ΠΡΟΣΩΠΑ

ΑΝΑΣΚΑΦΕΣ ΤΥΜΒΟΥ ΑΜΦΙΠΟΛΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΓΕΡ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΑΡΘΡΑ-ΔΟΚΙΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΔΙΕΘΝΗ ΔΥΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΕΣ ΑΡΧΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ. ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 12ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 13ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 14ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 15ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 16ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 17ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΕΛΕΤΗ- Γ. Γ. ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΟΤΡΟΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ-ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΜΥΘΟΙ & ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Ο ΚΥΝΙΚΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟ 1821 ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΜΑΧΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΠΟΙΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΗΡΩΙΚΩΝ ΜΟΡΦΩΝ ΤΟΥ 1821 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΤΕΧΝΕΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ ΤΕΧΝΗ ΤΗς ΑΦΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΕΧΝΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΕΧΝΗ-ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΤΕΧΝΗ-ΤΗΣ ΑΣΙΑΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΦΩΤΟΘΗΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΚΕΡΑΜΙΚΗ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑ-ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2024

Τεχνικές επίλυσης εγκλημάτων ξεσκέπασαν ένα μυστήριο που στοίχειωνε τον κόσμο της τέχνης για αιώνες


Επιμέλεια: 
Ευγενία Κοτρώτσιου

Ποιός ήταν τελικά ο αγιογράφος Μανουήλ Πανσέληνος; Νέες έρευνες δείχνουν πως δεν ήταν αυτός που νομίζαμε ή μάλλον ίσως και να μην ήταν... καθόλου.

Μα ποιος ήταν τελικά ο Πανσέληνος;  Ήταν υπαρκτό πρόσωπο η επινόηση ο ζωγράφος στον οποίο αποδίδονται σπουδαία έργα της Παλαιολόγειας Τέχνης και οι μοναδικές στον κόσμο τοιχογραφίες του που καθιστούν το Πρωτάτο ένα από τα σημαντικότερα μνημεία του παγκοσμίου πολιτισμού;

Τεχνικές επίλυσης εγκλημάτων εφαρμόστηκαν σε ένα μεσαιωνικό εικονογραφημένο χειρόγραφο στο Παρίσι και είναι πολύ πιθανό να έλυσαν έναν γρίφο αιώνων – την αληθινή ταυτότητα ενός κορυφαίου βυζαντινού ζωγράφου, του Μανουήλ Πανσέληνου.

Ο Ιησούς Αναπεσών, έργο που αποδίδεται στον Πανσέληνο


Ο Μανουήλ Πανσέληνος

Σύγχρονος του Τζιόττο, που θεωρείται ο πατέρας της δυτικής ζωγραφικής, ο καλλιτέχνης που είναι συμβατικά γνωστός ως Μανουήλ Πανσέληνος άσκησε εξίσου μεγάλη επιρροή σε μια εντελώς διαφορετική παράδοση που έχει αγνοηθεί σε μεγάλο βαθμό στη Δύση.

Στο πέρασμα των αιώνων η ζωή και το έργο του Μανουήλ Πανσέληνου δεν έγιναν γνωστά και ένα πέπλο μυστηρίου κινούταν γύρω από το όνομά του. Τελικά, σύμφωνα με τις νέες μελέτες, δεν πρόκειται για όνομα, αλλά για παρατσούκλι το οποίο πιθανότητα ήταν επινόηση του Ιωάννη Αστράπα.

Η τέχνη του Βυζαντίου, που κοσμεί εκκλησίες σε όλη την Ελλάδα, τη Σερβία και άλλες ορθόδοξες χώρες, ξεχωρίζει για τον αυστηρό φορμαλισμό των επιμηκυμένων, βλοσυρών αγίων της και των οιονεί κυβιστικών βουνών της.

Τα έργα που αποδίδονται στον Πανσέληνο, από τα τέλη του 13ου και τις αρχές του 14ου αιώνα, θεωρούνται τα ωραιότερα που παρήχθησαν σε μια αυτοκρατορία που εκτεινόταν μεταξύ Ευρώπης και Ασίας και διήρκεσε από την πτώση της Ρώμης μέχρι την κατάληψη της αυτοκρατορικής πρωτεύουσας Κωνσταντινούπολης από τους Οθωμανούς Τούρκους το 1453.

Αναζητώντας την ιστορία, Μανουήλ Πανσέληνος


Υπήρχαν υποψίες

Οι ιστορικοί της τέχνης υποπτεύονταν από καιρό ότι το όνομα θα μπορούσε να είναι παρατσούκλι για κάποιο μέλος της λεγόμενης Μακεδονικής Σχολής Ζωγραφικής, με έδρα τη Θεσσαλονίκη.

Πρόσφατη έρευνα ενός Έλληνα μοναχού και γλωσσολόγου, του Κοσμά Σιμωνοπετρίτη, συνέδεσε τον «Πανσέληνο» με τον ζωγράφο της Μακεδονικής Σχολής Αστραπά. Τώρα η δικαστική γραφολόγος Χριστίνα Σωτηράκογλου ταύτισε τα γράμματα σε ένα χειρόγραφο που αποδίδεται προσωρινά στον Αστραπά με χαρακτήρες σε έναν εκκλησιαστικό πίνακα στη βόρεια Ελλάδα, που θεωρείται εδώ και καιρό ως το καλύτερο έργο του Πανσέληνου.

Πρωτάτο Αγίου Όρους, Αγγελιαφόρος, Μανουήλ Πανσέληνος

«Ο Πανσέληνος ήταν ένα πραγματικό πρόσωπο και (το όνομα) ήταν απλώς το ψευδώνυμο με το οποίο έγινε γνωστός ο Ιωάννης Αστραπάς», δήλωσε ο Κοσμάς Σιμωνοπετρίτης στο Associated Press.

Ο Κωνσταντίνος Βαφειάδης, καθηγητής βυζαντινής τέχνης στην Αθήνα, ο οποίος δεν συμμετείχε στις μελέτες, δήλωσε ότι βρήκε αξία στη θεωρία του ψευδωνύμου και στη σύνδεση του Αστραπά, παρόλο που φαίνεται ότι περισσότεροι από ένας ζωγράφοι είχαν αναλάβει το έργο.

«Συμφωνώ με την απόδοση μέρους των πινάκων στον Ιωάννη Αστραπά», είπε. «Αλλά και πάλι παραμένει πολύ έδαφος για μελλοντική έρευνα σχετικά με το πρόσωπο αυτό, διότι άλλα αγιορείτικα μνημεία της ίδιας περιόδου δεν έχουν ακόμη δημοσιευθεί επαρκώς».

Πρωτάτο Αγίου Όρους, Ο Άγιος Θεόδωρος ο στρατηλάτης, Πανσέληνος Μανουήλ π.1290


Οι υπογραφές στα βυζαντινά χρόνια

Ο «Πανσέληνος» -πρότυπο για γενιές ζωγράφων- και οι σύγχρονοί του συνδέονται με μια αναγέννηση των ειδών στην ορθόδοξη τέχνη που αναβίωσε μορφές και τεχνικές που κληρονομήθηκαν από την αρχαιότητα. Οι εκφράσεις των προσώπων απέκτησαν βαθύτερη ανθρωπιά και δόθηκε μεγαλύτερη προσοχή στις αναλογίες και το βάθος πεδίου στη σύνθεση.

Για τη συνέχεια εδώ:

https://www.in.gr/2024/12/06/life/texnikes-epilysis-egklimaton-kseskepasan-ena-mystirio-pou-stoixeione-ton-kosmo-tis-texnis-gia-aiones/

 

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...