.
Λεπτοκαμωμένη και εκφραστική είναι από τις ωραιότερες Κόρες της Ακρόπολης.
Είναι κατασκευασμένη από Παριανό μάρμαρο και είναι έργο του 500 π.Χ περίπου.
Πρόκειται για αναθηματικό άγαλμα και έχει ύψος 0,94 μ.
Μουσείο Ακρόπολης


Κόρη της Ακρόπολης (αρ 685)


Η Κόρη με αριθμό 685 βρέθηκε στην Ακρόπολη της Αθήνας.
Είναι έργο του 500 π.Χ περίπου και είναι κατασκευασμένη από Παριανό μάρμαρο.
Φοράει ιμάτιο με πτυχώσεις ενώ στο σηκωμένο χέρι πιθανόν κρατούσε πρόσφορα για την Θέα. Στα μαλλιά της διατηρεί τον αρχαίο χρωματισμό.
Πρόκειται για αναθηματικό άγαλμα με ύψος 1,22 μ .Λείπουν μέρος από τα χέρια και τα πόδια από τον αστράγαλο και κάτω.
Μουσείο Ακρόπολης


Κόρη της Ακρόπολης (αρ 684)


Η Κόρη 684 βρέθηκε στην Ακρόπολη της Αθήνας και είναι αναθηματικό άγαλμα.
Φοράει δισκοειδή σκουλαρίκια και έχει εντυπωσιακό χτένισμα .
Το απλανές της βλέμμα και το ανέκφραστο πρόσωπο της έχουν αποδοθεί τέλεια από τον δημιουργό της.
Έχει ύψος 1,19 μ , χωρίς τα άκρα που δεν βρέθηκαν, και είναι έργο του 490-480 π.Χ.
Μουσείο Ακρόπολης


Η Κόρη του Ευθυδίκου


Η Κόρη του Ευθυδίκου βρέθηκε στην Ακρόπολη το 1882 και αποτελείται απο δύο τμήματα που δεν ενώνονται μεταξύ τους.(Το μεσαίο δεν ευρέθη ). Σύμφωνα με την επιγραφή στην βαση της, η κόρη αφιερώθηκε στην Αθηνά από τον Ευθύδικο, γιο του Θαλιάρχου. Είναι δηλαδή αναθηματικό άγαλμα.
Αντίθετα από τις προηγούμενες Κόρες με το αρχαϊκό μειδίαμα η Κόρη αυτή είναι δύσθυμη. Ο ένας της μαστός είναι ακάλυπτος ενώ στα χείλη και στα μάτια διατηρεί ίχνη από τον αρχικό χρωματισμό.
Είναι έργο του 480 π.Χ περίπου και αποτελεί τον τελευταίο σταθμό της αρχαϊκής τέχνης
Μουσείο Ακρόπολης

ΠΗΓΕΣ :
archaiologia.gr
enotitasaronikou.wordpress.com
Wikimedia Commons
en.wikipedia.org
users.sch
perseus.tufts.edu
Επιμέλεια Διόνυσος.
http://autochthonesellhnes.blogspot.gr/
http://ieroslochos.blogspot.com/





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...