Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
Γιάννης Κωνσταντινίδης
Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι
(1593, Ρώμη -1653, Νάπολη) θεωρείται πλέον μια από τις πιο αναγνωρίσιμες
γυναίκες Ιταλίδες ζωγράφους στην Ιστορία της Τέχνης και σίγουρα η σημαντικότερη
του 17ου αιώνα. Η έκθεση «Artemisia Gentileschi: Heroine of Art» («Αρτεμίσια
Τζεντιλέσκι: Ηρωίδα της Τέχνης»), που θα φιλοξενείται στο Μουσείο
Jacquemart-André μέχρι τις 3 Αυγούστου, επιδιώκει να προσεγγίσει το έργο της
καλλιτέχνιδας από μια νέα σκοπιά. Περιλαμβάνει περίπου 40 πίνακες, ανάμεσά τους
και τέσσερα σημαντικά έργα που ανακαλύφθηκαν πρόσφατα. Αυτά τα αριστουργήματα
αποδεικνύουν πως ακόμα και για μία από τις πιο καθιερωμένες γυναίκες ζωγράφους
στην ιστορία, υπάρχουν πάντα νέες ερμηνείες και αποκαλύψεις του έργου της
Ανάμεσα στα πρόσφατα
ανακαλυφθέντα έργα βρίσκεται και ένα υπογεγραμμένο πορτρέτο ενός ιππότη του
Τάγματος του Αγίου Στεφάνου, που πιστεύεται ότι ζωγραφίστηκε γύρω στο
1619–1620. Όταν δημοσιεύθηκε στα μέσα του 20ού αιώνα, είχε αποδοθεί λανθασμένα
στον Justus Sustermans. Στην πραγματικότητα, το έργο φέρει την υπογραφή της
Αρτεμίσιας, η οποία όμως είχε ξεθωριάσει με τον καιρό.
Ένα ακόμη από τα
πρόσφατα ανακαλυφθέντα έργα που εκτίθενται είναι η «Κλεοπάτρα», ένα θέμα στο
οποίο η Τζεντιλέσκι επανερχόταν συχνά. Ο πίνακας ήταν γνωστός στους μελετητές
μέχρι πρότινος μόνο από μια ασπρόμαυρη φωτογραφία σε μια μονογραφία του 1999.
Η Αρτεμίσια υπήρξε σπουδαία
καλλιτέχνις. Και αυτό αποδεικνύεται ακόμα και από το γεγονός ότι είναι σε όλους
γνωστή με το μικρό της όνομα, όπως συνέβαινε, δηλαδή, με τους μεγάλους μετρ της
Αναγέννησης, μεταξύ των οποίων ο Λεονάρντο και ο Μιχαήλ Άγγελος.
Η Τζεντιλέσκι απεικονίζει τη βασίλισσα της Αιγύπτου σε απόγνωση, μετά την αυτοκτονία του αγαπημένου της, Μάρκου Αντώνιου, λίγο πριν βάλει τέλος στη ζωή της με ένα δηλητηριώδες φίδι τυλιγμένο στο αριστερό της χέρι. Η καλλιτέχνις φαίνεται να έλκεται από την ερωτική διάσταση της σκηνής: η Κλεοπάτρα είναι ημίγυμνη και γέρνει το κεφάλι της προς τα πίσω, τη στιγμή που τα δόντια του φιδιού βυθίζονται στο στήθος της.
Για
τη συνέχεια εδώ:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου