Θα παρουσιαστούν στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας
Μια σπουδαία έκθεση με τίτλο «Αριστουργήματα ζωγραφικής από το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ. στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας» θα εγκαινιαστεί την Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2020, στις 12.00.
Το πανόραμα της νεοελληνικής ζωγραφικής με πολύτιμα έργα των Γύζη, Λύτρα, Πανταζή, Παρθένη, Ροϊλού, Καραβία, Μαλέα, Ιθακήσιου, Κόντογλου, Μπουζιάνη, Σπυρόπουλου, Διαμαντόπουλου, Γουναρόπουλου, Μαυροΐδη, Τσίγκου, Μυταρά, Μπότσογλου και άλλων, αποκαλύπτει τη μοναδικότητα της συλλογής των Νέστορα και Αλίκης Τέλλογλου που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Καλαμάτα, και οι οποίοι έθεσαν ως σκοπό της ζωής τους την ανιδιοτελή προσφορά στη στερέωση της παιδείας και την προβολή του πολιτισμού μας, με τη δημιουργία του ομώνυμου ιδρύματός τους.
«Η συλλογή του Νέστορα και της Αλίκης Τέλλογλου», όπως επισημαίνει η διευθύντρια του Τελλογλείου Ιδρύματος, Καθηγήτρια της Ιστορίας της Τέχνης στο ΑΠΘ, Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, «αποτελεί πλούσια συγκομιδή μακροχρόνιας αναζήτησης, που έγινε με πάθος, ένστικτο και, κυρίως, αγάπη για τον άνθρωπο. Δεν είναι σίγουρα τυχαίο ότι η ανθρώπινη μορφή κυριαρχεί αριθμητικά στα έργα της συλλογής. Οι Τέλλογλου, επιθυμώντας να συμβάλουν στην παιδεία του τόπου και στην καλλιέργεια του καθημερινού ανθρώπου, δώρισαν τη συλλογή τους, καθώς και ολόκληρη την περιουσία τους στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. […] Τον Δεκέμβριο του 1999, το Τελλόγλειο Ίδρυμα άνοιξε τις πύλες του για το κοινό στο εντυπωσιακό του κτίριο, με θαυμάσια θέα στον Θερμαϊκό, στις παρυφές της Πανεπιστημιούπολης, όπου ανήκει χωροταξικά και ουσιαστικά. Ενταγμένο στο Πανεπιστήμιο, το Τελλόγλειο Ίδρυμα αντιμετωπίζει μια εξαιρετικά δημιουργική πρόκληση: να συνδέσει την έρευνα, την εκπαίδευση, την τέχνη, τον πολιτισμό, την επιστήμη με το παιδί, τον σπουδαστή, τον εργαζόμενο, την τρίτη ηλικία, τις ειδικές κοινωνικές ομάδες […]».
Νικόλαος
(Νίκος) Λύτρας (Αθήνα 1883-1927), « Αυτοπροσωπογραφία», περ. 1917. Λάδι σε
χάρντμπορντ 69,5x49,3 εκ. Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ.
Στο Μέγαρο Χορού
Καλαμάτας θα παρουσιαστούν οι πολύτιμοι πίνακες κορυφαίων και διακεκριμένων
ζωγράφων, από τον 19ο έως τον 21ο αιώνα. Ο πυρήνας της συλλογής του Τελλογλείου
Ιδρύματος περιλαμβάνει έργα της Επτανησιακής Σχολής, της Σχολής του Μονάχου,
σημαντικών ανανεωτών της νεοελληνικής ζωγραφικής των αρχών του 20ού αιώνα,
μεγάλων εκπροσώπων της Γενιάς του ’30, καλλιτεχνών της αφαίρεσης και του
σουρεαλισμού, έως εκείνων που ακολούθησαν νεωτεριστικά ρεύματα και τάσεις της
σύγχρονης τέχνης. Ενδεικτικά αριστουργήματα της συλλογής είναι τα έργα της: Ο
Αρχιερέας του Νικολάου Καντούνη, Το Προφίλ Κοριτσιού, όπου ίσως να
απεικονίζεται η κόρη του, Ιφιγένεια, του Νικολάου Γύζη, Το Παιδάκι με την
Κούκλα του Περικλή Πανταζή, Η Αλεξάνδρεια της Θάλειας Φλωρά-Καραβία, Η
Αυτοπροσωπογραφία του Νικολάου Λύτρα, Προσωπογραφία Γυναίκας του Κωνσταντίνου
Παρθένη, Ο Κώστας Σδράβος του Φώτη Κόντογλου, Το Πορτραίτο της Τατιάνας Γκρίτση
Μιλλιέξ του Γιώργου Γουναρόπουλου, Οι Εργάτες του Διαμαντή Διαμαντόπουλου, Το
Παλάτι της Κλυταιμνήστρας του Γιάννη Σπυρόπουλου, Ο Βυθός του Θανάση Τσίγκου,
Το Διπλό Πορτραίτο του Χρόνη Μπότσογλου, Οι Μορφές του Εδουάρδου Σακαγιάν, Η
Αννούλα η Σκυριανή του Πολύκλειτου Ρέγγου και Η Ήβη του Λουκά Βενετούλια,
μεταξύ των άλλων.
Περικλής
Πανταζής (Αθήνα 1849-Βρυξέλλες 1884), «Το παιδάκι με την κούκλα». Λάδι σε
μουσαμά 40,5x51,3 εκ. Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ.
Ο Τάκης Μαυρωτάς,
επιμελητής της έκθεσης, τονίζει στον πολυσέλιδο κατάλογο «Συλλογές Τελλογλείου
Ιδρύματος Τεχνών Α.Π.Θ. Νεοελληνική Τέχνη: Ζωγραφική-Χαρακτική-Γλυπτική» (εκδ.
Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.): «Το Τελλόγλειο Ίδρυμα, μετά από τον επίμονο τριανταπεντάχρονο
αγώνα της Αλίκης Τέλλογλου, εδραιώνεται στην Ελλάδα ως το μοναδικό Ίδρυμα, το
οποίο ανήκει εξ ολοκλήρου σε Πανεπιστήμιο και διακρίνεται για το μέτρο, τον
αισθησιασμό και το βάθος του, ξεκινώντας από την κλασική ζωγραφική για να
φτάσει στην τέχνη της εποχής μας. […] Η Συλλογή του Τελλογλείου Ιδρύματος, από
τη ματιά της Αλίκης Τέλλογλου έως της Αλεξάνδρας Γουλάκη-Βουτυρά, μπορεί να
προσεγγιστεί λαμβάνοντας σοβαρά υπ’ όψιν μας τη συγκίνηση και την ευθύνη, που
τους έχει προκαλέσει η τέχνη, αφού τα πολυάριθμα επιλεγμένα έργα διακρίνονται
για την ευαισθησία και τη σαφήνειά τους, ξεκινώντας από την κλασική ζωγραφική
για να φτάσουν στην τέχνη της εποχής μας, με τις ευρηματικές και αυθόρμητες
διατυπώσεις. Και οι δυο τους, αδιαπραγμάτευτα παθιασμένες απέναντι σε καθετί
ωραίο, ξεπερνούν το επίπεδο της γοητείας για να αγγίξουν την ελευθερία και την
ουσία της τέχνης, αφού σε όλη τους τη ζωή υποστηρίζουν με σθένος την άποψη ότι
η τέχνη πάντα ξυπνά τη φαντασία. Οι Τέλλογλου, με το γόνιμο και μόνιμο έργο τους,
έχεις την αίσθηση ότι πάλεψαν με το θάνατο, απόκτημα της μοίρας και του χρόνου,
κερδίζοντας την ελευθερία του εκλεπτυσμένου πνεύματος και την ελπίδα, ότι
συνέβαλαν με όλες τους τις δυνάμεις στο να προβάλλουν, καθετί που αξίζει να
αναμετρηθεί με την αιωνιότητα και τον λεπτεπίλεπτο καθρέφτη της
πραγματικότητας, μιας καθαρής πραγματικότητας, την οποία όλοι μπορούν να
αισθανθούν, αφού εκφράζει μια ουσιαστική πτυχή της ανθρωπότητας, αφήνοντάς μας
τις συλλογές τους, που αντανακλούν το πνεύμα της μεγάλης τους προσφοράς στο
έθνος».
Γενική
Ευθύνη: Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ.
Οργάνωση Έκθεσης: Παναγιώτης Λαμπρινίδης, Διευθυντής Εικαστικού Τομέα Δήμου Καλαμάτας.
Πίνακας
εξωφύλλου: Νικόλαος Καντούνης (Ζάκυνθος 1768-1834), «Ο Αρχιερέας». Λάδι σε
μουσαμά 102,8x75,8 εκ. Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου