ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΚΕΡΑΜΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2019

"Πράσινο φως" για την αποκατάσταση του Τύμβου Καστά στην Αμφίπολη


Το σπουδαίο ταφικό μνημείο στον τύμβο Καστά Αμφίπολης, αλλά και ο περίβολος θα καταστούν επισκέψιμα σημεία μετά τις εργασίες ανάδειξης και αποκατάστασης που εγκρίθηκαν από το ΚΑΣ.


Ομόφωνα πέρασε χθες βράδυ από το ΚΑΣ η μελέτη στερέωσης, αποκατάστασης και ανάδειξης του μνημείου Τύμβου Καστά στην Αμφίπολη Σερρών, με μικρές παρατηρήσεις, λαμβάνοντας τα εύσημα των μελών του Συμβουλίου. Πρόκειται για την πρώτη παρουσίαση στο ΚΑΣ της αρχιτεκτονικής τεκμηρίωσης του ταφικού μνημείου και των παθολογιών του, καθώς και των κατευθύνσεων που πρέπει να παρθούν ως προς την ανάδειξή του.

Όπως ειπώθηκε στη συνεδρίαση από την αρμόδια Διεύθυνση Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων, το ενταγμένο σήμερα σε ΕΣΠΑ μνημείο δεν έμεινε ποτέ απροστάτευτο, καθώς από την αρχή πάρθηκαν τα αναγκαία στερεωτικά μέτρα, ενώ την ίδια στιγμή σχεδιάζονταν οι επόμενες φάσεις των εργασιών.



Πιο συγκεκριμένα, παρουσιάστηκαν λεπτομερώς η αρχιτεκτονική μελέτη-τεκμηρίωση του μνημειακού συγκροτήματος από τον Μιχάλη Λεφαντζή, αρχιτέκτονα της Διεύθυνσης Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, καθώς και η δομική παθολογία του από τον Δημήτρη Εγγλέζο, πολιτικό μηχανικό, τεχνικό σύμβουλο του έργου.
  • Σύμφωνα με την αρχιτεκτονική μελέτη (για την οποία επισημάνθηκε ότι σε πολλά σημεία έρχεται να αποκαταστήσει το έλλειμμα σε αρχαιολογικά δεδομένα), το μνημείο και ο μαρμάρινος περίβολος χρονολογούνται στα πρώιμα ελληνιστικά χρόνια, με τον περίβολο να αποξηλώνεται – κυρίως στα δυτικά – τα ρωμαϊκά χρόνια.

  • Σύμφωνα με τον μελετητή, ο γνωστός λέοντας της Αμφίπολης στην περιοχή βρισκόταν στην κορυφή του τύμβου, πάνω από το ταφικό σήμα, γεγονός που στηρίζει σε μια σειρά δεδομένων κυρίως ως προς τη δομή του λιονταριού, καθώς και γεωμετρικά στοιχεία.




Ως προς τις προτάσεις για τα πρανή, η διαμόρφωσή τους θα γίνει σε δυο φάσεις, ενώ αργότερα θα προχωρήσει η σταδιακή πλήρωσή τους σε σημεία ώστε να αποδοθεί η γεωμετρία του αρχικού τύμβου, αλλά και να προστατευθεί το ταφικό σήμα στην κορυφή.

 Επίσης, προτάθηκε η αποκατάσταση τμήματος του περιβόλου στη νότια πλευρά και, όπου υπάρχει διάσπαρτο υλικό, να προστεθεί στην ανατολική, που είναι και η καλύτερα σωζόμενη.

Ως προς την επισκεψιμότητα του μνημείου, προτάθηκε η πρόσβαση να διευκολύνεται με μια διακριτική σκάλα (ή ανύψωση-γέφυρα) στην είσοδο και δυο κλίμακες από ξύλο ή μέταλλο στο εσωτερικό, ενώ στις επισκέψεις να συμμετέχουν ολιγομελείς ομάδες, όχι μεγαλύτερες από οκτώ άτομα.



  • Ως προς τον γλυπτό διάκοσμο (Σφίγγες, Κόρες  («Καρυάτιδες») ...), η μελέτη προβλέπει αποκατάσταση των φτερών των Σφιγγών με το αυθεντικό υλικό που έχει βρεθεί στον χώρο, καθώς και την επανατοποθέτηση της μαρμάρινης κεφαλής της ανατολικής Σφίγγας.

  • Όσον αφορά στις Κόρες  («Καρυάτιδες»)  οι οποίες, σύμφωνα με τον αρχιτέκτονα-μελετητή, κατασκευάστηκαν επιτόπου, προτάθηκε η ανάταξη μέρους του επιστηλίου ώστε να γίνει εφικτή η αποκατάσταση του πόλου και μέρους του κεφαλιού που λείπει από μία.

Το ταφικό μνημείο φαίνεται ότι είχε διάφορες οικοδομικές φάσεις και επισκευές, ίσως και αλλαγή χρήσης, η οποία αρχικά είχε λατρευτικό χαρακτήρα, πιθανόν ως ηρώο. Θα ακολουθήσουν εξειδικευμένες μελέτες για κάθε επιμέρους τομέα του μνημειακού συγκροτήματος. Σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος είναι η υλοποίησή τους να ξεκινήσει την άνοιξη του 2020.

Αρχική εικόνα: Γερ. Γ. Γερολυμάτος: Β’ Πλήρης έγχρωμη αναπαράσταση της «Πύλης των Καρυατίδων», υπό κλίμακα. λάδι-χαρτόνι, 64Χ53




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...