Ο Χρίστος Καράς θυμάται και αναλύει και η Βασιλική Σιαντή καταγράφει και απολαμβάνει την εμπειρία του σημαντικού καλλιτέχνη
Αυτή την ιδέα της μεταφυσικής σχεδόν προβολής της καθημερινότητας επιμελείται ο ιστορικός τέχνης Μάνος Στεφανίδης. Ο ίδιος χαρακτηριστικά γράφει: «Ονομάζουμε ζωγραφική εκείνη την διαδικασία που χρησιμοποιώντας ιδιοτελώς το φως, δημιουργεί εικόνες μίας ανιδιοτελούς αθανασίας. Και είναι τότε που η ζωγραφική μπορεί να λειτουργεί κατευναστικά – παρηγορητικά και να ταξιδεύει τον θεατή με την ψευδαισθητική της ικανότητα σε τόπους και χρόνους ονειρικούς. Σε τόπους και χρόνους ελευθερίας. Να υπερασπίζεται, δηλαδή, έναν άλλο κόσμο πιο γοητευτικό από τον ισχύοντα και άρα, έστω και sotto voce, να διαμορφώνει μια συνθήκη επαναστατική. Ήδη στη μία μόλις παράγραφο που διαβάσατε, για να μιλήσω για την τέχνη του Χρίστου Καρά χρησιμοποίησα τις μαγικές λέξεις «ελευθερία» και «επανάσταση». Άρα, αν προσθέσετε και τη λέξη «όνειρο», έχετε το τρίπτυχο διαμορφωμένο: Χωρίς τις αναγκαίες δύο, καμιά από τις υπόλοιπες δεν μπορεί να ισχύσει πραγματικά.
Βάζο και μήλο, 105×172 εκ., 2014
Βάζο με περιστέρι, 81×122 εκ., 2012
Ενώ αντίθετα και οι τρεις μαγικά αλληλοσυμπληρώνονται. Πολύ απλά μπορούμε να υποστηρίξουμε πως η τέχνη (οφείλει να) ανανεώνει ή και να καταργεί παλιότερες μορφές έκφρασης που έχουν εξαντλήσει το περιεχόμενό τους, να εφευρίσκει καινούριες και να ονειρεύεται το μέλλον της. Αυτό κι αν είναι αναγκαία και ικανή συνθήκη».
Ο Χρίστος Καράς δημιουργούσε εικόνες που πηγάζουν από την αντικειμενική πραγματικότητα και μεταπλάθονταν σε ευαίσθητες μνήμες. Όπως ο ίδιος σημειώνει το τραγικό αποδίδεται και με αθώα πράγματα, νεκρές φύσεις με λουλούδια ή ακόμα και με ιπτάμενα αντικείμενα. Αναλόγως σε μία προσπάθεια να επικοινωνήσει με το κοινό αποτυπώνει τραγικές φιγούρες. Μία όμορφη ξαπλωμένη γυναίκα μπορεί να εκφράζει ό,τι το τραγικότερο μέσα από μία αβίαστη πραότητα. Είναι αυτή που μαγνητίζει τον θεατή όταν αντικρίζει σε κάθε έργο την πληρότητα του απλού, της ίδιας της ζωής.
Για τη συνέχεια εδώ:
https://www.art22.gr/%cf%87%cf%81%ce%af%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%82-%ce%ba%ce%b1%cf%81%ce%ac%cf%82-%ce%bc%ce%b1%cf%82-%cf%84%ce%b1%ce%be%ce%b9%ce%b4%ce%b5%cf%8d%ce%b5%ce%b9-%cf%83%ce%b5-%cf%84%cf%8c%cf%80%ce%bf%cf%85%cf%82/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου