Η Αρτεμιζία Τζεντιλέσκι ήταν ζωγράφος του μπαρόκ, θεωρούμενη ως μία από τους καλύτερους
καλλιτέχνες της εποχής της. Κόρη του ζωγράφου Οράτσιο Τζεντιλέσκι, μαθήτευσε
δίπλα στον πατέρα της στη Ρώμη και το 1610 παρήγαγε το πρώτο της έργο η «Η
Σωσσάννα και οι γέροντες».
Αυτοπροσωπογραφία |
Το 1611 ο
συνεργάτης του πατέρα της ζωγράφος Αγκοστίνο Τάσσι βίασε την Αρτεμιζία και εν
συνεχεία της υποσχέθηκε γάμο, εξασφαλίζοντας έτσι τη συνέχιση των ερωτικών τους
σχέσεων. Η υπόσχεση δεν εκπληρώθηκε και, εννέα μήνες μετά τον βιασμό, ο Οράτσιο
Τζεντιλέσκι κίνησε δίωξη κατά του Τάσσι ο οποίος, ύστερα από επτάμηνη δίκη,
καταδικάστηκε σε φυλάκιση ενός έτους.
Ύστερα η
Αρτεμιζία παντρεύτηκε τον ζωγράφο Πιεραντόνιο Στιαττέζι, εγκαταστάθηκε στη
Φλωρεντία και είχε εξαιρετική σταδιοδρομία. Έγινε αυλική ζωγράφος, ευνοούμενη
των Μεδίκων και ήταν η πρώτη γυναίκα που έγινε μέλος της Accademia delle Arti
del Disegno (Ακαδημίας των Τεχνών της Σχεδίασης). Αλλά δημιούργησε πολλά χρέη,
ο γάμος της διαλύθηκε και το 1621 επέστρεψε στην Ρώμη.
Το 1630
εγκαταστάθηκε στη Νάπολι, όπου έζησε μέχρι το τέλος της ζωής της, εκτός από την
περίοδο της παραμονής της στην Αγγλία, όταν συνεργάστηκε και πάλι με τον πατέρα
της που είχε γίνει αυλικός ζωγράφος του Καρόλου Α΄ το 1638. Ο Οράτσιο πέθανε το
1639 και η Αρτεμιζία επέστρεψε στη Νάπολι.
Όλα σχεδόν τα έργα της Αρτεμιζία (που ήταν μια από τους καλύτερους Καραβατζίστι) έχουν γυναίκες πρωταγωνίστριες -με προτίμηση στις βιβλικές μορφές- που τις διακρίνει το θάρρος, η αποφασιστικότητα και η ισχυρή προσωπικότητα και όχι οι γυναικείες ιδιότητες της ευαισθησίας και της αδυναμίας. Ειδικά το έργο της Η Ιουδήθ αποκεφαλίζει τον Ολοφέρνη είναι ένας πίνακας αιματηρής αγωνίας και φρίκης. Το ζωγράφισε σε πολλές παραλλαγές αλλά αυτή του Ουφίτσι είναι η εντυπωσιακότερη. Είναι πολύ πιθανό να εμπνεύστηκε από την ανάμνηση του πρόσφατου βιασμού της.
Στα 17 της
ζωγραφίζει ένα θέμα που ενέπνεε αρκετούς
μεγάλους ζωγράφους της Αναγέννησης και όχι μόνο, οι σύγχρονοι περί την ζωγραφική ψαχνόντουσαν
τότε για τον πραγματικό δημιουργό του πίνακα:
Η Σουζάνα
και οι δυο γέροντες (1610)
Η βιβλική
ιστορία θέλει την Σουζάνα να είναι μια όμορφη και πιστή σύζυγος, δύο γέροντες την παρενοχλούν σεξουαλικά όταν αυτή είναι
στο μπάνιο της, η Σουζάνα
δεν ενδίδει και αυτοί τότε την κατηγορούν για μοιχεία ....
Aλληγορία
της κλίσης (1616)
Ιουδήθ με
το κεφάλι του Ολοφέρνη
Ιουδήθ
(1625-27)
Ιουδήθ και
Ολοφέρνης Ι (1612)
Ιουδήθ και
Ολοφέρνης II (1620)
Ο
Καραβάτζιο στο ίδιο θέμα:
Ιουδήθ και
Ολοφέρνης (1598) Καραβάτζιο
Ιουδήθ και
η δούλα της
Λουκρητία (1620)
Λουκρητία (1642-43)
Ο Λωτ και
οι κόρες του (1640)
Αγία
Αικατερίνη της Αλεξάνδρειας (1640)
Για περισσότερα
έργα της ζωγράφου επισκεφτείτε το ιστολόγιο εδώ:
Για περισσότερες
πληροφορίες στους παρακάτω συνδέσμους:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου