ο Μάρκος Βαμβακάρης |
Ρεμπέτικη μουσική ή Ρεμπέτικο
ονομάζεται το ελληνικό αστικό λαϊκό τραγούδι που εμφανίστηκε στα τέλη του 19ου
αιώνα και απέκτησε την γνώριμη μορφή του, περίπου μέχρι την τρίτη δεκαετία του
20ού αιώνα. Η μουσική αυτή εξελίχθηκε κυρίως στα λιμάνια ελληνικών πόλεων όπου
ζούσε η εργατική τάξη (τον Πειραιά, τη Θεσσαλονίκη, το Βόλο) και στη συνέχεια
πέρασε και σε άλλα αστικά κέντρα.
Μια διαφορετική μορφή αστικού λαϊκού
τραγουδιού αναπτύχθηκε στην Πάτρα: τα ταμπαχανιώτικα, από την ομώνυμη συνοικία.
Προϊστορία
Το ρεμπέτικο τραγούδι είναι το
ελληνικό αστικό τραγούδι στη απαρχή του. Εξελίχθηκε μέσα από την ελληνική
μουσική παράδοση, του δημοτικού τραγουδιού και των κλέφτικων από τους κατοίκους
των ελληνικών πόλεων. Τα πρώτα ρεμπέτικα ακούσματα άρχισαν να σημειώνονται στην
Αθήνα στις φυλακές του Μεντρεσέ το 1834 τα λεγόμενα "μουρμούρικα".
Την ίδια εκείνη εποχή οι Βαυαροί προσπαθούσαν να εισάγουν στη τότε αθηναϊκή
κοινωνία τις καντρίλιες και την πόλκα. Αντίθετα στη πλατεία του Ψυρρή τα
μουρμούρικα, και τα σεβνταλήτικα άρχισαν να βρίσκουν ανάπτυξη. Στις αρχές του
1900 τα ρεμπέτικα αποτελούσαν το λαϊκό τραγούδι των φτωχών συνοικιών των
κυριοτέρων πόλεων. Την ίδια εποχή εμφανίζονται στον Πειραιά ως πρωτορεμπέτικα
τα λεγόμενα "γιαλάδικα", που πήραν τ΄ όνομά τους από τη συχνά
επαναλαμβανόμενη λέξη "γιάλα -γιάλα" ή "αμάν γιάλα" ή
"γιαλελέλι". Μετά το 1922 έγινε μίξη των τραγουδιών μ΄ εκείνα της
Μικράς Ασίας και του Βοσπόρου, με έντονη την εμφάνιση του αμανετζίδικου λαϊκού
τραγουδιού. Τότε εμφανίζονται και τα περισπούδαστα του είδους Καφέ Αμάν όπου το
ρεμπέτικο τραγούδι άρχισε ν΄ αναπτύσσεται ευρύτατα μέχρι το 1936 όταν και
απαγορεύτηκαν θεωρούμενα ως τουρκοειδή. Σημειώνεται πως ένα χρόνο πριν το 1935,
τα αμανετζίδικα είχαν απαγορευτεί στη Τουρκία θεωρούμενα ως κατάλοιπο ελληνικό
μουσικό είδος.
Περίοδος της κυριαρχίας των σμυρναίικων στοιχείων
Το 1922 είναι η χρονιά της
Μικρασιατικής καταστροφής την οποία ακολουθεί η αναγκαστική πλέον ανταλλαγή
πληθυσμών, σύμφωνα με τη Συνθήκη της Λωζάνης. Πολλοί μικρασιάτες εγκαθίστανται
στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας φέρνοντας από εκεί τις μουσικές τους
παραδόσεις.
Αυτή την περίοδο η θεματολογία του
ρεμπέτικου περιλαμβάνει κυρίως ερωτικά (όπως σε όλες τις μουσικές) αλλά και
μάγκικα τραγούδια (π.χ. τραγούδια της φυλακής, ναρκωτικά).
Κλασική περίοδος
Το 1932 κυκλοφορούν οι πρώτες
ηχογραφήσεις τραγουδιών από τον Μάρκο Βαμβακάρη. Μέχρι το '41 εμφανίζονται οι
περισσότεροι από τους κλασικούς συνθέτες και τραγουδιστές του λαϊκού τραγουδιού
στη δισκογραφία, όπως ο Στράτος Παγιουμτζής, ο Δημήτρης Γκόγκος ή Μπαγιαντέρας,
ο Γιάννης Παπαϊωάννου, ο Απόστολος Χατζηχρήστος, ο Βασίλης Τσιτσάνης, ο Μανώλης
Χιώτης, ο Στελλάκης Περπινιάδης, η Ρόζα Εσκενάζυ και πολλοί άλλοι. Το 1936
ξεκινάει η δικτατορία του Μεταξά και επιβάλλεται λογοκρισία. Αναγκαστικά η
δισκογραφία προσαρμόζεται και οι αναφορές σε ναρκωτικά, τεκέδες κ.λ.π.
εκλείπουν από τις ηχογραφήσεις.
Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι με τη
κήρυξη του πολέμου το 1940 τελείως αυθόρμητα οι ρεμπέτες της εποχής έγραψαν
αρκετά αξιόλογα ρεμπέτικα τραγούδια για τη νίκη που αν και δεν απαγορεύτηκαν
επισκιάστηκαν από εκείνα του ελαφρού τραγουδιού, όπως χαρακτηριστικά τέτοια
ήταν "Ο Μάρκος φαντάρος" (Μ. Βαμβακάρη), "Τους Κενταύρους δεν
φοβάμαι", "Στης Πίνδου τα βουνά", "Γλυκό νά'ναι το
βόλι", (και τα τρία του Μπαγιαντέρα), "Τον πόλεμο μας κήρυξες"
(του Καρίπη), "Θα πάρω το τουφέκι μου" (του Κηρομύτη), το σατυρικό
"Αν φύγουμε στο πόλεμο μικρό μου Χαρικλάκι" που ίσως να είναι και
προπολεμικό, κ.ά. Κατά τη διάρκεια όμως της κατοχής (1941-1946) οι ηχογραφήσεις
σταματούν.
Εποχή της μαζικής αποδοχής
ο Βασίλης Τσιτσάνης |
Στη δεκαετία του '60, αρχίζει η
εποχή της 'πρώτης αναβίωσης' του ρεμπέτικου, όπου και επανηχογραφούνται
παλαιότερες επιτυχίες και εκδίδονται μελέτες πάνω στο θέμα και ανθολογίες
τραγουδιών, από συγγραφείς όπως ο Ηλίας Πετρόπουλος και ο Ντίνος
Χριστιανόπουλος, βιογραφίες ρεμπετών, ενώ γίνονται και αρκετές νέες
ηχογραφήσεις (την πρώτη "μελέτη" όμως έχει παρουσιάσει ο Μάνος
Χατζιδάκις ήδη μετά την κατοχή).
Το μπουζούκι που αποτέλεσε το βασικό
όργανο της ρεμπέτικης μουσικής, γίνεται ευρέως αποδεκτό και χρησιμοποιείται από
μεγάλους συνθέτες όπως ο Μίκης Θεοδωράκης και ο Μάνος Χατζιδάκις. Σήμερα, το
ρεμπέτικο έχει κερδίσει μεγάλη δημοτικότητα ενώ αναγνωρίζεται και μελετάται
διεθνώς.
Το ρεμπέτικο στις Η.Π.Α.
Τα χρόνια που ακολούθησαν τη
Μικρασιατική καταστροφή, αλλά και πριν από αυτήν, μεγάλος αριθμός Ελλήνων
μεταναστεύσε στις Η.Π.Α., μεταφέροντας εκεί την ελληνική μουσική παράδοση, αλλά
και το ρεμπέτικο. Ήδη από τις αρχές του 19ου αιώνα ηχογραφούνται από
αμερικάνικες εταιρείες σμυρναίικα και δημοτικά τραγούδια.
Το 1919 ιδρύονται οι πρώτες
ελληνικές δισκογραφικές εταιρείες και από τα μέσα της δεκαετίας του '20
υπάρχουν ηχογραφήσεις τραγουδιών τα οποία μπορούν να θεωρηθούν ρεμπέτικα, πριν
ακόμα αρχίσουν οι ηχογραφήσεις στην Ελλάδα. Μέχρι και το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο
γράφονται και ηχογραφούνται αρκετά πολύ αξιόλογα κομμάτια, ενώ η συνεργασία
ελλήνων με ξένους μουσικούς δίνει πολύ ενδιαφέροντα αποτελέσματα.
Μουσικά όργανα
Μπαγλαμάς |
Θεματολογία
Η θεματολογία των ρεμπέτικων
τραγουδιών κινείται σε χώρους συνηθισμένους σε κάθε είδος μουσικής, π.χ.
έρωτας, αλλά και στο χώρο της μαγκιάς. Αρχικά κυριαρχούσε το ερωτικό στοιχείο
και η θεματολογία ναρκωτικά - φυλακή - παρανομία. Σταδιακά και με την εξάπλωση
του ρεμπέτικου σε ευρύτερες μάζες τα μάγκικα τραγούδια πέρασαν στο περιθώριο,
και αναδεικνύονται πολλά κοινωνικά θέματα χωρίς βέβαια να χάσει τη
πρωτοκαθεδρία του ο έρωτας.
Έχουν γραφτεί ρεμπέτικα τραγούδια
για θέματα όπως ο έρωτας, τα ναρκωτικά (χασίς, κοκαΐνη κ.α.) και οι τεκέδες, η
φυλακή, για συγγενικά πρόσωπα (π.χ. η μητέρα), ο θάνατος, η ξενιτιά, σατιρικά,
για τον στρατό και τον πόλεμο, για «μικρά» θέματα της καθημερινής ζωής, για
εξωτικούς τόπους, για την φτώχεια, για πρόσωπα, για την εργασία, την ασθένεια,
την πορνεία, για τις μικρές λύπες και καημούς των ανθρώπων, και άλλα.
Ειδικότερα για τους ρεμπέτες
χαρακτηριστικοί υπήρξαν οι "αισιόδοξοι" στίχοι δύο κλασικών
ρεμπέτικων τραγουσιών:
Όλοι οι ρεμπέτες του ντουνιά εμένα
μ΄ αγαπούνε,
μόλις θα μ΄ αντικρύσουνε θυσία θα
γενούνε.
(στίχοι, σύνθεση Μ. Βαμβακάρη)
--------------------------------------------------------------------
Εβίβα ρεμπέτες εβίβα παιδιά,
μες΄ τη ρεμπέτικη τούτη βραδιά.
Παίξε μπουζούκι μου κι όχι πολλά,
λίγα χρόνια και καλά.
(στίχοι σύνθεση Απ. Καλδάρα)
Καταπληκτικό αφιέρωμα και μεγάλος Μάρκος Βαμβακάρης! Εύγε!
ΑπάντησηΔιαγραφήwww.facebook.com/pages/Astrosynnefo/138882522962545?ref
Σε ευχαριστώ πολύ φίλε Astrosynnefo!
ΔιαγραφήΘα ήθελα να καταθέσω φίλε Γεράσιμε ένα στοιχείο. Πώς άρχισε ο Δ. Μούτσης (σπουδαγμένος στο Ωδείο) να γράφει ελληνικό τραγούδι. Σ' αυτό το σημείο και αφού έχει μιλήσει για τον Θεοδωράκη, ο Μούτσης μιλάει για το πώς πρωτοάκουσε Βαμβακάρη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτη συνέχεια, μετά το τραγούδι λέει κι άλλα, περισσότερο ενδιαφέροντα...
Σε ευχαριστώ πολύ φίλε Καραβάκι για την κατάθεση του στοιχείου σου. Πολύ χρήσιμο. Κάποτε η μουσική συνόδευε τα πάθη και τους καημούς του λαού μας σε όλη την πορεία του. Σήμερα, έχω την αίσθηση (εκτός εξαιρέσεων), ότι απλά ακολουθεί τα ξένα πρότυπα...
ΔιαγραφήΝα είσαι καλά,
πάντα χαίρομαι για την επικοινωνία μας
Προτείνω να ακούσετε την "ΦΡΑΓΚΟΣΥΡΙΑΝΉ" με την Φλέρυ Νταντωνάκη. (YOUTUBE)
ΑπάντησηΔιαγραφή