Γερμανός
ζωγράφος, κυρίως θεμάτων με μυθολογικό και αγιογραφικό ενδιαφέρον, με επιρροές
από την Ελλάδα.
Γεννήθηκε στο Μόναχο της
Βαυαρίας το 1825. Ήταν γιος του κλασικιστή και ελληνιστή φιλόλογου Ειρηναίου
Θείρσου και αδελφός του χειρουργού Καρλ Τίερς και του θεολόγου Χάινριχ Βίλελμ
Γιόζιας Τίερς. Εγγράφτηκε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου για να σπουδάσει
γλυπτική, αλλά έπειτα από μερικά χρόνια αποφάσισε να ασχοληθεί με την
ζωγραφική, όπου είχε ως καθηγητές τους Χάινριχ Μαριά φον Ες (Heinrich Maria von
Hess), Γιούλιους Σνορρ φον Κάρoλσφελντ (Julius Schnorr von Carolsfeld) και Καρλ
Σορν (Karl Schorn).
Θείρσιος Λουδοβίκος-Άρτεμις Γενναδίου, 1880
Μετά την αποφοίτησή του από την ακαδημία, ζωγράφισε πίνακες
με θέμα τη Σακουντάλα, ηρωικό πρόσωπο ενός δράματος γραμμένο από τον Ινδό
ποιητή Καλιντάσα, και μια σκηνή την εξέγερση των Καμισάρ. Έπειτα μετέβηκε στη
Ρώμη, όπου φιλοτέχνησε σκηνές από την καθημερινή ζωή των Ιταλών. Ενδεικτικός
πίνακας εκείνης της περιόδου, είναι ο πίνακας «Hiob unter seinen Freunden» (Ο
Ιώβ μεταξύ των φίλων του)
Το 1852, συνόδεψε τον
πατέρα του στην Αθήνα, όπου αντικατέστησε το ναπολιτάνο ζωγράφο Ραφαέλο
Τσέκολι, καθηγητή του Σχολείου των Τεχνών (μετέπειτα Ανωτάτη Σχολή Καλών
Τεχνών). Κατά την διάρκεια της παραμονής του στην Ελλάδα, τράβηξε το ενδιαφέρον
του για τη βυζαντινή εικονογραφία.
Θείρσιος Λουδοβίκος-Γεώργιος Γεννάδιος, 1881
Αγιογράφησε αρκετές νωπογραφίες σε ελληνικές
εκκλησίες και αποτέλεσε εισηγητής της εφαρμογής δυτικών τεχνοτροπιών, όπως η
νατουραλιστική άποψη και την ανατομία των σώματος, ώστε να μοντερνοποιηθεί η
βυζαντινή τέχνη. Στο πλαίσιο αυτό, του πιστώνεται ορισμένες φορές η αποκάλυψη
της βυζαντινής τέχνης στον κόσμο της σύγχρονης τέχνης. Ωστόσο μια τέτοια μεταρρυθμιστική
κίνηση, ήταν αμφιλεγόμενη στην Ελλάδα, αφού συναντούσε τη σθεναρή αντίσταση από
όσους αντιτίθονταν σε αυτήν. Οι τελευταίοι υποστήριζαν ότι αποτελεί μια
προσπάθεια να αντικαταστήσει τη μακρόχρονη ελληνική παράδοση με ξενόφερτες
επιρροές. Αρκετές εφημερίδες της εποχής, αντιτάχθηκαν στον διορισμό του
Λουδοβίκου Θείρσιου ως καθηγητή και συνέχιζαν να αντιτάσσονται στην παραλαβή
των απαραίτητων προμηθειών ώστε να μπορέσει να αγιογραφήσει τις εκκλησίες που
αναλάμβανε.
Θείρσιος Λουδοβίκος-Η Ανάστασις του Χριστού
Επί βασιλείας του Όθωνα,
τέτοιες δυτικές μεταρρυθμίσεις, ήταν θεμιτές από τον Βαυαρό μονάρχη, όπως
επίσης και από τον πρύτανη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και εξέχοντα
αρχιτέκτονα Λύσανδρο Καυταντζόγλου, κάνοντας τις αντιδράσεις των συντηρητικών
ανεπιτυχείς. Μαθητής του Θέρσιου ήταν ο ζωγράφος Νικόλαος Γύζης, ο οποίος μέσα
από την τέχνη του, εμφάνιζε δυτικές επιδράσεις αρκετά ελληνοποιημένες,
καταξιώνοντάς τον ως ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες ζωγράφους του 19ου
αιώνα. Οι πιο γνωστές νωπογραφίες του, βρίσκονται στο παρεκκλήσιο του Αγίου
Νικοδήμου του Νυκτερινού μαθητή του Κυρίου, στη συνοικία της Ακρόπολης, δίπλα
στην ρωσική εκκλησία της Αγίας Τριάδας.
el.wikipedia
Θείρσιος
Λουδοβίκος-Κλεονίκη Γενναδίου, π. 1856-1859
Θείρσιος
Λουδοβίκος-Προς το γολγοθά
Θείρσιος
Λουδοβίκος-Προσωπογραφία Νικολάου Γύζη, 1865
Θείρσιος
Λουδοβίκος-Προσωπογραφία του γλύπτη Λεωνίδα Δρόση σε νεαρή ηλικία, 1858
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου