Στα μέσα της δεκαετίας του ’30, ένας εκδοτικός οίκος με το όνομα Limited Editions Club έβγαζε καλαίσθητα βιβλία υψηλής ποιότητας και είχε γίνει γνωστός για τις επανεκδόσεις σε περιορισμένα αντίτυπα (μόνο 1500, για την ακρίβεια) λογοτεχνικών αριστουργημάτων σε εικονογραφήσεις διασήμων ζωγράφων.
Μία από αυτές τις εκδόσεις ήταν η Λυσιστράτη του Αριστοφάνη (1934) σε εικονογράφηση Πάμπλο Πικάσο, βιβλίο που σήμερα θεωρείται —μαζί με τον Οδυσσέα του Τζέιμς Τζόις σε εικονογράφηση Ανρί Ματίς, έκδοσης 1935— ένα από τα πιο περιζήτητα συλλεκτικά βιβλία που υπάρχουν στην αγορά.
Pablo Picasso: Ο Όρκος των Γυναικών». Οξυγραφία για την έκδοση της «Λυσιστράτης». Παρίσι, 15 Ιανουαρίου 1934.
|
Η σπανιότητα του βιβλίου, φυσικά, το καθιστά φοβερά πολύτιμο (ο οίκος Christie’s υπολογίζει την τιμή του ανάμεσα σε τρεις και πέντε χιλιάδες δολάρια), όμως είναι τέτοια η ομορφιά, η τρυφερότητα και ο αισθησιασμός των σκίτσων του Πικάσο που δύσκολα θα μπορούσε να το αποχωριστεί ένας πραγματικός συλλέκτης έναντι οποιουδήποτε αντιτίμου. Η σχεδόν παιδιάστικη απλότητα που έχουν τα σχέδιά του προδίδουν μια ευαισθησία και μια κατανόηση αυτής της ιστορίας γυναικείας χειραφέτησης σε μια πατριαρχική κοινωνία που δε συνάδει με την φήμη του Πικάσο ως μισογύνη.
Pablo Picasso: «Ο Κινησίας και η Μυρρίνη». 17 Ιανουαρίου 1934.
|
Στο έργο του Αριστοφάνη, οι γυναίκες αρνούνται την ερωτική επαφή με τους άντρες τους μέχρι εκείνοι να συμφωνήσουν να δώσουν τέλος στον Πελοποννησιακό Πόλεμο. Η αντοχή των αντρών στην αποχή φθίνει και όσο εκείνη φθίνει τόσο γίνονται πιο φανερά τα συμπτώματα της στέρησης. Στα μοντερνιστικά σχέδιά του ο Πικάσο επιλέγει να αγνοήσει σχεδόν τον ανοιχτό ερωτισμό της Λυσιστράτης, απεικονίζει τους εραστές σε πόζες ρομαντικές, σχεδόν πατρικές, τον απεγνωσμένο εραστή ως μια θλιμένη ευγενική ψυχή και την επανένωση ανδρών και γυναικών σα μια γιορτή, χωρίς ιδιαίτερα στοιχεία ερωτισμού.
Ας ξεφυλλίσουμε το βιβιλίο έστω και νοερά με τη βοήθεια του βίντεο που ακολουθεί:
* * *
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου