ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΚΕΡΑΜΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Δευτέρα 21 Οκτωβρίου 2024

Οι Μυκηναίοι φορούσαν κεχριμπάρι ως σύμβολο του ήλιου και της κοινωνικής θέσης στην Ελλάδα της Εποχής του Χαλκού

Το κεχριμπάρι, η απολιθωμένη ρητίνη των δέντρων που εκτιμάται για τη ζεστασιά και την ομορφιά της, είχε σημαντική πολιτιστική και συμβολική σημασία για τους Μυκηναίους.

Αυτή η σχέση μεταξύ του κεχριμπαριού και των Μυκηναίων διερευνάται σε μια νέα μελέτη με επικεφαλής τον καθηγητή Janusz Czebreszuk, διευθυντή του Πολωνικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου στην Αθήνα. Σύμφωνα με τον Czebreszuk, το κεχριμπάρι, το οποίο αντιπροσώπευε τον ήλιο και το κύρος, αποτελούσε δείκτη ελίτ στη μυκηναϊκή κοινωνία, η οποία άκμασε από το 1750 έως το 1050 π.Χ. περίπου, κατά την τελική φάση της Εποχής του Χαλκού.

Οι Μυκηναίοι ήταν γνωστοί για τα μεγαλοπρεπή παλάτια τους, τις οργανωμένες πόλεις, τη μοναδική γραφή και την εντυπωσιακή τέχνη τους. Η εκτίμησή τους για το κεχριμπάρι αφορούσε κυρίως την ανώτερη τάξη, η οποία χρησιμοποιούσε τη ρητίνη σε περιδέραια, θώρακες και άλλα στολίδια στους τάφους τους. Οι έρευνες δείχνουν ότι τα περισσότερα αντικείμενα από κεχριμπάρι που βρέθηκαν σε μυκηναϊκούς τάφους προέρχονται από την περιοχή της Βαλτικής, συγκεκριμένα κοντά στον κόλπο του Γκντανσκ, που αποτελούσε αξιοσημείωτο εμπορικό κόμβο για το κεχριμπάρι τόσο στην αρχαιότητα όσο και σήμερα. Η ανακάλυψη αυτή υποδηλώνει ένα τεράστιο εμπορικό δίκτυο που συνέδεε τους Μυκηναίους με μακρινές χώρες και άλλες ελίτ σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Μικρά κομμάτια κεχριμπαριού. [Credit: Olga Kovalski]

Κατά τη διάρκεια συνέντευξης στο PAP, ο καθηγητής Czebreszuk εξήγησε ότι το κεχριμπάρι πιθανότατα ήρθε στην Ελλάδα με τους Μυκηναίους καθώς μετανάστευαν από το βορρά, πιθανώς από περιοχές όπως η Μακεδονία ή η Ήπειρος. Οι Μυκηναίοι, σημείωσε, μπορεί να μετέφεραν μαζί τους θρησκευτικές και πολιτιστικές πεποιθήσεις που συνδέονται με το υλικό. «Το κεχριμπάρι έφτασε στην Ελλάδα με τα θρησκευτικά νοήματα που είχε στο βορρά», δήλωσε ο Czebreszuk. «Στην Κεντρική Ευρώπη, νεολιθικά αντικείμενα όπως αντικείμενα σε σχήμα δίσκου με ακτινοβόλα μοτίβα παρέπεμπαν σαφώς στον ήλιο και το κεχριμπάρι συμβόλιζε τη δύναμη του ήλιου».

Οι μυθολογικοί συσχετισμοί του κεχριμπαριού ενίσχυαν περαιτέρω την αξία του. Στην ελληνική μυθολογία, το κεχριμπάρι συνδεόταν με την ιστορία του Φαέθοντα, του γιου του θεού Ήλιου, τα δάκρυα των αδελφών του οποίου μετατράπηκαν σε κεχριμπάρι μετά τον τραγικό θάνατό του. Αυτή η σύνδεση με τον ήλιο ενίσχυσε την πεποίθηση ότι η κατοχή κεχριμπαριού ισοδυναμούσε με την κατοχή ενός κομματιού του ίδιου του ήλιου. Οι μυκηναϊκές ελίτ, επομένως, χρησιμοποιούσαν το κεχριμπάρι ως μέσο για να διεκδικήσουν τη θεϊκή δύναμη και να ενισχύσουν την υψηλή τους θέση. Ο Czebreszuk παρατήρησε: «Όποιος είχε κεχριμπάρι, όποιος είχε ένα περιδέραιο από κεχριμπάρι, κατά μία έννοια κατείχε ένα κομμάτι του Ήλιου. Όσοι το είχαν, και αυτές ήταν οι ελίτ, χρησιμοποιούσαν το κεχριμπάρι για να νομιμοποιήσουν τις αξιώσεις τους για μια ανώτερη θέση στην κοινωνία».

Το κεχριμπάρι πιθανότατα ήρθε στην Ελλάδα με τους Μυκηναίους καθώς μετανάστευαν από το βορρά, πιθανώς από περιοχές όπως η Μακεδονία ή η Ήπειρος.

Το εμπόριο κεχριμπαριού διευκολύνθηκε από τα εκτεταμένα κοινωνικά δίκτυα σε ολόκληρη την Ευρώπη της Εποχής του Χαλκού, τα οποία, όπως δείχνουν γενετικές μελέτες, συχνά εδραιώνονταν με διαπεριφερειακούς γάμους. Το κεχριμπάρι κυκλοφορούσε μεταξύ αυτών των δικτύων ελίτ, αποτελώντας μέρος ενός ευρύτερου συστήματος ανταλλαγών που συνέδεε απομακρυσμένες περιοχές από τις Βρετανικές Νήσους έως την Ουκρανία. «Το κεχριμπάρι είχε ευρεία κατανομή», σημείωσε ο Czebreszuk, τονίζοντας ότι τα αρχαία κοιτάσματα ήταν γνωστά κυρίως σε περιοχές γύρω από τη Βαλτική και τη Βόρεια Θάλασσα. Ακόμη και τότε, ο κόλπος του Γκντανσκ αναγνωριζόταν ως κέντρο του εμπορίου κεχριμπαριού.

Το Πολωνικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο στην Αθήνα, που ιδρύθηκε επίσημα το 2019, επιτρέπει στους Πολωνούς ερευνητές να διεξάγουν ανεξάρτητες μελέτες στην Ελλάδα, όπου εξερευνούν αντικείμενα όπως το κεχριμπάρι για να κατανοήσουν τις αρχαίες τεχνικές παραγωγής, τις πολιτιστικές ανταλλαγές και τη σημασία των διαφόρων υλικών. «Μπορούμε να προσδιορίσουμε από πού προέρχεται το εύρημα, πού ήταν το εργαστήριο και τι γνώσεις είχε ο παραγωγός», εξήγησε ο Czebreszuk. Εξετάζοντας ποικιλίες απολιθωμένων ρητινών, όπως ο σουκκινίτης, οι αρχαιολόγοι μπορούν να μάθουν όχι μόνο για τις μυκηναϊκές ελίτ που φορούσαν αυτά τα κομμάτια από κεχριμπάρι, αλλά και για τα τεράστια δίκτυα που διευκόλυναν τις ανταλλαγές τους σε όλη την Ευρώπη.

Πηγή: Archaeology News Ανασκαφή

https://ellas2.wordpress.com/2024/10/21/%ce%bf%ce%b9-%ce%bc%cf%85%ce%ba%ce%b7%ce%bd%ce%b1%ce%af%ce%bf%ce%b9-%cf%86%ce%bf%cf%81%ce%bf%cf%8d%cf%83%ce%b1%ce%bd-%ce%ba%ce%b5%cf%87%cf%81%ce%b9%ce%bc%cf%80%ce%ac%cf%81%ce%b9-%cf%89%cf%82-%cf%83/#more-206054

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...