Ο διευθυντής των Μουσείων του Καπιτωλίου στη Ρώμη, Κλάουντιο Παρίζι Πρεζίτσε, μιλάει στο «Νσυν» για την πρώτη έκθεση που οργανώνεται για τη ζωή και το έργο του κορυφαίου γλύπτη της κλασικής αρχαιότητας.
Το όνομά του έχει
ταυτιστεί με τον Παρθενώνα, ενώ κι ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου,
το χρυσελεφάντινο άγαλμα του Διός στην Ολυμπία, έφερε την υπογραφή του. Παρ’
όλ’ αυτά, η πρώτη έκθεση – αφιέρωμα στον κορυφαίο κατά πολλούς γλύπτη της
κλασικής αρχαιότητας, τον Φειδία, δεν διοργανώνεται στην Ελλάδα, αλλά στην
Ιταλία, και συγκεκριμένα στα Μουσεία του Καπιτωλίου στη Ρώμη. Στη Βίλα Καφαρέλι
συγκεντρώθηκαν περισσότερα από 100 αντικείμενα από 21 μουσεία – από το Μουσείο
Ακρόπολης και το Εθνικό Αρχαιολογικό έως το Λούβρο και το Μητροπολιτικό της
Νέας Υόρκης –, αρκετά εκ των οποίων εκτίθενται για πρώτη φορά επιβεβαιώνοντας
τη ρήση του Ογκίστ Ροντέν, η οποία αποτελεί και μότο της έκθεσης, «Κανείς δεν θα
ξεπεράσει ποτέ τον Φειδία».
Η δημιουργική του
ιδιοφυΐα που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα της από τον 5ο αι. π.Χ. έως τις μέρες
μας, οι λιγοστές πτυχές της ζωής του που είναι γνωστές και το έργο του, όπως
σώζεται σε αδιευκρίνιστο βαθμό μέσα από τον γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα αλλά
και από αντίγραφα και λογοτεχνικές πηγές, εξετάζονται στην έκθεση «Φειδίας»:
την πρώτη ενός κύκλου πέντε εκθέσεων υπό τη θεματική ομπρέλα «Οι μεγάλοι
δάσκαλοι της αρχαίας Ελλάδας», που έχουν ως στόχο να δώσουν την ευκαιρία στο ευρύ
κοινό να γνωρίσει όσο το δυνατόν πιο διεισδυτικά τους βασικούς πρωταγωνιστές
της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής.
Εκθέματα
που ταξίδεψαν
Για να επιτευχθεί ο
στόχος χρειάστηκε να ταξιδέψουν στη Ρώμη τέσσερα θραύσματα της ζωφόρου: ένας
οπλίτης από τη βόρεια πλευρά και ένας νέος που συνοδεύει ένα βόδι για τη θυσία
προς τιμήν της θεάς Αθηνάς από τη νότια πλευρά από το Μουσείο Ακρόπολης, και
δύο ακόμη – ένα με ιππείς και ένα με θαλλοφόρους – από το Μουσείο Ιστορίας της
Τέχνης της Βιέννης, για τα οποία έχουν ξεκινήσει συζητήσεις σχετικά με το
ενδεχόμενο επαναπατρισμού τους, όπως είχε αποκαλυφθεί κατά τη διάρκεια
επίσκεψης του τέως υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια τον Μάιο στην Αυστρία. Ο
Κώδικας Χάμιλτον 254 από την Κρατική Βιβλιοθήκη του Βερολίνου, ένα χειρόγραφο
του 15ου αιώνα με την πρώτη απεικόνιση του Παρθενώνα στην Ευρώπη. Το
σημειωματάριο του Ζακ Κάρεϊ (1674) από την Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας, στο
οποίο έχει αποτυπωθεί ο διάκοσμος του Παρθενώνα πριν από την έκρηξη του 1687
από τον Μοροζίνι. Κι ένα ομοίωμα του ναού του Διός στην Ολυμπία που
δημιουργήθηκε το 1997 και ανήκει στις συλλογές του Λούβρου.
Ποιο είναι όμως το
αφήγημα που ξεδιπλώνεται στις έξι ενότητες της έκθεσης, οι οποίες επιχειρούν να
φωτίσουν το πρόσωπο, το έργο και την εποχή του Φειδία, τη δράση του εκτός
Αθηνών, την κληρονομιά του και το αποτύπωμά του πέρα από το τέλος του αρχαίου
κόσμου; Το αποκαλύπτει απαντώντας στις ερωτήσεις του «Νσυν» ο έφορος
πολιτιστικής κληρονομιάς της Ρώμης, διευθυντής των Μουσείων του Καπιτωλίου και
επιμελητής της έκθεσης, Κλάουντιο Παρίζι Πρεζίτσε.
Για
τη συνέχεια εδώ:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου