Η Αίθουσα του Θρόνου
Οι δώδεκα άθλοι του Ηρακλή. Η απαγωγή της Ευρώπης από τον Δία. Κι ένας Οδυσσέας ακριβώς στην Αίθουσα του Θρόνου! Όλη ελληνική μυθολογία στα …ταβάνια και τους τοίχους του παλατιού του Μονακό!
Μια σειρά από
τοιχογραφίες, που ήταν κρυμμένες για αιώνες ανακαλύφθηκαν πρόσφατα κατά τις
εργασίες συντήρησης και αναστήλωσης, που έγιναν στο πριγκιπικό παλάτι,
προκαλώντας θαυμασμό, έκπληξη αλλά και ερωτηματικά.
Γιατί τις είχαν καλύψει;
Άγνωστο. Παρ΄ όλα αυτά έμειναν ανέγγιχτες και τώρα πλέον, με το άνοιγμα του
παλατιού στο κοινό, μετά από χρόνια, μπορούν να τις δουν όλοι.
Η πρώτη εκτίμηση των
συντηρητών και ιστορικών είναι, ότι τις είχαν ζωγραφίσει γενουάτες καλλιτέχνες
κατά τον 16ο αιώνα. Κάτι στο οποίο συνηγορεί και το ζωγραφικό ύφος των έργων αλλά και το ασβεστοκονίαμα που
χρησιμοποιήθηκε, όπως ανιχνεύτηκε μέσω μιας πολυφασματικής ανάλυσης.
Η
Στοά του Ηρακλή στο Παλάτι του Μονακό.
Για την επικεφαλής
συντηρήτρια-αναστηλώτρια Τζούλια Γκρέινερ έτσι, το Παλάτι του Μονακό της
οικογένειας Γκριμάλντι τοποθετείται σε ένα νέο ιστορικό πλαίσιο τέχνης, καθώς
θεωρείται πλέον ως αναγεννησιακό παλάτι. Επιπλέον η ανακάλυψη αυτή ήταν η
αφορμή να δημιουργηθεί μία πολυεπιστημονική ομάδα, περίπου 40 ειδικών που έχουν
εργαστεί σε αυτό το έργο τα τελευταία οκτώ χρόνια.
Η
ανακάλυψη
Οι αναστηλωτές είχαν
ξεκινήσει εργασίες ρουτίνας για την
επισκευή του κτιρίου το 2013, αλλά
αντιλήφθηκαν την ύπαρξη νέων καλλιτεχνικών θησαυρών που έπρεπε να
αποκαλυφθούν δύο χρόνια αργότερα. Ήταν τη στιγμή που εξέταζαν την θολωτή οροφή
μιας στεγασμένης αυλής, ζωγραφισμένης τον 19ο αιώνα, όταν από κάτω αναδύθηκαν
εικόνες των δώδεκα άθλων του Ηρακλή.
Η διαδικασία καθαρισμού,
που ακολούθησε, αποκάλυψε εξαιρετικά
δεξιοτεχνικές αποδόσεις αυτών των σκηνών, επίσης διάφορες αλληγορικές φιγούρες και διακοσμητικά
στοιχεία, που καταλαμβάνουν συνολική έκταση 600 τετραγωνικών μέτρων.
Η
Αρπαγή της Ευρώπης από τον Δία σε οροφογραφία.
Ο Ηρακλής και τα βόδια του Γηρυόνη.
Ο Οδυσσέας στην Αίθουσα του Θρόνου.
Νωπογραφίες όμως έχουν
έρθει στο φως και σε άλλα σημεία του παλατιού. Όπως όταν ένας ηλεκτρολόγος
ανακάλυψε κατά λάθος στην οροφή μιας αίθουσας, ζωγραφισμένο ένα μενταγιόν με
την μυθολογική απαγωγή της Ευρώπης από τον Δία. Έτσι η αίθουσα Salon Matignon,
όπως ονομαζόταν πριν, πήρε τώρα την ονομασία Αίθουσα της Ευρώπης. Μόλις το 2020
εξάλλου, μια μεγάλης κλίμακας τοιχογραφία που απεικονίζει τον Οδυσσέα βρέθηκε
στην Αίθουσα του Θρόνου.
Η
ιστορία
Το παλάτι, επίσημη
κατοικία του εκάστοτε Πρίγκιπα του Μονακό
χτίστηκε ως φρούριο το 1191 αλλά άρχισε να κατοικείται από την
οικογένεια Γκριμάλντι με την μετατροπή του σε παλάτι, από το 1297 ως σήμερα
βεβαίως. Σε αντίθεση με άλλες βασιλικές οικογένειες, όπως οι Αψβούργοι ή οι
Ρομανόφ, οι Γκριμάλντι δεν είχαν σταθερή περιουσία ή τεράστια εδάφη, που ήταν
απαραίτητα για να χτίζουν τακτικά νέα παλάτια.
Ο
Αλβέρτος και η μητέρα του Γκρέις Κέλι το 1972.
Εξάλλου το Μονακό είναι
το δεύτερο μικρότερο ανεξάρτητο κράτος στον κόσμο. Έτσι οι Γκριμάλντι έμειναν στο ίδιο παλάτι για αιώνες,
επεκτείνονταν αλλά και ενημερώνονταν για να συμβαδίζουν με τη μόδα κάθε εποχής,
κάτι που εξηγεί πιθανώς, γιατί οι
τοιχογραφίες είχαν καλυφθεί.
Ο Αλβέρτος Β΄ γιος του
Ρενιέ Γ΄ και της πανέμορφης σταρ Γκρέις Κέλι, είναι από το 2005 Πρίγκιπας του
Μονακό, με μεγάλο ενδιαφέρον όπως λέγεται για περιβαλλοντικά ζητήματα και για
τον πολιτισμό. Ελάχιστα όμως απασχολούν αυτά το κοινό, αφού η προσωπική του ζωή
και ιδιαίτερα ο γάμος του δίνουν διαρκώς τροφή σε διεθνή κουτσομπολιά.
Το παλάτι πάντως θα
είναι ανοιχτό ως τις 15 Οκτωβρίου, προκειμένου οι επισκέπτες να θαυμάσουν τις
νέες τοιχογραφίες.
Πηγή:
Μ. Θερμού, MonoNews
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου