ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Τρίτη, 28 Ιουνίου 2016

Oι Αυγούστες του Βυζαντίου

Γιώτα Ιωακειμίδου
Φιλόλογος
Στον θρόνο του Βυζαντίου ανέβηκαν γυναίκες απλές, αμόρφωτες, κόρες από κατώτερα στρώματα, αλλά μόλις γίνονται βασίλισσες αλλάζουν εντελώς. Ζουν στον γυναικωνίτη περιβαλλόμενες από πλήθος αυλικών που τις υπηρετούν πιστά. Τις υπηρετούν γυναίκες με υψηλά αξιώματα. Πρώτη τη τάξει είναι η Πατρικία Ζωστή και ακολουθούν οι πατρικίες, οι πρωτοσπαθάριες, οι Υπάτισσες, οι στρατόρισσες, οι κομήτισσες, οι βεστιτόρισσες, οι σιλεντάρισσες άλλες κατώτερες, σύζυγοι αξιωματικών, υπηρετούν την βασίλισσα.



Η βασίλισσα προβάλλει τη δύναμη και την εξουσία της σεβαστής Αυγούστας με την εμφάνισή της που είναι μεγαλοπρεπής και εκθαμβωτική. Στο κεφάλι φοράει τιάρα με μαργαριτάρια και πολύτιμους λίθους, στα αυτιά σκουλαρίκια που φτάνουν μέχρι τα μάγουλα .

Η μόδα στο ντύσιμο της Αυγούστας εξαρτιόταν από την καταγωγή και το γούστο της και την μόδα που ακoλουθούσε η ίδια υιοθετούσαν και οι άλλες αρχόντισσες. Έτσι η μόδα ήταν χαζαρική, φράγκικη,αρμένικη ή όποια άλλη ήταν η καταγωγή της. Η Μεγάλη Ειρήνη φοράει αυτοκρατορική χλαμύδα βιολετί ή πορφυρή στολισμένη με πολύτιμους λίθους και μαργαριτάρια.
 

Η Αυτοκράτειρα Ειρήνη

Οι αυλικές κυρίες προτιμούσαν τα παστέλ χρώματα, βερικοκί, πράσινο του αχλαδιού και μεταξωτά υφάσματα με πολλές πτυχές. Η Ζωή η Πορφυρογέννητη προτιμούσε τις αραχνοΰφαντες εσθήτες που διέγραφαν το πλαστικό σώμα της. Όλες όμως φορούσαν την τιάρα, τα κόκκινα σανδάλια, την βασιλική χλαμύδα σε χρώμα πορφυρό.
 

Η Αυτοκράτειρα Ζωή

Τα υφάσματα ήταν απαράμιλλης τέχνης στολισμένα με λιοντάρια, αετούς, παγώνια και λουλούδια. Σχεδόν όλα τα φορέματα ήταν στολισμένα με πολύτιμους λίθους. Τα αξεσουάρ ακολουθούσαν και αυτά τη μόδα και τα προσωπικά γούστα της αυτοκράτειρας. Κολιέ, βραχιόλια, ζώνες ήταν όλα ασήκωτα από τα ζαφείρια, τα σμαράγδια και τα μαργαριτάρια.
 

Ρωμέϊκα ενώτια 600-1200 μ.Χ.

Τα πολύτιμα φορέματα φυλάσσονταν μέσα σε πολύτιμα σκαλιστά έπιπλα από έβενο. Το βεστιάριο της Αυγούστας φύλαγε η «Πρωτοβεστιαρία», τίτλος που μπορούσαν να φέρουν μόνον μέλη του βασιλικού οίκου, τόσο τιμητικό ήταν αυτό το αξίωμα. Όταν αναγκαζόταν ο αυτοκράτορας να ξεπουλήσει πολύτιμα αντικείμενα για να εξοπλίσει τον στρατό, τότε η αυτοκρατορική ιματιοθήκη πρόσφερε όλους τους πολύτιμους λίθους που κοσμούσαν τα φορέματα αυτά.


Την εποχή του Ιωάννη Καντακουζηνού και της βασίλισσας Άννας τις τιάρες κοσμούσαν χρωματιστά γυαλιά και τα χρυσαφένια φορέματα ήταν και αυτά αυτό που θα λέγαμε σήμερα «μαϊμού» και οι πολύτιμοι λίθοι «μαϊμού» και αυτοί. Αυτή η Άννα ήταν η πριγκίπισσα της Σαβοΐας που πήρε το όνομα αυτό, σύμφωνα με τα βυζαντινά έθιμα.
 

Ο Γάμος του Αυτοκράτορα Κωνσταντίνου Θ΄ Μονομάχου και της Ζωής.

Η νύφη αυτή είχε εκλεπτυσμένα γούστα, αβρά ήθη και έφερε μαζί της τη δυτική μόδα και δυτικά ήθη που υιοθέτησαν όλες οι αρχόντισσες της εποχής εκείνης. Οι ευνούχοι που την υπηρετούν είναι και αυτοί διαφορετικοί. Φοράνε άσπρα όλοι, είναι ξυρισμένοι, παμπόνηροι, εκδικητικοί, εκμεταλλεύονταν τη θέση τους ακόμα και οικονομικά.
 

Ρωμηές αρχόντισσες της Αυτοκρατορικής αυλής

Κάποιες από αυτές είχαν τόση δύναμη, ώστε οι επίσημοι παρουσιάζονταν όχι μόνον στον αυτοκράτορα, αλλά ενώπιον και της βασίλισσας. Χαρακτηριστική η περίπτωση της Ευφροσύνης, συζύγου του Αλεξίου Αγγέλου.
 

Η στέψη του Αυτοκράτορα Κωνσταντίνου Θ΄ Μονομάχου και της Ζωής.

Αυτή κυκλοφορούσε με την τιάρα στο κεφάλι και το βασιλικό σκήπτρο στο δεξί χέρι που ήταν από καθαρό χρυσάφι και στολισμένο με πολύτιμους λίθους. Αγέρωχη, σαν άγαλμα την προσκυνούσαν όλοι.
 

Αρχόντισσα Ρωμηά

Ολόκληρη η ζωή μιας αυτοκράτειρας του Βυζαντίου ήταν ο χρυσός και η πορφύρα. Καπέλα, φορέματα, περικνημίδες, παπούτσια, όλα κόκκινα και κεντημένα με χρυσό νήμα. Όταν έβγαιναν από το παλάτι, τις περίμενε ένα χρυσό άρμα, οι δρόμοι από όπου περνούσαν στρώνονταν με χαλιά στο χρώμα του βύσσινου. Φτάσανε σε μεγάλες υπερβολές, έβαφαν με κνα (ένα χρώμα σαν το σημερινό ξανθό), τις χαίτες και τις ουρές των αλόγων και γενικά η πολυτέλεια της αυλής μεταφέρονταν ακόμα και στα ζώα.



Μια βασίλισσα πάντα υπέγραφε με μελάνη χρυσή ή κόκκινη. Όλα όσα τις περιτριγύριζαν, όλα όσα άγγιζαν είχαν το χρώμα του χρυσού και της πορφύρας.

Τα πλοιάρια που διέθεταν για τις βόλτες στον Βόσπορο και αυτά είχαν τα ίδια χρώματα, χρυσό και κόκκινο. Στην πρύμνη του πλοιαρίου υπήρχε εάν είδος οικίσκου με κόκκινα μεταξωτά παραπετάσματα, κεντημένα με χρυσό και ασήμι. Φτερά στρουθοκαμήλου ανέμιζαν στις γωνίες του πλοίου. Οι κωπηλάτες ήταν πάντα ευνούχοι και ολόκληρος στολίσκος συνόδευε τη βασιλική λέμβο.



Τα βράδια η αυτοκράτειρα διασκέδαζε με τα τραγούδια και τα ντέφια των υπηρετριών της. Η Αυγούστα συμμετείχε σε όλες τις γιορτές δημόσιες και ανακτορικές. Παρόλα τα πλούτη του όμως, κάποιες από αυτές αναπτύσσουν δραστηριότητες που δεν αρμόζουν στον τίτλο τους.
 

Κοσμήματα της περιόδου του Αυτοκράτορα Ιουστινιανού

Η Θεοδώρα, σύζυγος του Θεόφιλου, φιλοχρήματη και άπληστη αποκτά στόλο, κάνει εμπόριο, ενίοτε και λαθρεμπόριο. Έξαλλος ο Θεόφιλος καίει τον στόλο της και την περιορίζει στα καθήκοντα της. Η Θεοδώρα η Πορφυρογέννητη συλλέγει νομίσματα, η αδελφή της η Ζωή μαζεύει μπουκαλάκια με αρώματα.
 

ΘΕΚΛΑ ,ΑΝΝΑ, ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ, ΠΟΥΛΧΕΡΙΑ, ΜΑΡΙΑ,  Η ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ  ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ -ΙΩΑΝ.ΣΚΥΛΙΤΖΗΣ

Η Ευδοκία μαζεύει βιβλία, η Άννα Κομνηνή γράφει, η Ευδοκία Παλαιολογίνα μαζεύει στην αυλή λόγιους και συγγραφείς, η Αθηναΐς μεταφράζει Όμηρο, άλλες πάλι είναι στενοκέφαλες και δεισιδαίμονες, όπως η Ειρήνη η Κομνηνή. Πολλές φορές η πνευματική ζωή της βασιλεύουσας επηρεάζεται από το επίπεδο της εστεμμένης βασίλισσας και το επίπεδο της.

Παντοδύναμες όλες σχεδόν, ακόμα και όταν είναι χήρες με ανήλικα έχουν την προστασία του πατριάρχη. Ο λαός παρόλο που τις καμαρώνει, σπάνια εμπιστεύεται την τύχη της βασιλεύουσας στα χέρια τους. Είτε σαν χήρες που κληρονομούν θρόνο είτε σαν πριγκίπισσες κληρονόμοι του θρόνου, τα ήθη επιβάλλουν να έχουν δίπλα τους έναν ισχυρό άντρα σαν σύζυγο.-

schooltime.gr/





3 σχόλια:

  1. τι ωραια που εικονογραφισατε το άρθρο μου,σας ευχαριστω πολύ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα κα Ιωακειμίδου και συγνώμη για την καθυστέρηση της απάντησης.
      Ευχαριστώ κι εγώ για την επίσκεψη, αν και το ευχαριστώ σας για την εικονογράφηση ανήκει στον Αρχαιογνώμονα από όπου πήρα κι εγώ το άρθρο σας! Απλά δεν απέφυγα τον κόπο να βάλω κι εγώ όλες τις εικόνες του.
      Καλή συνέχεια!

      Διαγραφή
  2. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...